رمان جدیدی از محمد حنیف منتشر می‌شود / بررسی عناصر داستانی و نمایشی ادب کهن در یک کتاب

115

1398/9/30

11:33


محمد حنیف، رمان "با اعمال شاقه" و کتاب پژوهشی "عناصر داستانی و نمایشی میراث ادب کهن" را در دست انتشار دارد.

رمان جدیدی از محمد حنیف منتشر می‌شود / بررسی عناصر داستانی و نمایشی ادب کهن در یک کتاب

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمد حنیف نویسنده و پژوهشگر، با این توضیح که رمان "با اعمال شاقه" را برای چاپ به انتشارات کتاب‌نیستان سپرده به هنرآنلاین گفت: این رمان در یک جهان خیالی و فرضی می‌گذرد و در پی واکاوی مسایل انسانی در جوامع بشری از ایران و دیگر کشورهاست. به این موضوع پرداخته شده که زندگی انسان‌ها با هر نژاد، زبان و دینی چه پیوستگی به هم دارد و مشکلاتی که برای هر جامعه پیش می‌آید چگونه بر زندگی دیگر جوامع تاثیر گذاشته و رنجی متقابل را به همراه داشته است.

او با بیان این که "با اعمال شاقه" داستان زندگی انسان‌های است که در طی زمان به دلایل مختلف دچار تحول می‌شوند، ادامه داد: در این رمان مسایل اجتماعی و ارتباطات خانوادگی مطرح است و تحولات فرهنگی جوامع از جمله جامعه خودمان را در نظر گرفتم.

حنیف داستان این کتاب را درباره زندگی بشر در کلیه جوامع نه یک جامعه خاص در دنیای پرتلاطم و پروحشت امروز تعریف کرد که با اعمال شاقه همراه است و افزود: این رمان 300 صفحه‎ای در 13 فصل نوشته شده و داستان پدری از یک خانواده متوسط رو به بالا در شهری خیالی است که مشکل سیاسی و اقتصادی پیدا می‌کند و مجبور به مهاجرت می‌شود. او آرام آرام تحت‌تاثیر جامعه تازه‌ای که در آن قرار گرفته دچار تغییراتی می‌شود. داستان در پاد آرمان شهری و جهانی که شایسته بشر امروز نیست می‌گذرد؛ جامعه‌ای که بدبینی، خیانت، دروغ، حسادت، ریاکاری، توطئه و تحقیر در آن موج می‌زند.

او همچنین با این توضیح که کتاب پژوهشی "عناصر داستانی و نمایشی میراث ادب کهن" را در انتشارات علمی فرهنگی در دست چاپ دارد، تصریح کرد: در این اثر که تحقیقات آن 10- 12 سال به طول انجامیده قابلیت‌های نمایشی قصه، افسانه‌های کهن فارسی و داستان‌های تربیتی، اخلاقی، عاشقانه و طنز بررسی شده است. پیش‌تر در انتشارت سروش و مرکز تحقیقات صداوسیما، کتابی با عنوان "قابلیت‌های نمایشی شاهنامه" داشتم که بارها تجدید چاپ شده و از منابع دانشگاهی دوره فوق‌لیسانس برای درس قابلیت‌های نمایشی درباره ادبیات کهن استفاده می‌شود. "عناصر داستانی و نمایشی میراث ادب کهن" تکمیل کننده این اثر است.

کتاب "بومی‌سازی رئالیسم جادویی در ایران" اثر مشترک محمد حنیف و پسرش محسن حنیف به تازگی و به مناسب برگزاری دوازدهمین دوره جایزه ادبی "جلال آل‌احمد" در بخش نقد ادبی برگزیده شناخته شد. "قفس"، "خرمالوها را به گنجشک‌ها بفروش"، "این مرد از همان موقع بوی مرگ می‌داد"، "کلاه جادویی و مجسمه مسی"، مجموعه داستان "زمانی برای فریاد" و داستان بلند "آسایشگاه شماره 6" از جمله کتاب‌های منتشر شده او محسوب می‌شوند. همچنین این نویسنده بیش از هفده کتاب در زمینه پژوهش ادبی، تاریخی و ادبیات عامه دارد.  

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو