مهمترین علائم بارداری، این لیست را بخوانید

منبع: نی نی بان

110

1398/10/1

09:35


تنها راه های مطمئن برای تشخیص بارداری انجام آزمایش خون و سونوگرافی است اما بارداری با علائمی همراه می باشد که می توانید در صورت مشاهده آن ها به باردار بودن خود شک کنید. اولین علامت بارز بارداری توقف قاعدگی است. همچنین ممکن است علائمی نظیر بیماری صبحگاهی، حساسیت به بو و خستگی را نیز تجربه کنید. در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: علائم بارداری چه زمانی آغاز می شوند؟، گرفتگی و لکه بینی در اوایل بارداری، از دست رفتن قاعدگی، افزایش درجه حرارت بدن، خستگی در اوایل بارداری، افزایش ضربان قلب، تغییرات در پستان، نوسانات اخلاقی، تکرر و بی اختیاری ادرار، نفخ و یبوست در بارداری، بیماری صبحگاهی، تهوع و استفراغ، بالا رفتن فشار خون و سرگیجه، حساس شدن به بو و مواد غذایی، افزایش وزن در اوایل بارداری، سوزش سر دل، درخشندگی پوست در اوایل بارداری.

علائم بارداری چه زمانی آغاز می شوند؟
سن بارداری شما از اولین روز آخرین باری که پریود شدید محاسبه می شود، در واقع در آن زمان شما رسما باردار نبودید اما به طور قرار دادی آخرین باری که پریود شدید هفته اول بارداری به حساب می آید و تاریخ زایمان شما نیز بر همین اساس محاسبه می گردد. در جدول زیر زمان احتمالی شروع برخی علائم ذکر شده است:
علائم و نشانه های بارداری سن بارداری (از اولین روز آخرین قاعدگی)
گرفتگی خفیف و لکه بینی: هفته 4 بارداری
از دست رفتن قاعدگی: هفته 4 بارداری
خستگی: هفته 4 تا 5 بارداری
تهوع: هفته 4 تا 6 بارداری
حساس شدن سینه ها: هفته 4 تا 6 بارداری
تکرر ادرار: هفته 4 تا 6 بارداری
نفخ: هفته 4 تا 6 بارداری
بیماری حرکت (ماشین زدگی): هفته 5 تا 6 بارداری
نوسانات خلقی: هفته 6 بارداری
تغییر در درجه حرارت بدن: هفته 6 بارداری
بالا رفتن فشار خون: هفته 8 بارداری
خستگی شدید و سوزش سر دل: هفته 9 بارداری
تپش قلب: هفته 8 تا 10 بارداری
تغییرات نوک پستان: هفته 11 بارداری
آکنه: هفته 11 بارداری
افزایش وزن قابل توجه: هفته 11 بارداری
درخشندگی پوست: هفته 12 بارداری

گرفتگی و لکه بینی در اوایل بارداری
از هفته یک تا چهار بارداری هنوز به طور رسمی بارداری رخ نداده است. تخم بارور شده باعث ایجاد بلاستوسیت (یک توده سلولی) می شود که ارگان ها و اعضای بدن کودک را تشکیل می دهند. در حدود 10 تا 14 روز بعد (حدود هفته 4) بلاستوسیت در دیواره رحم لانه گزینی می کند که ممکن است منجر به لکه بینی گردد. برخی علائم لکه بینی لانه گزینی عبارتند از:
رنگ
رنگ لکه بینی ممکن است صورتی، قرمز یا قهوه ای باشد.
میزان خون
منظور از خونریزی همانی است که در طول دوران قاعدگی تجربه می کنید. لکه بینی لانه گزینی تنها در حد چند لکه می باشد.
درد
ممکن است در آن زمان دردی خفیف، متوسط یا شدید را تجربه کنید. تحقیقات نشان می دهد حدود 28 درصد از خانم هایی که دچار لکه بینی لانه گزینی می شوند درد را نیز تجربه می کنند.
زمان
لکه بینی لانه گزینی نهایتا 2 الی 3 روز به طول می انجامد و نیاز به درمان خاصی ندارد.

از دست رفتن قاعدگی
بعد از لانه گزینی بدن شما شروع به تولید هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی (Hcg) می کند. این هورمون مسئول حفظ بارداری است، همچنین به تخمدان های شما این پیام را ارسال می کند که برای ماه های آینده روند تخمک گذاری را متوقف کند. در نتیجه در هفته 4 که معمولا قاعدگی اتفاق می افتاد متوجه تاخیر می شوید. اکثر آزمایش های خانگی بارداری (بی بی چک) 8 روز پس از زمانی که قرار بود قاعدگی رخ دهد می توانند پاسخ صحیح را نشان دهند. آزمایش های خانگی بارداری بر اساس تشخیص سطح Hcg در ادرار شما کار می کند.

افزایش درجه حرارت بدن
در صورت بارداری درجه حرارت پایه بدن افزایش می یابد. در حین ورزش یا در معرض هوای گرم این افزایش بیشتر است پس باید مطمئن شوید که به اندازه کافی آب می نوشید و احتیاط کافی را حین ورزش رعایت می کنید.

خستگی در اوایل بارداری
خستگی در هر زمانی از بارداری می تواند رخ دهد. خستگی جزو علائم شایع دوران بارداری است. افزایش سطح پروژسترون می تواند منجر به خواب آلودگی گردد. هر زمان احساس خستگی کردید استراحت کنید و میزان خواب کافی داشته باشید. به دلیل اینکه ممکن است در اوایل بارداری کمی درجه حرارت پایه بدن تان افزایش یابد، خنک نگه داشتن اتاق می تواند کیفیت خواب را افزایش دهد.

افزایش ضربان قلب
حدود هفته 8 الی 10 بارداری ممکن است متوجه شوید که قلب تان سریع می تپد. افزایش و نامنظمی ضربان قلب در دوران بارداری شایع است. اما اگر شما دچار بیماری های قلبی هستید لازم است با پزشک مشورت کنید تا داروهای مناسب دریافت نمایید.

تغییرات در پستان
تغییرات هورمونی در هفته های 4 تا 6 بارداری می توانند منجر به تورم و حساس شدن سینه های شما گردند. ممکن است چند هفته بعد که هورمون ها تا حدی تنظیم می شوند این موضوع از بین برود. در هفته 11 بارداری متوجه خواهید شد که سینه های شما بزرگ تر شده و آئرولا (ناحیه اطراف نوک پستان) نیز بزرگ تر و تیره تر از قبل می شود. بنابراین بهتر است که در سایز سوتین خود تجدید نظر کرده و سوتین های مناسب تهیه کنید، مدل های بدون پد راحت تر هستند.

نوسانات اخلاقی
میزان استروژن و پروژسترون در دوران بارداری افزایش می یابد و این موضوع اثر مستقیمی بر روحیه شما خواهد داشت. شما نسبت به قبل حساس تر و زودرنج تر خواهید شد. تغییر در خلق و خوی یکی از عوارض شایع در دوران بارداری است.

تکرر و بی اختیاری ادرار
میزان خون بدن شما در دوران بارداری افزایش پیدا می کند و این امر موجب می شود کلیه ها بیش از حد معمول مایعات را پردازش کنند و در نتیجه ادرار بیشتری تولید خواهد شد. همچنین هورمون ها تاثیر زیادی بر سلامت مثانه دارند. ممکن است متوجه شوید در دوران بارداری به دفعات خیلی بیشتری به دستشویی نیاز پیدا می کنید. هر روز حدود 8 لیوان آب بنوشید و برای جلوگیری از بی اختیاری ادرار در فواصل زمانی کوتاه به دستشویی بروید.

نفخ و یبوست در بارداری
مانند دوران قاعدگی، در دوران بارداری نیز ممکن است نفخ و یبوست را تجربه کنید. تغییرات هورمونی باعث کاهش سرعت دستگاه گوارش می شود و این امر منجر به یبوست می گردد. یبوست نیز می تواند اساس نفخ شکم را افزایش دهد.

بیماری صبحگاهی، تهوع و استفراغ
حالت تهوع یا بیماری صبحگاهی در حدود هفته 4 الی 6 بارداری آغاز می شود. علت دقیق حالت تهوع در بارداری مشخص نیست اما ممکن است هورمون ها در این موضوع نقش داشته باشند. در سه ماهه اول بارداری ممکن است تهوع را از خفیف تا شدید تجربه کنید، همچنین امکان دارد خوش شانس بوده و گرفتار این عارضه نشوید. به طور معمول برای اکثر خانم ها با ورود به سه ماهه دوم بارداری این بیماری برطرف می شود، اما ممکن است در سه ماهه سوم مجدد بازگردد. یک بسته ترد نمکی کنار تخت خود بگذارید و زمانی که بیدار می شوید قبل از برخاستن از تخت چند عدد بیسکوئیت میل کنید. مقدار فراوانی آب بنوشید.

بالا رفتن فشار خون و سرگیجه
در بارداری رگ های خونی گشاد می شوند و همین امر می تواند باعث سرگیجه گردد. تشخیص بارداری بر اساس بالا رفتن فشار خون کمی دشوار است. بالا رفتن فشار خون در 20 هفته اول بارداری ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد. پزشک در اولین معاینه دوران بارداری فشار خون شما را اندازه گیری می کند و به عنوان یک مقدار پایه برای طبیعی بودن فشار خون شما در نظر می گیرد. بهتر است یک دستگاه فشارسنج خانگی تهیه کنید تا بتوانید وضعیت فشار خون خود را بررسی نمایید. مصرف مرتب آب و میان وعده ها می تواند به رفع سرگیجه کمک کند. به آرامی و با احتیاط نشست و برخاست کنید.

حساس شدن به بو و مواد غذایی
حساس شدن به بوها یکی از علائم بارداری زود هنگام است. این حساسیت گاهی می تواند منجر به تهوع و استفراغ گردد. همچنین ممکن است باعث گردد به طعم غذاها نیز حساس شوید.

افزایش وزن در اوایل بارداری
در چند ماه اول بارداری ممکن است 0.5 تا 2 کیلوگرم وزن اضافه کنید. با اینکه میزان کالری دریافتی شما تغییر آنچنانی نمی کند اما وزن شما بالا می رود. با ادامه بارداری وزن بیشتر در موارد زیر پخش می شود:
سینه ها (حدود 0.5 تا 1.5 کیلوگرم)
رحم (حدود یک کیلوگرم)
مایع آمنیوتیک (حدود یک کیلوگرم)
جفت (حدود 0.2 کیلوگرم)
افزایش حجم خون و مایعات (حدود 2.5 تا 3 کیلوگرم)
چربی (حدود 2.5 تا 3.5 کیلوگرم)

سوزش سر دل
هورمون ها باعث شل شدن دریچه بین معده و مری می گردند. این امر موجب می شود معده نشت پیدا کرده و ایجاد سوزش کند. حجم وعده های غذایی خود را کاهش داده و تعداد وعده ها را افزایش دهید. بلافاصله پس از صرف غذا دراز نکشید تا زمان کافی برای هضم فراهم گردد. اگر این مسئله برای شما ایجاد ناراحتی می کند می توانید با پزشک در مورد مصرف آنتی اسیدهای بی خطر برای بارداری مشورت کنید.

درخشندگی پوست در اوایل بارداری
بسیاری از افراد ممکن است با دیدن شما بگویند که درخشندگی خاصی پیدا کرده اید. به این موضوع اصطلاحا «درخشش بارداری» گفته می شود. افزایش حجم خون و بالا رفتن سطح هورمون ها باعث می شود خون بیشتری در عروق به جریان بیفتد و همین موضوع منجر به فعالیت بیشتر غدد روغنی می گردد و ظاهری شاداب و براق به پوست شما می بخشد. گاهی نیز ممکن است موجب جوش صورت شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو