اینترفکس گزارش داد، «ولادیمیر چیزوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا گفت که با «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا موافق است که نشست کمیسیون مشترک برجام که روز ششم دسامبر در وین برگزار شد در برهه حساسی تشکیل و برگزار شد. 

چیزوف افزود: «البته، شرایط بحرانی است. این نه تنها عقیده دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلکه موضع همه اعضای حاضر در نشست کمیسیون برجام بود. ایرانیها این را واضح گفته‌اند که مگر تا اوایل ژانویه حرکت مثبتی انجام شود در غیر اینصورت گام پنج تعلیق تعهدات از سوی این کشور برداشته خواهد شد».

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا در ادامه گفت: «به هر حال باید پذیرفت که هرکاری که ایرانیها انجام داده‌اند قابل بازگشت است. یکی باید به آنها تضمین بدهد، آنها کاری انجام نمی‌دهند که قابل بازگشت نباشد».

وی تاکید کرد، «از این نقطه نظر، نهادهای اتحادیه اروپا هنوز معتقدند که برجام را می‌توان حفظ کرد. هرچند که ایمان(به حفظ برجام) روز به روز قویتر نمی‌شود. بعد از نشست کمیسیون برجام همه بازیگرها در حال ادامه مشورتها هستند، دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی هلگا اشمید، تروئیکای اروپایی و چین و روسیه و البته ایران. آمریکا دیگر در این مذاکرات مشارکت ندارد و از برجام خارج شده است. و نه تنها خارج شده بلکه تلاش می‌کند دیگران را نیز از انجام تعهداتشان باز دارد.»

چیزوف اضافه کرد؛ «ایرانیها حق دارند بگویند از (مزایای)برجام تاثیر ضعیفی دریافت کرده و استفاده کمی هم از مکانیسم ویژه پرداخت با ایران موسوم به اینستکس کرده‌اند، این یک طرف قضیه است، مساله دیگر تاثیر کم تسهیل تحریمها برای ایران بوده است. حتی اگر همین فردا اینستکس به ظرفیت کامل برسد ایران هنوز بیشتر پولهایش را در اختیار ندارد تا از طریق اینستکس مروادات مالی را انجام دهد. با این وجود برخی امکانات(از طریق اینستکس) وجود دارد. علاوه بر آن، ایران هم مکانیسم مشابهی به نام نهاد ویژه مالی و تجاری(STFI) ایجاد کرده است و این دو مکانیسم با هم در تعامل هستند.»