بینی گوشتی ظاهری زننده دارد. عموما این بینی اغلب در ملیت های آفزیقایی دیده می شود در حالتی عادی ظاهری پهن دارد. می گفتند که آنها قلب بزرگی دارند. با اغلب افراد همدردی می کنند. افرادی که تمایل به انجام جراحی روی بینی گوشتی خود دارند، با سوالات متعددی از قبیل بازگشت پذیری بینی گوشتی روبرو می شوند. در ادامه این مقاله ار بخش گوش، حلق و بینی دکتر سلام به توضیح کامل درباره درمان بینی گوشتی پرداخته و با آن آشنا می شویم.

بینی گوشتی

در مورد افرادی که دارند چه می گویند؟

می گویند در مواردی که شخص با مخمصه روبرو می شود، غالباً افراد دارای بینی گوشتی به کمک دیگران می آید. به شدت تحت تاثیر دیگران قرار می گیرند. همدری قسمت و جزئی از ویژگی های شخصیتی شان می باشد. آنها تمایل به همدردی درباره امورات همسرشان و فامیل نزدیک خود دارند. آنها به راحتی تحت تاثیر احساسات دیگران قرار می گیرند. آنها تمایل دارند تا جاه طلبی ها و رویاهای خود را با عزم و تصمیم فراتر از حد انتظار برای افراد عادی عملی کنند. خواستن و توانایی پیشبرد اهداف شان سبب ایجاد انگیزه برای کار بیشتر می گردد.

آنها بر کار درمحیطی راحت اعتقاد دارند و همزمان نگران وضعیت سلامتی خود نیز هستند. در بسیاری از موارد برای رسیدن به موفقیت، آنها سلامتی خود را در اولویت دوم قرار می دهندو آنها هر مشکلی را با عزم خاصی انجام می دهند. جمع کردن ثروت جزئی از سبک زندگی آنها است و اغلب سعی دارند تا برای افزایش خوشحالی خود، محیط کاری ایجاد کنند.

آنها وقتی عاشق می شوند، اهمیتی برای انجام افعال مربوط به عشق نشان نمی دهند .نیاز آنها به عشق بیشتربرای رسیدن به ثروت می باشد تا دوست داشته شدن. اعتماد به نفس جزئی از ویژگی های شخصیتی شان نیست و از ایجاد اعتماد به نفس ناتوان هستند و در نتیجه توان مقابله با وضعیت های دشوار را ندارند. به دست آوردن پول یکی از بزرگترین انگیزه های آنهاست. آنها دوست دارند که با جیب های پر از پول به گردش بروند چون باور دارند که پول بخشی از زندگی آنهاست و تنها راهی هست که می توان از آن طریق به سایر افراد کمک کرد.

مشکلات مربوط به بینی گوشتی

بینی های با پوست ضخیم دارای چربی زیاد، مشکلاتی در جراحی نوک بینی به وجود می آورد. در این بینی ها به دلیل ساختار ضعیف، جراح ایتادا اندازه بینی را کاهش می دهد و سپس به خارج سازی غضروف هایی که به طور مناسب قرار نگرفته اند، می پردازد و در نهایت جهت کاهش پهنا، به حمایت از قسمت های ضعیف می پردازد.

خارج سازی تعداد زیاد غضروف سبب افزایش احتمال اختلال صدا می گردد. برخی بر این عقیده هستند که جراحی بینی گوشتی ممکن است قابل برگشت باشد ولی جراحان بعد از انجام تمام مراقبت های لازم بیان می کنند که احتمال برگشت پذیری بسیار کم است.

نازک سازی پوست بینی گوشتی

در وهله اول باید ضخامت پوست کاهش یابد. نکته اصلی این است که پوست دارای لایه های مختلفی می باشد و کاهش ضخامت می تواند باعث آسیب گردد. این بینی ها غضروف ضعیفی دارند بنابراین نباید  در این افراد خارج سازی و کاهش غضروف ها انجام شود. سپس بینی گوشتی توسط غضروف هایشان حمایت می شوند تا از نوک بینی و تشکیل آن پشتیبانی شود.

بینی گوشتی


بیشتر بخوانید: درباره جراحی بینی آقایان چه می دانید


برگشت پذیری بینی گوشتی

بینی گوشتی به دلیل پوست ضخیم دارای ساختاری ضعیف، غدد چربی زیاد، نوک بینی پهن و بزرگ  و غضروف ضعیف می باشند. در این جراحی جراح باید به اندازه کافی دارای مهارت و دانش باشد و تکنیک های خاصی را مدنظر داشته باشد. این بینی ها تورم زیادی خواهند داشت بنابراین بیماران باید ملاحظات مربوط به مراقبت های پس از جراحی را جدی بگیرند.

باید گفت که اگر جراح از بهترین تکنیک ها استفاده کند،احتمال کمی درباره قابلیت برگشت پذیری این بینی ها وجود دارد که  جراحان از طریق گرافت ها (غضروف های تقویت کننده بینی) و نازک کردن پوست بینی از برگشت پذیری ممانعت می کنند. جراحان همچنین از تزریق کورتیکواستروئید برای کاهش تورم ناحیه استفاده می کنند.

بینی گوشتی و استخوانی در ایران

برخی افراد دارای بینی های استخوانی با پوست نازک می باشند و از ظاهر بینی خود نازاضی می باشند و در مقابل برخی دارای بینی گوشتی و غضروف زیاد می باشند. همه آنها تصور می کنند که شکل و اندازه بینی شان متناسب با صورت شان نیست و همین علت انجام جراحی بینی می باشد. در ادامه به توضیح درباره انواع، مشخصات و جراحی بینی ها می پردازیم.

انواع بینی های استخوانی و گوشتی

احتمالا مسائل زیادی درباره انواع بینی ها شنیده اید. برخی افراد آن را براساس نژاد طبقه بندی می کنند و برخی دیگر آن را به دو دسته گوشتی و استخوانی تقسیم می کنند. افراد ناراضی به جراحان پلاستیک مراجعه می کنند تا ظاهر صورت خود را تغییر دهند. جراحی بینی شایع ترین و رایج ترین نوع از جراحی های زیبای در ایران و سراسر دنیا می باشد و زنان و مردان ایرانی به داشتن بینی های اروپایی تمایل دارند چون تصور می کنند که آنها صاحب بهترین  ظاهر می باشند.

بینی های استخوانی

ویژگی قابل توجه بینی های استخوانی وجود برآمدگی، برآمدگی های کشیده و غیر هموار و بر هم زننده جذابیت های صورت می باشد. اغلب ناهماهنگی های صورت حاصل آسیب های تصادفاتی است و  معمولا این ناهمواری ها و ناهماهنگی های صورت از نیم رخ بهتر دیده می شود. این حالت ترکیب صورت را نامطلوب می کند.

بینی گوشتی

مطالبی درباره بینی های استخوانی

بینی های استخوانی یا برآمده دارای پوست نازکی بر روی استخوان خود می باشند که همین نازکی پوست به جراح کمک می کند تا در طول جراحی به شکل دهی کامل استخوان  بینی بپردازد و نتیجه جراحی را بسیار عالی کند.

به طور خلاصه، بینی استخوانی سه ویژگی خاص دارد:

  • وجود برآمدگی در پل بینی
  • پوست نازک بسیار انعطاف پذیر
  • بافت و غضروف قوی

ساختار بینی دارای سه لایه اصلی می باشد: یک: لایه عضلانی نازکی که به قسمت تحتانی متصل می شود. دو: لایه غضروفی استخوانی  و  سه : لایه ای که موکوس قسمت داخلی بینی را می پوشاند. همانگونه که پیش تر نیز گفته شد،جراحان پلاستیک انواع بینی ها را  براساس نوع بافت و غضزوف به دو نوع گوشتی و استخوانی تقسیم می کنند. غضروف بینی استخوانی بر خلاف بینی گوشتی بسیار مقاوم می باشد. بینی های استخوانی اغلب کجی و برآمدگی در قسمت پل خود دارا می باشند.

رشد بیش از حد غضروف بینی می تواند ناشی از عوامل ارثی یا شکستگی های بینی متعاقب تصادفات باشد. همین فقدان هماهنگی در رشد غضروف بینی عامل شکل گیری بینی استخوانی می شود. گاهی اوقات به خاطر آسیب های دوران کودکی در ابتدا شکل بینی تغییری نمی کند ولی بعد از رشد کودک، شکل بینی تغییر می کند. وضیفه اصلی جراحان در شکل دهی مجدد بینی های استخوانی، خارج کردن برآمدگی می باشد. یک جراح ماهر و زبردست شکل بینی را به بهترین شکل ممکن تبدیل می کند تا صورت بیش از پیش زیبا و جذاب باشد.

در بینی های استخوانی، جراح در بینی دارای برآمدگی اندازه استخوان را کاهش می دهد. به دلیل پیچیدگی کمتر، نتایج جراحی های بینی های استخوانی بهتر از بینی گوشتی هست. هر چقدر پوست نازکتر و غضروف ها قوی تر باشند، نتیجه جراحی بهتر خواهد بود. در طی جراحی قسمت هایی از استخوان ها و غضروف ها برداشته می شود و  ابعاد بینی متناسب با سایر اجزای صورت قرار می گیرد. جراح با کمک ابزار ریزی که جهت شکستن و خردسازی بینی استفاده می شود، برآمدگی ها و قوزهای بینی را خارج می کند. تجربه و مهارت جراح امری پراهمیت برای انجام این فعالیت می باشد.

بینی گوشتی

مشاوره با یک جراح پلاستیک جهت انجام رینوپلاستی

افراد به دلایل مختلفی خواستار جراحی رینوپلاستی هستند. برخی اختلالی در تنفس از راه بینی دارند و برخی دیگر به دنبال تصحیح تناسب صورت خود بعد از آسیب تروماتیک به آن هستند. اغلب بیماران درخواست کننده جراحی رینوپلاستی، با تغییر اندازه و شکل بینی خود  به دنبال بهبود وضعیت ظاهری خود و تناسب آن با سایر قسمت های صورت هستند. بسیار مهم است که حتما از یک جراح پلاستیک متخصص رینوپلاستی مشاوره گرفته شود.

طی مشاوره جراح تصاویری از بینی بیمار  تهیه می کند و سوالاتی درباره موارد زیر از بیمار می پرسد:

  • نوع پوست
  • اصلیت نژادی
  • سن (به غیر از مواردی که اختلال تنفسی شدید وجود دارد، بیمار حتما باید 15 ساله یا بالاتر باشد)
  • سابقه جراحی قبلی یا تروما
  • سابقه انسداد بینی یا اختلالات تنفسی

همچنین جراح موارد زیر را شرح خواهد داد:

  • چگونگی شکل دهی و برش استخوان ها و غضروف های بینی
  • نتیجه نهایی مورد انتظار بیمار از انجام این روند
  • محل انجام روند جراحی
  • گزینه های انتخابی برای نوع بیهوشی
  • عوارض احتمالی

سایر روندهای جراحی هم می تواند مورد بحث قرار گیرد از جمله انجام ایمپلنت چانه جهت شکل دهی متعادل به صورت.

مواردی که در اغلب بیماران قابل انتظار است :

  • تورم بینی ممکن است برای چندین هفته ادامه داشته باشد.
  • درد یا ناراحتی را می توان با پک های سرد یا داروهای ضدرد تجویز شده توسط جراح کنترل کرد.
  • تورم یا پف صورت در روز بعد جراحی امری شایع می باشد.
  • مقداری کبودشدگی و تورم در اطراف چشم ها شایع می باشد.
  • اغلب افراد طی یک هفته می توانند به کار یا مدرسه خود باز گردند.

توجه داشته باشید که این موارد راهنمایی های عمومی می باشد. جراح برای دوران پس از جراحی هر فرد به طور اختصاصی توصیه هایی خواهد داشت.

بینی گوشتی

بسیار مهم هست که دستورات بعد از عمل پزشک را به دقت رعایت کنید، به ویژه :

  • از باد کردن بینی خود تا دو الی سه هفته بعد از جراحی اجتناب کنید.
  • طی سه روز اول به هنگام خواب سرتان را بالاتر از بدن تان قرار دهید.
  • در معرض خورشید قرار نگیرید.
  • از هر گونه فشار خودداری کنید و احتمال هر گونه آسیب را کاهش دهید.
  • سریعا تیم جراحی را از هر گونه مشکل یا تغییر غیرقابل انتظار آگاه کنید، از جمله :
  • تب بالای 101 درجه
  • خونریزی شدید
  • درد غیرقابل کنترل
  • اختلال بینایی
  • هر گونه علایم غیر معمول
  • همه قرارهای ملاقات پیگیری بعد از جراحی را جدی بگیرید.

بیشتر بخوانید: از رینوپلاستی چه میزان اطلاع دارید؟


جراحی های بینی استخوانی و گوشتی

همانطور که پیشتر نیز گفته شد، بینی افراد در ایران به دو دسته استخوانی و گوشتی تقسیم می شود. این تقسیم بندی اساس علمی خاصی ندارد ولی در ایران جراحان از این اصطلاحات جهت ارتباط راحت تر با بیماران به کار می برند. تفاوت اصلی بین این بینی ها ناشی از ضخامت پوست بینی می باشد. اگر چه پوست ضخیمی بینی گوشتی را پر می کند ولی در مقابل بینی های استخوانی دارای پوستی نرم و لایه ای چربی می باشد. بینی گوشتی بیشتر قابلیت شکل پذیری دارند در حالی که بینی های استخوانی قابلیت کوچکتر شدن و شکل دادن را دارند.

طی یک جراحی بینی، هر دوی این ویژگی ها نیاز می باشد. جراح باید  برای شکل دهی نوک بینی قادر به جمع کردن اطراف بینی باشد، وظیفه ای که در حین سادگی، بسیار سخت می باشد. در طول جراحی انحنا و پیچش سپتوم ( جداسازی غضروفی که سوراخ های بینی را به دو قسمت تبدیل می کند) اصلاح می شود. به منظور اصلاح برآمدگی فوقانی بینی، قبل از عمل یک جراح ماهر باید عدم آسیب به تنفس بیمار را تایید کند.

بینی گوشتی

بینی گوشتی یا آفریقایی

در واقع می توان گفت که کسب نتیجه رضایت بخش از جراحی بینی گوشتی بسیار سخت تر از نوع استخوانی آن  می باشد و برای جراحی باید هزینه زیادی صرف جراح شود.

برخلاف نام انواع بینی ها، بینی گوشتی مقدار زیادی گوشت یا عضله در خود ندارند بلکه دارای:

  • پوستی ضخیم و چرب با حفرات آشکار
  • نوک پهن واجد چربی
  • تیغه بینی پهن
  • قسمت تحتانی پهن
  • غضروف بینی ضعیف تر
  • تیغی بینی مرتفع از نیم رخ

این خصوصیات سبب پهن و حجیم شدن بینی و از بین رفتن خطوط بینی می گردد تا زیباتر شود.

انواع بینی گوشتی (آفریقایی) و ملاحظات جراحی مربوطه

در اینجا به شرح انواع مختلف بینی های آفریقایی می پردازیم:

بینی گوشتی با حفره های بزرگ و غدد چربی فعال

بعضی از بینی گوشتی دارای حفرات بزرگ و غدد چربی در زیر پوست می باشند که این پوستها، پوستهای چرب نامیده می شود. برای  پوست این افراد لیزر درمانی یا رژیم های غذایی کم نمک توصیه می شود. برای بیمارت تحت درمانهای کنترل چربی، جراح معمولا انجام جراحی را به شش ماه بعد از اتمام روند درمانی شان موکول می کند.

بینی گوشتی دارای غدد چربی غیرفعال

بعضی از بیماران دارای بینی گوشتی و غدد غیرفعال بینی های قرمز رنگی دارند. در جراحی این گونه بینی ها، جراح با استفاده از استخوان و اسکلت محکم زیر پوست ضخیم بینی، شکل بسیار زیبایی را می سازد. گاهی اوقات جراح پوست بینی و غضروف را به دلیل جلوگیری از تجمع بافت اضافی و ترشحات در نوک بینی، به هم نزدیک می کند.

بینی گوشتی

جراحی بینی گوشتی

یک مثال خوب از بینی گوشتی بینی های آفریقایی است. پوست بینی آنها ضخیم  است و غضروف شان ضعیف و نازک می باشد. روش های جراحی قدیمی بینی گوشتی کارایی لازم را نداشت، چون بعد از مدتی غضروف خارج شده به حالت قبلی خود باز می گشت. امروزه احتمال بازگشت شکل یا افتادگی بین تقریا نزدیک به صفر است چون تقویت غضروف نیز همزمان با تشکیل ساختار بینی انجام می شود.

در تکنیک های جدید جراح جهت تقویت غضروف های نوک بینی،غضروف های میان سپتومی را  به نوک بینی منتقل می کند. در جراحی بینی گوشتی، حفظ تناسب صورت بسیار حیاتی می باشد. اگر بینی خیلی کوچک شود یا اگر انحرافات آن به شدت افزایش یابد، ممکن است تنفس برای فرد مشکل گردد.

همانطور که پیش تر بیان شد پوست بینی گوشتی یا آفریقایی ضخیم است و دارای غدد چربی و غضروف ضعیف می باشد. وجود چنین ساختار ضعیفی سبب حساسیت بالای جراحی های بینی گوشتی می گردد. به همین علت است که از این بیماران بر خلاف افراد دارای بینی استخوانی خواسته می شود که چسب مخصوص بینی را برای مدت طولانی تری به کار ببرند. چالش اصلی بعدی جراحی بینی گوشتی، اصلاح نوک بینی می باشد که جراحان ایرانی تبحر خاصی در انجام آن دارند.

مزایا و معایب جراحی های بینی گوشتی

جراحی بینی گوشتی مثل شمشیری دو لبه است. از یک سو پوست ضخیم و بزرگ آن نقایص بینی را می پوشاند و از سویی دیگر مدت زمان بهبودی طولانی تری دارد ولی نا امید نشوید. نتایج مورد نظر خود را می توانید به کمک شکل دهی مجدد نوک بینی توسط جراحان زیبایی ایرانی به دست آورید.

به هنگام شکل دهی نوک بینی، جراح از مواد خاصی جهت پر و تقویت کردن آن استفاده می کند. در غیر این صورت بعد از جراحی نوک بینی ممکن است شکل خود را از دست بدهد. این مواد می توانند ایمپلنت یا خود بافت باشد. گاهی اوقات غضروف گوش نیز برای این کار استفاده می شود. پوست ضخیم بینی گوشتی، درشتی های استخوان بینی را می پوشاند، در حالی که در افراد دارای بینی استخوانی این برجستگی های استخوانی به دلیل نازک بودن پوست بینی، به طور کامل دیده می شوند.

تکنیک های جراحی برای بینی گوشتی آفریقایی

برای داشتن جراحی بینی گوشتی بهتر باید تکنیک های خاصی به کار برده شود:

پیوند غضروف

هنگامی که پوست ضخیم است، از پیوند غضروفی جهت نشان دادن نوک بینی و  بهبود پل بینی استفاده می شود.

کاهش چربی موجود در بافت نرم

چربی های سازنده بافت نرم، به ویژه در نوک بینی به طرز ماهرانه ای برداشته می شود تا نازک تر گشته و ظاهر بهتری به بینی بدهد.

کاهش متناسب اندازه بینی

اگر در طول جراحی، اگر فاصله ای بین پوست و اسکل بینی وجود داشته باشد، احتمال ایجاد اسکار و تولید چربی اضافی افزایش می یابد که نتیجه آنها بدشکلی نامطلوب بینی می باشد.

حمایت ساختاری از بینی

به دلیل وزن بالای آن، پوست های ضخیم تر نیازمند ساختاری قوی تر جهت حمایت می باشند. بنابراین جراحان با تجربه زیبایی  ایرانی قسمتی مناسب بین بینی و ساختار آن خواهند ساخت. بعد از قرارگیری پوست بینی به حالت طبیعی، ساختار تقویت شده به قرار گیری مناسب پوست کمک می کند. به طور کلی جراحی بینی گوشتی دارای پوست ضخیم به مهارت و تجربه بالایی نیاز دارند و همچنین آگاهی جراح از اندازه مناسب بینی نیز برای به دست آوردن نتیجه خوب، حیاتی است.

بینی گوشتی

جراحی بینی گوشتی سخت تر است

قسمت زیادی از تلاش های جراح رینوپلاستی صرف شکل دهی غضروف بینی و استخوان می شود. به عبارت دیگر کیفیت و ضخامت پوست عوامل تعیین کننده نتایج جراحی می باشد. به همین دلیل است که نتیجه نهایی جراحی بعد از انقباض بافت نرم پوست حاصل خواهد شد که ممکن است چندین ماه طول بکشد. به همین دلیل است که بعد از جراحی بینی گوشتی باید بین چند هفته تا چند ماه منتظر ماند و بعد از ناپدید شدن کبودی ها و تورم ها نتیجه نهایی را مشاهده کرد.


بیشتر بخوانید: چگونه با آرایش بینی خود را کوچک تر کنیم


آیا بینی گوشتی-آفریقایی بعد از انجام جراحی به حالت قبلی خود باز می گردد؟

ناپدید شدن تورم و کبودی ناشی از جراحی برای بینی گوشتی بر خلاف بینی های استخوانی به مدت زمان بیشتری نیاز دارد ولی بر خلاف تصور و باور عمومی، پس از جراحی امکان بازگشت به حالت قبلی برای بینی گوشتی وجود ندارد. میزان موفقیت جراحی بینی گوشتی در میان زنان بیش از مردان است.

به طور کلی بیماران دارای بینی گوشتی باید انتظارات واقع بینانه بیشتری نسبت به جراحی خود داشته باشند چون نباید انتظار نتایجی مانند جراحی های بینی های استخوانی را داشته باشند. پیش از عمل جراحان به بیماران می گویند که آنها باید انتظار بهبود 40 تا 70 درصدی جراحی بینی خود را داشته باشند در حالی که افراد با بینی استخوانی نتایج بهتر از این را نیز می توانند انتظار داشته باشند .

مراقبت های پس از جراحی بینی گوشتی/آفریقایی

فرد باید به طور دقیق پیگیر انجام دستورات بعد از عمل جراح باشد:

  • استفاده از کمپرس سرد برای کاهش تورم و کبودی
  • استفاده از داروهای تجویزی در زمان صحیح
  • استفاده از داروهای ضد سرماخوردگی جهت ممانعت از سرفه و عطسه

بینی گوشتی

در طولانی مدت برای جلوگیری از تشکیل پوستی جدید و نتیجه گیری بهتر، ضروری است که نوار چسب بینی را به مدت دو ماه روی آن قرار داد. برای برخی بیماران تزریقات زیرجلدی کورتیکواستروئیدی برای نواحی فوقانی نوک بینی تجویز می شود تا از ضخیمی پوست آن ناحیه بکاهد. این تزریق توسط جراح زبده انجام می شود و ممکن است برای چندین بار تکرار شود.