سیگار کشیدن در بارداری، خطرات آن را میدانید؟

منبع: نی نی بان

124

1398/3/22

23:51


مصرف دخانیات در تمام شرایط برای سلامتی تو مضر است؛ اما سیگار کشیدن در دوران بارداری بسیار آسیب زننده و خطرناک است؛ چرا که نه تنها به بدن خود تو آسیب می رساند، بلکه برای نوزاد متولد نشده هم بسیار مضر است. متأسفانه سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر سقط جنین را بالا می برد. همچنین سیگار کشیدن مادر باردار احتمال مرگ نوزاد بعد از تولد در اثر سندرم (SIDS) را تا حداقل ۲۵% افزایش می دهد. بنابراین اگر اهل مصرف دخانیات و سیگار هستی، برای حفاظت از خودت و جنین کوچولویت، این عادت را ترک کن.
علاوه بر این تراژدی های غم انگیز، سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر بروز برخی از بیماری ها و اختلالات حاملگی را بالا می برد؛ مثل:
-حاملگی خارج رحمی؛
-قطع اتصال جفت؛
-خونریزی واژینال؛
-زایمان زودرس؛
-کمبود وزن جنین یا نوزاد نارس.
نوزادانی که از مادران سیگاری متولد می شوند، به طور میانگین، بسیار کوچکتر از نوزادان عادی هستند. کمبود وزن هنگام تولد، یکی از اصلی ترین عوامل بیماری و معلولیت نوزادان است. اگر نشانه هایی وجود دارد که جنین تو بسیار آهسته تر از حالت طبیعی رشد می کند، ضروری است که هرچه زودتر سیگار را ترک کنی و به کناره بدن بخوابی. سیگار کشیدن و به پشت خوابیدن، در بسیاری از موارد باعث تولد نوزاد مرده می شوند.
سیگار کشیدن در دوران بارداری همچنین به معنای آن است که جنین تو به هنگام تولد، در معرض خطرات زیادی قرار دارد. ارتباط زیادی بین سیگار کشیدن در دوران بارداری و تولد نوزاد با شکاف لب و دهان وجود دارد. کودکانی که مادران آن ها در دوران بارداری سیگار می کشیده اند، خیلی بیشتر به سرفه های شدید مبتلا می شوند.
سیگار کشیدن در دوران بارداری همچنین بر رشد ذهنی و رفتار جنین تأثیر گذار است و منجر به کم توجهی و بیش فعالی او می شود. هرچه در دوران بارداری بیشتر سیگار بکشی و این عادت تا اواخر حاملگی ادامه پیدا کند، احتمال بروز خطرات برای تو و جنین بیشتر می شود. اگر سیگار کشیدن را در نیمه اول بارداری قطع کنی، احتمال اینکه جنین به طور طبیعی و سالم رشد کند بسیار بالا می رود؛ اما حتی اگر در چند هفته نهایی بارداری این عادت را ترک کنی، باز هم برای هر دوی شما خوب و مؤثر خواهد بود.
ترک کردن سیگار کاری بسیار سخت است و شاید تو برای این کار به کمک احتیاج داشته باشی. شاید نیاز باشد بارها این کار را تمرین کنی تا به نتیجه نهایی برسی و این عادت را برای همیشه کنار بگذاری. بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنی و از یارت بخواهی در این راه همراه تو باشد! اگر به سلامت خودت و نوزاد کوچولویت اهمیت می دهی و دوست داری فرزندی سالم و سرحال داشته باشی، بهتر است هرچه زودتر در این راه قدم بگذاری و سیگار را ترک کنی!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو