هدیه ای که به جان می نشیند

 

 



به عبارت دیگر، زندگى واقعى یعنى رابطه‏اى سرشار و لبریز از محبت میان زن و شوهرى که به یکدیگر اعتماد و علاقه دارند ، زن و شوهرى که با شور و شوق به تداوم زندگى خود فکر مى‏کنند و با یکدیگر یکرنگ و یکدل‏اند.
یکى از مواردى که موجب آسیب جدى به روابط زناشویى مى‏شود، این است که زن یا مرد و یا هر دو طرف احساس مى‏نمایند همسرشان نسبت به وى بى‏توجه و یا علاقه‏اش نسبت به گذشته کمتر شده است.
مرد یا زنى که یک چنین تصورى را از طرف مقابل‏شان در ذهن داشته باشند، احساس بى‏ارزشى و پوچى خواهند کرد و حتى ممکن است در درازمدت، احساس امنیت خود را نسبت به زندگى مشترک از دست بدهند.
برخى از مردان یا زنان که به همسرشان بى‏توجهى نشان مى‏دهند، دلیل این گونه رفتارهاى خود را گرفتارى‏هاى روزمره قلمداد مى‏نمایند . حال آنکه در واقع ایجاد ارتباط رضایت‏بخش با همسر موجب خواهد شد تا زن یا مرد در مواجهه با مشکلات رو به تزاید زندگى قدرت و توان بیشترى داشته باشند.


زمانى که خانواده به عنوان پایه و اساس جوامع مطرح مى‏شود و ادعا بر این است که فرد باید در نهاد خانواده احساس امنیت و آرامش داشته باشد، بى‏توجهى و بى‏محبتى، زمینه‏ساز تنش و اختلاف و از بین برنده ی این پیش‏فرض خواهد شد.

جهت جلوگیرى از تنش در خانواده، ابراز علاقه زوجین نسبت به یکدیگر کاملاً مهم و حیاتى مى‏باشد. ضمن اینکه ابراز علاقه در هر دوره‏اى مى‏تواند شکلى متفاوت و متمایز داشته باشد.
همسرانى که تا به حال از یک چنین اصل مهمى در زندگى زناشویى خود بى‏بهره بوده‏اند یا به آن بى‏توجهى نشان داده‏اند مى‏توانند به نکات زیر توجه داشته و سریعاً به بازسازى روابط زناشویى خود بپردازند:

1- از ابراز علاقه به همسرتان خجالت نکشید. ابراز علاقه نشانگر میزان دوست داشتن و محبت شما نسبت به همسرتان مى‏باشد.


2- هیچ نگویید علاقه‏ام را با رفتارم نشان خواهم داد. لازم است براى ابراز علاقه از کلمات زیبا و محبت‏آمیز استفاده کرد.


3- هرگز اجازه ندهید مشکلات و مسائل زندگى، شما را از همسرتان دور سازد. مشکلات همیشه هستند و خواهند بود.



4- در هر حال و هر حالت ابراز علاقه و عشق به همسر، بهترین و والاترین هدیه به اوست. این هدیه را از وى دریغ ننمایید.



در این میان، زنان و مردان باید حتماً به اصل تفاوت‏هاى فردى میان خود معتقد باشند و بدانند زن و مرد دو موجودند که از نظر هوش، استعداد، علایق، خصایص جسمانى و اخلاقى تفاوت‏هایى با یکدیگر دارند. بنابراین زن و مرد باید حداکثر توافق را میان خصایص خود و همسرشان ایجاد و وجود یکدیگر را مکمل و متمم بدانند.


براى اینکه زنان و مردان در زندگى مشترک از زندگى مشترک‏شان لذت ببرند لاجرم باید به تمایزات خود با طرف مقابل‏شان به دیده احترام و واقع‏بینانه بنگرند. آنان مى‏توانند زندگى شیرینى داشته باشند به شرط اینکه از داد و ستد عاطفى به شیوه‏هاى قلبى، کلامى و عملى استفاده نمایند. به همسر و شریک زندگى‏شان ابراز محبت نموده و با زبان و عمل این امر را اثبات نمایند.


منبع : ماهنامه پیام زن