با جدی شدن بحث هدف مندی یارانه ها ، یکی از نگرانی های شایع بین خانواده های ایرانی ، بالا رفتن نرخ انرژی هایی است که مصرف می کنند. نگرانی قیمت صورتحساب های برق و گاز و تلفن و...اما حتی قبل از افزایش قیمت انرژی همه ی ما می دانستیم که در بسیاری از مواقع نحوه ی مصرف در ایران به خاطر ارزان بودن قیمت انرژی بسیار غلط است .دیگر زمان آن رسیده که فرهنگ استفاده ی صحیح را در خانواده رعایت کنیم و به فرزندانمان بیاموزیم.در بخش خانواده ی سایت تبیان مجموعه مقالاتی برای شما ارائه می شود که در باره ی چگونگی خرید و طرز استفاده از وسایل برقی آموزش داده شده است به نحوی که میزان برق مصرف شده به حد اقل برسد.

 

برچسب انرژی

برچسب انرژی امروزه در اغلب کشورهای جهان وجود دارد و مصرف کننده را با میزان کارایی و مصرف انرژی هر یک از وسایل انرژی بر خانگی آشنا می کند. همچنین اطلاعات مشترکی درخصوص همه وسایل و اطلاعات اختصاصی مربوط به هر وسیله انرژی بر را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

برچسب انرژی از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که هر قسمت نمایانگر اطلاعاتی است. که به طور مثال خریداران ماشین لباسشویی می تواند با توجه به این اطلاعات در هنگام خرید، دستگاهی را انتخاب کنند که در مقایسه با سایر مدل های مشابه دارای کارآیی و بازدهی بیشتری باشد.

سه بخش اولیه این برچسب که در تمامی وسایل برقی خانگی مشترک می باشد و به ترتیب نمایانگر علامت تجاری، نام شرکت سازنده و مدل دستگاه می باشد. بخش چهارم برچسب انرژی بوسیله 7 حرف لاتین از A تا G در هفت رنگ درجه بندی شده است که هر یک از حروف و رنگها معرف درجه ای از کارایی و مصرف انرژی دستگاه می باشد. حرف A مندرج در روی فلش با سبز پررنگ نشانگر کمترین مصرف انرژی و بیشترین بازدهی دستگاه و حرف G مندرج در روی فلش با رنگ قرمز نشانگر بیشترین مصرف انرژی و کمترین بازدهی دستگاه است. بنابراین هر چه رتبه دستگاه بالاتر باشد کارایی آن نسبت به میزان انرژی که مصرف می کند بیشتر است.

لذا مصرف کنندگان می توانند در هنگام خرید وسایل برقی خانگی با دقت و توجه به حرف لاتین و یا رنگ درج شده در این قسمت از میزان کارایی و بازده دستگاه اطلاع یابند.

هر چه رتبه دستگاه بالاتر باشد کارایی آن نسبت به میزان انرژی که مصرف می کند بیشتر است.

 مهارت های زندگی

 

 

بخش پنجم، نمایانگر مصرف انرژی دستگاه براساس استاندارد ملی تدوین شده در بخش آزمون استاندارد می باشد و سایر بخشها بیانگر اطلاعات اختصاصی در مورد هر یک از وسایل است. بطور مثال بخش های ششم هفتم در ماشین لباسشویی نشانگر میزان قدرت پاک کنندگی و آبگیری دور تند دستگاه می باشد و آخرین بخش نیز آرم مؤسسه استاندارد را نشان می دهد.

فواید استفاده از برچسب انرژی

استفاده از برچسب انرژی مزایا و فواید گوناگونی برای مصرف کنندگان اینگونه وسایل دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- انتخاب درست و آگاهانه ی مردم در هنگام خرید وسایل خانگی

- آشنا ساختن مصرف کنندگان با میزان کارآیی و بازدهی وسایل برقی خانگی

- بهینه سازی و کاهش مصرف و هزینه انرژی در خانواده ها

- کاهش آلودگی محیط زیست

- آشناسازی مصرف کنندگان نسبت به اطلاعات اختصاصی ویژه و مشترک هر وسیله انرژی بر

توصیه های مربوط به برچسب انرژی

در هنگام خرید وسایل برقی پرمصرف، حتماً به رتبه برچسب انرژی آن توجه فرمایید.

با خرید وسایل برقی با رتبه بالا در برچسب انرژی (AوB) هزینه های برق خود را کاهش دهید.

اسرار خانه داری, مهارت های زندگی, شستشو, نظافت, لکه گیری, شستشوی منزل, نظافت منزل, گل و گیاه, نکات مهم آشپزی, نکات آشپزی, نگران قبض های انرژی نباشید, قبض های انرژی, یارانه, هدف مندی یارانه اسرار خانه داری, مهارت های زندگی, شستشو, نظافت, لکه گیری, شستشوی منزل, نظافت منزل, گل و گیاه, نکات مهم آشپزی, نکات آشپزی, نگران قبض های انرژی نباشید, قبض های انرژی, یارانه, هدف مندی یارانه