قرص استرادیول برای بارداری، نحوه و شرایط استفاده

منبع: نی نی بان

167

1398/10/2

12:36


استرادیول باید مطابق دستور بکار برده شود و دوز فراموش شده را به محض بخاطر آوردن مصرف نمائید. البته نه درست قبل از دوز بعدی و همچنین باید از دو برابر نمودن دوز های دارو اجتناب شود... در صورتی که باردار هستید، از داروی استرادیول استفاده نکنید..
فراموش کردن استرادیول، قطع استرادیول ، قرص استرادیول برای بارداری،  استرادیول و تخمک گذاری،  آمپول استرادیول و پروژسترون،  استرادیول چیست،  آمپول استرادیول برای قطع پریود،  استرادیول و پریود،  استرادیول و لکه بینی
 
قرص استرادیول چیست؟
قرص استرادیول والرات (Estradiol Valerate) نوعی استروژن می‌باشد. استروژن‌ها در زنان سالم موجب رشد و تکامل اندام جنسی، حفظ عملکرد طبیعی ادراری ـ تناسلی و افزایش ثبات عروق خونی (و در نتیجه جلوگیری از سرخ شدن و برافروختگی) می‌شوند.
این دارو به عنوان جانشین درمانی در کمبود هورمون استروژن و نیز در حالاتی نظیر هیپوگونادیسم، واژینیت آتروفیک، نارسایی اولیه تخمدانی، درمان علائم وازوموتور دوران یائسگی و پیشگیری از استئوپروز بعد از یائسگی به کار می‌رود. این دارو همچنین ممکن است در درمان خونریزی رحمی، سرطان پستان یا پروستات مصرف گردد.
استرادیول والرات به دو صورت قرص و آمپول در دسترس می‌باشد. 
 
استروژن چیست؟
در واقع استروژن نام یک هورمون در بدن نیست و این نام به دسته‌ای از هورمون‌ها اطلاق می‌شود.
سه هورمون استروژن مهم که در بدن خانم‌ها تولید می‌شوند، استریول، استرادیول و استرون هستند.
استروژن‌ها عمدتا در تخمدان‌ها ساخته می‌شوند و به نام هورمون‌های زنانه شناخته می‌شوند. البته آقایان نیز مقدار کمی از این هورمون را در بیضه‌های خود تولید می‌کنند.
استروژن در خانم ها در سیکل طبیعی تخمدان، در مرحله فولیکولی از تخمک آزاد می شود.
استرادیول از موثرترین استروژن‌های طبیعی است و احتمالاً هورمونی حقیقی است.
استروژن غالب‌ترین هورمون طی نیمه نخست هر سیکل قاعدگی است و در نیمه دوم نیز نقش چشمگیری دارد. چنانچه سطح هورمون استروژن در زنان سنین باروری کاهش پیدا کند نظم سیکل قاعدگی طبیعی ممکن است به هم بخورد و پوشش لایه‌های داخلی رحم برای لانه گزینی سلول تخم و رسیدن به حاملگی، رشد کافی را نداشته باشد.
به این ترتیب، فقدان استروژن با تاثیر بر لایه‌های داخلی رحم مانع از باروری می‌شود. اغلب اوقات، در چنین شرایطی، تخمک‌گذاری حتی ممکن است رخ ندهد.
از سوی دیگر، اگر یک زن سالم باشد، ولی تخمک‌گذاری در بدن او اتفاق نیفتد معمولا این شرایط به دلیل کاهش میزان هورمون استروژن تلقی می‌شود که تحت تاثیر دو فاکتور به وجود می‌آید:
تخمدان‌ها به خوبی دستور نمی‌گیرند و یا آنکه نمی‌توانند تخمک را آزاد کنند؛ بنابراین می‌توان گفت:
ترشح ناکافی هورمون استروژن بر تخمدان‌ها نیز اثرگذار بوده و مانع تخمک‌گذاری می‌شود. به طور کلی تخمدان‌ها از غده هیپوفیز و هیپوتالاموس برای ترشح هورمون استروژن دستور می‌گیرند و عواملی که مانع عملکرد درست این غدد شود نیز بر استروژن اثرگذار است.
در مطالعات گسترده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند رژیم غنی از موادغذایی که سطح استروژن را در بدن افزایش می‌دهد مانند سویا، سیب، یونجه، سیب‌زمینی، برنج، گندم، آجیل، عسل، گیلاس، دانه کتان و سیب‌زمینی شیرین کمک زیادی به بهبود استروژن در بدن می‌کند. البته دارو‌های طبیعی مانند سویا و گیاه دونگ‌کوئی سطح استروژن را در بدن زنان بهبود می‌بخشد.
 
مقدار و نحوه مصرف استرادیول
میزان دقیق مصرف این دارو باید طبق نظر پزشک تعیین گردد. قرص‌های استرادیول به صورت پیوسته (هر روز) یا دوره‌ای (21 یا 25 روز اول هر ماه تقویمی) تجویز و استفاده می‌شود. دارو را هر روز در ساعت یکسانی مصرف کنید.
- توجه: نتایج مطالعات نشان می‌دهد مصرف طولانی مدت استرادیول ممکن است احتمال بروز سرطان را افزایش دهد بنابراین لازم است بیمار تحت نظر باشد و اقدامات لازم جهت تشخیص به موقع انجام شود.
- توجه: اگر یک نوبت را فراموش کردید، زمانیکه آن را به یاد آورید، مصرفش کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را حذف کنید و به برنامه دارویی معمولتان بازگردید و مقدار دارو را دو برابر نکنید.
 
توجهات بیمار - خانواده:
به منظور پیشگیری از تهوع بهتر است دارو را همراه یا بلافاصله بعد از غذا مصرف نمائید.
تهوع بخصوص در هنگام صبح معمولا 1 تا 2 هفته بعد از شروع درمان برطرف می شود.
در صورت شدت یافتن یا مشکل آفرینی تهوع، مصرف غذاهای خشک و جامد موثر است.
در صورت بروز علائم و نشانه های احتباس مایعات (تورم قوزک پا و یا افزایش وزن)، اختلالات ترومبوآمبولیک(درد، تورم و حساسیت در اندام ها؛ سردرد؛ درد قفسه سینه؛ اختلال بینایی)، دپرسیون مغزی یا اختلال کبدی(زردی پوست یا چشم، خارش، تیرگی رنگ ادرار، بی رنگ شدن مدفوع) به پزشک اطلاع دهید.
در صورت شک به بارداری، مصرف دارو را متوقف نموده و به پزشک اطلاع دهید.
مصرف سیگار در طی درمان با این دارو باعث افزایش خطر بروز عوارض جانبی جدی آن خصوصا در خانم های بالای 35 سال می گردد.
انجام معاینات فیزیکی پیگیر مانند کنترل فشار خون، معاینه پستان، شکم، لگن و پاپ اسمیر هر 6 تا 12 ماه بسیار اهمیت دارد.
 

قرص استرادیول برای بارداری، نحوه و شرایط استفاده

 
هنگام مصرف استرادیول نباید
سیگار، توتون یا تنباکو مصرف کنید. این از اثرات استروژن ها می کاهد و خطر عوارض جانبی دارو را به ویژه در کسانی که زیاد سیگار می کشند یا در افراد بالای 35 سال افزایش می دهد.
 
شرایط نگهداری دارو
دارو را در ظروف دربسته و مقاوم به نور و رطوبت و درجه حرارت 15 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری نمائید.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
استروژن برای عملکرد و چرخه تولید مثل یک زن حیاتی است. در زنان، استروژن در قسمت‌های مختلف بدن تاثیر می‌گذارد از جمله:
1- تخمدان
استروژن به رشد فولیکول تخمک کمک می‌کند.
2- واژن
استروژن باعث رشد واژن، ضخیم شدن دیواره آن می‌گردد از طرفی برای کاهش عفونت‌های باکتریایی این منطقه اسیدیته واژینال را افزایش می‌دهد. هم‌چنین به روان شدن سطح واژن کمک می‌کند.
3- لوله‌های فالوپ
استروژن مسئول رشد ضخیم شدن دیواره عضلانی در لوله‌های فالوپ و انقباض‌هایی است که سلول‌های تخمک و اسپرم را حمل می‌کنند.
4- رحم
استروژن، غشای مخاطی دیواره رحم را تقویت و حفظ می‌کند. اندازه اندومتریوم را افزایش داده و هم‌چنین باعث افزایش جریان خون، محتوای پروتئین و فعالیت آنزیمی می‌شود.
استروژن هم‌چنین عضلات رحم را تحریک می‌کند تا بتوانند رشد کنند. انقباض‌ها در هنگام زایمان یک نوزاد و جفت کمک می‌کنند و هم‌چنین در هنگام قاعدگی به دیواره رحم کمک می‌کنند تا بافت مرده را خارج سازد.
5- گردن رحم
استروژن به تنظیم جریان و ضخامت ترشحات مخاطی رحم کمک می‌کند. این حالت باعث افزایش حرکت یک سلول اسپرم به تخمک شده و به لقاح کمک می‌کند.
6- غدد پستان
استروژن ارتباط منحصر به فردی با هورمون‌های دیگر در پستان دارد. آن‌ها مسئول رشد سینه‌ها در دوران نوجوانی، رنگ دانه‌های موجود در نوک پستان‌ها و در نهایت توقف جریان شیر در هنگام شیردهی شیر مادر است.
7- مغز
استروژن می‌تواند به حفظ دمای بدن کمک کند، بخشی از مغز مرتبط با رشد جنسی را تنظیم می‌کند و اثرات مواد شیمیایی یا همان احساس خوب در مغز را تقویت می‌کند.
8- پوست
استروژن باعث بهبود ضخامت و کیفیت پوست و هم‌چنین محتوای کلاژن می‌شود که مانع از پیری می‌گردد.
9- استخوان
استروژن به حفظ استحکام‌استخوان و جلوگیری از تحلیل استخوان کمک می‌کند.
10- کبد و قلب
هورمون تولید کننده کلسترول را در کبد تنظیم می‌کند و به محافظت از قلب و عروق کمک می‌کند.
 
سرشار از استروژن
این مواد به افزایش استروژن کمک می‌کند:

میوه های خشک
میوه‌های خشک را بیشتر به عنوان یک میان وعده سرشار از مواد مغذی، خوشمزه و آسان استفاده می کنند. این خوراکی منبع قوی از فیتواستروژن های مختلف می باشد. خرما، آلو و زردآلو خشک برخی از منابع غذایی خشک غنی از فیتواستروژن ها هستند.
علاوه بر این میوه های خشک پر از فیبر و سایر مواد مغذی مهم و مفید می باشند که آنها را به یک میان وعده سالم تبدیل کرده اند.

قرص استرادیول برای بارداری، نحوه و شرایط استفاده


دانه کنجد
دانه های کنجد تخم های کوچک و روغنی هستند که معمولاً در غذاهای آسیایی کاربرد دارند و به عنوان چاشنی یا طعم دهنده به غذاها اضافه می شوند. آنها همچنین از نظر سایر مواد مغذی مهم مانند فیتواستروژن ها بسیار غنی هستند.
نکته جالب این است که یک مطالعه نشان داد که مصرف پودر دانه کنجد ممکن است بر میزان استروژن در زنان یائسه تأثیر بگذارد. زنان شرکت کننده در این مطالعه روزانه ۵۰ گرم پودر کنجد را به مدت ۵ هفته مصرف کردند.
این روش تغذیه نه تنها باعث افزایش فعالیت استروژن بلکه باعث افزایش کلسترول خون نیز شد.

سیر
سیر یک ماده بسیار محبوب و خوش رنگ و بو است. این ماده نه تنها به خاطر این ویژگی هایش مورد ستایش قرار گرفته است بلکه به خاطر خواصی که برای بدن دارد نیز مشهور شده.
اگرچه مطالعات انجام شده در زمینه بررسی اثرات سیر بر روی بدن انسان محدود است اما مطالعات متعددی روی حیوانات انجام شده است که نشان می دهند مصرف این ماده ممکن است سطح استروژن خون را تحت تأثیر قرار دهد.
علاوه بر این یک مطالعه ماهانه که مربوط به زنان یائسه بود نیز نشان داد که مصرف مکمل روغن سیر ممکن است اثرات محافظتی در برابر کاهش تراکم استخوان مربوط به کمبود استروژن داشته باشد.
اگرچه برای تایید این فرضیه نیز به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

هلو
هلو میوه ای شیرین با گوشتی قرمز مایل به زرد و پوستی پرز دار است. این میوه نه تنها مملو از ویتامین ها و مواد معدنی است بلکه سرشار از فیتواستروژن هایی که به نام لینگان شناخته می شوند نیز می باشد.
نکته جالب توجه این است که تجزیه و تحلیل مطالعات نشان می دهند که رژیم های غذایی غنی از لینگان ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنان یائسه ۱۵٪ کاهش دهد.
این تاثیر احتمالاً با اثرات لینگان ها بر روی تولید استروژن و سطح این ماده در خون و همچنین بیان آن در بدن مرتبط است.

توت
بشر قرن هاست که از انواع توت به دلیل خواصی که برای بدن دارد استفاده می کند. توت با ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و ترکیبات مفید گیاهی از جمله فیتواستروژن ها غنی شده است.
توت فرنگی، زغال اخته و تمشک به ویژه از غنی ترین مواد غذایی حاوی استروژن محسوب می شوند.

سبوس گندم
سبوس گندم یکی دیگر از منابع غنی از فیتواستروژن ها، به ویژه لیگنان است. برخی تحقیقات مربوط به تاریخچه زندگی بشر نشان می دهد که سبوس گندم با وجود فیبر زیاد میزان استروژن سرم را در بدن زنان کاهش می دهد.
با این حال این نتایج به احتمال زیاد به وجود فیبر در سبوس گندم باز می گردد و لزوماً به لینگان آن ارتباطی ندارد. بنابراین به تحقیقات بیشتری برای درک کامل تأثیر سبوس گندم بر روی گردش سطح استروژن در بدن انسان نیاز داریم.

توفو
توفو از شیر سویا تخمیر و فشرده شده تهیه می شود. این ماده نیز مانند سویا منبع محبوبی از پروتئین گیاهی محسوب می شود به ویژه برای وگان ها و گیاهخواران. این ماده همچنین منبع غنی از فیتواستروژن ها به خصوص ایزوفلاوون هاست.
توفو در بین همه محصولات تهیه شده از سویا حاوی بیشترین میزان ایزوفلاوون است.

سبزیجات
سبزیجات کریستالی گروه بزرگی از گیاهان با طعم ها، بافت ها و مواد مغذی متنوع هستند. گل کلم، کلم بروکلی و کلم بروکسل همگی سبزیجات سرشار از فیتواستروژن ها هستند.
گل کلم و کلم بروکلی سرشار از secoisolariciresinol که نوعی فیتواستروژن لیگنان است؛ می باشد. علاوه بر این کلم بروکسل و کلم معمولی سرشار از کومسترول می باشد که فعالیت استروژنی در بدن دارد.

تمپه
تمپه محصولی است که از سویا تخمیر شده تهیه می شود و جایگزین محبوبی برای گوشت است.
تمپه نه تنها منبع عالی برای تامین پروتئین، پروبیوتیک ها، ویتامین ها و مواد معدنی است بلکه منبع غنی از فیتواستروژن ها، به ویژه ایزوفلاون هاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو