نهمین جشنواره مد و لباس فجر زیر ذره‌بین / از نقد نگاه‌های مدیریتی کوتاه‌مدت تا لزوم رویکرد مدسازانه و دانش‌بنیان در عرصه جشنواره‌

143

1398/10/2

14:05


عطیه پژم: بالاخره پس از وقفه‌ای چند ماهه، صحبت از نهمین جشنواره بین‌الملی مد و لباس فجر در سایه نظارت و حمایت بخش دولتی بر سر زبان‌ها افتاد و با جمع‌بندی جلسات اعضای شورای سیاست‌گذاری، فراخوان این دوره منتشر شد.

نهمین جشنواره مد و لباس فجر زیر ذره‌بین / از نقد نگاه‌های مدیریتی کوتاه‌مدت تا لزوم رویکرد مدسازانه و دانش‌بنیان در عرصه جشنواره‌

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر را می‌توان مهم‌ترین رویداد در عرصه مد اسلامی ایرانی قلمداد کرد. آنجایی که مجموعه‌ای قابل توجه از آثار طراحان و صنعتگران در معرض دید عموم قرارگرفته و فضایی برای ایجاد ارتباط و تعامل میان گروه‌های مختلف فعال فراهم می‌شود.

هرچند بخش خصوصی نیز بارها نشان داده است که اگر به مشکل دریافت مجوز برنخورد، کم از بخش دولتی در امر برگزاری رویداد ندارد و با به جان خریدن تمامی مشکلات و موانع، سهم و دین خود را به این حوزه ادا کرده و قدمی هرچند کوچک در مسیر رونق هنر صنعت مد و لباس برمی‌دارد.

پس از انتصاب مرضیه شفاپور به سمت دبیری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، بالاخره پس از چند ماه وقفه‌ صحبت از نهمین جشنواره بین الملی مد و لباس فجر در سایه بخش دولتی بر سر زبان‌ها افتاد و با تشکیل جلسات اعضای شورای سیاست‌گذاری، فراخوان این دوره روز شنبه منتشر شد. (اینجا)

هنرآنلاین متأثر از رویکردهای جامعه‌شناختی، روان‌شناختی و با تکیه‌بر مطالعات فرهنگی و تاریخی درباره آنچه تاکنون بر عرصه مد کشورمان گذشته است، اقدام به گردآوری گفت وگوهایی کرد تا شاید نقش کوچکی در راستای ارزیابی و تحلیل کلی افکار عمومی در خصوص جشنواره مد و لباس فجر در گام نهم ایفا کرده باشد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در جهانی که دیده شدن، لباس‌ها را کهنه می‌کند و نه پوشیده شدن، نقش و اهمیت رسانه بیش از هر زمان دیگری مهم جلوه می‌کند، آنجا که تقویم تاریخی رخدادها یکی پس از دیگری ورق می‌خوردند، اما آن‌گونه که باید ردپایی از تولید محتوا در ارتباط با جریانات به وقوع پیوسته به چشم نمی‌خورد.

حال باید منتظر ماند و دید که در فرصت کوتاه باقی‌مانده تا پایان مهلت ارسال اثر به نهمین جشنواره بین‌الملی مد و لباس فجر، فعالان این عرصه با چه کمیت و کیفتی همراه این رویداد خواهند شد.

در ادامه گزارشی از نقطه نظرات برخی کارشناسان در ارتباط با جشنواره مد و لباس فجر در نهمین دوره برگزاری منتشر می‌شود:

مد و لباس، عرصه‌ای نیست که با نگاه‌های مدیریتی کوتاه‌مدت به رشد و اعتلا رسد

خدیجه کاظمی از چهره‌های پیشکسوت حوزه مد و لباس، مدرس دانشگاه و داور ادوار مختلف جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر دراینباره می‌گوید مهم‌ترین نکته در این زمینه، نبود استمرار لازم در پیشبرد برنامه‌های این جشنواره است چرا که همه‌ساله هم‌زمان با زمان انتشار فراخوان، مدیران در مسیر این جریان قرار می‌گیرند اما با اتمام رویداد، فارغ از اینکه جشنواره چه خروجی‌هایی داشته است، تازمان برگزاری جلسات برای جشنواره بعدی، فضایی مسکوت بر این عرصه حاکم می‌شود.

کاظمی با اشاره به اینکه عرصه مد و لباس، عرصه‌ای نیست که با نگاه‌های مدیریتی کوتاه‌مدت به رشد و اعتلا رسد اذعان داشته است که تلاش برای جمع‌آوری ایده از فعالان و صاحب‌نظران این عرصه به‌منظور انتشار فراخوان نباید در زمانی نزدیک به برگزاری جشنواره انجام شود چرا که این‌گونه زمان لازم برای تجزیه‌وتحلیل نظرات، انتقادات و پیشنهادات وجود ندارد و درنهایت اتفاق درخور توجه و متفاوتی نسبت به دیگر دوره‌ها را شاهد نخواهیم بود.

حلقه گم‌شده دانش‌بنیان نمودن صنعت مد و لباس، استارتاپ ها هستند

سیده فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است فناوری و نوآوری در تمام صنایع، زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده است و در این میان صنعت پوشاک نیز تحت‌الشعاع این فناوری است، به همین جهت، نوآوری در صنعت مد و لباس امروزه بیش از هر چیز دیگر از اهمیت برخوردار‌است و این همان نکته‌ای است که باید مورد توجه متولیان برگزاری جشنواره‌ها در حوزه مد اسلامی و ایرانی قرار گیرد.

او می‌گوید از سوی دیگر کشورهای توسعه‌یافته پیشینه‌ای طولانی در عرصه‌ طراحی و مد دارد و با استفاده از فن‌آوری‌های جدید، استارتاپ‌های مد بیشتر و بیشتری وارد این فضا کرده است تا بتواند سودآوری صنعت خود را بیشتر و بهتر کند. این استارتاپ‌ها که اعضای آن جامعه تحصیلی و دانشجویان و متخصصین طراحی مد و لباس هستند، تاکنون روابط سنتی میان مشتریان و برندها را تغییر و مرزهای روش‌های سنتی فکر کردن به مد را توسعه داده‌اند.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه جشنواره مد و لباس فجر با رویکرد استارتاپی برگزار شود اظهار دارد که می‌توان گفت امروزه حلقه گم‌شده دانش‌بنیان نمودن صنعت مد و لباس، استارتاپ ها هستند که در حوزه‌های گوناگون مورد اقبال عمومی واقع‌شده‌اند. نگاه دانش‌بنیان، رویکرد مدسازی و اشراف به جامعه‌شناسی مزون‌داری در روند فعالیت مؤسسات مد و لباس از ضروریات است و این بخش‌ها از طریق استارتاپ ها باید با اشراف به موضوع بازار و بازاریابی برای کسب جایگاه حرفه‌ای در مسیر مدسازی قرار گیرند.

بزرگ‌ترین گلوگاه این دوره، نبود وقت کافی هم برای تنظیم فراخوان است

هادی نعمتی از اعضای شورای سیاست‌گذاری و داور چندی دوره جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بخش طراحی و ساخت زیورآلات می‌گوید به‌خاطر حضورم در نشست اخیر کارگروه ساماندهی مد و لباس فجر به‌منظور ایجاد بسترهای مقدماتی برای انتشار نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، احساس کردم با توجه به نقطه نظرات جمع، فراخوان جشنواره طی ادوار گذشته به بلوغ رسیده و شاید جز نکاتی معدود، نیاز به تغییر و تحول قابل‌توجهی ندارد.

نعمتی معتقد است بزرگ‌ترین گلوگاه این دوره، نبود وقت کافی هم برای تنظیم فراخوان و هم ‌زمان انتظار برای ارسال آثار است که متأسفانه به دلیل انتخاب دیرهنگام رئیس جشنواره با این دغدغه مواجه هستیم هر چند امیدواریم این مسئله موجب کاهش کیفیت برگزاری جشنواره نشود.

تدوین ساختار اجرایی مناسب جهت مدیریت فعالیت‌های همه‌سویه را در بستر جریان جشنواره فجر شاهد نبوده‌ایم

رامین دلشاد از فعالان صنعت طراحی و تولید کفش و مدرس دانشگاه است که سابقه داوری در جشنواره‌های متعدد در این عرصه را دارد.

دلشاد می‌گوید تابه‌حال آنچه از جشنواره فجر انتظار می‌رفته محقق نشده و این رویداد آن‌گونه که باید به بار ننشسته است چرا که نه‌تنها در سطح کلان جامعه مخاطبی ندارد بلکه خروجی این رویداد بیشتر  فرهنگی و هنری را در بخش صنعت شاهد نبوده‌ایم.

او با اشاره به اینکه جشنواره فجر باید نگاه سیستمی و صنعتی به چرخه مد و لباس تنظیم شود اذعان داشت: متأسفانه نه‌تنها در سطح جشنواره که در سطوح مختلف ازجمله نظام دانشگاهی، نگاه سیستمی و صنعتی به چرخه تولید مد و لباس در کشور وجود ندارد و بر همین اساس، تدوین ساختار اجرایی مناسب جهت مدیریت فعالیت‌های همه‌سویه را در بستر این جریان شاهد نبوده‌ایم.

مدیران و متولیان برگزاری جشنواره پای بازار را هم به این جریان باز کنند

سیامک زندیه فعال بخش تولید عرصه پوشاک در کشور از دهه 40 تاکنون معتقد است تجربه برگزاری این رویداد طی سال‌های اخیر نشان داده است که بازار همچنان با آن بیگانه است و نه‌تنها تبلیغات مؤثری برای جلب نظر بازار به سمت این جریان فرهنگی و هنری وجود نداشته که چه‌بسا بازار هم دلیلی برای همراهی با این جریان احساس نکرده است.

زندیه اذعان دارد این وظیفه مدیران و متولیان برگزاری جشنواره است که پای بازار را هم به این جریان باز کند چرا که معتقدم جشنواره باید محل تلاقی دانشگاه، صنعت، بازار و مخاطب باشد.

این پیشکسوت عرصه تولید پوشاک در ادامه تصریح می‌کند که بارها شنیده‌ام که حتی طراحان به دلیل کپی شدن آثارشان در جشنواره از حضور امتناع می‌کنند اما برگزارکنندگان باید بدانند با ایجاد ارتباط مؤثر میان طراح و بخش تولید خواهند توانست این دلهره را از طراح دور کرده و او را با علم به برقراری این پیوند ارزشمند فرابخوانند.

پای داوران بومی را به جشنواره مد و لباس فجر باز کنیم

الناز حدیدی طراح لباس، مدرس، عضو شورای سیاست‌گذاری و داور ادوار مختلف جشنواره مد و لباس فجر بر این باور است موضوع جشنواره از مدت‌ها پیش با عنوان "فر گلستان" انتخاب‌شده و قرار بر این است که امسال با تکیه‌بر ظرفیت‌های بومی، اقلیمی، جغرافیایی و تاریخی استان گلستان، آثاری را در قالب مجموعه از سوی جامعه طراح دریافت کنیم.

حدیدی می‌گوید در چنین شرایطی برای داشتن خروجی بهتر باید از داوران بومی مناطق موردنظر برای داوری هر چه‌بهتر و ریزبینانه تر آثار بهره گیریم چرا که این افراد، اشراف بیشتری بر سرمایه‌های این منطقه دارند و از ابعاد گوناگون می‌توانند آثار را مورد توجه و تحلیل قرار دهند.

طی سال‌های برگزاری جشنواره فجر، فضایی برای جلب نظر مراکز خرید وجود نداشته است

شاهرخ کشاورز، مدیرمسئول ماهنامه اقتصادی فرهنگی "تجارت طلایی" و برگزارکننده چندین دوره کارگاه آموزشی بین‌المللی بهره‌برداری و مدیریت مراکز خرید و رویکردهای نوین خرده‌فروشی در صنعت پوشاک می‌گوید واقعیت این است که از جشنواره‌ای می‌توان توقع ارتباط با مراکز خرید را داشت که بتوان در وهله اول منتج به برندسازی شود، اما طی سال‌های برگزاری جشنواره مد و لباس فجر فضایی برای گردهمایی برندها و در ادامه جلب نظر مراکز خرید وجود نداشته است.

کشاورز با اشاره به این که مراکز خرید میزبان بخشی از تولید است که برند شده‌اند، دارد که بخش تولید نقطه اتصال میان جامعه طراحِ همراه با جشنواره و مراکز خرید هستند، پس اگر از جشنواره مد و لباس فجر انتظاری برای ارائه آثار درخور توجه به مراکز خرید مطرح وجود دارد لازم است تا ابتدا بخش طراحی را به بخش تولید متصل کنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو