آکاایران: روز‌های داغ تابستانی و زمانی که دمای هوای محیط به قدری بالا است که احساس کلافگی می کنیم. احتمال انتخاب یک لیوان قهوه دم سرد یا آیس کافی خنک خیلی بیشتر از یک فنجان چای یا قهوه داغ است. واژه های قهوه دم کشیده سرد (Cold brew Coffee) یا آیس کافی (Iced Coffee) گاهی به جای یکدیگر استفاده می شوند اما معانی و طعم آن ها کاملا با هم متفاوت است. برای آگاهی از تفاوت آیس کافی و قهوه سرد با آکا ایران همراه باشید.

آیس کافی کلاسنو

تفاوت آیس کافی و قهوه سرد در روش های تهیه، زمان و دمای دم کشیدن و عطر و طعم آن ها است

به طور کلی تفاوت آیس کافی و قهوه سرد در روش های تهیه، زمان و دمای دم کشیدن و عطر و طعم آن ها است. قهوه دم سرد در مقایسه با آیس کافی در دمای سردتر یا به قولی در دمای اتاق دم کشیده می شود. در حالی که آیس‌کافی با آب داغ و دمای بالا دم شده سپس روی تکه های یخ ریخته می شود. زمان تهیه قهوه سرد در مقایسه با آیس کافی بسیار طولانی تر و عطر و طعم آن نسبتا ملایم‌تر است. اما تفاوت آیس کافی و قهوه دم سرد به صورت جزئی تر!

مدت زمان و دما در تهیه آیس کافی و قهوه دم سرد

قهوه دم سرد در دمای خنک یا دمای اتاق که معمولا بین ۲۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد است، دم کشیده می‎شود. بنابراین عصاره گیری و انحلال قهوه به زمان بسیار زیادی حدود ۱۲ تا ۴۸ ساعت احتیاج دارد. همان طور که گفتیم آیس کافی با دمای بالا دم کشیده شده سپس روی یخ ریخته می شود. بنابراین به زمان کمتری نیاز دارد. بهترین دما برای تهیه قهوه حدود ۹۰ درجه سانتیگراد است.

آیس کافی موکا

آیس کافی با دمای بالا دم کشیده شده سپس روی یخ ریخته می شود

عطر و رایحه

چون زمان عصاره‌گیری قهوه دم سرد بسیار طولانی است عطر قهوه به خوبی آزاد می‌شود. اما رایحه یک ویژگی ماندگار نیست و ممکن است در زمان سرو رایحه زیادی از آن احساس نشود. آیس کافی به دلیل زمان کمتر، رایحه نسبتا خوبی از خود بروز می دهد.

مقدار کافئین

هرچه قهوه بیشتر با آب در تماس باشد، مقدار کافئین آن نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین قهوه دمی که مدت زمان عصاره گیری آن بیشتر است، مقدار کافئین بیشتری از خود استخراج می کند.

نوع قهوه

برای تهیه قهوه دمی سرد کیفیت و نوع دانه قهوه بسیار تاثیرگذار است. بسیاری از قهوه نوشان به این معتقدند که قهوه ربوستا با رست تیره طعم بهتر و برخی دیگر قهوه با درجه رست روشن تر را مناسب می دانند. برای تهیه آیس کافی نیز تازگی دانه ها و رست (برشتگی) مدیوم بهترین گزینه محسوب می شود.

تفاوت آیس کافی و قهوه سرد در میزان اسیدی

تحقیقات نشان داده قهوه هایی که به روش دمِ سرد تهیه می شوند نسبت به قهوه داغ ۶۷٪ اسیدیته کمتری دارند. وقتی قهوه آسیاب شده با آب داغ دم داده شود روغن حاوی ترکیبات اسیدی از آن خارج می شود. این همان طعم تلخی است که از قهوه سراغ دارید. سرتان را درد نیاوریم، هر چه قهوه کمتر اسیدی باشد، هم خوش طعم تر است و هم برای دندان ها و معده تان سالم تر.