آکاایران: خرید لوازم خانگی، ایرانی یا خارجی؟!

 


چند سال پیش مردم می گفتند خرید برندهای خارجی «همیشه» بهتر و به صرفه تر از نمونه های داخلی است اما دیگر آن زمان گذشته و تولیدات داخلی خود را به رده محصولات وارداتی رسانده اند. این روزها اگر بگویید برندهای ایرانی در تولید بعضی کالاها از رقبای خارجی پیشی گرفته اند چندان هم بیراه نگفته اید.


نه تنها به خاطر کم شدن محصولات خارجی در بازار بلکه به خاطر پیشرفت و به روز رسانی محصولات داخلی می توان روی انتخاب لوازم آشپزخانه از برندهای داخلی و اطمینان از طول عمر این لوازم حساب کرد.

 


با اینحال هنوز هم هستند کسانی که پول بیشتری بابت خرید لوازمی پرداخت می کنند که بخش عمده ای از قیمت خود را مدیون هزینه های واردات و حمل و نقل هستند. این راهنما به شما نشان می دهد می توانید از میان برندهای تولیدکننده داخلی هم لوازمی انتخاب کنید که نه تنها ظاهر و طراحی زیبایی دارند بلکه از کیفیت مناسبی هم برخوردارند اما مهمتر از همه اینکه می توانید این اجناس را با قیمت بسیار کمتر از نمونه های وارداتی خریداری کنید. از آنجا که تولیدات داخلی بیشتر در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شوند حتی امکان خرید اقساطی این لوازم هم وجود دارد.


● برترین های تولید داخلی

 


اتحادیه لوازم خانگی در راستای اشتغالزایی بیشتر نسبت به سال های گذشته مجوز بیشتری برای تولید لوازم خانگی در اختیار سرمایه گذاران اختصاص داده است اما این اشتغالزایی یک ایراد بزرگ هم داشت. اینکه بعضی از محصولات تولید داخل عرضه شده در بازار ایران از کیفیت کافی و استاندارد برخوردار نبودند اما با نظارت بیشتر بر عملکرد تولیدکنندگان، این روزها می توانید در بازار ایران تعداد زیادی از برندهای داخلی را ببینید که محصولاتشان نه فقط در رده استاندارد ایران قرار می گیرد بلکه بعضا دارای استانداردهای جهانی و در حال صادرات محصولات خود به سایر کشورها هستند.

 

● تولید داخلی شامل چه محصولاتی می شود؟

 


شاید تعداد تولیدکنندگان لوازم خرد آشپزخانه با وجود هزینه کمتر تولید آنها نسبت به لوازم درشت، بسیار محدود است اما برای تولید لوازم درشت بیش از ۱۰ برند تولیدکننده و ۱۰ برند تولیدکننده و صادرکننده معتبر در بازار ایران وجود دارد. در میان یخچال های موجود مدل های تولید داخلی هم از نظر ظاهر و هم از نظر امکانات با نمونه های مشابه وارداتی تولید کشور کره یا چین برابری می کند.


در حالی که این برندها نسبت به رقیب ایرانی خود فروش بیشتری دارند. اجاق گازهای ایرانی هم جزو محصولاتی است که نه تنها برای استفاده داخلی مناسبند بلکه به بسیاری از کشورها صادر هم می شوند. برای خریدن ماشین لباسشویی و لوازم خرد آشپزخانه هم نمونه های بسیار خوب تولید داخلی را می توانید انتخاب کنید اما در میان این لوازم جای ماشین ظرفشویی خالی است که باعث می شود خریداران مجبور شوند الزاما از میان برندهای وارداتی انتخاب کنند. البته برای خرید ماشین ظرفشویی می توانید مدل های وارداتی را انتخاب کنید که نسبت به سایر رقبا امکانات متوسطی دارند و البته قیمتشان پایین تر است.

 

 

● چرا خرید تولیدات داخلی دشوارتر است؟

 


خریداران از کمبود تولیدات داخلی در مراکز بزرگ فروش لوازم خانگی شکایت دارند و کم تعداد بودن نمایندگی این شرکت ها و دور از دسترس بودن این لوازم را یکی از دلایل فروش پایین آنها می دانند. نکته اینجاست که اکثر تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی طرف قرارداد با ادارات دولتی و فروشگاه های زنجیره ای هستند.


در نتیجه بخش عمده ای از مدل های متنوع تولیدات خود را در این فروشگاه ها عرضه می کنند. عرضه در فروشگاه های وابسته به ارگان های خاص مثل فروشگاه رفاه یا اتکا که البته فروش عمومی هم دارندن این حسن را دارد که می توانید اجناستان را به صورت اقساط خریداری کنید. کارمندان این شرکت ها هم که از تخفیف ویژه خرید برخوردار خواهند شد.

 

 

● فروشندگان، بی تقصیر نیستند

 


نمایندگی های رسمی چه برندهای وارداتی و چه شرکت های داخلی تنها می توانند محصولات همان شرکت را عرضه کنند. هزینه های دایر کردن نمایندگی رسمی آن هم در شعب مختلف باعث می شود بسیاری از تولیدکنندگان داخلی از این کار صرفنظر کنند و محصولات خود را به فروشگاه های متفرقه عرضه کنند اما فروشگاه های متفرقه لوازم خانگی هم در معرفی و فروش تولیدات ایرانی تا حدودی کم کاری می کنند.


فروش لوازم وارداتی مطمئنا سود بیشتری نسبت به تولیدات داخلی برای فروشندگان دارد، در نتیجه فروشندگان ترجیح می دهند بیشتر اجناس خودت را از برندهای وارداتی خریداری کنند. از طرفی زمانی که برای خرید لوازم خانگی از فروشندگان مشورت بگیرید مطمئنا در درجه اول محصولات وارداتی را به شما معرفی می کنند اما اگر به فکر خرید به صرفه و اقتصادی با بودجه ای که در نظر گرفته اید هستید و می خواهید از تولیدات داخلی انتخاب کنید می توانید از فروشندگان بخواهید تنها لوازم ایرانی یا نمونه های وارداتی با قیمت مشابه را به شما معرفی کنند.

 

 


● بازار لوازم خرد در دستان صادرکننده ایرانی

 


به جرات می توان گفت انتخاب لوازم خرد وارداتی انتخاب اشتباهی است. شرکت پارس خزر یکی از تولیدکنندگان داخلی است که تنها لوازم خرد آشپزخانه و جاروهای برقی و شارژی را تولید می کند. ۱۰ سالی هم می شود که این شرکت محصولاتش را به سایر کشورها صادر می کند. لوازم خرد آشپزخانه تولید داخل نه فقط در مقایسه با نمونه های وارداتی در رده پایین تری قرار نمی گیرند بلکه حتی در بعضی موارد بالاتر از وارداتی ها هم هستند.


به عنوان مثال جاروبرقی های تولید داخل را می تواندی با حدود ۱۶۰ هزار تومان خریداری کنید در حالی که نمونه وارداتی با امکانات و توان مشابه را حداقل با ۲۲۰ هزار تومان باید خریداری کنید. غذاساز تولید داخلی را هم می توانید با ۱۳۰ هزار تومان خریداری کنید در حالی که نمونه وارداتی حداقل ۵۰ هزار تومان گرانتر است. برای خرید چرخ گوشت، پلوپز ، آبمیوه گیری و همزمان ما تولیدات داخلی را توصیه می کنیم که هم کیفیت بالایی دارند وهم اقتصادی تر هستند.

 

 

● لوازم درشت، انتخاب دشوار بین امکانات و قیمت

 


یخچال فریزرها و اجاق گازهای تولید داخل از لحاظ امکانات در رده استاندارد قرار می گیرند و البته طراحی های دلپذیر و مدرنی هم دارند. تنها مشکل زمان خرید لوازم درشت آشپزخانه محدود بودن تعداد گزینه های تولید داخلی است. به عنوان مثال در انتخاب یخچال فریزر ساید بای ساید بیش از سه گزینه مناسب برای انتخاب موجود نیست.


در حالی که مدل های دوقلو و یا دو در بالا و پایین تنوع بیشتری دارند. یخچال و فریزر دوقلو داخلی حداقل دو میلیون تومان با نمونه های آلمانی و ایتالیایی و یک میلیون تومان با نمونه های کره ای تفاوت قیمت دارد. یا اجاق گاز تولید شده توسط شرکت های پیلوت و سینجر شاید به لحاظ امکانات ایمنی کمی عقب تر از نمونه های وارداتی باشند اما از نظر کاربرد و کیفیت بدنه در رده بالایی قرار می گیرند.

 


برندها و تنوع ماشین های لباسشویی در بین مدل های داخلی بیشترین تعداد را دارند. پاکشوما، سپهر الکتریک، آبسال و اسنوا شرکت هایی هستند که هم از نظر اتحادیه لوازم خانگی و هم استانداردهای جهانی تایید شده هستند.

گردآوری و تنظیم:گروه سبک زندگی آکا ایران
.

منبع :

خرید لوازم خانگی | ایرانی یا خارجی؟!  | خانه داری