از ارتباط بد تا ارتباط خوب

چگونه یک ارتباط بد را اصلاح کنیم؟

توانایی گوش دادن و شنیدن و به طور کلی برخورداری از مهارتهای ارتباطی، بهترین وسیله و ابزار برای هر گونه تلاش جهت ایجاد صلح و آشتی است.........

توانایی گوش دادن و شنیدن و به طور کلی برخورداری از مهارتهای ارتباطی، بهترین وسیله و ابزار برای هر گونه تلاش جهت ایجاد صلح و آشتی است.

 

گویه هایی که در ادامه می آید به شما کمک می کند تا ارتباطات بهتر و موثرتری برقرار کنید:

با همسر

** یادتان باشد که عشق یک کلمه است. انتخاب کنید که همسرتان را چه خوب و چه بد دوست داشته باشید و عاشقش باشید.

**  با یکدیگر گفتگو و تعامل داشته باشید حتی اگر تصور می کنید نتیجه اش جر و بحث باشد. یک مکان خصوصی را انتخاب کنید و زمانی را به این کار اختصاص دهید که مجبور به قطع یا ناتمام گذاشتنش نشوید.

** از هر گونه اسم گذاری، ارجاع دادن به گذشته دور و خشونت عمدی در طی جر و بحث پرهیز کنید. فقط به موضوع تحت بررسی دقت کنید.

** به طور کامل و بدون هر گونه قطع کردن صحبتها به همسر یا شوهرتان گوش دهید. به احساسات نهفته شده در پشت کلمات و زبان بدن وی خوب توجه کنید. سعی کنید این احساسات را تغییر دهید و یا در ادامه راه حل دهید و تنها با گوش دادن آن را تصدیق کنید.

**  در حالی که از دست هم عصبانی هستید به رختخواب نروید. قبل از وقت خواب، آتش بس اعلام کنید. فردا صبح خیلی از چیزها بهتر خواهد شد.

**  حرکتی مثبت از خودتان نشان بدهید. حتی اگر احساس عشق و دوست داشتن نسبت به همسرتان ندارید هر روز صبح کاری کنید که بیانگر عشق و علاقه شما به همسرتان باشد. عشق یک روش دوست داشتنی برای خزیدن به گذشته هاست.

** یادتان باشد که حتی پس از گذراندن لحظات بسیار سخت، پیوندهای عاشقانه می تواند قوی تر و قوی تر بشود.

با نوجوان و جوان

** برای توضیحات خود یک مثال خوب مهیا کنید. خوب گوش دهید و اجازه دهید نوجوان تان متوجه شود که عشق شما یک عشق بی قید و شرط است. نسبت به شکایتها، غر زدن ها و یا نقد و نکوهش ها پایدار و مقاوم باشید.

** خط مشی واضح و روشن داشته باشید. دلایل پیرامون انها را توضیح دهید و درباره عواقب عدم اطاعت و فرمانبرداری از آنها نیز توضیح دهید.

**  اگر نوجوان شما از خط مشی ترسیم شده شما پیروی نمی کند، دلایل پشت این خط مشی را دوباره شرح دهید و بر روی آنها تاکید کنید و او را متوجه عواقب کارش نمایید.

وقت و فضای لازم جهت تشخیص و شناخت مسایل را به فرزندتان بدهید تا فرصت اشتباه کردن هم داشته باشد این خود بخشی از فرآیند یادگیری است

**  نبردتان را با دقت انتخاب کنید. برخی از مسایل تنها ناشی از اختلاف سلیقه والدین با نوجوان است و واقعا ارزش جر و بحث درباره آنها وجود ندارد. همچنین مطمئن شوید که به رفتار مثبت در نوجوان تان توجه و تاکید لازم را دارید.

**  درباره موضوعات و چالش های گروه های همسن فرزندتان با او کاملا راحت و باز حرف بزنید . موضوعاتی مانند: مواد مخدر، رابطه دوستی با جنس مخالف، کشیدن سیگار، فرار از منزل و ...

** او را تشویق کنید که یک کار نیمه وقت(به خصوص در تعطیلات تابستان) قبول کند تا مسئولیت پذیری مالی را بیاموزد.

**  وقت و فضای لازم جهت تشخیص و شناخت مسایل را به فرزندتان بدهید تا فرصت اشتباه کردن هم داشته باشد این خود بخشی از فرآیند یادگیری است.

با خویشاوندان سببی

** با همسرتان به توافق برسید که برای ترمیم روابط سببی تان با همکاری هم کار کنید. مثلا اگر شما با خانواده شوهرتان دچار برخی مشکلات هستید سعی کنید با کمک و همکاری همسرتان این چالشها را برطرف کنید.

**  لیستی از حوادث گذشته که روابط را مخدوش و جریحه دار کرده را تهیه کنید. ضمن اینکه از حوادث درس بگیرید اما گذشت داشته باشید.

 ** به عنوان یک زوج، حد و مرزی برای اینکه چه نوع رفتاری از اقوام پذیرفتنی است تهیه کنید و در مواقع لزوم درباره این حد و مرزها با اقوام سببی صحبت کنید.

**  برای شناخت این دست از اقوام وقت صرف کنید. با وقت گذاشتن می توانید از این اقوام و رفتارهایشان آگاهی بیشتری کسب کنید و در عین حال به آنها نزدیک تر شوید.

**  مودب باشید و با اقوام سببی خود با احترام و ادب رفتار کنید حتی اگر از انها خوشتان هم نمی آید.

,عشاق موفق

**

  یاد بگیرید که نصایح آنها را بپذیرید حتی اگر شما توجهی به موارد مد نظر ندارید مثلا بگویید: از پیشنهاد دلسوزانه شما سپاسگذارم.

**  همیشه به اقوام سببی خود یک شانس دیگر بدهید. در صورت نیاز پس از یک مواجهه ناخوشایند و منفی قوانین و حد و مرز جدیدی وضع کنید اما پیوندها را زنده نگهدارید.

با همسایه های دردسر ساز

**  به طور خصوصی برای همسایه خود شرح دهید که چگونه در حال درست کردن یک مشکل است. اگر نسبت به امنیت خود احساس خوبی ندارید از یک دوست نیز کمک بگیرید و همراه خود ببرید و ملاقات را در یک جای امن انجام دهید.

**  پیشنهادات متنوعی به عنوان راه حل ارایه دهید که هم برآورنده نیاز شما باشد و هم همسایه تان را به حساب آورده باشید.

**  به دقت به اظهار نظرات همسایه تان مبنی بر مشکل پیش آمده گوش دهید. اگر همسایه تان فردی تهدید گر و یا جار و جنجالی است فورا بحث را متوقف کنید. او را به یک فضای جر و بحث و داد و فریاد نکشانید. هر گونه تهدید جسمانی را به پلیس اطلاع دهید.

**  پس از آنکه به صحبتهای همسایه تان گوش دادید مطمئن شوید که همسایه تان با یکی از راه حلها موافقت دارد. سعی کنید از او به خاطر همکاری و مساعدتش تشکر کرده اید.

**  اگر او درخواست شما را نادیده گرفت تصمیم بگیرید که آیا شما تحمل رفتار بی ادبانه را برای حفظ صلح و آرامش در همسایگی دارید یا نه؟

**  اگر تحمل آن را ندارید با یک نهاد مسئول مانند شورای محله، مدیر ساختمان، شهرداری و .. کمک بگیرید.

 

 

 

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : tebyan.net