7 روش موثر سفید کردن دندان به روش خانگی

منبع: اوما

192

1398/2/28

22:36


محصولات زیادی برای سفید کردن دندان هایتان وجود دارد. با این حال، اکثر محصولات سفید کننده از مواد شیمیایی برای سفید کردن دندان ها استفاده می کنند. اگر میخواهید دندانهای سفیدتری داشته باشید اما نمیخواهید از مواد شیمیایی استفاده کنید، این مقاله را مطالعه کنید.

چه چیزی باعث زرد شدن دندان ها می شود؟

فاکتورهای متعددی وجود دارد که باعث می شود دندان ها زرد شوند و درخشش و سفیدی خود را از دست بدهند. برخی از غذاها ممکن است مینای دندان شما لکه کند. علاوه بر این، ایجاد پلاک روی دندانها باعث می شود که آنها زرد شوند.

این نوع تغییر رنگ معمولا با تمیز کردن و سفید کردن منظم برطرف می شوند. با این حال، گاهی اوقات دندان ها زرد رنگ دیده می شوند، زیرا مینای دندان ساییده شده است و عاج دندان در زیر دیده می شود. عاج دندان به طور طبیعی زرد است و بافت استخوانی است که در زیر مینای دندان قرار دارد.

علت زرد شدن دندان ها

7 راه آسان برای سفید کردن دندان

در اینجا 7 راه ساده برای سفید کردن دندان ها به صورت طبیعی ذکر شده است.

1.    کشیدن روغن

کشیدن روغن یک درمان محلی سنتی هند است که به منظور بهبود بهداشت دهان و حذف سموم از بدن است. این تمرین شامل جمع کردن روغن در دهان برای از بین بردن باکتری هایی است که باعث ایجاد پلاک و زرد شدن دندان ها می شوند.

  • به طور سنتی، سرخپوستان از روغن آفتابگردان یا کنجد برای کشیدن روغن استفاده می کنند، اما هر روغنی موثر خواهد بود.
  • روغن نارگیل یک انتخاب محبوب است زیرا دارای طعم دلپذیر و مزایای سلامتی فراوان است.
  • روغن نارگیل همچنین دارای اسید لوریک است که به خاطر توانایی آن در کاهش التهاب و کشتن باکتری ها شناخته شده است.

چند مطالعه نشان داده است که کشیدن روزانه روغن به طور موثر باکتری ها در دهان همراه با پلاک و گینووییت کاهش می دهد. استرپتوکوک موتانس یکی از انواع اولیه باکتری در دهان است که باعث ایجاد پلاک و ژنژیویت می شود. یک مطالعه نشان داد که شستشو روزانه با روغن کنجد به طور قابل توجهی باعث کاهش استرپتوکوک موتانس در بزاق به مدت یک هفته می شود.

متاسفانه، هیچ مطالعات علمی وجود ندارد که نشان دهد که کشیدن روغن دندان هایتان را سفید می کند. با این حال، این یک کار ایمن است و قطعا ارزش تلاش کردن دارد. بسیاری از مردم ادعا می کنند که دندان هایشان بعد از کشیدن منظم روغن سفید تر و روشن تر شده است.

برای کشیدن روغن، 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان خود نگه دارید و روغن را داخل دهان حرکت دهید. روغن نارگیل در دمای اتاق کاملا جامد است، بنابراین ممکن است چند ثانیه طول بکشد تا ذوب شود. روغن کشیدن را برای 15-20 دقیقه کامل ادامه دهید.

اطمینان حاصل کنید که روغن نارگیل را داخل توالت یا سطل زباله می ریزید، زیرا می تواند در لوله های تخلیه به حالت جامد بازگردد و باعث گرفتگی شود. بر خلاف بسیاری از روش های دیگر سفید کردن دندان، کشیدن روغن نارگیل دندان هایتان را در معرض اسید یا سایر مواد تشکیل دهنده ای که مینا را تخریب می کند، قرار نمی دهد. این به این معنی است که استفاده روزانه ایمن می باشد.

2.    مسواک با جوش شیرین

پودر جوش شیرین دارای خواص طبیعی سفید کننده است، به همین دلیل است که عنصر محبوب در خمیر دندان تجاری است. این ماده یک ساینده خفیف است که می تواند لکه های سطحی روی دندان ها را برطرف کند. علاوه بر این، جوش شیرین یک محیط قلیایی در دهان شما ایجاد می کند که مانع از رشد باکتری ها می شود.

این روش یک شبه دندان ها را سفید نمی کند، اما در طول زمان تغییر را مشاهده خواهید کرد. علم هنوز اثبات نکرده است که مسواک زدن با جوش شیرین طبیعی دندان هایتان را سفید می کند، اما مطالعات متعدد نشان می دهد که خمیر دندان با جوش شیرین دارای اثر سفید کنندگی قابل توجهی است.

یک مطالعه نشان داد که خمیر دندان حاوی جوش شیرین در مقایسه با خمیر دندان های معمولی بدون جوش شیرین، به طور قابل ملاحظه ای باعث حذف لکه های زرد از دندان ها می شود. هر چقد غلظت جوش شیرین بیشتر باشد، اثر آن بیشتر می شود.

علاوه بر این، بررسی پنج مطالعه نشان داد که خمیر دندان های حاوی جوش شیرین پلاک را از دندان ها به طور موثرتر از خمیر دندان های معمولی بدون جوش شیرین حذف می کند. برای استفاده از این روش، 1 قاشق چای خوری پودر جوش شیرین را با 2 قاشق چای خوری آب مخلوط کنید و دندان های خود را با آن مسواک کنید. همچنین می توانید چند بار در هفته این کار را انجام دهید.

مقاله پیشنهادی اوما: سفید کردن دندان با 4 فیلم آموزشی

3.    از هیدروژن پراکسید استفاده کنید

پراکسید هیدروژن عامل سفید کننده طبیعی است که باکتری ها را در دهان شما از بین می برد. در حقیقت، مردم به دلیل توانایی آنها برای کشتن باکتری ها، برای سال ها از پراکسید هیدروژن استفاده کرده اند. بسیاری از محصولات سفید کننده تجاری حاوی پراکسید هیدروژن هستند؛ اگر چه در غلظت بسیار بالاتر از موارد استفاده شما می باشد.

متاسفانه، هیچ مطالعه ای برای نشان دادن اثرات شستشو یا مسواک زدن با پراکسید هیدروژن به تنهایی انجام نشده است، اما مطالعات متعددی، خمیردندانهای تجاری حاوی پراکسید را تجزیه و تحلیل کرده اند.

یک مطالعه نشان داد که خمیر دندان حاوی جوش شیرین و 1٪ پراکسید هیدروژن به طور قابل ملاحظه ای باعث سفید شدن دندان ها می شود.

مطالعه دیگری نشان داد مسواک زدن با خمیر دندان تجاری حاوی جوش شیرین و پراکسید دو بار در روز منجر به 62٪ سفیدتر شدن دندان در شش هفته می شود.

با این حال، سوالاتی در مورد ایمنی پراکسید هیدروژن وجود دارد:

در حالی که غلظت های رقیق بی خطر هستند، غلظت های شدید یا بیش از حد بالا می تواند باعث سوزش لثه و حساسیت دندان شود. نگرانی نیز وجود دارد که دوزهای بالا ممکن است باعث ایجاد سرطان شوند، اما این مسئله ثابت نشده است.

  • یکی از راه های استفاده از پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه قبل از مسواک زدن است. اطمینان حاصل کنید که از محلول 1.5٪ یا 3٪ استفاده می کنید تا از عوارض جانبی جلوگیری شود.
  • شایع ترین غلظت پراکسید هیدروژن در داروخانه محلول 3٪ است. شما می توانید این غلظت را به راحتی با مخلوط کردن مقادیر پراکسید و آب به میزان 1.5٪ به دست آورید.

راه دیگری برای استفاده از پراکسید هیدروژن با مخلوط کردن آن با جوش شیرین برای ایجاد خمیر دندان است. 2 قاشق چای خوری پراکسید هیدروژن را با 1 قاشق چای خوری جوش شیرین مخلوط کنید و به آرامی دندان های خود را با مخلوط مسواک بزنید.

استفاده از این خمیر خانگی را چند بار در هفته محدود کنید، زیرا استفاده بیش از حد می تواند مینای دندان شما را از بین ببرد.

4.    از سرکه سیب استفاده کنید

سرکه سیب برای قرن ها به عنوان یک ماده تمیز کننده ضد عفونی کننده و طبیعی استفاده می شده است. اسید استیک، که عامل اصلی فعال در سرکه سیب است، به طور موثر باعث کشتن باکتری ها می شود. خواص ضد باکتری سرکه چیزی است که برای تمیز کردن دهان و سفید کردن دندان ها مفید است.

یک مطالعه انجام شده روی دندان گاو نشان داد که سرکه سیب دارای اثر سفید کنندگی روی دندان است. با این حال، آنها همچنین متوجه شدند که سرکه ممکن است دندان ها را نرم کند. اسید استیک در سرکه ممکن است موجب سایش مینای دندان ها شود. به همین دلیل، نباید هر روز سرکه سیب مصرف کنید. همچنین باید زمان تماس سرکه سیب را با دندان های خود محدود کنید.

برای استفاده از آن به عنوان دهانشویه، آن را با آب رقیق کنید و آن را چند دقیقه در دهان خود نگه دارید. بعدا باید دهان خود را با آب ساده بشویید.

مقاله پیشنهادی اوما: چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

5.    از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید

رژیم غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات ممکن است برای بدن و دندان هایتان مناسب باشد. در حالی که آنها جایگزین مسواک زدن دندان ها نیستند، اما میوه ها و سبزیجات ترد و خام در هنگام جویدن به از بین رفتن پلاک ها کمک می کنند. به طور خاص، توت فرنگی و آناناس دو میوه ای هستند که به سفید کردن دندان های شما کمک می کنند.

توت فرنگی

سفید کردن دندانهایتان با مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین یک درمان طبیعی است که توسط افراد مشهور ساخته شده است. طرفداران این روش ادعا می کنند که اسید مالیک موجود در توت فرنگی تغییر رنگ در دندان های شما را برطرف می کند، در حالی که جوش شیرین باعث می شود لکه ها از بین بروند.

با این حال، این درمان به طور کامل توسط علم حمایت نشده است. در حالی که توت فرنگی به لایه برداری دندان های شما کمک می کند و آنها را سفید تر نشان می دهد، بعید به نظر می رسد به لکه های روی دندان شما نفوذ کند.
یک مطالعه اخیر نشان داد که ترکیبی از توت فرنگی و جوش شیرین، در مقایسه با محصولات سفید کننده تجاری، باعث تغییر رنگ بسیار کمی در دندان ها شده است.

اگر تصمیم دارید این روش را امتحان کنید، استفاده از آن را به چند بار در هفته محدود کنید. علیرغم مطالعات انجام شده که نشان داده است توت فرنگی و جوش شیرین حداقل تاثیر را بر مینای دندان دارند، استفاده بیش از حد می تواند باعث آسیب شود. برای استفاده از این روش، یک توت فرنگی تازه را تکه کنید، آن را با جوش شیرین ترکیب کنید و دندان ها را با این مخلوط مسواک کنید.

آناناس

برخی ادعا می کنند که آناناس می تواند دندان ها را سفید کند. یک مطالعه نشان داد که یک خمیر دندان حاوی برملائین، آنزیم موجود در آناناس، در حذف لکه های دندان نسبت به خمیر دندان استاندارد موثرتر بود. با این حال، شواهدی وجود ندارد که خوردن آناناس همان اثر را تولید کند.

6.    جلوگیری از سموم دندان قبل از آنکه اتفاق بیافتد

با افزایش سن دندانهایتان به طور طبیعی زرد رنگ می شوند اما می توانید کارهایی انجام دهید تا از لکه شدن دندان ها جلوگیری شود.

محدود کردن مواد غذایی و نوشیدنی ها: 

قهوه، شراب قرمز، انواع توت های تیره و نوشابه ها باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند.

این بدان معنا نیست که باید کاملا از آن ها اجتناب کنید، اما باید زمان تماس این مواد را با دندان هایتان محدود کنید. علاوه بر این، بعد از مصرف یکی از این غذاها یا نوشیدنی ها دندان های خود را مسواک کنید تا اثرات این مواد روی رنگ دندان هایتان محدود شود.

علاوه بر این، از سیگار کشیدن و جویدن آدامس اجتناب کنید زیرا هر دو می توانند تغییر رنگ دندان را ایجاد کنند.

محدود کردن شکر در رژیم غذایی خود:

اگر میخواهید دندانهای سفیدتری داشته باشید، مصرف شکر را کاهش دهید. رژیم غذایی با قند از رشد باکتری استرپتوکوک موتانس، نوع اولیه باکتری است که باعث ایجاد پلاک و ژنژیویت می شود، حمایت می کند. هنگامی که غذای شیرین مصرف می کنید، دندان های خود را بلافاصله پس از غذا بشویید.

مقدار زیادی کلسیم در رژیم غذایی خود مصرف کنید:

برخی از تغییرات دندان ناشی از ساییدن مینای دندان و نمایان شدن عاج دندان است که زرد رنگ می باشد. بنابراین، هر کاری که می توانید انجام دهید تا مینای دندان هایتان تقویت شود و دندان هایتان سفیدتر شوند.

مقاله پیشنهادی اوما: 25 درمان دندان درد به روش ساده

7.    ارزش مسواک زدن و نخ دندان را دست کم نگیرید

در حالی که با افزایش سن تغییرات دندان به طور طبیعی رخ می دهد، این مسئله عمدتا به دلیل ایجاد پلاک است. مسواک زدن منظم و نخ دندان می تواند به سفیدی دندان های شما کمک کند و باعث کاهش باکتری در دهان و جلوگیری از ایجاد پلاک می شود.

خمیر دندان به آرامی لکه های روی دندان های را پاک می کند و نخ دندان باکتری هایی را که منجر به پلاک می شود حذف می کند. تمیز کردن منظم دندان ها می تواند دندان های شما را پاک و سفید نگه دارد.

سایر روشهای سفید کردن دندان که ثابت نشده اند:

چند روش طبیعی دیگر برای سفید کردن دندان ها وجود دارد، اما هیچ شواهد علمی برای اثبات این که آنها موثر یا ایمن هستند وجود ندارد. در اینجا برخی از روش های اثبات نشده وجود دارد:

1-  زغال چوب فعال:

مسواک زدن با پودر زغال چوب سم را از دهان خارج می کند و لکه های دندان ها را از بین می برد.

2- کائولن رس:

طرفداران این روش ادعا می کنند که مسواک زدن با خاک رس کمک می کند تا لکه های دندان از بین بروند.

3-  پوست میوه:

پوست پرتقال، لیمو یا موز را روی دندانهایتان بکشید تا آنها را سفید تر کند.

طرفداران این روش ادعا می کنند که این روش باعث سفیدتر شدن دندان ها می شود، اما هیچ مطالعه ای در این خصوص انجام نشده است. این مسئله بدان معنی است که عوارض جانبی این روش نیز بررسی نشده است.

چندین روش طبیعی برای کمک به سفید کردن دندان ها وجود دارد. اکثر این روشها با تمیز کردن لکه های سطحی روی دندان ها اثر می کنند. ا این حال، اکثر دندانپزشکان درمان سفید کننده را ارائه می دهند که بسیار قوی تر از این روش های طبیعی است. این روش ها شامل سفید کردن دندان هایی می باشد که به شدت تغییر رنگ داشته اند.

 

راه سفید کردن دندان

تهیه و تنظیم : گروه سلامت اوما

منبع: www.healthline.com

;

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو