مورالس: به بولیوی برمی‌گردم

منبع: برترین ها

85

1398/10/4

04:18


رئیس جمهوری مستعفی بولیوی که حکم دستگیری‌اش از سوی دادستان کل این کشور صادر شده، گفت که تا یک سال دیگر به کشورش باز می‌گردد.

ایرنا: رئیس جمهوری مستعفی بولیوی که حکم دستگیری‌اش از سوی دادستان کل این کشور صادر شده، گفت که تا یک سال دیگر به کشورش باز می‌گردد.

«اوو مورالس» رئیس جمهوری مستعفی بولیوی که در حال حاضر در آرژانتین به عنوان مهاجر به سر می‌برد، سه‌شنبه‌شب در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که تا کریسمس سال آینده میلادی به کشورش باز می‌گردد.

مورالس که حکم دستگیری‌اش از سوی دادستان کل بولیوی صادر شده، گفت از آرژانتین به حزب «جنبش سوسالیسم» که تا پیش از این رهبری آن را بر عهده داشت، کمک می‌کند تا برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آماده شود.

اعضای این حزب قرار است یکشنبه آینده در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین گرد هم آیند تا با حضور مورالس نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری انتخاب کنند.

رئیس جمهوری مستعفی بولیوی با بیان اینکه برای بازگشت به کشورش برنامه دارد، تاکید کرد: به خاطر ملاحظات امنیتی نمی‌توانم جزئیات برنامه‌ای را که برای بازگشت به بولیوی داریم. بگویم. اما انسان باید به وطنش بازگردد.

مورالس بعد از اعتراض‌ها به نتایج انتخاباتی که وی پیروزش شده بود، در ماه نوامبر (آبان) از مسند ریاست جمهوری استعفا کرد و با سفر به مکزیک، به عنوان پناهنده سیاسی مستقر شد اما چند هفته بعد به آرژانتین نقل مکان کرد.
پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در بولیوی و با وجود تأیید «دادگاه عالی انتخابات»، مخالفان مورالس اعلام کردند که این نتایج را نمی‌پذیرند.

به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای آمریکایی از دولت لاپاز خواست، نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ۲۸ مهرماه (۲۰ اکتبر) را لغو و انتخابات دوباره برگزار کند.

سناتور جنینه آنیِس، بعد از کناره‌گیری مورالس از مقام خود و پناهنده شدن به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد.

دولت موقت بولیوی با هدایت آنیس، از زمان به دست‌گیری قدرت، سیاست‌های راست‌گرایانه در پیش گرفته و به دنبال روابط قوی با آمریکا بوده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو