آکا هر کودکی برای رشد ذهنی و اجتماعی خود نیازمند اندیشه و تفکر است و بازی خمیرمایه این تفکر و اندیشه است ولی بهتر است به عنوان والدین او آگاهی بیشتری راجع به این موضوع داشته باشیم تا راه بهتری را به فرزندان خود نشان دهیم .

به گزارش آکا این ها جایگزین بی نظیری برای بازی های کامپیوتری هستند

کودک با بازی کردن انرژی لازم برای مبارزه با مشکلات پیش رویش را در آینده، به دست می آورد که بالطبع هر چه این بازی پیچیده تر و جمعی تر باشد، او این آموزش های انرژی زا را بهتر و راحت تر درک خواهد کرد و در نتیجه، آمادگی روانی بیشتری پیدا می کند.

کشف دنیای اطراف بخش دیگری از آموزش های بازی است که کودک با حس کنجکاوی خود به این مهم دست پیدا می کند و در نهایت مسئولیت های اجتماعی و اقتصادی را که در آینده باید به دوش کشد به او می آموزد.

در این مسیر هیچ گاه نمی توان از اسباب بازی هائی که کودک به عنوان یار همیشگی خود از آنها یاد می کند و در اوقات تنهائی با آنها هویت خود را پیدا می کند، غافل شد.

در واقع کودک با بازی گروهی با رعایت اصول و مقررات آشنا می شود و همانندسازی با بزرگسالان را می آموزد. اسباب بازی در این بین موجب هماهنگی دستگاه ها و تقویت حواس کودک می شود.

کودکان روحیات متفاوتی دارند و با توجه به ویژگی های خود، بازی ها و اسباب بازی های مختلفی را تجربه می کنند.بازی های کودکانه انواع مختلفی دارند. یکی از بهترین انواع بازی، بازی های آموزشی است. مهمترین وسیله آموزش کودک، استفاده از وسایل بازی مناسب است.

مثلاً اینکه او با یک مشت لگو، شروع به بازی کند، برای او از هر نظر در قوای ذهنی کمک می کند. بازی های آموزشی موجب تقویت حواس و رشد قوای ذهنی و اجتماعی کودک می شوند، به شرط آن که سعی کنیم کنترل اصلی بازی در اختیار کود باشد و جهت و مسیر آن را تعیین کند.اما بازی های خلاق مهمترین بازی ها به حساب می آیند.

در این گونه بازی ها، کودک از طریق به وجود آوردن چیزی، آنچه در درون دارد را بیان می کند. این عمل را می توان در کارهائی مثل نقاشی، موسیقی، خمیربازی، شن بازی یا استفاده از لغات دید که او را قادر می سازد تا در آینده داستان، شعر و نمایشنامه بنویسد.

قادری، مدیر سرگرمی های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره تولیدات شرکت های بازی ساز می گوید: ”به تناسب سن افراد، محتوای تولیدات این شرکت ها متفاوت هستند.

به طور عمده عنصر خشونت در این نوع بازی ها برای تمام رده های سنی وجود دارد که دو عنصر شهوت و وحشت با توجه به پائین یا بالا بودن سن بازیکن کمتر و بیشتر است.

با توجه به شیوه اداره کشورهای غربی به صورت سرمایه داری شرکت های گوناگون با صرف هزینه های گزاف به تبلیغ و توسعه صنعت بازی های کامپیوتری پرداخته اند.

این صنعت نیز به مانند صنایع مخربی نظیر نوشابه و دخانیات به کشورهای در حال توسعه کشیده شده است. ما باید بازی را بشناسیم، باید این مسئله را استاندارد کنیم و بهترین نوع آن را فراهم کنیم.“این در حالی است که سیلی از بازی های رایانه ای وارد کشور می شود که تقریباً هیچ گونه مهار نمی شوند.

فرجو، مدیر شورای نظارت بر اسباب بازی، با اشاره به قاچاق غیرقانونی اسباب بازی می گوید: ”کنترل های سازمان برای واردات اسباب بازی افزایش پیدا کرده است و می شود گفت، در حال حاضر نظارت بر روی بازی های میکرو و سگا به صورت کامل انجام می شود.

اما تاکنون هیچ سی.دی بازی از سوی گمرک دریافت نکرده ایم! ما فکر می کنیم که این واردات غیرقانونی، عمدتاً از طرف همسایه های شمالی انجام می شود.“

والدین و اسباب بازی

روانشناسان می گویند والدین باید یاد بگیرند که با همبازی شدن با کودکانشان به آنها یاد بدهند که چگونه می توانند شخصیت اجتماعی خود را شکل دهند. همچنین برای انتخاب همبازی های خوب، فرزند را غیرمستقیم راهنمائی کنند.

زیرا رفتارهای یک همبازی خوب تأثیر بسیار مثبتی در آینده او خواهد داشت. اولیاء باید در انتخاب اسباب بازی کودک به جنسیت، سن و توانائی های کودک خود نیز توجه کنند. چون ممکن است این انتخاب غلط باعث ناهنجاری در ذهن آنها شود. بهترین حالت نیز این است که در حضور آنها به بازی کردن بپردازند.

زیرا اگر در حضور فرزندمان با وسایل موجود در خانه برای او اسباب بازی ساخته شود، ارتباط عاطفی میان والدین و کودکان تقویت خواهد شد.قادری، در این باره می گوید: ”اسباب بازی یک مسئله فرهنگی است، بازی های کامپیوتری به نوعی مخرب هستند، چه از لحاظ روانی و چه از لحاظ جسمانی.

اکثر خانواده ها درباره محتوای بازی هائی که فرزندشان انجام می دهند، بی اطلاعند. ۹۰درصد تولیدات شرکت های غربی و صاحب تکنولوژی اکشن هستند و بازی های اکشن سه عنصر خشونت، شهوت، وحشت را همراه خود دارند.

منبع :

بهترین جایگزین بر بازی های کامپیوتری