آکا: دندان درآوردن در کودکان

آکا:  

اگر دست کودکتان همیشه در دهانش هست و در حال مکیدن انگشت با لبش است و با دهانش صداهای عجیب در می آورد بهتر است بدانید که کودک شما در حال در آوردن دندان است .. بقیه در ادامه ..

اولین دندان کودک معمولا بین ۳ ماهگی تا یک سالگی و به طور میانگین در ۶ ماهگی درمی‌آید. البته استثناهایی هم وجود دارد و گاهی دیده شده که نوزادی با یک دندان به دنیا آمده باشد.  بهتر است بدانید:

۱- دندان چه زود درآید چه دیر به هر حال ارتباطی با رشد کودک شما نخواهد داشت.

۲- دندان‌های شیری همیشه و مرتب رشد می‌کنند.  

۳- ابتدا ۲ دندان در فک پایین و سپس ۴ دندان در فک بالا و بالاخره ۲ دندان در انتهای فک پایین رشد می‌کند.  

۴- بعد از یک وقفه کوتاه، ‌ دندان‌های آسیا در یک سالگی درمی‌آید اما دندان‌های نیش حدود 1.5 سالگی بیرون می‌زنند.  

۵- در سال سوم زندگی دندان‌های آسیای انتهایی درمی‌آید و می‌توان گفت بین 2.5 تا ۳ سالگی کودک به راحتی می‌تواند با ۲۰ دندان یک سیب را به راحتی بخورد.

اگر کودک شما تا 1.5 سالگی دندانی درنیاورد حتما با یک پزشک متخصص مشورت نمایید . لازم است از فک بالا و پایین عکس گرفته شود. البته نگران نباشید چون تا به حال گزارش نشده که دندان‌های کودکی هرگز درنیاید!

دندان‌های شیری نیز پوسیده می شوند 

با خودت هیچوقت نگویید که دندان‌های شیری اهمیت چندانی ندارند و اگر خراب شوند و بیفتند مهم نیست. پوسیدگی دندان نه تنها دردناک است بلکه می‌تواند سبب عفونی شدن ریشه و آسیب رساندن به دندان‌های اصلی آینده نیز شود. مراقب‌ دندان‌های شیری کودک‌ خود باشید و هرگز کودک را در حالی که شیشه شیر، آبمیوه یا حتی پستانک آغشته به عسل یا آب‌قند در دهان دارد نخوابانید

وقتی کودک شما بیدار است بزاق دهان، قند‌ها را خنثی می‌کند. اما هنگام خواب، بزاق زیادی ترشح نمی‌شود. اگر کودک‌تان عادت دارد چیزی مک بزند تا بخوابد در شیشه شیر او آب بریزید.

همیشه نصایح مادر بزرگ ها صحیح نیست !

برخی مادربزرگ‌ها توصیه می‌کنند برای این‌که لثه نازک شود و دندان سریع‌تر درآید به لثه بچه قند بمالید. این کار نه تنها برای فرزند شما دردناک است بلکه ممکن است سبب التهاب و عفونت لثه نیز شود.

کشیدن هر چیز دیگر مانند گوشت کباب‌شده یا... نیز توصیه نخواهد شد . اما برای آرام کردن درد دندان راه‌حل‌هایی وجود دارد. می‌توانید از اسباب‌بازی‌های دندانی کمک بگیرد. انواعی که در یخچال قرار می‌گیرند بهترین هستند چون سرما خود نوعی ضدالتهاب طبیعی است. می‌توانید از داروخانه ژل‌های تسکین‌دهنده درد دندان‌ هم بخرید و با کمک مسواک‌های انگشتی به لثه کودک‌تان بمالید اما در ‌‌نهایت اگر ناراحتی او تسکین پیدا نکرد با پزشک مشورت کنید تا برای او دارو تجویز کند.

دندان‌ درآوردن با ناراحتی همراه است!

گرچه در برخی از نوزادان دندان درآوردن با ناراحتی چندانی همراه نیست اما در اکثر نوزادان این موضوع با بی‌قراری همراهخواهد بود . درد، تب، کاهش اشتها و افزایش نق‌زدن‌ها، سرخ‌شدن گونه‌ها، اسهال و... از جمله نشانه‌های دندان درآوردن در نوزادان می باشد . حتی در برخی کودکان هر بار که دندانی در حال درآمدن است، التهاب گوش نیز طبیعی بوده و دلیل این مسائل هنوز کاملا روشن نشده اما به نظر می‌رسد اصلاح سیستم ایمنی در این میان دخیل باشد.

منبع : نی نی سایت

.

منبع : banookade.ir