آکاایران: خیلی ها سیبرین هاسکی (Siberian Husky) را با آن چشم های آبی اش به زیبایی می شناسند، اما سگ هاسکی فراتر از چهرهٔ زیباست. این سگ در فهرست پرطرفدارترین نژادهای سگ که باشگاه کنل آمریکا (AKC) منتشر کرده، رتبهٔ دوازدهم را به خود اختصاص داده است. سگ هاسکی روزبه روز طرفداران بیشتری پیدا کرده و در سریال های معروفی مانند بازی تاج وتخت هم بازی می کند. اما نگهداری از این سگ چندان هم راحت نیست و برای این کار باید نکاتی را درباره آن ها بدانید. پس برای آشنایی با سگ هاسکی و نکات مربوط به نگهداری آن ها، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نکاتی که برای نگهداری از سگ هاسکی باید بدانید

ویژگی های ظاهری سگ هاسکی، مدام علاقه مندان به حیوانات خانگی بیشتری را جذب آن می کنند. این سگ بزرگ و زیباست و می تواند همراه و همدم خوبی باشد، اما برای همه هم مناسب نیست. مسئولیت نگهداری از هاسکی زیاد است و نباید سرسری گرفته شود. پس پیش از آنکه به سراغ سگ هاسکی بروید، این نکته ها را درباره اش بدانید:

۱. طبیعتی دوست داشتنی دارد

سگ هاسکی را نژادی با خلق وخوی دل پذیر و معاشرتی می دانند. سیبرین هاسکی ها معاشرتی، مهربان، فوق العاده باهوش هستند و طبیعت شان آن ها را به همراهان خوبی تبدیل می کند که مشتاق کار هم هستند. سگ هاسکی به طور کلی نسبت به غریبه ها رفتار خوبی دارد و در مواجهه با سگ های دیگر اجتماعی است. هاسکی ها معمولا ویژگی های سگ های نگهبان را ندارند؛ نسبت به غریبه ها مشکوک نمی شوند و به سگ های دیگر هم حمله نمی کنند.

۲. انرژی فراوانی دارد

هاسکی سگ سورتمه است و از آن حیوانات خانگی نیست که همهٔ روز را یک گوشه دراز بکشد. هاسکی انرژی فراوانی دارد که باید بسوزاند و اگر اجازهٔ بیرون رفتن نداشته باشد، خودش برای فعالیت و تحرک شدید راهی پیدا می کند. سگ هاسکی اگر خسته شود و نتواند انرژی اش را تخلیه کند، به رفتارهای مخرب و دردسرساز روی می آورد. اگر به دنبال سگ پرانرژی هستید، هاسکی خوب است، اما باید او را به طور مرتب برای راه رفتن، دویدن و تفریح های اجتماعی بیرون ببرید. اینکه سگ هاسکی را در حیاط رها کنید تا خودش را سرگرم کند، فایده ای ندارد. اما اگر فکرش را بکنید، سگ هاسکی شما را هم به آدم فعال تری تبدیل می کند و این به نفع هر دو طرف است!

۳. مهارت های ویژهٔ فرار دارد

انرژی بی پایان هاسکی درکنار هوش فوق العاده اش، او را به هری هودینیِ (یکی از بزرگ ترین و معروف ترین شعبده بازان دنیا) دنیای سگ ها تبدیل کرده است. سگ هاسکی غریزه ای طبیعی برای گشت وگذار و کاوش دارد و یک حصار معمولی نمی تواند او را متوقف کند. سگ هاسکی ورزیده و مصمم می تواند به راحتی از حصاری دومتری بپرد و اگر هم نتواند، به دنبال راه های دیگری برای گذر از آن می گردد. پس اگر می خواهید هاسکی را فاقد نظارت در حیاط رها کنید، حصارهای حیاط تان حتما باید تقویت شوند. سگ های هاسکی زیادی به خاطر نماندن پشت یک حصار بلند، گم شده یا تصادف کرده اند.

۴. نگهداری اش راحت و مقرون به صرفه است

این سگ ها اصالتا برای زندگی با حداقل مقدار غذا پرورش یافته اند و این یکی از مزایای آن هاست. در واقع عجیب نیست که سگ هاسکی گاه وبیگاه غذایش را نخورد. این سگ در مقایسه با سایر نژادها غذای کمتری مصرف می کند، اما باید توجه داشت که همچنان به رژیم غذایی متعادلی سرشار از پروتئین و چربی نیاز دارد. اگر به دنبال رژیم مناسبی برای هاسکی خودتان هستید، با یک پرورش دهندهٔ متخصص مشورت کنید.

۵. تمیز و بی بو است

طبیعت هاسکی ها بسیار تمیز است و این نکته برای کسانی که به دنبال نژادی هستند که بوی سگ ندهد بسیار مهم است. سگ هاسکی نسبت به موی خود بسیار حساس است و اغلب خودش را مانند گربه ها می لیسد. این نژاد خیلی به ندرت مانند سایر سگ ها بو می دهد.

۶. مویش همه جا را پر می کند

تقریبا همهٔ صاحبان سگ باید با ریزش موی حیوان خود کنار بیایند، اما سگ هاسکی این مسئله را دشوارتر هم می کند. این سگ ها برای آب وهوای سرد هستند و هم موی زیرین دارد و هم موی رویی. هاسکی ها معمولا در بهار و پاییز موهایشان می ریزد؛ یعنی همین طور که موی رویی سگ رشد می کند، موی زیرینش به شدت می ریزد. این قضیه سه هفته طول می کشد و نتیجه این است که زمین وزمان پر از موی سگ می شود. اگر نمی خواهید کوهی از موی سگ دوروبرتان را بگیرد، باید هر روز موهای هاسکی را شانه و تمیز کنید.

۷. روح مستقلی دارد

تردیدی موجود نیست که سگ هاسکی عاشق و وفادار صاحبانش است، اما طبیعت مستقلش باعث می شود آن سگ دوست داشتنی و قابل نوازشی نباشد که خیلی ها می خواهند. معمولا سگ هاسکی را لجوج می دانند. این سگ ترجیح می دهد کارها را به شیوهٔ خودش انجام بدهد، نه اینکه صرفا از قوانین خانه پیروی کند.

۸. نیازمند آب وهوای خاصی است

آب وهوای سرد بهترین آب وهوا برای سگ هاسکی است. اصالت آن ها به قطب شمال برمی گردد و پوست پرمو و پنجه ها و گوش ها و حتی چشم هایش، همگی نمونه هایی از سازگاری فیزیکی آن ها با سرما هستند. البته لزومی ندارد برای داشتن هاسکی حتما در قطب شمال زندگی کنید، اما باید حواس تان به هوا باشد. سگ هاسکی سریع گرمازده می شود، و به درد نواحی خیلی گرم و گرمسیری نمی خورد. اگر جایی زندگی می کنید که همهٔ سال هوا گرم است، کولر را روشن بگذارید و هر وقت هم سگ را بیرون بردید، برایش سایه و آب خنک آماده کنید. البته بهتر است به طبیعت این حیوان احترام بگذارید و در مناطق گرمسیری، سگ هاسکی را به عنوان حیوان خانگی تان انتخاب نکنید.

۹. خوی درندگی قدرتمندی دارد

سگ هاسکی و هرآنچه باید درمورد نگهداری آن بدانید سگ هاسکی و هرآنچه باید درمورد نگهداری آن بدانید

اگر دربارهٔ رابطهٔ سیبرین هاسکی با گربه ها در گوگل جست وجو کنید، داستان های فراوانی از گربه هایی می خوانید که به چنگ سگ هاسکی افتاده اند. غریزهٔ درندگی این نژاد بسیار قوی است و وقتی دوروبر حیوانات کوچک تر قرار می گیرد، باید حسابی مراقبش باشید. نژاد هاسکی، گربه ها، سگ های کوچک، همسترها و سایر حیوانات کوچک را تهدید می کند. بعضی ها می گویند این خلق درندگی از عادت کهن سورتمه ران ها می آید که سگ های هاسکی را رها می کردند تا شکار کنند. اما بعضی ها هم هستند که سگ هاسکی را کنار گربه بزرگ کرده اند و مشکلات چندانی هم نداشته اند.

۱۰. سگ هاسکی سروصدای زیادی دارد

هاسکی ها زیاد پارس نمی کنند، اما اگر آن ها را فقط در حیاط رها کنید، یا حوصله شان سر برود، زوزه های غمناکی می کشند که صدای همسایه ها را درخواهد آورد. آن ها به طور طبیعی خیلی اهل سروصدا هستند. گوش کردن به این سروصداهای هاسکی جالب است، مگر اینکه در آپارتمان یا خانه های کوچک زندگی کنید.

مهم ترین نکته ای که باید بدانید، این است که نگهداری سگ مسئولیتی همیشگی است. هیچ وقت از زیر بار این مسئولیت رها نخواهید شد. از لحظه ای که مسئولیت سگ را قبول می کنید، او به شما متکی می شود تا خانه ای خوب و مناسب برایش فراهم کنید. هاسکی ها سگ های کاری زیبایی با طبیعت دوست داشتنی هستند و برای خانواده های مسئولیت پذیر، حیوانات خانگی فوق العاده ای محسوب می شوند. پس توصیه می شود قبل از هر اقدامی، مطمئن شوید که سگ هاسکی برای سبک زندگی شما مناسب است.

.

منبع : chetor.com