آکاایران: نکات ریز و مهم خانه داری

 

1- هنگام نظافت خانه به همه وسایل توجه داشته باشید، بخصوص وسایلی را تمیز کنید که فکرنمی کنید نیاز به تمیز کردن داشته باشند. مثلا گلدان مصنوعی ای که به نظر شما تمیز است، می تواند آنقدر گرد و خاک در خودش ذخیره کرده باشد که برایتان ایجاد حساسیت کند.

2- تمیز کردن تلفن را از یاد نبرید چراکه محققان دریافته اند گوشی تلفن می تواند باعث انتقال ویروس یا باکتری شود. و همین عوامل بیماری زا با لب های شما برخورد می کنند و در نهایت به دهانتان راه می یابند.

3- نظافت سطل زباله بخصوص سطل های آشپزخانه و دستشویی نیز اهمیت بسیاری دارند. به این نکته توجه داشته باشید خالی کردن زباله به معنای تمیز شدن سطل آن نیست پس نیاز است تا خود سطل نیز هر از گاهی کاملا شسته و عاری از آلودگی شود.

4- پرده حمام نیز احتیاج به نظافت دارد. این به دلیل آن است که پرده ها در فضای مرطوب قرار دارند و بیشتر اوقات نمناک هستند، از این رو می توانند به محل خوبی برای رشد میکروب بدل شوند.

5- اگر در خانه تان ماشین ظرفشویی دارید، نظافت آن را از یاد نبرید. این وسیله نیاز دارد که هر از گاهی کاملا شسته، جرم زدایی شده و ضد عفونی گردد.

6- الان که نزدیک فصل سرما است، نظافت شومینه را فراموش نکنید. شومینه و دریچه خروج هوای آن را خوب تمیز کنید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر لوله خروج هوای شومینه گرفته باشد، گازهای مضر نمی توانند خارج بشوند و در نتیجه در فضای خانه باقی مانده و برایمان خطرآفرین می شوند.

7- مبلمان خانه را حتما گردگیری کنید چراکه یک ضربه آهسته به مبل می تواند ذرات گرد و غبار را به هوای خانه انتقال دهد و برای تنفس مشکل ساز شود.

8- از بالش و لحاف خانه هم غافل نشوید. هر چند وقت یکبار آنها را بشویید و در صورت امکان در معرض نور خورشید و هوای آزاد قرار دهید .

9- ظروف دکور را گردگیری کنید تا از انباشته شدن گرد و خاک که می تواند تولید حساسیت کند پیشگیری نمایید.

10- برای ضدعفونی کردن سینک ظرفشویی، ازمحلول های شیمیایی استفاده نکنید به جای آنها از محلول نمک استفاده کنید.

11- جهت از بین بردن بوی نامطبوع غذا از روی ظروف کافی است ظرف را در آب محتوی کمی سرکه مدتی خیس کنید سپس بشویید.

12- برای تمیز کردن رنده مقداری نان خشک روی آن بمالید.

13- جهت پاکسازی تخته ی آشپزخانه که معمولا در اثر خرد کردن سبزیجات مختلف رنگ می گیرد کافی است تخته های چوبی رابا مقداری سرکه شستشو دهید.

14- جهت از بین بردن بوی پیاز می توانید دستان خود را قبل و بعد از پوست کندن پیاز به کمی سرکه آغشته کنید.

15- بوی ماهی را با استفاده از نمک مالیدن آن به دستها از بین ببرید.

16- بوی نفت را می توان با مالیدن روغن جامد از دستها زدود.

17- برای مراقبت از وسایل و لوازم والبسه ی چرمی کافی است آنها را با آب گرم وصابون بشویید و سپس آبکشی کنید و اجازه دهید چرم خشک شود تا روغن طبیعی خود را باز یابد.

منبع :

نکات ریز و مهم خانه داری  | خانه داری