نوزاد شما وقتی متولد می‌شود تلاش می‌کند حس‌هایش را یکی‌یکی به تکامل برساند اما برای این منظور به همراهی شما نیاز دارد. مادر و پدر همراهانی هستند که می‌توانند در کشف دنیای خارج و یادگیری هر چه بیشتر به او کمک کنند.



قبل از 3 ماهگی وقت نوازش است!

نوزادان قبل از 3 ماهگی علاقه خاصی به نوازش دارند. هر چه زمان بیشتر می‌گذرد و بزرگ‌تر می‌شوند، توجه‌شان به بازی‌ها بیشتر جلب می‌شود، اما تا پیش از این، علاقه زیادی به نگاه‌های مادر، لبخند و دستان نوازش‌گر او دارند. نوازش‌های مادر به نوزاد، بدن او را معرفی می‌کند. بهترین کاری که می‌توان در این سن برای نوزاد انجام داد پخش یک موزیک ملایم به آغوش کشیدن و گذاشتن سر او روی سینه‌تان است. بوی بدن مادر و صدای ضربان قلب او و صدای تنفسش می‌تواند در کامل شدن حس‌های نوزاد به او کمک کند.



3 تا 6 ماهگی: لذت غافلگیر شدن!

از این زمان به بعد، نوزاد شما آماده شرکت در بازی است. هر چیزی که او را غافلگیر کند برایش جذاب است.

نی‌نی پرواز می‌کند
روی زمین دراز بکشید. زانوها را جمع کنید و پاها را کمی از زمین بالا بیاورید. فرزندتان را به شکم روی پاها قرار دهید و دستان او را محکم بگیرید. درحالی‌که پاهای‌تان را به هم چسبانده‌اید، آنها را بالا و دوباره پایین بیاورید. حتی می‌توانید حرکاتی به چپ و راست داشته باشید. این ‌ثبات نداشتن و حرکت‌های غیرمنتظره، کودک شما را به شوق می‌آورد در ضمن حس تعادلش را کامل می‌کند.

اومد و اومد و اومد...
3 تا 6 ماهه‌ها، عشق قلقلک هستند. از 2 انگشت خود به شکل 2 پا کمک بگیرید و نقش موجودی را بازی کنید که از نوک پا تا نوک سر شیرخوارتان بالا می‌رود، با یک قلقلک‌ بازی را خاتمه دهید. اکثر بچه‌ها از این بازی لذت می‌برند.

جوجو کو؟
به یکی از اسباب‌بازی‌های عروسکی او طناب یا نخی وصل کنید. بعد فرزندتان را روی پاهای خود بنشانید و عروسک را که از سرنخ گرفته‌اید، مقابل او روی زمین بگذارید. بعد با بالا و پایین کردن نخ، عروسک را نهان و آشکار کنید. گاهی اوقات نیز عروسک را به بینی یا گونه او بمالید. می‌توانید هر از گاهی عروسک را نزدیک او نگه ‌دارید تا به سمت خود بکشد. نهان و آشکار شدن عروسک برای فرزندتان جالب است.



6 تا 12 ماهگی: جهان در حال حرکت!

در این سن فرزند شما می‌تواند بنشیند. پس از بازی‌هایی که ماهیچه‌ها را درگیر می‌کند و فعال‌تر است بیشتر لذت می‌برد. او به صداها حساس‌تر شده و دنبال آن‌ها می‌گردد. اشیا بیشتر توجه او را جذب می‌کنند و میل او به بازی بیشتر شده است.

اسب‌بازی
فرزندتان را روی زانوهای‌تان‌ بنشانید. سپس ابتدا با بالا و پایین کردن زانوها، کمی او را بالا و پایین بیندازید بعد کمی شدت بازی را بیشتر کنید اما زیربغل‌های او را محکم بگیرید. این بازی به‌دلیل ریتمی که دارد به تقویت حافظه فرزندتان کمک می‌کند و در ضمن توانایی مشارکت او را در بازی افزایش می‌دهد.

عروسک‌بازی
بهترین بازی برای شکوفا کردن قدرت بیان و گفتار کودکان در این سن استفاده از عروسک‌ها به‌ویژه عروسک‌های دستکشی و حتی انگشتان خودتان است که مقابل چشمان کودک جان می‌گیرند و با او حرف می‌زنند.

نواختن آهنگ
کودکان نیازی به وسایل موسیقی برای نواختن ندارند. یک قاشق پلاستیکی که کنار بشقاب غذایش می‌خورد یا حتی اسباب‌بازی‌ که درون آن مقداری شن یا سکه‌های کوچک ریخته‌شده و هنگام تکان خوردن صدا می‌دهد، برایش کافی است.

توپ‌بازی
اگر کنار ساحل رفتید یک تپه‌شنی کوچک درست کنید و به فرزندتان کمک کنید با کمک توپ آن را خراب کند.



1 تا 2 سالگی: لذت شکوفا کردن مهارت‌ها

در این سن فرزند شما، علاقه زیادی به اسباب‌بازی نشان می‌دهد. همچنین در این سن علاقه زیادی به تقلید از شما و خلق داستان‌ دارد.

خانه‌بازی
یک کارتن بزرگ بردارید و یک در و دو پنجره برای آن درست کنید تا کودک‌تان هم بتواند به راحتی وارد آن شود و هم از درون آن بیرون را ببیند. اسباب‌بازی‌های او را داخل خانه بگذارید و اجازه دهید دنیای تخیلی خود را بسازد.

باربرکوچولو
از 2 جعبه خالی شیرینی استفاده کنید. آنها را در 2نقطه متفاوت از خانه بگذارید و یکی از آنها را با اسباب‌بازی‌های کوچک پر کنید و از فرزندتان بخواهید محتوای یک جعبه را به جعبه دیگر منتقل کند. این بازی مهارت دستان او را بالا می‌برد.

دست به زمین نزن
یک بادکنک را باد کنید و به دست فرزندتان بدهید. به او بگویید هر طور شده آن را بالا نگه دارد و اجازه ندهید بادکنک زمین بیفتد. این بازی به او کمک می‌کند تا حرکاتش را با هم هماهنگ کند و تعداد حرکاتش را افزایش دهد.



2 تا 3 سالگی:  تخیل بدون حد

در این سن بچه‌ها دوست دارند ادای دیگران را درآورند. آنها دیالوگ‌های جدید می‌سازند و با شخصیت‌های خیالی دست پرورده خود صحبت می‌کنند و آنها را به بازی‌های خود راه می‌دهند.

اسباب‌بازی یخ‌زده
چند اسباب‌بازی پلاستیکی کودک‌تان را انتخاب کنید و آن‌ها را در یک ظرف پلاستیکی آب قرار دهید و در فریزر بگذارید تا یخ بزند. اگر تابستان است این عروسک‌ها را در گوشه باغچه قرار دهید تا فرزندتان آرام‌آرام باز شدن یخ آن را مشاهده کند اما در زمستان این کار را تنها هنگام حمام کردن انجام دهید.

بروید رستوران
در این بازی شما نیز باید حضور فعالی داشته باشید. شما مشتری هستید و فرزند شما رستوران‌دار. اجازه دهید او پیش شما بیاید و شما سفارش غذا دهید. فرزند شما باید غذاهایی که سفارش داده‌اید را بپزد و برای شما  بیاورد.

صندلی
چند صندلی قرار دهید و یک موزیک بگذارید. با قطع موزیک فرزند شما باید بنشیند. اگر ننشسته بود بازنده است. بهتر است این بازی را با تعداد زیادی از بچه‌ها انجام دهید و به نسبت تعداد، یک صندلی کمتر قرار دهید.



5 قانون طلایی برای بازی با کوچولوها

1. مدت بازی نباید بیش از 45 دقیقه باشد. بعد از این مدت کوچولوها نمی‌توانند حواس خود را متوجه بازی کنند.
2. زمان‌هایی را برای بازی انتخاب کنید که فرزندتان آرامش دارد. مثلا بعد از خواب نیمروزی بهترین وقت برای بازی است.
3. کوچولوها را خیلی خسته نکنید. فراموش نکنید آنها بیش از شما به استراحت و آرامش نیاز دارند.
4. آیا فرزند شما نسبت به بازی بی‌علاقه است؟ کمی صبر کنید و بازی را به وقت دیگری موکول کنید.
5. از تکرار نترسید. کوچولوها از اینکه یک بازی را برای دفعات مکرر بازی کنند خسته نمی‌شوند.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

,بازی‌های کودکانه برای 3ماهه تا 3 ساله‌ها بازی,بازی با نوزادان,بازی با کودکان,دنیای کودکانه