اصرار دولت در ماجرای انتقال آب خزر به سمنان

منبع: برترین ها

85

1398/10/4

11:08


عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان را اقتصادی نمی‌داند اما می‌گوید هیچ مانعی برای اجرای این طرح نمی‌بیند.

روزنامه ایران: عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان را اقتصادی نمی‌داند اما می‌گوید هیچ مانعی برای اجرای این طرح نمی‌بیند.

اصرار دولت در ماجرای انتقال آب خزر به سمنان

کلانتری: 

* این طرح ارزیابی زیست محیطی دارد. مجوز زیست محیطی آن را دولت احمدی‌نژاد داده است. مجوز انتقال آب آن را هم دولت آقای خاتمی صادر کرد.

* در انتقال آب خزر به سمنان، دو تا مسأله برای ما مهم است که وزارت نیرو باید آنهارا انجام بدهد تا از نظر اجرا مشکلی نداشته باشد. یکی عمق برداشت آب از دریا و عمق بازگشت آب به دریا است و مسأله دوم هم مسیر عبور لوله است که اهمیت دارد. از نظر اقتصادی به ما ربطی ندارد که طرح اجرا می‌شود یا نه. اگر وزارت نیرو عمق برداشت و برگشت آب را به ما بگوید طرح اجرا می‌شود. چون، مسیر لوله آب هم مشخص است و جنگلی بریده نمی‌شود. بقیه ماجرا هم در هنگام اجرا عملیاتی می‌شود.

* (در پاسخ به سوال این طرح بدون قطع هیچ درختی اجرایی می‌شود؟) ببینید یک پاسگاه هم در مسیر شمال بسازید بالاخره دو تا درخت قطع می‌شود. این مسیر، مسیری است که قبلاً جنگل بریده شده است. یعنی وقتی می‌خواستند لوله گاز را بکشند، مسیررا به عرض 60متر بریدند، بنابراین پاکسازی شده است. لوله انتقال آب از کنار لوله گاز رد می‌شود. حداکثر مقدار درختی که قطع می‌شود حدود 40 هکتار است.

* آنهایی که مدعی قطع این جنگل‌ها هستند، باید بدانند وسعت جنگل‌های هیرکانی اوایل انقلاب سه‌ونیم میلیون هکتار بود الان کمتر از 6/1 میلیون هکتار است. یعنی نزدیک به دو میلیون هکتار در این چهل سال جنگل هیرکانی قطع شده است.

* خب این دو میلیون هکتار هم به‌همین صورت و برای طرح‌های مختلف قطع شده است! طبق تفاهمات ما با وزارت نیرو، هر هکتار درختی که به ناچار برای یک سد یا یک مسیر قطع می‌شود، 10 برابر آن را باید وزارت نیرو درخت بکارد. پنج سال هم آنها را نگهداری کند و بعد تحویل سازمان جنگل‌ها بدهد. یعنی به فرض اگر این 40هکتار بریده شودچون معلوم نیست بریده شود یا خیر وزارت نیرو باید 400 هکتار جنگل احداث کند.

* مسأله این است که این طرح هیچ لطمه‌ای به شوری دریاچه خزر نمی‌زند.

* براساس آنچه در سایت سازمان برنامه و بودجه نوشته شده است این سازمان همچنان زیر نظر ریاست جمهوری اداره می‌شود. از سوی دیگر ما آب دریای خزر را برای انتقال باید شیرین کنیم، نمک حاصل از آن را چه کار می‌کنیم؟

* ما 200 میلیون متر مکعب آب از دریای خزر می‌خواهیم که ۲/۶میلیون تن نمک ایجاد می‌کند. از آن طرف سه میلیارد متر مکعب آب شیرینی که می‌توانیم مصرف کنیم را به خزر می‌ریزیم. به فرض اگر آن آب شیرین هم وارد نشود، ۲/۶ میلیون تن نمک در سال تقسیم بر 78 هزار میلیارد متر مکعب آب خزر، می‌شود سه صد هزارم درصد، یعنی نمک آن صفر است.

* ( در پاسخ به  سوال هیچ تأثیری روی شوری دریای خزر و آبزیان آن ندارد؟): نه نمک آن مشکل ایجاد می‌کند نه ارتفاع آن. برای اینکه 200 میلیون متر مکعب آب تقسیم بر سطح دریای خزر که 400 میلیارد متر مربع است سالی می‌شود نیم میلی متر. ما از سمت غرب دریای خزر سه میلیارد متر مکعب آب را وارد دریای خزر می‌کنیم حالا می‌خواهیم 200 میلیون متر مکعب آب آن را برداشت کنیم.

* (به لحاظ حقوق بین‌الملل با برداشت آب از دریای خزر مشکلی پیدا نمی‌کنیم؟): هیچ مشکلی نداریم. لذا از نظر ما انتقال آب خزر مشکل زیست محیطی ندارد. البته این طرح به این زودی قابلیت اجرا ندارد چون توجیه اقتصادی زیادی ندارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو