چرا بعد از یک خواب کامل ، چشم ها پف می کند؟

134

1398/10/4

14:24


چرا بعد از یک خواب کامل ، چشم ها پف می کند؟

سلامت نیوز:حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که وقتی صبح از خواب بیدار می شویدچشم‌های تان پف کرده، خسته و غیرعادی است. حلقه‌های سیاهی دور چشم‌های شما و پلک‌هایتان افتاده است؛ انگار هیچ جان و رمقی ندارد.

به گزارش سلامت نیو به نقل از روزنامه خراسان ،شما خواب خوبی داشته اید. هم به اندازه کافی خوابیده (هشت تا ۹ ساعت) و هم خواب عمیقی را تجربه کرده اید. به طور طبیعی باید چشم‌های شما بسیار شاداب و پر نشاط باشد، ولی این‌طور نیست و انگار دیشب فقط یکی دو ساعت خوابیده ایدحتی دیگران هم متوجه این موضوع می‌شوند و به آن اشاره می‌کنند. از شما می‌پرسند چرا دیشب خوب نخوابیدید یا این که چرا استرس دارید و افسرده به نظر می‌رسید؟ بدترین وضعیت این است که این حالت چشم‌ها تصادفی بروز کند. یک روز خوب باشید و روز دیگر خسته به نظر برسید.

دلایل زیادی می‌تواند عامل و منشاء بروز خستگی چشم‌ها باشد. در زیر به پنج دلیل عمده آن اشاره می‌کنیم: آلرژیاولین دلیل خستگی و پف کردن چشم می‌تواند آلرژی و حساسیت‌ها باشد. حساسیت‌های فصلی یا حساسیت به ذرات گرد و غبار، موی گربه هنگامی که با چشم شما تماس دارد و ... باشد.بدن ما ماده شیمیایی به نام «هیستامین» تولید که رگ‌های خونی زیر چشم را گشاد می‌کند. جریان خون را افزایش می‌دهد و باعث التهاب می‌شود. هر عاملی که باعث تولید بیش از حد «هیستامین» شود؛ می‌تواند چشم‌ها را از حالت عادی خارج کند. کم آبیکمبود آب در بدن می‌تواند باعث خستگی و سیاهی یا پف کردن چشم ها شود.

پوست اطراف چشم‌های ما بسیار حساس است و با کمی کمبود آب بدن به سرعت واکنش نشان می‌دهد. بهتر است همیشه پس از هفت تا هشت ساعت خواب، مایعات و آب زیادی بنوشید تا فوری خستگی چشم‌ها رفع شود. مصرف غذا‌های شوردلیل دیگر، مصرف بیش از اندازه نمک است که به باقی ماندن آب در بدن و به‌ویژه اطراف چشم‌ها منجر می‌شود. احتباس آب در زیر پوست اطراف چشم می‌تواند باعث پف کردن و ورم آن‌ها شود. مصرف نمک را کاهش دهید و آب بیشتری بنوشید تا التهاب‌های دور چشم کاهش یابد.

مصرف بیش از حد کافئین خوردن یک فنجان قهوه در صبح بسیار ضروری است، ولی اگر عادت دارید در طول روز بیش از چهار تا پنج فنجان قهوه بنوشیدشاید چشم‌های شما پس از خواب متورم و خسته به نظر برسد. مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند باعث کم آبی بدن شما شود.همان‌طور که گفتیم؛ کمبود آب در بدن یکی از دلایل اصلی خستگی، سیاهی و ملتهب بودن چشم‌ها در ابتدای روز است.

بهتر است خوردن کافئین و قهوه خود را کاهش دهید و به جای آن چای سبز بنوشید که مملو از آنتی‌اکسیدان است و به سلامت بدن و پوست شما کمک می‌کند. راهکار رفع خستگی چشمچمباتمه زدن، خیره شدن به دوردست برای طولانی مدت، کار زیاد با صفحه‌نمایش‌ها، تلاش زیاد برای خواندن کتاب در حالتی که به چشم‌ها فشار می‌آید؛ این رفتار‌ها و عادت‌ها باعث گشاد شدن رگ‌های خونی اطراف چشم و خستگی بیش از حد آن ها می شود و در نتیجه شما چشمانی پف کرده یا سیاه دارید.باید پس از ۲۰ دقیقه خیره شدن به تلویزیون یا صفحه‌نمایش‌های گوشی و تبلت، به چشمان خود استراحت دهید. اگر هنگام مطالعه به چشم شما فشار زیادی وارد می‌شود؛ حتما باید به پزشک مراجعه و درخواست عینک کنید. وب‌سایت یک پزشک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو