آموزش بازی تخته نرد + تکنیک ها و ترفندهای بازی تخته نرد برای افراد مبتدی

منبع: تاپ ناز

74

1398/10/4

14:54


آموزش بازی تخته نرد

بازی تخته نرد یکی از بازی های قدیمی جهان است که بسیار طرفدار دارد. در این مطلب روش بازی تخته نرد و تکنیک ها و روش های بازی تخته نرد را به شما آموزش می دهیم.

بازی تخته نرد پس از بازی گو و چکرز سومین بازی معروف دنیا است که بین مردمان خاورمیانه و اروپای شرقی به خصوص مردم ایران رایج دسا. اگر به بازی تخته نرد علاقه دارید و می خواهید که در این بازی حرفه ای شوید پس به شما پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید.

آشنایی با بازی تخته نرد و آموزش بازی

تخته نرد یا نردشیر یکی از بازی های فکری دو نفره است که به برنامه ریزی، روش شمارش و شانس هر فردی ربط دارد. در این بازی دو طرف مهره های خود را بر اساس دو عددی که بر روی تاس نقش می بندد در جهت حرکت عقربه ساعت و یا خلاف آن حرکت می دهند و در آخر از بازی خارج می سازند. در آخر کسی که برنده است زودتر از همه مهره هایش را از زمین بازی خارج سازد. طبق اسناد تخمین زده می شود که این بازی در زمان ساسانیان ساخته شده باشد. در ادامه این مطلب روش بازی تخته نرد را توضیح می دهیم.

 

روش انجام بازی تخته نرد

برای بازی تخته نرد به زمین بازی، 15 مهره سیاه و 15 مهره سفید، تاس، جام تاس، تاس دوبل نیاز است. از جام تاس و تاس دوبل در کشورمان کمتر استفاده می شود.

 

شروع بازی تخته نرد

روش بازی به این صورت است که در ابتدا هر نفر یک تاس پرتاب می کند. هر کس که عدد بیشتری بیاورد، بازی را باید شروع کند. در صورت مساوی شدن، باز تاس را باید پرتاب کنند. عدد روی تاس ها نشان می دهد که مهره ها چه تعداد خاه می تواند حرکت کنند.

 

قانون های حرکت مهره ها در بازی تخته نرد:

۱- مهره با توجه به عدد روی تاس به خانه باز می تواند جابجا شود. منظور از خانه باز خانه ای است که از دو مهره یا تعداد بیشتری از مهره های حرف پر نشده باشد.

۲- عددهای روی تاس تشکیل حرکت های جداگانه می دهد. به عنوان مثال، اگر یک بازیکن عدد تاسش ۵و۳ باشد، او می تواند یک مهره را ۵ خانه و مهره دیگر را ۳ خانه جلوتر در خانه باز قرار دهد. یا می تواند یک مهره را هشت خانه به جلو ببرد و در یک خانه باز قرار دهد. (تنها در صورتی که نقطه میانی ۳ و ۵ همزمان بسته نباشند). خانه بسته خانه ای است که دو مهره یا مهره های بیشتری از حریف آن خانه را پر کرده بود.

۳-بازیکنی که تاسش دو عدد مساوی می آورد، اصطلاحا جفت آورده و معادل آوردن چهار تا از آن عدد است. مثلا اگر تاس ۶ و ۶ بیاورد، بازیکن دارای چهار تا ۶ برای استفاده است و می تواند هر ترکیبی از مهره ها را حرکت بدهد.

۴- بازیکن باید تا زمانی که حرکت قانونی با عدد روی تاس ها دارد، حرکت کند و نمی تواند از عددی که آورده صرف نظر کند. مثلا اگر جفت ۳ اورده و فقط سه تای آن ها را می تواند بازی کند، باید آن سه را بازی کند.

۵- بازیکن باید همواره بیشترین تعداد حرکت را که می تواند بازی کند، مثلا، اگر بازیکن تاسش ۴ و ۵ بیاید به این صورت که اگر مهره ای خاص را ۴ خانه حرکت دهد. دیگر امکانی برای بازی کردن تاس ۵ نداشته باشد. اما اگر مهره ای دیگر را ۴ خانه حرکت دهد امکان بازی کردن تاس ۵ نیز برایش مهیا شود اجبارا باید حالتی را که امکان باز کردن هر دو تاس را به او می دهد بازی کند حتی اگر آشکارا به ضررش باشد.

آموزش بازی تخته نرد

زدن و خوردن

مورد دیگر در توضیح روش بازی تخته نرد این است که اگر حریف روی مهره تک بیاید، آن مهره را می زند و جای آن قرار می گیرد و مهره خورده شده روی بار قرار می گیرد. منظور از تک خانه اشغال شده توسط یک مهره است. تا زمانی که یک بازیکن یک یا چند مهره بر روی بار دارد، باید نخست آن ها را وارد بازی کند. هنگامی که نوبت اوست، با توجه به عدد روی تاسش، مهره بیرون را در خانه بازی از ناحیه خودی حریف قرار می دهد.

قانون: در ۶ خانه آخر نمی توان مهره حریف را زد و سپس آن را روی مهره های دیگر خودی قرار داد. ولی همواره می توان مهره حریف را زد و سپس آن را در دیگر خانه های خالی حرکت داده و یا حتی مهره دیگری از حریف را زد.

 

خارج کردن

در این مورد از روش بازی تخته نرد، هنگامی که تمام مهره ها در ناحیه خودی(۶ خانه سمت راست تخته) جمع کردید، حالا نوبت آن است که مهره های خود را از بازی خارج کنید. برای این کار شما باید تاس ها را بیاندازید و به ازای هر شماره تاس، ک مهره را از بازی خارج کند. مثلا اگر شما ۵ و ۲ بیاورید، باید یک مهره از خانه شماره ۵ و یک مهره از خانه شماره ۲ خارج کنید.

قانون: اگر تاس را انداختید و در خانه موردنظر هیچ مهره ا نبود با شرط ان که در خانه های قبلش هم هیچ مهره ای نباشد، ما می توانید این مهره را از نزدیکترین خانه قبل از عدد تاس بردارید. مثلا تمام مهره ها شما در خانه های ۱،۲،۳ جمع است و شما تاس می اندازید. اگر تاس شما مثلا ۴ و۶ باشد شما می توانید دو مهره از خانه ۳ خارج کند اما اگر در خانه ۵ شما مهره باشد شما نمی توانید با تاس ۴ مهره از بازی خارج کنید و باید این تاس را بازی کنید. حال اگر تاس جفت بیاورید، شما می توانید ۴ مهره از خانه عدد تاس خارج کنید. مثلا اگر جفت ۳ بیاورید در صورتی که ۴ مهره در خانه ۳ باشد می توانید هر ۴ مهره را خارج کنید. اگر کمتر از چهار مهره در خانه ۳ باشد، می توانید تعداد تاس ۳ باقی مانده را از خانه ۲ بردارید.

 

مارس در بازی تخته نرد

اگر قبل از این که حریف تان بتواند اولین مهره خود را از بازی خارج کند، تمام مهره هایتان را از بازی خارج کنید. حریف شما مارس شده و امتیازی که به دست می آورید ۲ است. اگر مارس نشود، امتیاز شما ۱ است.

 

مارس سیاه

مارس سیاه نیز یکی از موارد دیگر در روش بازی تخته نرد است. در صورتی که شما بتوانید تمام مهره های خود را از بازی خارج کنید و حریف شما هنوز هیچ مهره ای را خارج نکرده باشدو حداقل یک مهره در خانه خودی شما داشته باشد، اصطلاحا می گویند حریف مارس اکبر شده است. در این صورت شخص برنده ۳ امتیاز می گیرد.

 

داو دادن

در ادامه توضیحات روش بازی تخته نرد به مورد داو دادن می رسیم. داو دادن اختیاری است. هر وقت هر کدام از دو بازیکن فکر کردند که برنده هستند، می توانند از حریف خود بخواهند که باخت را بپذیرد یا امتیاز نتیجه بازی دو برابر شود. قبلا بازیکنان مجبور بودند تا اخر بازی کنند و ممکن بود شانس خیلی دخیل باشد. حال آنکه با داو دادن این شانس از بین رفته و بازیکنی که به واسطه بازی ضعیف عقب است تسلیم شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو