روش های طلایی برای مراقبت و نگهداری از موهای فر و مجعد

روش های طلایی برای مراقبت و نگهداری از موهای فر و مجعد


منبع: زیبامون

1,154

1398/10/4

16:04


در این بخش از زیبامون با چند تا راهکار و روش فوق العاده برای مراقبت و نگهداری از موهای فرفری و مجعد آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

روش های طلایی برای مراقبت و نگهداری از موهای فر و مجعد

موهای فر خاص هستند و همه هم این رو میدونند. از اونجایی که این موها زیاد به هم دیگه میپیچند و گره میخورند و حتی گاهی شونه یا برس زدن بهشون حسابی سخت و دردسرساز میشه این مدل از موها بیشتر حساس و شکننده هستند و نگهداری ویژه میخوان.

از اونجایی که موهای فر پر از چین و شکن هم هستند معمولا محصولات و روغن‌هایی که برای مراقبت و تقویت مو استفاده میشن هم سختتر بهشون جذب میشن و حتی سخت تر هم روی سطح مو پخش میشن. اگه موهاتون فر هست و بهشون روغن یا سرم مو بزنید احتمال زیاد فقط تو همون بخشی که خودتون سرم یا روغن رو پخش کردید موهاتون تحت تاثیرش قرار میگیره و خیلی سخته که محصول به جاهای دیگه مو خودش رو برسونه و از نوک موهاتون تا ساقه ها سفر کنه.

برای خانوم ها و دختر خانوم‌هایی که به طور طبیعی موی فر دارند شیوه مراقبت از مو کاملا متفاوت با موهای عادیه. در این مقاله از سایت زیبامون دات کام میخوایم یازده روش طلایی رو برای مراقبت از موهای فر به خانوم ها و دختر خانوم هایی که به طور طبیعی موهای فری دارند اموزش بدیم. با ما همراه باشید.

 

از روش های مراقبت از مو قبل از شامپو کردن موها استفاده کنید

خیلی از خانوم ها و دختر خانوم هایی که موهای فر دارند و قبلا این روش رو تست کردند میتونند روی تاثیر گذاریش قسم بخورند. این روش دقیق، همونطور که توی توضیحش هست قبل از اینکه به موهاتون شامپو بزنید انجام میشه. این روش مراقبت، به موهاتون کمک میکنه که نرم بشن، گره هاشون باز بشه و پیچ و تاب کمتری داشته باشند و در نتیجه راحت تر شسته بشن.

با استفاده از این روش خشکی موهاتون کمتر میشه و اسیب هایی که حین شامپو زدن معمولا به موها وارد میشه به حداقل خودش میرسه. مخصوصا برای موهایی که زیاد گره میخورند و تو هم میپیچند این روش بهترینه.

برای انجام این روش قبل از شامپو زدن از نرم کننده مو و یا روغن نرم کننده استفاده کنید. موهای خشکتون رو دو قسمت کنید و روغن نرم کننده رو به تمام بخشهای موهاتون بزنید و کاملا مطمئن بشید که به همه جاهای موهاتون دسترسی و رسیدگی پیدا کرده اید. روی سرتون یه حوله یا کیسه پلاستیکی بکشید و بیست دقیقه به همون حالت موهاتون رو رها کنید. گرم شدن موهاتون باعث میشه چین و شکنشون اسونتر باز بشه. بعد از بیست دقیقه میتونید برید حموم و موهاتون رو بشورید.

 

موهای کوتاه و مجعد

 

دست از شامپو زدن‌های روزانه بردارید

 موهای فر به اندازه سایر جنس‌های مو و موهای صاف نیاز به شامپو شدن ندارند. زیاد شامپو زدن باعث کشیده شدن موها و اسیب زدن به ساقه های حساس موهاتون میشه و حتی ممکنه به خشکی موها هم دامن بزنه و ساقه های تشنه موهاتون رو خشک تر کنه. ولی برعکس شامپو نرم کننده دوست شماست. این دوست رو همراه خودتون به زیر دوش ببرید و حتی وقتی شامپو هم نزدید ازش استفاده کنید.

 

شامپوی مورد نظرتون برای موهای فر رو عاقلانه انتخاب کنید

 فرض کنید که موهای فر شما یه ابریشم حساس یا کشمیر هستند. مسلما شما بلیز کشمیرتون رو با یه ماده شوینده قوی و ارزون که بهش اسیب میزنه نمیشورید! در نتیجه برای شستن موهاتون هم باید وسواس و حساسیت به خرج بدید. از یه شامپوی ملایم و یا نرم کننده قوی استفاده کنید.

شامپوتون نباید اونقدری قوی باشه که همه رطوبت و چربی طبیعی موهاتون رو بکشه و نرم کننده اتون باید قادر باشه به موهاتون لطافت و تازگی مورد نیاز رو تزریق کنه بعضی از دخترهایی که موهای فر دارند حتی یه قدم هم جلوتر میرن و خودشون شامپوشون رو با استفاده از اب جوشیده رقیق می کنند.

 

موهاتون رو برای یه شستشوی بدون گره و در هم پیچیدگی تقسیم بندی کنید

کشیدن، چنگ زدن، تلاش برای باز کردن گره ها و جمع کردن موهاتون بالای سرتون، همه این روش ها حین شستشو برای فرهای موهاتون به شدت مضر هستند. این روشها باعث میشه موهاتون به وضعیتی بیوفته که حتی نمیخواید راجع بهش فکر کنید. به جای استفاده از این روشهای خشن موهاتون رو تقسیم کنید!

موهاتون رو در چهار بخش مجزا از هم جدا کنید و اگه موهای پر پشت تری دارید حتی تعداد بخش ها رو زیادتر هم بکنید. سایر بخشها رو با یه کلپیس جمع کنید و بخشی که میخواهید بشورید رو با یه مقدار مناسب و کم از شامپو یا نرم کننده ماساژ بدید. مطمئن بشید که از ریشه ها تا ساقه ها و نوک مو رو کامل پوشش میدید. همه بخش ها رو به همین روش بشورید. از ریشه و کف سر شروع کنید و بیاید سمت ساقه و نوک موهاتون. با این روش به موهای حساستون حین شست و شو اسیبی وارد نمیشه.

 

موهای فر ریز

 

از اب داغ استفاده نکنید

درست شنیدید. شاید استفاده از اب سرد برای شستن موهاتون زیاد تجربه جالبی نباشه اما به محفظه های روی ساقه مو کمک میکنه که بسته بشن و در این صورت موهاتون کمتر اسیب میبینند. این روش باعث میشه پیچ و خم های روی موهاتون هم اسونتر باز بشه و مرطوب بمونند و بعد از حمام هم موهاتون درخشان تر خواهند بود و وز کمتری هم خواهند داشت.

 

از نرم کننده های عمیق مو زیاد استفاده کنید

بعد از شامپو زدن به موهاتون حتما از یه نرم کننده عمیق مو استفاده کنید. فرمولی رو انتخاب کنید که به نیازهای موهاتون کاملا رسیدگی میکنه. موهاتون خشک هستند؟ فرمولی رو بردارید که قابلیت رطوبت دهی به موها رو در خودش داره.

برای ابرسانی به موها موادی مثل گلیکول، گلیسیرین و روغن های مفید خیلی ضروری هستند. هنوز هم برای موهاتون کافی نیست؟ نرم کننده ای پیدا کنید که حاوی پروتئین باشه و توش امینو اسید و کراتین برای بازسازی موهاتون جا داده شده باشه.

برای مراقبت های قبل شامپو زدن، حین شامپو زدن و بعد شامپو زدن هم باز موهاتون رو تقسیم کنید تا مطمئن بشید به همه موهاتون رسیدگی کردید. از فرق سرتون و پوست سرتون دوری کنید. اونجا جایی نیست که نیاز به رطوبت رسانی داره. از یه شونه با دندونه های درشت برای کامل پخش کردن موادی که به سرتون میزنید استفاده کنید تا نرم کننده کامل و هم اندازه روی موهاتون پخش بشه. بعد بذارید نرم کننده به کارش برسه. موهاتون رو زیر یه کلاه پلاستیکی قرار بدید و ده دقیقه ای به همون حالت رهاش کنید.

اگه از نرم کننده ای که کارش رطوبت رسانیه استفاده کردید و موهاتون اکثرش و جذب کرده نیازی به شستن موهاتون نیست و شستن دلبخواهیه. اما اگه از نرم کننده پروتئینی استفاده میکنید باید حتما موهاتون رو بشورید. این فرمول اگه روی موهاتون بمونه ممکنه باعث بشه موهاتون اسیب پذیر و شکننده بشن.

 

موهای بلند و فر

 

متخصص نرم کننده ها باشید

وقتی موهای فر دارید همیشه باید یه بالانس حرفه ای رو بین پروتئین رسانی به مو و رطوبت رسانی بهش رعایت کنید.اگه از اولی (پروتئین رسان به مو)  زیاد استفاده کنید موهاتون چرب و اویزون میشه و اگه از دومی (رطوبت رسان به مو)  زیاد استفاده کنید موهاتون خشک و شبیه لونه پرنده ها میشه.

همیشه حواستون به حد و حجمی که از نرم کننده ها استفاده میکنید باشه. به مسائلی مثل اینکه چه زمانی در ساله و یا حتی چه فصلیه باید توجه کنید. به اینکه هوا شرجیه یا خشک و سرد هم باید توجه بشه. سیکل های بدن ما با توجه به وضعیت اب و هوا و فصل عوض میشن و این روی وضعیت موهاتون هم اثر میذاره.

 

از حوله مناسب استفاده کنید تا وز موهاتون کمتر بشه

حوله های ضخیم و زبر به درد خشک کردن ظرف ها میخورن نه موهای حساستون! اکثر حوله های عادی باعث میشن وز موها بیشتر بشه. برای اینکه فر موهاتون رو کم کنید و مرتب نگهشون دارید از حوله های میکرو فیبری استفاده کنید و اگه دسترسی بهشون براتون سخته از یه تیشرت نرم پنبه ای برای گرفتن رطوبت موهاتون کمک بگیرید و موهاتون رو بسته بندی کنید.

با حوله اتون یا با تیشرت روی موهاتون رو بپوشونید و بعد مشغول پیچوندن اروم موهاتون بشید تا ابش گرفته بشه. بعد از اینکه مرحله ابگیری از موهاتون تموم شد. با یه حوله جدید موهاتون رو جمع کنید و بذارید تا نیم ساعت حوله روی موهاتون بمونه. اینجوری بعد از حمام موهاتون وز و بهم ریخته نمیشه.

 

از روی بالشی های ساتن استفاده کنید

یکی دیگه از جاهایی که میتونه باعث بشه موهاتون وز و بدحالت بشن محلیه که سرتون رو حین خوابیدن قرار میدید. روی بالشی های زبر باعث میشن موهاتون در هم بپیچه و صبح که بیدار میشید موهای بهم ریخته و حسابی وز و شلوغی داشته باشید. به تختخواب و یا حداقل بالشتون رسیدگی کنید. رو بالشی های ساتن بهترین مورد هستند و اگه همچین چیزی رو در دسترس ندارید فقط روی بالشتون یه روسری یا پارچه ساتن بکشید تا موهاتون بهم ریخته نشن.

 

موهای فر

 

درست موهاتون رو شونه کنید

 با مراقبت و صبوری موهاتون رو شونه کنید و از شونه هایی که دندونه های درشتی دارند استفاده کنید. موهاتون رو نکشید و باهاشون خشن برخورد نکنید. چه بعد از شامپو زدن چه وقتی موهاتون خشکه از شونه اتون با ارامش برای جدا کردن گره موهاتون استفاده کنید و با ارامش اینکار رو انجام بدید.

برای شونه کردن موها رو بخش بخش کنید و به هر بخش به خوبی رسیدگی کنید. ترجیحا همیشه وقتی موهاتون خیسه، شونه کنید و گره هاش رو بگیرید تا کارتون اسونتر بشه. اگه بهش نرم کننده زدید که چه بهتر.

و راجع به برس؟ اصلا ازش استفاده نکنید. موهای فر بخش بخش هستند و برس این بخش ها و دسته های مو رو از هم جدا میکنه و باعث پخش شدن و بهم ریختگیشون میشه. با برس هم وز موهاتون بیشتر میشه و هم احتمالا مقدار بیشتری مو رو حین شونه کردن از دست میدید.

 

از حرارت فراری باشید

سشوار، اتوی مو و هر چیزی شبیه به اینها میتونه اسیب جدی به موهاتون بزنه و باعث بشه شکننده و ضعیف بشند.تا جایی که میتونید از استفاده از همچین وسایلی پرهیز کنید. بذارید موهاتون به طور طبیعی خشک بشه. اخر هفته ها یا زمانی که خونه هستید موهاتون رو بشورید که نیازی به عجله ای خشک کردنشون با سشوار نباشه.

اگه واقعا مجبور هستید از ابزارهای خشک کردن و حالت دادن به مو استفاده کنید با کیفیت ترین ها رو بخرید. اتوی مویی بخرید که سرامیکی باشه و همیشه قبل از استفاده ازش به موهاتون محصولات مراقبت از مو در برابر حرارت بزنید.

 

 مراقبت از موهای فر در کودکان

مسلما مراقبت کردن از موهای بچه ها میتونه تا حدی سخت تر باشه. بچه ها صبر و حوصله بزرگترها رو ندارند و اگه زیادی بخواید به موهاشون رسیدگی کنید خسته میشن. اما در اینجا یه سری نکته ضروری رو برای اینکه به موهای فر کودکتون به درستی و بهتر رسیدگی کنید براتون قرار دادیم.

 

مادر و فرزند با موهای فر

 

  • موقع شستن موهای کودکتون موهاش رو بالای سرش جمع نکنید و بهم نریزید. اروم و اروم و بخش بخش موهاش رو بشورید.
  • همیشه بیشتر از نرم کننده های مخصوص کودکان استفاده کنید تا شامپو.
  • به طور کل از مصرف بیش از حد شامپو فراری باشید. موهای بچه ها حساس تره و اگه خوب ازشون نگهداری نشه ممکنه در اینده هم موهای خوبی نداشته باشند.
  • اگه زیاد جنب و جوش دارند و موهاشون به هم گره میخوره با کلیپس و گیره های مناسب موهاشون رو ثابت کنید.
  • ایرادی نداره اگه هفته ای چندبار هم به موهاشون و البته فقط به ساقه ها نرم کننده بزنید.
  • سعی نکنید به زور و فشار گره موهاشون رو باز کنید و برای باز کردن گره موها وقتی خیس هستند اقدام کنید.

 

امیدواریم که با استفاده از مطالب این مقاله تونسته باشید به روش های لازم برای مراقبت از موهای خودتون و فرزندتون دست پیدا کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو