امان از این اتاق های شلوغ...

امان از این اتاق های شلوغ...● مرتب کردن اتاق بچه ها
اگر بپرسیم شلوغ ترین و نامرتب ترین اتاق منزل شما کدام است؟ به احتمال زیاد می گویید اتاق بچه ها.

توجه داشته باشید که مرتب کردن و نظم بخشیدن به اتاق بچه ها می تواند نوعی مخالفت کردن و به مبارزه طلبیدن آنها به شمار آید.
در حقیقت مشکل ترین و پرکارترین اتاق در منزل، اتاق بچه هاست و شما مجبورید مدتی وقت بگذارید و به کودکان آموزش دهید تا اتاقشان را منظم نگه دارند. البته وقتی خود بچه ها در این کار دخالت می کنند، اتاق به مراتب بهتر و طولانی تر تمیز خواهد ماند.
● از خودشان کمک بگیرید
برای نظم بخشیدن به اتاق بچه ها و مرتب نگه داشتن آن برای مدت طولانی تر می توانید به روشهای زیر عمل کنید:
اولین کار رفتن به اتاق بچه ها و فهرست برداری است. اگر کودک به اندازه کافی بزرگ شده اجازه بدهید که خودش این کار را انجام دهد.
چند کارتن خالی با سایز مناسب تهیه کنید. بر روی جعبه های مخصوص لباس این برچسب ها را بنویسید: «کوچک شده»، «نامناسب فصل». «قابل نگهداری».
برای اسباب بازی ها هم این برچسب ها را تهیه کنید: «مورد علاقه» نامناسب سن «ناقص شده ها یا شکسته ها».
● حالا بازی شروع می شود
به هر کودک یک جعبه بدهید و مسابقه بگذارید که چه کسی می تواند زودتر جعبه اش را پر کند. تا زمانی که همه لباسها و اسباب بازیها جمع نشده بازی را متوقف نکنید.
حالا نوبت به قسمت جالب ماجرا می رسد که از بقیه کارها مهمتر و زمان برتر است، ابتدا به سراغ اسباب بازیهای شکسته یا ناقص شده بروید و تصمیم بگیرید چه چیزهایی قابل نگهداری یا تعمیر است. آنهایی را که غیرقابل تعمیر تشخیص می دهید دور بریزید.
● آموزش خیرخواهی به کودکان در آستانه عید
در مورد اسباب بازیهایی که برای سن بچه ها نامناسب است نیز باید تصمیم بگیرید، می توانید آنها را به بچه های کوچکتر فامیل بدهید. شاید خود کودک دوست داشته باشد که آنها را به مؤسسات خیریه هدیه کند. برایش توضیح دهید که چگونه با این کار می تواند دل کودک دیگری را شاد کند.
آن وقت حتی ممکن است از انسان دوستی و بخشندگی کودک خود متعجب شوید حالا نوبت اسباب بازیهای مورد علاقه کودک است. باید تصمیم بگیرید که چطور و در کجا آنان را در اختیار بچه ها قرار دهید. سطلهای پلاستیکی بزرگ و قفسه های کشودار برای نگهداری اسباب بازی مناسب ترینند.
● رعایت مقررات بازی
می توانید یک سری قوانین بازی مخصوص تعیین کنید، اما مهمترین قانون اتاق بچه ها این است: برای هر بازی، هر بار می توانید فقط از یک نوع اسباب بازی استفاده کنید.
قبل از شروع بازی بعدی، باید تمام وسایل و اسباب بازی های پهن شده را سر جای خود بگذارید. این کار به مرتب نگه داشتن اتاق بچه ها بسیار کمک می کند.
● کنترل فصلی لباس بچه ها
در پایان نوبت به لباسها می رسد. بچه ها سریع رشد می کنند و لباسهایشان کوچک می شود پس بهتر است دایم آنها را کنترل کنید. بهترین کار کنترل فصلی لباسهاست.
از خود کودک بخواهید که برای لباسهای کوچک شده تصمیم بگیرد. او را راهنمایی کنید که مناسب ترین مکان برای فرستادن لباسها کجاست.
بسیاری از خیریه ها یا مؤسسات نیکوکاری خوشحال خواهند شد که لباسهای تمیز و مناسب دست دوم شما را تحویل بگیرند.
لباسهایی را که برای فصل مناسب نیستند در زیر تخت کودک انبار کنید. به محض تغییر آب و هوا جای آنچه را که در کمد لباسهاست، با آنچه در زیر تخت است عوض کنید. به هنگام جا به جایی یک بار دیگر لباسها را از نظر سایز و اندازه کنترل کنید.
بعد از اینکه اتاق مرتب و تمیز شد، به فرزندتان آموزش دهید که چگونه در مورد نگهداری و نظافت اتاقش مسؤول و وظیفه شناس باشد.
شاید در ابتدا قدری مشکل به نظر آید اما به زودی این کار به صورت یک عادت روزمره و عادی برای او می شود و شما از داشتن یک فرزند منظم و مسؤول لذت خواهید برد.

روزنامه قدس
ویرایش و تلخیص:آکاایران