آکاایران: اتاق نشیمن را برای جمع های خانوادگی روشن و آرامش بخش کنیم

خانه و خانه داری, روی خط خبرگزاری ها

یکی از مهم ترین فضاها در هر خانه ای، اتاق نشیمن است. جایی که بیشترین رفت و آمدها به آن صورت می گیرد و بیشترین وقت افراد نیز در آن سپری می شود. از این رو نوع چیدمان یا فضای آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دکتر فاطمه کاتب، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه توصیه هایی را برای اتاق نشیمن مطرح کرده است که در ادامه می خوانیم.

کاتب با مهم ارزیابی کردن چیدمان و اهمیت آن در جای جای منزل گفت:خوب است همواره یک اصل مهم را به یاد داشته باشیم و آن اصل احترام به خود است. اگر ما یاد بگیریم به خودمان احترام بگذاریم و به خواسته ها و سلایقمان توجه کنیم، آن گاه یاد می گیریم که به دیگران هم احترام بگذاریم و حقوق آن ها را نیز رعایت کنیم. احترام از آن جا شروع می شود که در خانه به آن چه مورد نیاز ماست به طور شایسته ای بپردازیم و به آن توجه کنیم.این استاد دانشگاه ادامه داد: من طرح های معماری زیادی را بررسی کرده ام، متاسفانه در این طراحی ها، اتاق نشیمن، در بدترین نقطه خانه در نظر گرفته شده است، جایی که نه نور طبیعی دارد و نه زیبایی.

از راحتی خود غفلت نکنید

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: در زندگی آپارتمانی امروزی دیگر امکانات طبیعی که در گذشته در خانه ها وجود داشته، موجود نیست، البته باید توجه داشت منظور ما آپارتمان هایی است که از وسعت کمی برخوردار است زیرا ممکن است افراد زیادی از آپارتمان های بزرگی برخوردار باشند و بتوانند شرایط مطلوب را در آن به وجود بیاورند. اما برای آپارتمان های کوچک که فضای زیادی در آن موجود نیست، افراد باید یاد بگیرند، به خودشان احترام بگذارند و مبلمانی تهیه کنند که در آن احساس راحتی بکنند حتی برای همان ساعات کمی که ممکن است در این فضا حضور دارا باشند. نشیمن محل گردهمایی خانوادگی است و حفظ و رعایت راحتی اعضای خانواده در آن مهم است.

اولویت با «نشیمن» است

استاد معماری دانشگاه با اشاره به نقش محوری اتاق نشیمن برای تمام اعضای خانواده گفت: نشیمن باید از نظر رنگ، نور و چیدمان از اولویت برخوردار باشد، بنابراین باید تمام اعضای خانواده درباره نشیمن تصمیم بگیرند تا فضایی ایجاد کنند که آن را دوست دارا باشند، توصیه من این است که برای نشیمن رنگ گرم استفاده شود منظور از رنگ گرم قرمز نیست، بلکه دایره و چرخه رنگ گرم است مثلا سفیدی که کمی زرد در آن وجود دارد یا سبز که شادی بخش است. منظور این است که فضایی صمیمی و دوست داشتنی ایجاد کنیم. قرار نیست کسی در نشیمن بخوابد، باید آن قدر نشاط در آن وجود داشته باشد که همه با راحتی و علاقه با هم صحبت کنند.

یک نشیمن و چند نور!

کاتب ادامه  داد: مسئله بعد، نور اتاق نشیمن است. ما یک نور طبیعی داریم که در روز وجود دارد و نور دیگری که در شب از آن استفاده می کنیم و به آن نور عمومی می گوییم مثل نورهای مخفی که الان در سقف های کاذب، از آن استفاده می شود.نور دیگر نور موضعی است که برای انجام کارهایمان مثل خیاطی، مطالعه یا هر کار دیگری به آن نیاز داریم. نور موضعی فضایی را روشن می کند که می خواهیم در آن کاری انجام دهیم تا با کمبود نور مواجه نشویم. کمبود نور موجب بیماری چشمی و سردرد می شود. نور دیگری که در فضای نشیمن قابل استفاده است، نور تزیینی است، مثل آباژور، شمع و دیوار کوب که در فضا سایه روشن زیبایی ایجاد می کند.

زیبایی آفرینی با سایه روشن

وی در ادامه بحث اهمیت و نقش نور در فضای منزل گفت: وقتی در بیرون از منزل و زیر آفتاب به سر می بریم. احساس خوبی داریم چون آفتاب، سایه روشن ایجاد می کند. اگر به یک درخت نگاه کنید، می بینید که چقدر سایه روشن دارد.ولی در روز ابری اصلا سایه ای موجود نیست. وجود این تضادها باعث زیبایی می شود. در کشورهایی که همیشه هوای ابری دارند، افراد دچار افسردگی می شوند به همین دلیل سعی می کنند با استفاده از نور مصنوعی در فضای داخلی منزل، تضاد و نشاط لازم را ایجاد کنند، اگر در اتاق نشیمن فقط از ۲ شمع هم استفاده کنیم در کنارش سایه روشن های زیبایی خواهیم داشت. پس باید در اتاق نشیمن فضایی خوب ایجاد کنیم چون خانواده بیشترین وقتش را در طول روز در آن سپری می کند. اگر با نظم و سلیقه به اتاق نشیمن بپردازیم، مهمانان نیز می توانند در همین فضا حضور پیدا کنند و این اشکالی ندارد. چرا در گوشه ای از منزل فضای خاصی ایجاد نمی کنیم و مبلمانی نمی گذاریم که خودمان روی آن بنشینیم؟ عمر ما آن قدر طولانی نیست که بخواهیم با این سختی ها زندگی کنیم!

حضور کودکان و سالمندان در نشیمن

استاد دانشگاه با اشاره به سن و سال اعضای خانواده افزود:برای چیدمان مناسب اتاق نشیمن توجه به سن و سال اعضای خانواده مهم است اگر در خانه فرزندان کوچکی حضور دارند که به وسایل مختلف برخورد می کنند و باعث افتادن و شکستن آن ها می شوند نباید از مبلمان با گوشه های تیز یا سرامیک های براقی که بچه ها روی آن سر می خورند، استفاده کنیم. درباره افراد سالمند هم باید مراقبت صورت بگیرد.مسئله بعدی که متاسفانه خیلی رعایت نمی شود، نیاز سالمندان به نور است.مخصوصا در شب ها زیرا چشم این افراد حساسیت لازم را ندارد، بنابراین باید میزان نور دریافتی در فضاهایی که آن ها حضور دارند بیشتر باشد.گاهی وقتی این توصیه ها درباره کودکان مطرح می شود، برخی ایراد می گیرند که نشیمن که اتاق کودک نیست، اما باید توجه کرد که کودک همیشه در اتاق خودش نمی ماند، به همین خاطر در اتاق نشیمن باید ملاحظات کافی صورت بگیرد، مثلا در انتخاب پارچه نباید از ساتن هایی استفاده کنیم که اگر بچه دستش را روی آن گذاشت و پارچه کثیف شد، دیگر نتوانیم از آن استفاده کنیم. تا جایی که امکان دارد باید هم برای حفظ زیبایی و هم حفظ بهداشت از پارچه های قابل شست و شو استفاده کنیم، یعنی از روکش هایی برای مبلمان و کوسن ها استفاده کنیم که بتوانیم به راحتی آن ها را شست و شو بدهیم و دوباره استفاده کنیم.عضو هیئت علمی دانشگاه درباره استفاده از پرده در اتاق نشیمن بیان کرد: پرده های اتاق نشیمن باید علاوه بر زیبایی، کاربرد هم داشته باشد و فقط جنبه تزئینی نداشته باشد. اگر منظره بیرونی، خوب و زیباست، بهتر است پرده نازک به کار ببریم تا بتوانیم بیرون را ببینیم ولی اگر این طور نیست یا اصلا نمی خواهیم فضای بیرون را ببینیم، می توانیم از پارچه و پرده ضخیم تر استفاده کنیم.
خراسان – شماره انتشار 18415

.

منبع :