آکاایران: ایده هایی برای مرتب سازی اتاق کودک

بسیاری از والدین معمولا هنگام تمیز کردن اتاق کودک عصبانی و یا آشفته می شوند و نمی توانند با اعصابی آرام این کار را به اتمام برسانند. همین مسئله باعث می شود که اتاق کودکان مدت زیادی بی نظم و نامرتب باقی بماند، زیرا والدین از انجام آن هراس دارند و یا وقت کافی برای این کار ندارند.

از خود کودک در خانه تکانی کمک بگیرید
از مرتب کردن اتاق کودک به تنهایی و در زمانی که او حضور ندارد جدا خودداری کنید. وسایل دور ریز را در جلوی چشم کودک خارج کنید تا فکر نکند غیب یا گم شده اند. کودک باید ببیند و یاد بگیرد که چگونه می توان اتاق را مرتب کرد و تمیز نگه داشت و این را باید در کنار شما تجربه کند. بنابراین به خانه تکانی و مرتب کردن اتاق کودک به عنوان یک دردسر نگاه نکنید، بلکه آن را یک مرحله از روند آموزشی کودک بدانید که می تواند برای او لذت بخش هم باشد.

ترغیب کودک به بازی خانه تکانی

به کودک یک جعبه بدهید و مسابقه بگذارید که چه کسی می تواند زودتر جعبه اش را پر کند. تا زمانی که همه لباس ها و اسباب بازی ها جمع نشده بازی را متوقف نکنید. در این حین می توانید یک سری قوانین نیز برای بازی تعیین کنید، اما مهم ترین قانون اتاق بچه ها این است:برای هر بازی، هر بار می توانید فقط از یک نوع اسباب بازی استفاده کنید. قبل از شروع بازی بعدی، باید تمام وسایل و اسباب بازی های پهن شده را سر جای خود بگذارید. این کار به مرتب نگه داشتن اتاق بچه ها بسیار کمک می کند.

آکاایران: روش های خانه تکانی اتاق کودک برای عید

تمیزکردن اتاق کودک 

جداسازی وسایل اضافی کودک

اغلب اتاق کودکان کوچک است و گاهی مشترک با هم و به همین علت اغلب فضای کافی برای وسایل ندارد. البته می توان با کمی حوصله این اتاق کوچک را از وسایل اضافی خالی کرد؛ مانند اسباب بازی هایی که استفاده نمی شوند، لباس هایی که دیگر فصل آن گذشته و یا کوچک شده اند. گاهی می بینیم وسایلی که مربوط به کودکان نیست در اتاق کودک هست که با حذف کردن آن کلی به فضای اتاق اضافه می شود.
لازم است اتاق به گونه ای چیده شود که دست کم تمام تعطیلات که قرار است مهمان ها برای دید و بازدید عید بیایند، مرتب بماند. در ضمن کودکان نمی توانند یک کمد انباشته از وسایل را مرتب نگه دارند چون تا بخواهند یک وسیله را از زیر انبوهی از وسایل دیگر بیرون بکشند همه چیز دوباره در هم و بر هم می شود. بنابراین سعی کنید اتاق را خلوت کنید و وسایل اضافی را از دسترس کودک خارج کنید.
برای کودکان کوچک تر می توانید یک جعبه پلاستیکی بزرگ برای کنار گذاشتن اسباب بازی هایی که زیاد استفاده شده اند و دیگر مورد توجه کودک نیستند تهیه کنید. این جعبه را تا مدتی در جایی دور از دسترس بگذارید و بعد از اینکه اسباب بازی های در دسترس کودک برایش خسته کننده شدند این اسباب بازی های قدیمی را دوباره در اختیار کودک بگذارید.

کنترل فصلی لباس کودک

تنها لباس های فصل را در دسترس قرار دهید. از خود کودک بخواهید که برای لباس های کوچک شده تصمیم بگیرد. او را راهنمایی کنید که مناسب ترین مکان برای فرستادن لباس ها کجا است.
بسیاری از خیریه ها یا مؤسسات نیکوکاری خوشحال خواهند شد که لباس های تمیز و مناسب دست دوم شما را تحویل بگیرند و کودک با لباس هایی که برای او کوچک شده می تواند بچه هایی را شاد کند. لباس هایی را که برای فصل مناسب نیستند در زیر تخت کودک انبار کنید. به محض تغییر آب و هوا جای آنچه را که در کمد لباس ها است، با آنچه در زیر تخت است عوض کنید.

چیدمان ساده و مرتب و قابل فهم

از قرار دادن وسایلی که از اجزای ریز ساخته شده در جعبه های اسباب بازی و طبقه های فاقد درخودداری کنید. برای طبقه بندی اسباب بازی ها ابتدا آنهایی را که اجزای ریز دارند از بقیه جدا کنید و در جعبه هایی مانند جعبه کفش و یا جعبه های پلاستیکی و فلزی سبک بگذارید. پازل ها، حیوانات کوچک پلاستیکی، ماشین های کوچک و لباس های عروسک ها را می توانید در این جعبه ها بگذارید.
سپس آنها را در طبقات کمد جایگزین کنید. می توانید روی جعبه ها را بنویسید و یا به کمک کودک نقاشی کنید تا کودک بتواند فاقد باز کردن در جعبه وسیله مورد نیاز خود را پیدا کند. برای بلوک های ساختمان سازی و ماشین های بزرگ تر و کامیون ها از جعبه های بزرگ تر استفاده کنید. مجله ها و کتاب ها را در طبقات کتابخانه بگذارید و اگر فضای کافی ندارید آنها را هم در جعبه ها انبار کنید.

 خانه تکانی اتاق کودک

خانه تکانی اتاق کودکان

سی دی ها و بازی های رایانه ای و... را هم طبقه بندی کرده و در جعبه های کوچک تر بگذارید. اگر تعدادی از آنها خراب شده اند، از بقیه جدا کنید تا سر فرصت آنها را امتحان کرده و در صورت لزوم دور بیندازید. فایده این طبقه بندی و گذاشتن مجزا در جعبه ها این است که می توانید به کودک بگویید تا وقتی یک مجموعه از اسباب بازی ها را بعد از بازی، در جعبه خودش و سر جایش نگذاشته، اجازه ندارد جعبه دیگری را بیرون بیاورد.‏

زدن برچسب بر روی وسایل کودک

اگر قبلا روی وسایل کودک تان برچسب زده باشید، برای خانه تکانی این اتاق بسیار در وقت شما صرفه جویی می شود. این برچسب ها می توانند شکل نقاشی شده و یا یک عکس قیچی شده از مجلات باشند که کودک خودش آنها را تهیه کرده است. تصاویری از عروسک، کفش، پیراهن، جوراب، ماشین و حیوانات می تواند نشان دهد که در داخل هر جعبه و یا کشوی کمد چه وسیله ای قرار داده شده است.

به طور روزانه به اتاق کودک رسیدگی کنید

انجام همه کارها در یک روز می تواند کودک و حتی شما را خسته و کلافه کند. حتی وقتی اتاق کودک تمیز و مرتب است، با چند ساعت بازی دوباره به هم می ریزد. بنابراین به کودک یاد بدهید تا با انجام روزانه کارهای نظافت، اتاق را همیشه مرتب نگه دارد و اسباب بازی ها و وسایلی که در طول روز استفاده می کند را سر جایشان قرار دهد.

اتاق کودک خود را تکانی بدهید!

مرتب و دلپذیر نگه داشتن اتاق کودک طبیعتا کار دشواری است، اما دستیابی به آن غیر ممکن نیست. حتی اگر اتاقی کوچک دارید می توانید با صرف هزینه کم و فقط در 5 قدم اتاقی منظم و جذاب برای فرزندتان محیا کنید.

یک گالری بسازید

بچه ها عاشق قفسه های پر از اسباب بازی و کاردستی و کتاب هستند. تنها کافی است قواعد جادویی طراحی را به کار بگیرید. باید برای این قفسه ها و جعبه ها و سطل ها رنگ و طرح مناسبی را انتخاب کنید.

همه چیز دم دست و جلوی چشم قرار گیرد

با استفاده از سبدهایی در انواع مختلف و اختصاص دادن هر یک به وسایلی مشخص (مثلا کفش یا وسایل ورزشی)، بسیار بعید است که اسباب بازی و وسایل کودک را مثل قبل روی زمین ببینید. او به راحتی می تواند وسیله مورد نظر خود را پیدا کند و پس از استفاده سر جای خود بگذارد.

 مرتب کردن اتاق کودک

 مرتب کردن اتاق کودک

دسترسی را آسان تر کنید

کنار قفسه و کمدهای اتاق کودکتان چهار پایه یا سکویی محکم و ایمنی و در عین حال دلپذیر و جذاب قرار دهید تا کودک بتواند وسایل مورد نیازش را براحتی بردارد و تشویق شود تا پس از استفاده، دوباره از آن بالا رفته و وسیله را در جای مخصوصش قرار دهد.

فضایی برای آویزان کردن لباس ها اختصاص دهید

چوب لباسی مخصوص لباس های کودک را در ارتفاع پایینی از دیوار نصب کنید تا دسترسی کودک به آن آسان شود.

با در هم ریختگی مبارزه کنید.

کشوهای اتاق کودک را به چند قسمت تقسیم کنید و به این ترتیب فضایی را به وسایل خرده ریز و یا لباس های کوچک (مثل جوراب ها) اختصاص دهید. در صورت لزوم در مقابل آن چهارپایه ای محکم و ایمن قرار دهید.

روش های خانه تکانی اتاق کودک برای عید

روش های خانه تکانی اتاق کودک برای عید
51
برگرفته از زندگی آنلاین - برترین ها/ ر
.

منبع : namnak.com