آیا زن هم همسر زیبا می خواهد؟



موفقیت در زندگى و ایجاد یک کانون آرامش و با صفا که در آن زن و شوهر و فرزندان بتوانند از زندگى خود حداکثر بهره را ببرند ، مستلزم انجام دستوراتی است که جهت راهنمائى شما کاربران عزیزبه به نه دستور سعادت بخش ‍ اشاره مى کنیم . در این مقاله به 5 مورد و در مقاله ی بعد 4 مورد دیگر را ذکر خواهیم کرد :


1- نظم و ترتیب

(( اوصیکما و جمیع ولدى واهلى و من بلغه کتابى بتقوى االله و نظم امرکم . ))

حضرت على علیه السلام در وصیتنامه خود به امام حسن و امام حسین فرمود: شما و تمام فرزندان و خانواده و هرکه نوشته من به او مى رسد ، همه را به تقوى الهى و نظم در کار وصیت مى کنم .(1)
موفقیت در زندگى به نظم است ، اگر با نظم و ترتیب و مدیریت صحیح که در روایات به تقدیر المعیشة تعبیر شده است ، توجه کنیم ، بسیارى از مشکلات و کمبودها کمرنگ مى شود.

نبودن نظم و ترتیب و بى حساب و بى اندازه کار کردن ، معنایش هدر دادن نیروهاست .چه بسا خانواده اى که با داشتن چند تا خدمتکار و وسائل متعدد رفاهى ، هنوز نتوانسته اند خانه را اداره کنند و از به هم ریختن اوضاع شکایت دارند.

یکى از امتیازات زن ، عقل معاش داشتن است ، یک بانوى شایسته باید بداند ضروریات زندگى چیست ؟ چه چیزهائى از نظر اهمیت در رتبه دوم یا سوم مى باشد.وگرنه هر چقدر هم که در آمد بالا باشد اگر براساس بى نظمى و هوس و بدون کنترل خرج شود ، نه تنها رفع نیاز نمى کند که باعث افراط و تفریط و غم و غصه دائمى خواهد شد.بسیارند کسانى که اگر به آنها مبلغى داده شود نمى دانند چگونه با آن زندگى را بگردانند.



2- اعتماد و خوش گمانى

زندگى احتیاج به اعتماد و خوش گمانى دارد ، گرچه گمان نیک ، نسبت به مسلمانان همیشه لازم است و قرآن مجید مى فرماید: (( اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم و لا تحبسسوا. ))

از بسیارى از گمان ها اجتناب کنید ، برخى از گمان ها گناه است ، تجسس ‍ نکنید.(2)

در یک زندگى مشترک و خانواده ، مرد و زن باید کمال خوش بینى و اعتماد را داشته باشند و در راه تقویت این صفت بکوشند.
عشق

3- دین اسلام ، دین پاکیزگى و زیبائى است .

حضرت رضا علیه السلام فرمود:

بوى بد را از خود با آب دور کنید و خود را تمیز کنید ، همانا خداوند از کسانى کثیف هستند ناخشنود است .(4)

امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند زیبائى و آراستن را دوست مى دارد.(5)

آرى در دین اسلام آنقدر به پاکیزگى اهمیت داده شده است که اگر بخواهیم احادیث مربوط به آن را بیاوریم از حوصله ی این مقاله بیرون خواهد بود.مرورى گذرا بر احکام حیات بخش نشان مى دهد که تاءکید بر روى پاکیزگى و تمیزى در هیچ مذهب و آئینى مثل اسلام نبوده است.

یک مرد و یا بانوى موفق ، همواره سعى مى کند که خود و فرزندان و لباس و خانه و اثاث آن را زیبا و تمیز نگه دارد ، تا صفاى زندگى با تمیزى و زیبائى افزایش یابد ، انسان خود به خود مشتاق زیبائى و تمیزى است و از آن لذت مى برد ، در اینجا خوب است این حدیث شریف رااضافه مى کنیم که امام باقر علیه السلام فرمود:

زنها دوست دارند مردها را به همان گونه آراسته ببیند که مردها دوست دارند زنها را آنگونه آراسته ببینید.(6)

4- گذشت و تفاهم ، لازمه موفقیت در ازدواج است .

اگر کسى در خانه اى تنها باشد ، آزاد است که با صداى بلند کتاب بخواند ، هر کجا که خواست بخوابد ، به هر قسمت که خواست برود ، هر چیزى را هر کجا که خواست قرار دهد ، اتاق را گرم کند یا نکند ، لباس بپوشد یا نپوشد ، هر لباسى را که خواست انتخاب کند.

اما اگر در آن خانه یک نفر دیگر هم هست ، آزادی هاى او محدود مى شود ، دیگر نمى تواند هر طور که مى خواست  صدا کند، بلکه باید مراعات دیگر را هم بنماید.

اجتماع  دو نفرى(ازدواج) ، با تمام مزایائى که دارد ، لازمه آن محدودیت آزادی هاى فردى است .

اگر زن و یا شوهرى گمان کند که مى تواند بعد از ازدواج تنها به دلخواه خود عمل کند ، سخت در اشتباه است ، ازدواج طبعا یک نوع محدودیت را در خواسته ها ایجاد مى کند ، وقتى هماهنگى داراى آن همه امتیاز است ، طبعا مى بایست این محدودیت ها را پذیرفت تا به آن امتیازات رسید. هر کدام از زن و مرد باید شهامت گذشت و مدارا و صرف نظر از برخى خواسته ها را داشته باشند و هرگز نباید مثل دو آهن سرد باشند ، که هرگز با هم قابل تفاهم و اتحاد نیستند.

مرد هرگز نباید خود را صاحب و مالک زن و فرزند بداند و در خانه به استبداد حکومت کند و به سلیقه و نظریات افراد خانواده بى اعتنا باشد.

زن نیز نباید انتظار داشته باشد که اگر برخى از نظرات وى مورد قبول و انجام مرد قرار نگرفت بى تابى و بد اخلاقى پیشه کند و خلاف توقع او شود.



5- دیگران چگونه اند؟

بسیارى از کدورت ها براى افراد هوسران و نادان از آنجا شروع مى شود که برداشتى سطحى و ظاهرى از کیفیت زندگى دیگران نموده و آن را با خود مقایسه مى کنند و بالطبع وضع موجود یا همسر خودشان را پائین تر و دیگرى را بهتر مى یابند، آن وقت سردى و کدورت را به خاطر احساس عدم موفقیت ، شروع مى کنند.



در قضاوت عجله نکنید

آنچه قابل دقت است این است که در قضاوت عجله نکنید ، شیطان همواره سعى مى کند که شما را با حرص و طمع به آنچه ندارید آرزومند کند و آن را جلوه دهد و نسبت به همسر و زندگى خودتان دلسرد گرداند ، محبت ها و زیبائی ها و مسائل دیگرى که به طور مقطعى و گذرا از دیگرى مشاهده مى کنید به معنى دوام آن نمى باشد.

کانون زندگى را نباید با برخى برخوردها مقایسه کرد ، هر عیب و نقصى را نمى توان با چند تماس درک کرد ، به همراه هر کسى نکات منفى و مثبت فراوانى یافت مى شود ، شیطان ذهن شما را خراب نکند و سعادت خود را به خاطر هوس هاى ابلهانه خراب نکنید ، چه بسیار بوده اند جوانانى که با تصمیمات عجولانه و خیالات واهى و بهشت هاى موعود و پوچ به دام شیادانى افتاده اند که جز فساد و بدبختى نصیب آنها نگردیده است .

هیچ کس خوب مطلق و یا بد مطلق نیست ، و هیچکس هم از هر جهت با شما هماهنگ نخواهد بود ، زندگى لازمه اش اصطکاک و برخورد است که اگر بى تابى و کم حوصلگى در کار نباشد براى رشد و سعادت شما مفید نیز خواهد بود.

در مقاله ی بعد 4 مورد دیگر را که شامل " احساسات ، راه ایجاد محبت  " ، " احساس همدردى و غمخوارگى " ، " هرگز ناامید نباشید، عاقل باشید." و " سعادت دنیا و آخرت در گرو خوش اخلاقى است  " می باشد مورد بررسی قرار خواهیم داد .



پی نوشت ها :

1-نهج البلاغه .

2-سوره حجرات آیه .

3-وسائل ج 14 ص 175.

4- لئالى الاخبار ج 4 ص 182.

5-مکارم الاخلاق ص 41 و 42.

6-مکارم الاخلاق ، ص 89.

منبع : برگرفته از کتاب" اخلاق در خانواده و تربیت فرزند - نویسنده : سید محمد نجفى یزدى "

با تغییر و تلخیص