قرمز و شادی بخش در تنگ بلور

نزدیک عید که می شود از سر هر کوچه و برزنی بگذریم ، فروشندگانی  را خواهیم دید که در جلوی مغازه شان ظرفی پر از ماهی دارند و تور به دست فریاد می زنند: "ماهی عید دارم؛ ماهی قرمز".

و همین ماهی های در بند تنگ آب، یاد خاطرات کودکی را برایتان زنده می کند و بی محابا شما را به آن دوران پاک و معصوم می برد و... 

ناگه ، با صدایی آشنا به خودتان می آئید؛" مامان/ بابا از این ماهی ها برام می خری؟ " و...

 

سال هاست که ماهی های قرمز، زینت بخش سفره های هفت سین ما در ایام نوروز می باشند  و سفره هفت سین بدون آن ها، رنگ و لعابی ندارد و بوی طراوت نمی دهد. اما تا کنون یک بار هم شده، همانند سایر اقلام خریداریتان در این ایام ، در خرید این زینت بخش سفره هفت سین  و نوید بخش بهاری وسواس به خرج داده و بهترین آن را انتخاب کنید و حتی پس از انتخاب، در نگاهداری آن نهایت کوشایی را داشته باشید.

نمی دانم چه پاسخی می دهید،...

 اما اگر این چنین است  و خرید ماهی عید برایتان  اهمیت دارد، شما را به خواندن این نوشتار دعوت می کنیم، در این یادداشت سعی نموده ایم نکاتی را راجع به خرید، نگاهداری و تغذیه  این موجود دوست داشتنی بیان کنیم.

خریدن یک ماهی سالم  اولین قدم است

سعی کنید ماهی قرمز را از مراکز عرضه بهداشتی، خریداری کنید. گرچه در این روزهای خاص سال ، این گونه مراکز توسط مسئولان بهداشتی  مورد نظارت و کنترل قرار می گیرند و  متولیان امر تمام تلاششان را برای کنترل و بهینه سازی این گونه اقلام انجام می دهند، اما بهتر است به برخی از نکات مطرح شده در این یادداشت، در خرید یک ماهی  سالم و شاداب توجه نمائید.

*شاید شما هم مشاهده کرده باشید ، ظروفی که برخی از فروشندگان ماهی های قرمز را در آنها  به فروش می گذارند بسیار کوچک هستند و در آن حجم کم، انبوهی از ماهی ها قرار دارند که همگی آنها سرشان بیرون است، در این صورت به شما توصیه می کنیم هر گز از آن فروشگاه خرید نفرمائید و به فروشگاه دیگری سر بزنید.  برای خرید یک ماهی شاداب و سرزنده، حتما به این نکته مهم  توجه کنید، رویت ماهی در سطح آب نشان از کمبود اکسیژن است و این خود عاملی برای میرایی زودرس آن است.

* التفات داشته باشید، برخی از ما در خرید ماهی، به کوچک و بزرگی آن  توجه نمی کنیم  و فقط قصد خرید ماهی داریم به هر شکل و به هر صورت. پیشنهاد می کنیم در پی خرید ماهی های بزرگتر نباشید چرا که آنها به فضای بزرگتری نیاز دارند، این در صورتی است که ماهی های کوچک هم به لحاظ سن وهم به لحاظ اندازه  مناسبترند  و تامین اکسیژن به جهت نگاهداری در ظرف مناسب، سهل تر و راحت تر است.

برخی با توجه به محدودیت های زندگی آپارتمانی ظرف نگهداری ماهی را مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می دهند، اما کارشناسان توصیه می کنند از قرار دادن آکواریوم و یا ظرف نگاهداری ماهی، در معرض نور مستقیم خورشید جدا اجتناب کنید

* سرسری و با عجله ماهی سفره هفت سین را نخرید به بدن و پولک های تن آن التفات کنید، چرا که داشتن پولک های سالم و ردیف و فاقد زدگی و زخم و یا مناطقی عاری از پولک در روی پوست آن، از مهمترین مشخصات یک ماهی سالم  است .

*در دومین مرحله  ، به تحرک و شیوه ی شنا کردن ماهی  توجه کنید. یک ماهی سالم، تحرک مناسبی دارد و به حالت یک پهلو و لُخت در آب غوطه ور نمی شود و همچنین هیچ نقطه ای از بدنش برآمده و برجسته نیست.

* حالا نوبت آن است که به باله های ماهی انتخابی خود توجه کنید. باله های شنای یک ماهی سالم قائم بوده و دم آن به حد کفایت با تحرک و کشیده است و بدن ماهی در راستای فیله فوقانی قرار دارد.

اگر به نکات مطرح شده در سطور بالا توجه کرده باشید، قطعا ماهی زیبا و سرزنده ای را خریداری کرده اید، اینجاست که باید بگوئیم:احسنت بر شما!

,نکات خانه داری مفید

خانه ی ماهی شما کجاست؟

به نکات ذیل التفات کنید:

*در صورتی که ماهی را در منزل دارید و جدیدا ماهی جدیدی را خریداری کرده اید، حتما  نگاهداری جداگانه آنها  را مد نظر بگیرید و همراه با ماهی، تنگی دیگر را هم خریداری کنید. پس از دو هفته جدایی (دوره ی قرنطینه ای) و حصول  اطمینان  از سلامت هر دو ، می توانید آنها را به یک ظرف انتقال دهید.

 

*توصیه می کنیم از تنگ های گرد، کروی و شبه کروی و فاقد ضلع، منظورمان همان تنگ هایی است که اکثر خانواده ها به طور سنتی خریداری می کنند،  به عنوان زیست گاه ماهی استفاده نکنید،. ماهی های قرمز در ظروفی این چنینی، قدرت جهت یابی خود را از دست می دهند و نمی توانند بازتاب موج برگشتی آب را پی گیری کنند؛ از این جهت بهتر است از ظروفی با دیگر اشکال هندسی استفاده کنید.

* برخی با توجه به محدودیت های زندگی آپارتمانی ظرف نگهداری ماهی را مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می دهند،  اما کارشناسان توصیه می کنند  از  قرار دادن آکواریوم و یا ظرف نگاهداری ماهی، در معرض نور مستقیم خورشید جدا اجتناب کنید.

زیرا این امر باعث سوختن پوست ماهی شده وعلاوه بر بالا بردن درجه حرارت آب، باعث رشد جلبک ها روی دیواره ی آن و ایجاد منظره ای نازیبا  در ظرف نگهداری می شود. نوسانات میزان اکسیژن آب و مسمومیت های احتمالی از پیامدهای این نوع نگاهداری است که باعث می شود جان ماهی تان به خطر بیفتد.

* ظرف نگهداری ماهی را در معرض مدام جریان مستقیم هوا قرار ندهید ، زیرا این امر باعث  کاهش دمای آب می شود.

* سعی کنید ظرف نگهداری ماهی را در مکانی ثابت قرار دهید و از جابه جایی مدام و یا ضربه زدن به آن خودداری کنید. ماهی های قرمز به  ضربه های وارد شده ،هر چند کوچک، به دیواره های تنگ و صدای تولید شده آن، واکنش نشان می دهند واحساس ترس و  استرس می کنند، حتی جالب است بدانید گاهی بر اثر شدت بالای استرس، ممکن است سکته کنند.

ظرف نگهداری ماهی را در معرض مدام جریان مستقیم هوا قرار ندهید ، زیرا این امر باعث کاهش دمای آب می شود

غذای ماهی چیست؟

ماهی حوضی ها یادتان است!

در سالیان نه چندان گذشته ، پا به هر خانه ی قدیمی می گذاشتید ، حوض های بزرگی را می دیدید که در اکثر آنها ماهی های قرمز ورجه ورجه  و شنا می کردند. آب راکد آن حوضچه ها  

منبع : tebyan.net