درد قفسه سینه (آنژین) نوعی بیماری است که علامت آن درد در وسط قفسه سینه می باشد. هر فرد ممکن است به دلایل مختلفی درد قفسه سینه را تجربه کند. این علامت معمولاً تنها چند دقیقه طول می کشد. با این حال، در برخی موارد ممکن است چندین ساعت ادامه داشته باشد. این درد باعث می شود فرد احساس خستگی و ناراحتی کند. همانند سایر بیماری ها، آگاهی از بیماری درد قفسه سینه (آنژین) به شما کمک می کند تا از ابتلا به این بیماری جلوگیری شود و همچنین به طور موثر آن را درمان کرد. در ادامه این مقاله ار بخش بیماری های دکتر سلام به توضیح کامل درباره انواع درد قفسه سینه پرداخته و با آنها آشنا می شویم.

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه (آنژین) چیست؟

درد قفسه سینه (آنژین) شایع ترین بیماری در جوامع توسعه یافته است. این یک علامت یا بیماری است که با درد در وسط قفسه سینه شناسایی می شود. درد قفسه سینه به دلیل انسداد یا انقباض ناشی از عروق کرونر ایجاد می شود. این باعث می شود که قلب خون کافی برای حفظ فعالیت های خود در اختیار نداشته باشد. در این مرحله قلب فاقد اکسیژن برای پمپ کردن خون است. به عبارت دیگر، درد قفسه سینه (آنژین) زمانی اتفاق می افتد که میزان اکسیژن مورد نیاز قلب از توانایی عروق کرونر فراتر رود.

زمانی که نیازی به افزایش جریان خون نباشد، علائم درد قفسه سینه (آنژین) نیز از بین می رود. درد قفسه سینه (آنژین) معمولاً در هنگام تلاش شما برای انجام دادن برخی کارها رخ می دهد. این علائم هنگام استراحت ممکن است از بین بروند. در موارد شدیدتر، درد قفسه سینه (آنژین) حتی ممکن است در هنگام استراحت که شما از حداقل انرژی بهره می برید نیز، رخ دهد. در این صورت درد قفسه سینه (آنژین) به درد قفسه سینه (آنژین) بی ثبات یا سندروم حاد کرونر گفته می شود.

ممکن است شما در هنگام بالا رفتن از پله ها، حمل بارهای سنگین، احساس عصبانیت، کار در هوای خیلی گرم یا خیلی سرد، زیاده روی در خوردن، رابطه جنسی و غیره دچار درد قفسه سینه (آنژین) شوید. به دلیل درد و ناراحتی ناشی از درد قفسه سینه (آنژین)، ممکن است شما قادر به ادامه فعالیت های خود نباشید. پزشکان و متخصصان توصیه می کنند که هر چه سریعتر این بیماری را درمان کنید. این ممکن است نشانه ای از بیماری های دیگر به ویژه سکته قلبی باشد.

علل شایع درد قفسه سینه (آنژین)

برخی از دلایل عمده درد قفسه سینه (آنژین) عبارتند از:

بیماری عروق کرونر قلب

بیماری عروق کرونر قلب به عنوان بیماری عروق کرونر نیز شناخته می شود. اعتقاد بر این است که این بیماری یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان است. تخمین زده می شود که هر ساله حدود 10 میلیون نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست می دهند.

بیماری ریفلاکس معده به مری

درد قفسه سینه (آنژین) معمولاً در بیماران مبتلا به ریفلاکس معده رخ می دهد. زمانی که معده بیمار شود، این بر روی سیستم تنفسی تاثیر گذار خواهد بود. درد قفسه سینه در واقع ناشی از درد مری واقع در قفسه سینه است. زمانی که اسید موجود در آب معده به مری برگشت داده می شود، اسید، انتهای عصبی روی سطح مری را تحریک می کند و باعث درد می شود.

دستگاه تنفسی باریک

درد قفسه سینه (آنژین) همچنین یکی از علائم باریک شدن دستگاه تنفسی است. در این زمان بیمار به دلیل ریزش اشیا خارجی به داخل مجاری تنفسی، دردی را قفسه سینه خود احساس می کند.

عوامل روانشناسی

بیماران مبتلا به اضطراب یا اختلالات عصبی نیز ممکن است دچار درد قفسه سینه (آنژین) شوند. علاوه بر این، افراد مبتلا به کم خونی نیز از درد قفسه سینه (آنژین) رنج می برند. زیرا خون اکسیژن کافی برای بدن را فراهم نمی کند.

دیس لیپیدمی

دیس لیپیدمی نوعی بیماری است که نه تنها در افراد چاق رخ می دهد بلکه در افراد لاغر نیز مشاهده می شود. این عامل اصلی انفارکتوس میوکارد است و باعث تنگی نفس می شود. علاوه بر این، بیماران مبتلا به نارسائی کبد و نارسایی کلیوی نیز این علائم را تجربه می کنند.

سیگار کشیدن

استعمال مکرر سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود آن باعث از بین رفتن شریان های بدن از جمله شریان های منتهی به قلب می شود و در نتیجه پلاک های کلسترول ایجاد شده و انسداد جریان خون رخ می دهد.

درد قفسه سینه

بیماری دیابت

بدن فرد مبتلا به دیابت نمی تواند انسولین کافی تولید کند. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده ایجاد می شود و به بدن کمک می کند تا گلوکز را به انرژی تبدیل کند. علاوه بر این، دیابت همچنین خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می دهد و منجر به درد قفسه سینه (آنژین) و انفارکتوس میوکارد می شود. بیماری دیابت در عین حال خطر آترواسکلروز و افزایش کلسترول را نیز بالا می برد.

چاقی

اگر مبتلا به اضافه وزن هستید، قلب شما باید برای تهیه خون به بافت ها سخت تر تلاش کند. عدم ورزش، خطر بیماری هایی مانند فشار خون بالا یا دیابت را افزایش می دهد. این به طور غیرمستقیم به درد قفسه سینه (آنژین) منجر می شود.

سایر علل درد قفسه سینه (آنژین)

برخی از دلایل دیگر این بیماری شامل سن، بالا فشار خون، بالا تری گلیسیرید و کلسترول بالا و عوامل ژنتیکی هستند.


بیشتر بخوانید: آموزش کنترل فشار خون بالا


علائم متداول درد قفسه سینه (آنژین)

درد و ناراحتی علائم اولیه درد قفسه سینه (آنژین) هستند. ممکن است درد در قفسه سینه شروع شده و گاهی اوقات به پشت، گردن، شانه چپ و حتی پایین بازو (به ویژه بازوی چپ) گسترش می یابد. گاهی اوقات بیماران ممکن است علائمی مانند سوزش سر دل یا سوء هاضمه داشته باشند. درد قفسه سینه (آنژین) ممکن است شامل علائمی مانند تعریق، حالت تهوع، غش، خستگی، سرگیجه یا مشکل در تنفس نیز باشد. علاوه بر این، علائم بیماری بستگی به نوع درد قفسه سینه (آنژین) شما دارد.

سه نوع درد قفسه سینه (آنژین) وجود دارد که عبارتند از:

درد قفسه سینه (آنژین) پایدار

درد قفسه سینه (آنژین) پایدار زمانی رخ می دهد که بیمار بیش از حد ورزش کند و این باعث ضربان سریع تر و غیر نرمال قلب می شود. این درد معمولاً در مدت زمان کوتاهی، حدود 5 دقیقه رخ می دهد. درد قفسه سینه می تواند به دست، پشت یا سایر قسمت های بدن گسترش یابد. علاوه بر این، درد قفسه سینه (آنژین) پایدار شامل احساس سوزش سر دل یا سوء هاضمه نیز می باشد.

درد قفسه سینه (آنژین) ناپایدار

در درد قفسه سینه (آنژین) ناپایدار درد معمولاً در نیمه شب و زمانیکه شما در خواب یا در حال استراحت هستید، رخ می‎دهد و اغلب به صورت ناگهانی می آید. درد درد قفسه سینه (آنژین) ناپایدار معمولاً تا 30 دقیقه ادامه می یابد. با گذشت زمان درد درمان نشده شدید‎تر می شود و ممکن است نشانه بیماری قلبی عروقی باشد.

درد مویرگی

درد مویرگی شدیدتر است. این می تواند طولانی تر از سایر درد های درد قفسه سینه (آنژین) باشد. معمولاً درد مویرگی با علائم تنگی نفس، مشکل در خواب و خستگی همراه است. این درد اغلب در هنگام انجام فعالیت های روتین و احساس استرس رخ می دهد.

درد قفسه سینه

چه افرادی در معرض خطر درد قفسه سینه (آنژین) قرار دارند؟

هر فرد به دلایل مختلف می تواند مبتلا به درد قفسه سینه (آنژین) شود. افرادی که مشکلات قلبی و عروقی دارند یا در حال ابتلا به آنها هستند، اغلب دچار درد قفسه سینه (آنژین) می شوند. مردان بالای 45 سال و زنان بالای 55 سال بیشتر از نوجوانان در معرض خطر حمله قلبی هستند. علاوه بر این، افرادی که فشار خون بالا، دیس لیپیدمی و چاقی دارند، نسبت به سایر افراد در معرض خطر بیشتری برای این بیماری قرار دارند. وضعیت پاتولوژیک ممکن است در بسیاری از افراد متفاوت باشد.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید؟

قبل از اینکه بیمار دچار حمله قلبی شود، درد قفسه سینه (آنژین) می تواند هفته ها، ماه ها یا سال ها وجود داشته باشد. اگر درد قفسه سینه شما دوام داشته باشد و حتی بعد از استراحت یا مصرف دارو متوقف نشود، ممکن است نشانه حمله قلبی باشد. به همین دلیل لازم است به پزشک مراجعه کنید. در ادامه به برخی از داروهای خانگی برای درمان درد قفسه سینه (آنژین) اشاره شده است.

داروهای خانگی برای رفع علائم درد قفسه سینه (آنژین)

سیر

استفاده از سیر یکی از بهترین روش های درمانی در لیست داروهای خانگی درد قفسه سینه (آنژین) است. هزاران سال است که از سیر در درمان برخی بیماری ها استفاده می شود. مطالعات نشان می دهند که عصاره سیر برای تقویت سیستم ایمنی و حذف آنتی اکسیدان در بدن موثر است. سن، سوءتغذیه و دود سیگار همه باعث ایجاد درد قفسه سینه (آنژین) می شوند. به عبارت دیگر، آنها باعث سخت شدن آئورت می شوند. مصرف منظم سیر روند پیری آئورت را کند می کند و به آن کمک می کند تا فعال تر شود.

سیر همچنین ماده بسیار مناسبی برای بیماری دیابت است. معمولاً از سیر به عنوان یکی از مواد غذایی مفید برای افراد دیابتی یاد می شود. مصرف منظم سیر به جلوگیری از دیابت کمک می کند.این به این دلیل است که سیر حاوی برخی مواد مغذی است که به فشار خون، کاهش کلسترول و تنظیم قند خون کمک می کند. درمان دیابت به درمان درد قفسه سینه (آنژین) کمک می کند. زیرا یکی از دلایل درد قفسه سینه (آنژین) ابتلا به بیماری دیابت است.

درد قفسه سینه

برای درمان درد قفسه سینه (آنژین) با استفاده از سیر می توانید هر روز 2 تا 3 میخک سیر خام را مصرف کنید. این به شما در پیشگیری و درمان بیماری های دیگر مانند آنفلوآنزا و گلو درد کمک می کند. علاوه بر این، شما می توانید یک قاشق چای خوری آب سیر را به یک فنجان آب ولرم اضافه کرده و آن را بنوشید.

این به تسکین علائم درد قفسه سینه (آنژین) کمک می کند و درد ناشی از این بیماری را به سرعت از بین می برد. اگرچه مصرف سیر برای بیماری درد قفسه سینه (آنژین) مفید است، اما بیماران مبتلا به هپاتیت، اسهال یا بیماری کلیوی، باید از مصرف مرتب سیر خودداری کنند. زیرا مواد فعال موجود در سیر باعث بدتر شدن وضعیت آنها می شود.

زنجبیل و درمان درد قفسه سینه

یکی دیگر از روش های خانگی موثر برای درمان درد قفسه سینه (آنژین)، زنجبیل است. بسیاری از افراد با استفاده از زنجبیل درد قفسه سینه (آنژین) را به صورت موفقیت آمیزی درمان کرده اند. این به این دلیل است که زنجبیل توانایی پیشگیری و درمان دیابت و برخی بیماری های دیگر را دارا می باشد. مواد موجود در زنجبیل به دلیل افزایش قند خون می تواند به بدن در جلوگیری از التهاب و تورم کمک کند.

زنجبیل همچنین به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک می کند و قلب شما را از عوارضی مانند حمله قلبی یا بیماری عروق کرونر محافظت می کند. علاوه بر این، زنجبیل می تواند کلسترول را کاهش داده و از لخته شدن خون جلوگیری کند. این خاصیت زنجبیل می تواند خطر انسداد رگ های خونی را را کاهش داده و میزان سکته مغزی را به دلیل بیماری قلبی بکاهد.

مانند سیر، مصرف چند برش از زنجبیل به طور روزانه برای بیماران مبتلا به درد قفسه سینه (آنژین) کارآمد است. بهتر است زنجبیل را با شکم خالی مصرف کنید. علاوه بر این، یک فنجان چای زنجبیل گرم می تواند به کاهش درد ناشی از درد قفسه سینه (آنژین) کمک کند. تهیه چای زنجبیل به زمان زیادی احتیاج ندارد اما نتایج حاصل از آن فوق العاده است.

در استفاده از زنجبیل لازم است نکاتی را در نظر داشته باشید. اگرچه زنجبیل در درمان علائم درد قفسه سینه (آنژین) مفید است، اما بیماران نباید در مصرف آن زیاده روی کنند. همچنین بیماران مبتلا به تب، بواسیر، بیماری کبد، درد معده و زنان باردار نباید به طور مرتب زنجبیل مصرف کنند. توجه داشته باشید که از خوردن زنجبیل یا نوشیدن چای آن در شب خودداری کنید. زیرا برای معده شما مناسب نیست.

زردچوبه

در بین داروهای خانگی برای درد درد قفسه سینه (آنژین)، استفاده از زردچوبه یکی از موثرترین آنهاست. زردچوبه برای بیماران دیابتی و بیمارانی که دارای اختلالات خونی خاص هستند، بسیار مناسب است. زردچوبه توانایی کاهش قند خون و خنثی کردن انسولین را دارد و از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند. بنابراین زردچوبه به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای کنترل دیابت به شمار می رود.

کورکومین موجود در زردچوبه به بدن کمک می کند تا رادیکال های آزاد را از بین ببرد و آسیب های غشای سلولی و DNA را کاهش دهد. بسیاری از مطالعات علمی نشان داده اند که زردچوبه به عنوان ماده ای عمل می کند که به پاکسازی کبد و بهبود گردش خون به طور طبیعی، کمک می کند. بنابراین زردچوبه می تواند در پیشگیری و درمان برخی بیماری های معده و کبد موثر باشد.

اختلالات گوارشی نوعی بیماری است که در هر سنی می تواند بروز یابد. این باعث ایجاد ناراحتی در زندگی روزمره می شود کورکومین که ماده زرد رنگ زردچوبه است، کبد را برای تولید و دفع صفرا را تحریک می کند. این به بدن کمک می کند تا هضم چربی را بهبود بخشد و سیستم هضم سالم تری به شما بدهد. علاوه بر این، برخی از ترکیبات موجود در زردچوبه به تجزیه چربی در در بدن شما کمک می کند و از ایجاد چاقی که یکی از دلایل درد قفسه سینه (آنژین) است، جلوگیری می کند.

به همین دلایل استفاده از زردچوبه برای درمان درد قفسه سینه (آنژین) معمولاً توسط پزشکان توصیه می شود. شما می توانید روزانه یک فنجان چای زردچوبه گرم میل کنید تا وضعیت شما بهتر شود. برای تهیه چای زردچوبه یک قاشق چای  خوری زردچوبه را با یک لیوان آب مخلوط کنید. سپس این مخلوط را بجوشانید و چای را زمانی که هنوز گرم است میل کنید.

پس از یک دوره مصرف چای زردچوبه، علاوه بر اینکه درد قفسه سینه (آنژین) شما بهبود می یابد، پوست شما نیز نرم تر می شود. همچنین می توانید پودر زرد چوبه را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کنید. اگرچه مصرف زردچوبه بسیار مناسب است، اما زنان باردار، افراد مبتلا به کمبود آهن، بیماران سنگ کلیه و بیمارانی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند، نباید این روش درمانی را به کار گیرند.

فلفل هندی

فلفل هندی معمولاً خشک، خورد شده و به صورت پودر استفاده می شود. فلفل هندی به عنوان یک داروی گیاهی برای کمک به درمان برخی از بیماری های شایع شناخته شده است. فلفل هندی حاوی بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین A، ویتامین C، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است که همگی رنگدانه هایی هستند که برای جلوگیری از اکسیداسیون مفید می باشند. در عین حال ویژگی گرم و تند این ادویه به دلیل دارویی فعال به نام کپسایسین است. این ماده خاصیت ضد باکتریایی دارد و برای تسکین درد مفید است.

مطالعات نشان می دهند که فلفل های هندی به افزایش دمای بدن کمک می کند. همچنین این ادویه باعث کاهش اشتهای شما شده و در عین حال بدن شما را برای سوزاندن بیشتر کالری تقویت می کند. در نتیجه فلفل هندی یکی از دلایل درد قفسه سینه (آنژین) را که چاقی است، از بین می برد. فلفل هندی برای بیماران دیابتی نیز بسیار مناسب است.

با مصرف پودر فلفل هندی بیماران مبتلا به دیابت انسولین کمتری برای کاهش قند خون خود نیاز خواهند داشت. علاوه بر این، فلفل هندی به از بین بردن پلاک از شریان ها، بهبود گردش خون و تامین مواد مغذی مورد نیاز قلب کمک می کند. برای رسیدن به بهترین نتیجه درمانی، فلفل هندی را به طور مرتب مصرف کنید. توجه داشته باشید که این ادویه برای زنان شیرده که به فلفل آلرژی دارند مناسب نیست.

درد قفسه سینه

ریحان و درمان درد قفسه سینه

ریحان یکی از درمان های خانگی موثر در درمان درد درد قفسه سینه (آنژین) است. ریحان گیاهی است که معمولاً در غذاهای روزمره مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه ریحان حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و روغن های پایه است که به بدن کمک می کند تا موادی مانند اوژنول، متی اوژنول و کاریفیلن را تولید کند. این ها همه موادی هستند که سلول های بتای طبیعی لوزالمعده را پشتیبانی می کند. این حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و قند خون را پایین می آورد. بنابراین ریحان می تواند علائم دیابت از جمله درد قفسه سینه (آنژین) را کاهش دهد.

ریحان نه تنها برای قند خون مفید است بلکه برای قلب نیز مناسب است. آنتی اکسیدان اوژنول که به مقادیر فراوانی در ریحان یافت می شود، با نگه داشتن فشار خون تحت کنترل و کاهش سطح کلسترول به محافظت از قلب کمک می کند. تصور می شود که به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی غنی، برگ ریحان به جلوگیری از پیشرفت بیماری های ناشی از استعمال سیگار از جمله درد قفسه سینه (آنژین) کمک می کند.

ریحان همچنین خاصیت ضد استرسی دارد. مطالعات انجام شده نشان می دهند که ریحان به حفظ سطح طبیعی کورتیزول کمک می کند. کورتیزول هورمونی است که باعث ایجاد استرس در بدن می شود. برگ های ریحان می توانند اعصاب را تسکین دهند، گردش خون را تنظیم کنند و رادیکال های آزاد را شکست دهند. ترکیبات ضد استرس ریحان آن را به یک راه حل مفید برای افرادی که میخواهند سیگار را ترک کنند، تبدیل کرده است. ریحان اعصاب را تسکین می دهد و احتقان را برطرف می کند.

مصرف ریحان برای درمان درد قفسه سینه (آنژین) بسیار ساده است. شما می توانید 10 الی 12 برگ ریحان را هر روز مصرف کرده و از مزایای فوق العاده آن بهره مند شوید. علاوه بر این، می توانید برگ ریحان را در هنگام درد درد قفسه سینه (آنژین) بجوید. اگر شما مایل به جویدن برگ ریحان نیستید، می توانید روزانه یک فنجان آب ریحان را با معده خالی بنوشید. این اثر مشابه جویدن برگ آن را خواهد داشت. توجه به این نکته ضروری است که زنان باردار نباید ریحان را به مقادیر فراوان مصرف کنند. زیرا ریحان می تواند بر سلامت مادر و کودک اثرات منفی داشته باشد.

یونجه

یونجه یکی از بهترین داروهای خانگی برای درد درد قفسه سینه (آنژین) است. یونجه از دیرباز به عنوان داروی گران بهایی به شمار می رود. زیرا کاربردهای فراوانی در زیبایی و سلامت دارد. مطالعات نشان می دهند که یونجه از بروز کم خونی جلوگیری می کند. این ماده به پایین آمدن سطح کلسترول و ایجاد پلاک در عروق کمک می کند و جریان خون به قلب را بهبود می بخشد.

یونجه سرشار از ساپونین است. ساپونین یکی از ترکیبات رایج گیاهان است که برای سلامتی انسان بسیار مفید است. نمک های صفراوی همراه با کلسترول، میسل های کوچک را تشکیل می دهند تا جذب تسهیل شود. ساپونین و جلوگیری از جذب مجدد آن کلسترول خون را کاهش می دهد. علاوه بر این، ساپونین می تواند با عفونت ناشی از انگل مبارزه کند.

همچنین به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با باکتری های مضر کمک می کند. ساپونین ها همچنین به طور مستقیم به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و به کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی نیز کمک می کند. بنابراین یونجه درمانی مناسب برای درد قفسه سینه (آنژین) است. شما می توانید برگ های یونجه را به صورت چای دم کرده و هر روز یک تا دو لیوان چای یونجه ولرم بنوشید. توجه داشته باشید که افراد مبتلا به بیماری کبد و زنان باردار نباید این روش درمانی را به کار گیرند.

شنبلیله

شنبلیله گیاهی محبوب است که خواص دارویی فراوانی دارد. شنبلیله با کنترل دیابت به از بین بردن درد قفسه سینه (آنژین) کمک می کند. فیبر موجود در شنبلیله باعث کاهش جذب کربوهیدرات ها و قندهای بدن می شود. علاوه بر این، مصرف نان تهیه شده از پودر شنبلیله می تواند به کاهش مقاومت به انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

کلسترول بالا یکی از دلایل ابتلا به درد قفسه سینه (آنژین) است. شنبلیله می تواند کلسترول را به طور موثری کاهش داده و درد قفسه سینه (آنژین) را از بین ببرد. این ماده حاوی مقدار زیادی فیبر محلول است. بنابراین می تواند مانع از از جذب کلسترول شود و سطح کلسترول بد در بدن را کاهش دهد. کلسترول بد می تواند سبب انسداد رگ های خونی که منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی می شوند، شود.

علاوه بر این، شنبلیله دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به طور کلی به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می کند. این ماده با رقیق کردن خون از لخته شدن آن جلوگیری می کند. همچنین شنبلیله به تثبیت قند خون و مبارزه با چاقی کمک می کند که هر دوی آنها عوامل اصلی خطر ابتلا به درد قفسه سینه (آنژین) هستند.

شما می توانید تخم شنبلیله خیس خورده را روزانه مصرف کنید. برای این کار یک قاشق چای خوری تخم شنبلیله را قبل از خواب در آب خیس کنید. صبح روز بعد قبل از خوردن صبحانه آنها را میل کنید. برای نتایج بهتر می توانید یک قاشق چای خوری تخم شنبلیله را با یک فنجان آب مخلوط کرده و به مدت 5 دقیقه بجوشانید. سپس مخلوط را از صافی رد کرده و آب آن را بنوشید. با این کار درد به سرعت از بین می رود.

بادام ها و درمان درد قفسه سینه

مصرف بادام در حد متوسط به کاهش کلسترول، جلوگیری از بیماری های قلبی و کاهش وزن کمک می کند. بادام منبع عالی ویتامین E است. بادام همچنین حاوی مقادیر زیادی منیزیم، پتاسیم، روی، فیبر و آهن است. علاوه بر این، بادام منبع سالم چربی های اشباع نشده است. آنها حاوی کلسیم فراوان هستند. بادام همچنین حاوی آمیگدالین است که یک ماده مغذی ضد سرطان می باشد.

علاوه بر این، بادام حاوی فیتوشیمیایی شامل بتا سیترال، استیگما سترول و کامپسترول است. اینها موادی هستند که به شما در داشتن قلب سالم کمک می کند. بادام همچنین با کاهش کلسترول بد می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. مطالعات نشان داده اند افرادی که آجیل و به ویژه بادام مصرف می کنند، دارای شاخص توده بدنی کمتری هستند. اگرچه بادام چربی و کالری بالایی دارد، اما مصرف آن در سطح متوسط می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

درد قفسه سینه

شما می توانید روزانه در حدود یک مشت بادام میل کنید. این عادت را برای بهره مندی از جسمی سالم دنبال کنید. علاوه بر این، می توانید از روغن بادام برای تسکین درد نیز استفاده کنید. زمانی که دردهای درد قفسه سینه (آنژین) به شما حمله می کنند کمی روغن بادام را بر روی سینه خود بمالید.

با این کار درد به سرعت از بین می رود. افرادی که ملین یا آنتی اسید مصرف می کنند، باید نسبت به مصرف بادام هوشیار باشند. پزشکان توصیه می کنند که یک تا دو ساعت پس از مصرف این داروها از مصرف بادام خودداری شود. مصرف بیش از حد بادام می تواند خطر ابتلا به یبوست در شما را بالا ببرد. بنابراین در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

اسیدهای چرب امگا 3

یکی دیگر از داروهای خانگی درمان درد قفسه سینه (آنژین)، اسیدهای چرب امگا 3 است. اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای چرب اساسی در چربی های اشباع نشده چند منظوره هستند. اسیدهای چرب امگا 3 شامل اسید اکوساپنتائنوئیک و اسید دکوزهگزاوائیک هستند. اکوساپنتائنوئیک اسید امگا 3 به تولید پروستاگلاندین در خون کمک می کند. پروستاگلاندین ها تجمع پلاکت ها را مهار می کنند. از این طریق می توانند لخته های خون و کلسترول بد در خون را کاهش داده و از ایجاد آن جلوگیری کنند.

در نتیجه ویسکوزیته خون کاهش و گردش خون بهبود می یابد. اسیدهای چرب امگا 3 بسیار ضروری هستند. زیرا بدن نمی تواند آن ها را سنتز کند. ما تنها می توانیم از طریق مصرف غذاها آنها را به بدن برسانیم. امگا 3 برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون، جلوگیری از لخته شدن خون و ترومبوز عروق کرونر و تنظیم ضربان قلب مفید است. بنابراین اسیدهای چرب امگا 3 برای درد قفسه سینه (آنژین) درمان مناسبی هستند.

برخی از غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 که خوردن آنها به طور مرتب توصیه می شود شامل انواع غذاهای دریایی، روغن بذر کتان، گردو، تخم مرغ و دانه چیا است. امگا 3 یک ماده رقیق کننده طبیعی خون است. بنابراین اگر شما آسپرین یا سایر داروهای ضد انعقاد خون یا رقیق کننده خون مصرف می کنید، از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنید.

جوش شیرین

اگر شما مبتلا به درد قفسه سینه (آنژین) هستید، مصرف جوش شیرین می تواند 70 درصد باکتری های بیماری زا را خنثی کند، لوزه ها را از تجمع چرک پاک کرده و درد و ناراحتی را کاهش دهد. جوش شیرین همچنین به عنوان بی کربنات سدیم شناخته می شود. این ترکیب توانایی درمان انواع شرایط از جمله سوختگی، سوزش معده، آکنه، مشکلات معده، درد کمر یا قفسه سینه را دارا می باشد.

شما می توانید مقداری جوش شیرین را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. سپس این محلول را بنوشید. نوشیدن محلول جوش شیرین اسیدیته بدن شما را آزاد می کند و درد قفسه سینه به طور طبیعی تسکین می یابد.

سبوس گندم

سبزه گندم حاوی فیبر فراوانی است و به از بین بردن کلسترول کمک می کند. این منجر به از بین بردن درد قفسه سینه می شود. خوشبختانه سبوس غلات سرشار از فیبر هستند و این به کاهش کلسترول جریان خون شما کمک می کند. برای بهره  مندی از خواص سبوس گندم، مقداری از آن را در هنگام صبح مصرف کنید تا از درد قفسه سینه خلاص شوید.

حبوبات و لوبیای پخته

یکی از روش های خانگی برای درمان درد قفسه سینه (آنژین) مصرف حبوبات و لوبیای پخته است. آنها می توانند از مشکلات قلبی عروقی و سایر موارد مرتبط با قفسه سینه جلوگیری کنند. این به این دلیل است که حبوبات حاوی مقادیر بالای منگنز و فولات هستند که هر دو برای سلامتی قلب ضروری می باشند.

سویا و درمان درد قفسه سینه

سویا به عنوان یک منبع سرشار از پروتئین، کلسیم، فیبر شناخته شده است که چربی بسیار پایینی دارد و برای درمان درد قفسه سینه (آنژین) بسیار موثر است. سویا جایگزین مناسبی برای لبنیات پرچرب مانند پنیر است. پروتئین ها به بهبود سیستم رگ های خونی کمک کرده و از این طریق درد قفسه سینه (آنژین) را درمان می کند. بر اساس مطالعات انجام شده محصولات سویا می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی از جمله درد قفسه سینه (آنژین) را کاهش دهند. علاوه بر این لسیتین سویا که عصاره روغن سویا است، سرشار از کولین می باشد. بنابراین می تواند به کاهش سطح کلسترول و کاهش درد قفسه سینه (آنژین) کمک کند.

درد قفسه سینه

چای سبز

چای سبز منبع غنی کربوهیدرات ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. چای سبز مزایای فراوانی از جمله تنظیم فشار خون، کاهش فشار دیواره شریان ها و جلوگیری از چسبیدن پلاکت ها دارد. درنتیجه نوشیدن چای سبز باعث تسریع جریان خون در بدن شما می شود. این درد قفسه سینه به دلیل کمبود خون غنی از اکسیژن را کاهش می دهد. برای رسیدن به بهترین نتیجه توصیه می شود که روزانه 3 تا 4 فنجان چای سبز بنوشید.

انگور فرنگی هندی

انگور فرنگی هندی منبع عالی ویتامین C، B ، آهن، فسفر و آنتی اکسیدان ها است. به همین دلیل شما می توانید انگور فرنگی هندی را برای برخی از بیماری های قلبی استفاده کنید. همچنین انگور فرنگی هندی به حفظ سطح کلسترول در بدن و جلوگیری از ایجاد پلاکت که از دلایل اصلی درد قفسه سینه و درد قفسه سینه (آنژین) هستند، کمک می کند.

آب کرفس و هویج

هویج حاوی مقدار زیادی ویتامین A و بتاکاروتن است که به تقویت ایمنی و کاهش کلسترول کمک می کند. آب هویج و کرفس سرشار از پتاسیم و آهن هستند. بنابراین این ترکیب یک سم زدای فوق العاده برای تصفیه خون شما است. ترکیب آب کرفس و هویج همچنین باعث تقویت عضلات قلب و دریچه های شریانی می شود و جریان خون را قلیایی می کند.

انگور و درمان درد قفسه سینه

انگور منبع غنی ویتامین C و آنتی اکسیدان های قدرتمند است. این می تواند التهاب را کاهش داده، جریان خون را تقویت کرده و سلامت قلب را بهبود بخشد. بنابراین می تواند درد قفسه سینه (آنژین) را درمان کرده و از ایجاد آن جلوگیری کند. برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی از جمله درد قفسه سینه (آنژین) می توانید انگور بخورید یا از از عصاره دانه آن استفاده کنید.

گریپ فروت

گریپ فروت سرشار از منیزیم است که یک ماده معدنی مهم برای درد قفسه سینه (آنژین) می باشد.

روغن پونه کوهی

این روغن حاوی خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی است. بنابراین به کنترل مسائل تنفسی و کاهش درد قفسه سینه کمک می کند. اگر دلیل درد قفسه سینه شما مشکلات تنفسی است، روغن پونه کوهی راه حل مشکل شما می باشد. این گیاه دارای کارواکرول، فلاونوئیدها، رزمارینیک اسید و ترپن ها است و به عنوان ضد هیستامین ها و مواد ضد انتقال عمل می کند. بنابراین روغن پونه کوهی به دلیل از بین بردن عفونت های دستگاه تنفسی، می تواند باعث کاهش درد قفسه سینه شود. آنتی هیستامین های موجود در روغن پونه کوهی باعث جلوگیری از ایجاد پلاک در شریان ها می شود که نتیجه آن کاهش درد قفسه سینه می باشد.

برای درمان درد قفسه سینه (آنژین) می توانید روغن پونه کوهی را به چند طریق مصرف کنید:

  • شما می توانید قبل از خواب عطر و بوی روغن پونه کوهی را استنشاق کنید تا از درد قفسه سینه خلاص شوید.
  • 10 تا 12 قطره روغن پونه کوهی را بر روی روغن های اساسی مانند روغن جوجوبا ترکیب کنید. سپس آن را بر روی قفسه سینه خود بمالید.
  • 2 تا 3 قطره روغن پونه کوهی را با یک فنجان آب مخلوط کرده و یک بار در روز آن را میل کنید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین A، C، E، لیکوپن، بتاکاروتن، اسید فولیک و غیره است. همه آنها برای کاهش خطر سکته قلبی و کاهش سطح کلسترول بد در بدن، برای سلامتی قلب مفید هستند. بنابراین، برای جلوگیری و درمان درد درد قفسه سینه (آنژین) روزانه گوجه فرنگی مصرف کنید.

آب انار

آب انار برای بیماری های قلبی عروقی از جمله درد قفسه سینه (آنژین) بسیار مفید است. این می تواند استرس اکسیداتیو را کاهش داده و از آسیب دیدن شریان ها جلوگیری کند. در عین حال این میوه می تواند به سنتز اکسید نیتریک کمک کرده و از هدر رفتن کلسترول خوب قلب شما جلوگیری کند. آب انار برای پاک کردن رسوبات اسیدهای چرب مفید است و از این طریق شریان های خون شما باز می شوند. نوشیدن آب انار در زنان و مردان اثرات یکسانی داشته و می تواند درد قفسه سینه را تسکین دهد.

سرکه سیب و درمان درد قفسه سینه

سرکه سیب می تواند باکتری های مسئول تولید مخاط در سینه را از بین ببرد و از این طریق درد قفسه سینه را تسکین دهد. همچنین سرکه سیب می تواند تنفس را راحت کرده و درد ناشی از ریفلاکس اسید را کاهش دهد. اسید استیک سرکه می تواند باعث کاهش اسیدیته معده شود، سطح pH در بدن شما را حفظ کند و از این طریق خطر درد قفسه سینه در آینده را محدود کند.

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان عموماً برای تهیه داروهای آیورودیس مورد استفاده قرار می گیرد. ریشه شیرین بیان می تواند به اسهال، حل مشکلات معده و درد قفسه سینه کمک کند. بعضی از افراد برای از بین بردن برونشیت، گلودرد و سرفه و برخی از عفونت های ناشی از ویروس ها و باکتری ها، جوشانده شیرین بیان را مصرف می کنند.

درد قفسه سینه

این گیاه سرشار از فلاونوئیدها است و به تمیز کردن بدن از سموم کمک می کند و شریان ها را برای جریان مناسب خون باز می کند. شما می توانید پودر ریشه شیرین بیان را در آب بجوشانید و چای ریشه شیرین بیان درست کنید. برای شیرین کردن این محلول می توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی حاوی مقدار فراوانی چربی های اشباع نشده است که به کاهش کلسترول بد در بدن کمک می کند و همچنین سبب بهبود سطح کلسترول خوب می شود. این چربی های اشباع نشده در حفظ سلامت رگ ها و قلب موثر هستند. هفته ای یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی بدون آب و چربی مصرف کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید. در صورتی که کره بادام زمینی در دسترس شما نباشد، می توانید روزانه 2 قاشق غذاخوری بادام زمینی را مصرف کنید.

جینکوبیلوبا

جینکوبیلوبا می تواند خون غنی از اکسیژن را تقویت کند. این یک نیروگاه آنتی اکسیدان ها است. بنابر این به ریشه کن کردن آسیب های رادیکال های آزاد کمک می کند. این گیاه نه تنها برای درد قفسه سینه (آنژین) مناسب است، بلکه برای مشکلات قلبی و عروقی نیز مفید می باشد. شما می توانید 80 میلی گرم جینکوبیلوبا را به مدت 3 بار در روز مصرف کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

اسپیرولینا و درمان درد قفسه سینه

این یک عامل پیشگیری کننده قلبی است که به دلیل دارا بودن اسید گاما لینولنیک می تواند به پیشگیری و کاهش رسوب لیپید های با چگالی کم کمک کند. اسپیرولینا حاوی 18 نوع پروتئین است و منبع غنی ویتامین E، B12، روی، منگنز و مس می باشد. این می تواند سطح کلسترول را کنترل کند. بنابراین برای درمان برخی از بیماری های قلبی به کار می رود.

کنگر فرنگی

مصرف کنگر فرنگی یک راه حل مناسب برای بیماری های قلبی از جمله درد قفسه سینه (آنژین) است. کنگر فرنگی کاهش دهنده چربی خون است. همچنین به کاهش فشار خون و کلسترول کمک می کند. علاوه بر این، این گیاه می تواند برخی بیماری ها را که منجر به درد قفسه سینه (آنژین) می شوند، کنترل کند. شما می توانید دو قاشق غذاخوری برگ های خشک شده کنگر فرنگی را به یک لیتر آب اضافه کرده و این نوشیدنی را سه بار در روز و قبل از غذا میل کنید.

جعفری

جعفری از بهترین داروهای خانگی برای درد درد قفسه سینه (آنژین) و سایر بیماری های قلبی و عروقی است. شما می توانید برگ های جعفری تازه را به عنوان یک گیاه طبیعی مصرف کنید. با افزودن مقداری از برگ های جعفری به یک فنجان آب جوش، چای جعفری تازه تهیه کنید. پس از 10 دقیقه آن را صاف کرده و چایی را بنوشید.

حالت های یوگا و درمان درد قفسه سینه

افرادی که در ناحیه قفسه سینه خود احساس درد می کنند، لزوماً از بیماری قلبی عروقی رنج نمی برند. زمانی که قلب انسان اکسیژن کافی دریافت نکند، خطر ابتلا به درد قفسه سینه را افزایش می یابد. در چنین حالتی می توانید برخی از حالات مختلف یوگا را برای تسکین درد درد قفسه سینه (آنژین) امتحان کنید. یوگا با باز کردن، گسترش و کشش سینه انسان به کاهش سفتی سینه کمک می کند. همچنین انجام حرکات یوگا در بهبود دامنه حرکتی، کشش عضلات شاخه ای و تقویت انعطاف پذیری موثر است که این سبب از بین بردن درد قفسه سینه می شود.

برخی از حالات مختلف یوگا برای تسکین درد قفسه سینه عبارتند از:

حالت ماتسی آسانا

این حالت که به نوعی حالت ماهی نیز گفته می شود که سطح مبتدی هاتا یوگا آسانا است. توصیه می شود که شما صبح ها قبل از صرف صبحانه این حالت را تمرین کنید تا به بهترین نتیجه دست بیابید. با استفاده از این تمرین یوگا، قفسه سینه و همچنین قسمت های گردن و تنش شانه تسکین پیدا می کند، مشکلات تنفسی کاهش می یابد، پاراتیروئید، غدد پینهال و هیپوفیز سبک می شوند و در نهایت درد قفسه سینه بهبود می یابد.

درد قفسه سینه

مراحل انجام:

  • برای انجام دادن این حرکت به پشت خود دراز کشیده و پاها را دراز کنید.
  • کف دست ها را به سمت پایین و زیر باسن قرار دهید
  • آرنج های خود را نزدیک به یکدیگر و نزدیک به کمر خود قرار دهید
  • زانوها و ران های خود را بر روی زمین صاف کنید
  • باسن را بر روی پشت دست ها قرار دهید و تا زمانی که ورزش را شروع نکرده اید، بلند نکنید
  • نفس عمیق بکشید و آرنج و بازو را بر روی زمین فشار دهید
  • سپس سر و بالا تنه را از روی زمین بلند کنید
  • سر را بر روی زمین قرار دهید و به کمر انحنا دهید و سینه را بلند کنید
  • قسمت پشت سر روی زمین قرار میگیرد
  • این حالت را به مدت 30 تا 60 ثانیه حفظ کنید
  • سپس با انجام بازدم این موقعیت را رها کنید و سر خود را بلند کنید و قفسه سینه خود را بر روی زمین بگذارید

اوستراسانا

به این حالت پوزیشن شتر نیز گفته می شود. توصیه می شود که صبح ها قبل از صرف صبحانه این تمرین را انجام دهید. اوستراسانا به کشش و تقویت کمر و شانه ها کمک می کند. انجام دادن این تمرین می تواند درد قفسه سینه را از بین ببرد.

مراحل انجام:

  • در وضعیت دو زانو بنشینید
  • بر روی زانوهای خود بایستید به طوری که ران ها عمود بر زمین و ساق پاها به موازات یکدیگر باشند
  • کف دست ها را بر روی باز نگذاشته و آرنج ها را به یکدیگر نزدیک کنید
  • همراه با دم، قفسه سینه را باز کرده و عضلات باسن را منقبض کنید
  • سپس با بازدم به عقب خم شده و دست ها را بر روی پاشنه ها قرار دهید و سر را به آرامی به عقب رها کنید
  • برای رها شدن، دست ها را یک به یک رها کرده و بر روی باسن بگذارید. سپس سر را بلند کنید و به حالت نشسته درآیید
  • کف دست ها را بر روی پاشنه پا قرار داده و سر و گردن کاملا به عقب خم شود
  • این حرکت را به مدت 30 تا 60 ثانیه انجام دهید

در صورت آسیب دیدگی گردن یا کمر از انجام این حالت یوگا خودداری کنید. اگر فشار خون پایین، بی خوابی یا میگرن دارید و یا مبتلا به فشارخون بالا هستید، این حرکت را انجام ندهید.

بوژانگاسانا (حالت کبری)

مانند سایر حرکات یوگا این حرکت نیز بهتر است در هنگام صبح قبل از خوردن صبحانه انجام شود. این تمرین باعث کشش عضلات سینه و شانه شما، افزایش انعطاف پذیری و تقویت روحیه شما خواهد شد. همچنین این حرکت باعث بهبود اکسیژن و گردش خون می شود.

مراحل انجام:

  • بر روی شکم خود دراز بکشید و دست ها را در کنار خود و کف دست ها را بر روی زمین قرار دهید
  • دستها را در جلوی خود و هم سطح شانه ها قرار دهید
  • تمام وزن بدن را بر روی کف دست قرار دهید و همراه با تنفس، تنه و سر خود را بالا ببرید
  • گردن را به سمت عقب خم کرده تا حالت مار کبرا ایجاد شود
  • ران ها، باسن و پا را به زمین فشار دهید
  • این حالت را به مدت 15 تا 30 ثانیه در حالی که تنفس می کنید، حفظ کنید

اگر شما از فتق، سردرد، بارداری، صدمه به پشت، سندروم تونل کارپ و جراحی های شکمی رنج می برید، از انجام دادن این تمرین خودداری کنید.

حرکت دانوراسانا

این تمرین که به آن حرکت تعظیم نیز گفته می شود، قبل از خوردن صبحانه باید انجام شود. این حالت یکی از سه تمرین اصلی کشش پشت است. این حرکت قلب شما را ماساژ می دهد، آسم شما را درمان می کند و ضمن باز کردن قفس سینه، شانه ها و گردن، استرس و خستگی را تسکین می دهد.

مراحل انجام:

  • به طرف شکم خود بر روی زمین دراز بکشید. پاها و بازوهای خود را باز کنید
  • زانوها را تا کرده و مچ پا را به آرامی نگه دارید
  • پس از تنفس، سینه و پاها را از کف زمین بلند کرده و پاها را به عقب بکشید
  • به روبرو نگاه کنید و لبخند بزنید
  • بر روی تنفس خود تمرکز کنید
  • پس از 15 تا 20 ثانیه، همراه با بازدم بدن خود را آزاد کنید

اگر از سردرد، فتق، درد کمر، آسیب دیدگی گردن، فشار خون پایین یا بالا رنج می برید و یا جراحی های شکمی انجام داده اید، این تمرین را انجام ندهید. همچنین زنان باردار نیز باید از انجام این تمرین خودداری کنند.

درد قفسه سینه


بیشتر بخوانید: 5 راه برای جلوگیری از اشتباهات یوگا


نکات مهم در درمان درد قفسه سینه (آنژین)

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در طول دوره درمان به خاطر داشته باشید:

  • یکی از دلایل درد قفسه سینه (آنژین) استرس است. برای بهبود اوضاع می توانید به کلاس یوگا یا مراقبه بروید.
  • اگر درد قفسه سینه (آنژین) شما به دلیل اضافه وزن و چاقی است، با ورزش کردن و رژیم، وزن خود را کاهش دهید.
  • مصرف الکل، آبجو و سیگار را محدود کنید
  • غذای خود را به آهستگی بخورید
  • از روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون برای پخت و پز استفاده کنید
  • انجام ورزش های قوی و فعالیت های شدید را محدود کنید