هر واژه که فرهنگستان بسازد، چقدر آب می‌خورد؟

منبع: برترین ها

124

1398/10/6

00:06


نسرین پرویزی، معاون واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پاسخ به پرسش مجری برنامه تلویزیونی «از من بپرس»، با رد هزینه ۱۱ میلیون تومانی برای ساخت هر واژه جایگزین، قیمت تمام شده هر واژه تازه را یک میلیون تومان دانست.

خبرآنلاین: نسرین پرویزی، معاون واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با حضور در برنامه «از من بپرس» که به تهیه‌کنندگی مجید هاشمی‌فرا و با سردبیری و کارگردانی مجتبی احمدی و اجرای محمدرضا یزدان‌پرست روی آنتن شبکه آموزش می‌رود، درباره میزان بودجه، درآمدهای مرتبط با فرهنگستان و نحوه پرداخت مالی به کارکنان این بخش صحبت کرد.

محمدرضا یزدان‌پرست با اشاره به بودجه سال ۹۹ فرهنگستان زبان و ادب فارسی که ۲۶میلیارد تومان پیشنهاد شده است، پرسید: «اینکه مجلس چه قدر از آن را تصویب می‌کند و چه قدر از آن به فرهنگستان اختصاص پیدا می‌کند، یک موضوع گسترده است اما به طور متوسط در یکسال فرهنگستان چند واژه تصویب می‌کند؟»

معاون واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره تعداد واژه‌هایی که سالانه به تصویب می‌رسند، گفت: «حالا ما فرآیندمان مقداری کند شده است و دست کم ۲۵۰۰واژه را تصویب می‌کنیم. البته در کارگروه‌های تخصصی شاید حدود ۴۰۰۰واژه بررسی شود اما حدود ۲۵۰۰واژه به چاپ می‌رسند.»

مجری برنامه در همین زمینه ادامه داد: «من ۲۵میلیارد تومان را تقسیم بر ۲۵۰۰کلمه کردم، چیزی حدود ۱۱میلیون ۶۰۰هزار تومان برای هر واژه حاصل شد. نتیجه‌ای که کاربران می‌گیرند این است که هر کلمه ۱۱میلیون هزینه دارد.»

معاون واژه گزینی فرهنگستان در این باره توضیح داد: «حداکثر هزینه‌ای که ما برای این امر صرف می‌کنیم، بیشتر از دو نیم میلیارد تومان نیست؛ یعنی یک دهم این عدد که شما محاسبه کردید، حتی شاید هم از این مقدار کمتر باشد، یعنی هر واژه حداکثر یک میلیون هزینه برمی‌دارد.

اما فقط واژه نیست. کار واژه گزینی، غیر از انتخاب کلمه کارهای جانبی دیگری از جمله پژوهش را هم در بردارد. علاوه بر آن ما با موسسه استاندارد همکاری داریم، با سازمان ثبت شرکت‌ها و وزارت ارشاد همکاری می‌کنیم، با پژوهشکده مطالعات واژه گزینی هم همکاری می‌کنیم ضمن اینکه ما در این مکان در حال تربیت پژوهشگران در این زمینه هستیم و با توجه به این شرایط من باور دارم که این پژوهشکده باید به تنهایی یک نهاد مستقل باشد اما از همین بودجه صرف آن می‌شود.»

پرویزی درباره نحوه تخصیص بودجه به بخش‌های مختلف فرهنگستان فارسی و پرداخت دستمزدها گفت: «بسیاری از کارهای متعدد و ریز و درشت در فرهنگستان انجام می‌شود و هر بخش بودجه مخصوص خودش را دارد، این میزان بودجه فقط برای بخش واژه گزینی نیست.

در حال حاضر گروه فرهنگ‌نویسی احتیاج به بودجه دارد. چرا که ما حداکثر با تعداد ۳۰ پژوهشگر در حال تدوین یک فرهنگ هستیم در صورتی که ما حساب کردیم که اگر بخواهیم ۱۵ ساله این فرهنگ را تمام کنیم، دست کم نیاز به ۱۲۵کارمند داریم که ۸۰نفر تعریف‌نگار باشند، ۲۰نفر ویراستار باشند و ۲۰ نفر هم کار اجرایی را انجام دهند. من خیال‌تان را راحت کنم، ما با ۴۰۰استاد همکاری می‌کنیم و با این مقدار بودجه، دست کم یک سال است نتوانسته‌ایم یک قران به آنها پرداخت کنیم.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو