آکاایران: خوشبوکننده های هوا چه مضراتی برای بدن دارند ؟

آکاایران: خوشبوکننده های هوا چه مضراتی برای بدن دارند ؟

خانه و خانه داری

امروزه در بسیاری از خودروها، منازل و محیط های کاری برای رفع بوی نامطبوع هوا از انواع مختلف اسپری های خوشبو کننده استفاده می شود. مواد خوشبوکننده هوا باعث می شوند افراد از نفس کشیدن لذت ببرند، اما غافل از این که گازها و مواد شیمیایی و سمی که در این خوشبوکننده ها وجود دارد می تواند در دراز مدت سیستم تنفسی را بیمار کند.

خوشبوکننده‏ ها از بین برنده بوی نامطبوع نیستند بلکه گازها و مواد شیمیایی تند آنها موجب می شود بوهای نامطبوع به مشام نرسد . در نتیجه با رعایت بهداشت فردی و حفظ پاکیزگی منزل و برطرف کردن علت اصلی ایجاد بوی بد می توان از انتشار بوهای ناخوشایند جلوگیری کرد، اما خوشبوکننده های هوا چه مضراتی برای بدن دارند ؟
به گفته پژوهشگران، مواد شیمیایی موجود در خوشبوکننده‏های مصنوعی می تواند برای افراد مبتلا به آسم، تنگی نفس، آلرژی و بیماری ‏های تنفسی مانند آمفیزم و برونشیت مزمن، تشدید کننده و آسیب زا باشد و در افراد سالم در کوتاه مدت می تواند با افزایش تحریک پذیری مجاری هوایی فوقانی و تحتانی با علائمی مثل خارش، عطسه، آبریزش بینی و سرفه و همچنین در بلند مدت با علائمی مثل تنگی نفس و خس خس سینه خود را نشان دهند.
این خوشبوکننده ها برای کودکان بیشتر از بزرگسالان مضر و مخرب است. کودکان به دلیل آن که در سنین رشد هستند و هنوز بافت ها و ارگان های بدنشان بخوبی تکامل نیافته، در مقابله با سموم قدرت کمتری داشته و بسیار آسیب پذیرترند
این مواد به محض اسپری شدن در هوا، سلول های موجود در مخاط بینی را تحریک کرده و به جریان خون راه می یابند. مواد التهابی از این طریق خود را به سلول های عضلانی مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی می رسانند و مخاط ریه را دچار التهاب کرده و آن طور که روی موش ها آزمایش شده، باعث بروز مشکلات عصبی نیز می شوند . ناگفته نماند عطر و ادکلن هم از این موضوع مستثنا نیستند.
به گفته متخصصان، حساسیت پذیری مجاری هوایی با افزایش سن تغییر می کند و هر چه دفعات استفاده و مدت تماس با این گونه مواد بیشتر باشد، خطرات و عوارض ایجاد شده بر اثر استفاده از این مواد نیز افزایش خواهد یافت. این قضیه در مورد اسپری های خوشبو کننده دهان نیز صدق می کند و عوارض مشابهی را برای افراد به دنبال خواهد داشت.
مهم ترین عارضه خوشبو کننده های بی مجوز
مطالعات نشان داده است برخی خوشبو کننده های بی نام و نشانی که به دور از تاییدیه وزارت بهداشت وارد کشور می شوند و به وفور در بازار با قیمت های ارزان به فروش می رسند، حاوی مواد فوق العاده سمی هستند که به تضعیف سیستم ایمنی بدن ما منجر می شوند. دوز بالای موادی همچون اتیل استات و بنزآلدئید که در این خوشبوکننده ها وجود دارد نوعی نوروتوکسین یا سم محسوب شده و سرطان زا هستند.
این خوشبوکننده ها برای کودکان بیشتر از بزرگسالان مضر و مخرب است. کودکان به دلیل آن که در سنین رشد هستند و هنوز بافت ها و ارگان های بدنشان بخوبی تکامل نیافته، در مقابله با سموم قدرت کمتری داشته و بسیار آسیب پذیرترند.
با تمام این تفاسیر اگر به استفاده از مواد خوشبو کننده اعتیاد پیدا کرده اید و حتما باید فضای تنفسی تان معطر باشد، دست کم به جای استفاده از خوشبو کننده های مصنوعی هوا، از مواد و عصاره های طبیعی و بی ضرری که طب سنتی پیشنهاد می دهد استفاده کنید.

.

منبع :

خوشبوکننده های هوا چه مضراتی برای بدن دارند ؟  | خانه داری