آکاایران: آسان ترین روش تصفیه آب

آکاایران: این روزها اخبار ضدو نقیضی درباره سالم بودن یا نبودن آب آشامیدنی تهران به گوش می رسد. از طرفی، برخی مسوولان بهداشت محیط از بالا بودن سطح نیترات آب شهری گله دارند و از طرف دیگر مسوولان آب و فاضلاب تهران بر سالم بودن آب و در حد استاندارد قرار داشتن میزان نیترات و سایر املاح و فلزات سنگین در آن تاکید دارند و می گویند اگر آب در برخی مناطق، بو و طعم خوبی ندارد؛ این مربوط به آلودگی های ثانویه (مانند ورود سیلاب یا استفاده از آب های زیرزمینی به علت کمبود آب) است. برای آنهایی که نسبت به سلامت آب آشامیدنی منطقه شان تردید دارند، پارچ های فیلتردار مخصوص تصفیه آب، می تواند کمک کننده باشد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره این پارچ های تصفیه کننده به دست آورید، نگاهی به این ۱۵ نکته بیندازید.

 

 

 

۲) اگر سیستم گوارشی حساسی دارید یا اگر کلیه تان سنگ ساز است و اگر می خواهید از سلامت آبی که کودک تان می نوشد مطمئن باشید، بد نیست یک پارچ تصفیه آب تهیه کنید.

 

 

۳) حتما از استاندارد بودن پارچ و فیلتر آن مطمئن باشید.

 

۴) تصفیه کردن آب به وسیله این پارچ ها موجب می شود دیگر با سماور و کتری رسوب گرفته مواجه نشوید.

 

 

۵) در اینکه فیلترهای موجود در این پارچ ها جلوی ورود املاح سخت را به داخل آب می گیرند، شکی نیست؛ اما متخصصان معتقدند این فیلترها تاثیر چندانی در حذف آلودگی های شیمیایی و میکروبی آب ندارند.

 

۶) حواس تان باشد که پارچ تصفیه آب را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید زیرا نور مستقیم موجب بروز اختلالاتی در کارکرد فیلتر این پارچ ها می شود.

 

 

۷) سعی کنید آب تصفیه شده توسط این پارچ ها را حداکثر تا دو روز مصرف کنید و اگر قصد دارید که آن را برای مدت بیشتری نگهداری کنید آب را داخل یک بطری شیشه ای بریزید و آن را درون یخچال بگذارید.

 

۸) فیلتر و پارچ آب را پس از هر ۴ یا ۵ بار استفاده بشویید.

 

 

۹) اگر قصد استفاده از پارچ تصفیه آب را برای چند روز ندارید (مثلا به علت مسافرت)، آب درون آن را خارج کنید. فیلتر و پارچ را بشویید و فیلتر را درون یک نایلون تمیز داخل یخچال قرار دهید.

 

۱۰) فیلتر این پارچ ها قابل تعویض هستند. اگر فیلتر پارچ شما نشانگر زمانی برای پایان تاریخ مصرف اش ندارد یا بعد از انقضا به رنگ قرمز درنمی آید، بهتر است بعد از یک ماه استفاده، آن را با یک فیلتر نوین تعویض کنید.

 

 

۱۱) اگر می خواهید غذای خاصی تهیه کنید که حفظ طعم و بوی آن برای تان اهمیت زیادی دارد، بهتر است آب به کار رفته در آن غذا را تصفیه کنید.

 

۱۲) حفظ عطر و طعم چای و قهوه هم با تصفیه کردن آب آن پیش از تهیه، میسرتر است.

 

 

۱۳) از ریختن آب جوش در این پارچ ها خودداری کنید. فقط ریختن آب خنک درون این پارچ ها مجاز است.

 

۱۴) اگر به تازگی پارچ تصفیه آب تهیه کرده اید، دو بار درون آن را پر از آب کنید و آب تصفیه شده را دور بریزید و از بار سوم به بعد از آب آن استفاده کنید.

 

 

۱۵) فیلتر موجود در این گونه پارچ ها قابل بازیافت هستند. پس بعد از مدت کارایی شان آنها را داخل نایلون زباله های خشک بیندازید.

 

● یک پارچ چقدر اب می خورد

قیمت پارچ های تصفیه آب از ۱۶۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ تومان متغیر است و این تفاوت قیمت هم به اندازه پارچ و نوع کارکرد فیلتر برمی گردد. برخی فیلترها فقط املاح سخت و رسوبات را تصفیه می کنند و برخی دیگر، فلزات سنگین و نیترات و آرسنیک اضافی را. برخی طعم و بوی مناسبی به آب می دهند و برخی دیگر، چندمنظوره اند و تمام این کارها را با هم انجام می دهند. قیمت هر یک از فیلترهای این پارچ ها به صورت جداگانه از ۵۲۰۰ تا ۶۸۰۰ تومان است.

 

 

● جوشاندن آب بهتر است یا استفاده از پارچ تصفیه

 

پارچ های تصفیه آب معمولا با توجه به نوع و کارایی فیلترهای مختلف شان، کاربردهای متفاوتی دارند. برخی از آنها بقایای سرب و روی و احیانا آرسنیک موجود در آب را تصفیه می کنند و برخی طعم و بوی بد آب را از بین می برند. همچنین فیلتر موجود در این پارچ ها قدرت تصفیه و پاک سازی فلزات سنگین موجود در آب را هم دارد.

 

اما نکته مهم این جاست که زمانی می توان از این پارچ ها و فیلترهایشان توقع تصفیه و سالم سازی آب را داشت که خودشان با توجه به استانداردهای جهانی و در شرایطی استاندارد و مناسب طراحی و ساخته شده باشند. یک فیلتر استاندارد می تواند آلاینده ها، سختی و کدورت آب را از بین ببرد و آب را سالم و تصفیه شده تحویل مصرف کننده اش بدهد. از طرف دیگر، شما وقتی می توانید برای تصفیه آب آشامیدنی تان از یک پارچ تصفیه آب استفاده کنید که آب لوله کشی و سالمی در اختیار داشته باشید که احتمال می دهید در اثر عوامل ثانویه (مثل ترکیدگی لوله در میانه راه) آلوده شده باشد.

 

استفاده از این نوع پارچ های فیلتردار به هیچ عنوان برای تصفیه و مصرف آب های معمولی مثل آب رودخانه ها یا قنات ها و سایر آب های مشکوک توصیه نمی شود. بسیاری از افراد به پارچ و صافی مخصوص تصفیه آب دسترسی ندارند و با جوشاندن آب سعی در از بین بردن آلودگی های آن دارند اما باید به این افراد گوشزد کرد که جوشاندن آب، تنها آلودگی های میکروبی آن را از بین می برد و در حذف آلودگی های فیزیکی و شیمیایی مثل گل و لای، ذرات و جامدات معلق و کدورت و نیز رنگ های محلول در آب تأثیری ندارد.

 

به همین دلیل هنگام گسترش و اپیدمی بیماری هایی مانند بیماری وبا و یا سایر بیماریهای منتقله از طریق آب در هنگام بلایای طبیعی از قبیل بروز سیل یا زلزله به افراد توصیه می شود که آب مصرفی شان را پیش از نوشیدن بجوشانند تا آلودگی های میکروبی آن را از بین ببرند.

 

 

نکته ای هم که در جوشاندن آب هنگام مواقع اضطراری باید رعایت شود این است که آبی که قرار است جوشانده شود باید صاف و زلال و عاری از هرگونه آلودگی فیزیکی ملموس باشد، یعنی اگر شما آبی کدر همراه با گل و لای فراوان در اختیار دارید باید این آب را برای مدتی درون یک ظرف به صورت راکد قرار دهید تا گل و لای آن تهنشین شود و سپس آب زلال روی ظرف را برای جوشاندن استفاده کنید.

 

فقط باید تأکید کرد که این شیوه گندزدایی آب، تنها برای مواقع ضروری بوده و به محض دسترسی به آب سالم باید از آن صرف نظر کرد. از طرفی دیگر، می توان برای سهولت در کار تصفیه آب آشامیدنی در منازل و محل های زندگی و اطمینان از سالم بودن آب مصرفیاز فیلترهای مخصوص تصفیه آب که به راحتی روی شیر آب ظرفشویی قابل نصب است، استفاده کرد.

برگرفته از: www.salamat.ir
گردآوری و تنظیم:گروه سبک زندگی آکا ایران
.

منبع : persianpersia.com