خروج از کشور خانم ها چه شرایطی دارد ؟

منبع: دلگرم

94

1398/2/28

22:40


خروج از کشور خانم ها چه شرایطی دارد ؟

شرایط خروج از کشور دختر مجرد

بانوان تا سن 40 سالگی نیاز به اجازه سرپرست خود برای خروج از کشور دارند، خانم های مجرد تا قبل از ۱۸ سالگی با اجازه پدر یا جد پدری و در صورت فوت آنان قیم قانونی میتوانند از کشور خارج شوند. در صورتی که قیم نداشته باشد نیاز به اذن کسی نیست.

در قوانین جمهوری اسلامی ایران دختران بالای 18 سال ( تا سقف 40 سالگی ) برای خروج از کشور نیاز به اجازه سرپرست خود دارند ، (پدر ، همسر ) و آنها با اجازه سرپرست خود منعی برای دریافت گذرنامه نخواهند داشت.

شرایط خروج از کشور خانم متاهل

طبق ماده ۱۸ قانون گذرنامه خانم متاهل در هر سنی باشد برای خروج از کشور به اجازه شوهر نیاز دارد. شوهر در هر زمان از اجازه خود منصرف شود میتواند با مراجعه به پلیس گذرنامه نسبت به جلوگیری از خروج همسرش اقدام نماید.در این صورت گذرنامه خانم ضبط میشود.

بانوان در مواقع اضطراری میتوانند از دادستان اجازه خروج از کشور بگیرند. تشخیص ضرورت به عهده دادستان است و ایشان میبایست طرف ۳ روز نظر خود را اعلام کند.

زنانی که با شوهر خود مقیم خارج هستند و زنانی که شوهر خارجی دارند و به تابعیت ایرانی باقی مانده اند از این شرط مستثنی هستند.

خانم های متاهل در موارد اضطراری مانند نیاز به درمان ، فوت بستگان درجه یک و یا ملاقات با آنها ، سفرهای زیارتی و ... می توانند از دادگاه درخواست خروج از کشور نمایند.

شرایط خروج از کشور برای خانم های متاهل به قرار زیر است.

در مورد اجازه خروج از کشور بانوان متاهل طبق ماده 18 قانون گذرنامه ، صدور گذرنامه و پاسپورت نیاز به اجازه همسر خواهد بود ، ماده 19 نیز عنوان کرده است که اگر کسانی طبق ماده 18 صد‌‌‌ور گذرنامه موکول به اجازه آنان است ‌اجازه‌شان عد‌‌‌ول کنند‌‌‌، د‌‌‌ارند‌‌‌ه گذرنامه جلوگیری و گذرنامه تا رفع مانع ضبط خواهد‌‌‌ شد‌‌‌. همچنین لازم به ذکر است که طبق این ماده هر زمان و به هر دلیلی شوهر میتواند با مراجعه به اداره گذرنامه اجازه خود عدول و همسر خود را ممنوع الخروج کند.

اجازه خروج از کشور خانم های مطلقه

همانطور که گفته شد بانوان تا سن 40 سالگی نیاز به اجازه سرپرست خود برای خروج از کشور دارند اما زنان مطلقه تا سقف سنی 40 سال گرفتن گذرنامه نیازمند اجازه ولی قهری (پدر، جد پدری) یا دادگاه دارند.

افرادی که مشخصات زیر را دارند برایشان گذرنامه ثبت خواهد شد:

  • افرادی که سن انها کمتر 18 سال است.
  • کسانی که اجازه کتبی ولی یا قیوم خود را دارند.
  • کسانی که وظیفه های عمومی به گردن دارند البته با اجازه کتبی اداره عمومی.
  • بانوانی که کمتر 18 سال دارند اما ازدواج کرده اند با اجازه کتبی همسر خود.
  • بانوانی که شوهر خارجی دارند.
  • بانوانی که مقیم خارج از کشور هستند.

بهترین راه حل برای خروج زن از کشور

همانطور که می دانید ، زنان متاهل با اجازه کتبی شوهر خود میتوانند از کشور خارج شوند. اما با استفاده از شرط ضمن عقد ازدواج یا وکالتنامه بعد از عقد ازدواج ، زن برای خروج از کشور با مشکلی خاصی مواجه نمیشود.

ممنوعیت خروج از کشور معمولا یکی از نخستین کارهایی است که آقایان در هنگام وقوع اختلافات شدید انجام میدهند. ممکن است بعضی خانم ها فکر کنند که چون گذرنامه دارند ، فعلا مشکلی از این باب نخواهند داشت ! این تصور اشتباه است چرا که در این شرایط نیز مرد میتواند با مراجعه به اداره گذرنامه ظرف چند دقیقه همسر خود را ممنوع الخروج کند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ گذرنامه

بانوان میتوانید برای گرفتن گذرنامه با مراجعه به نمایندگی جمهوری اسلامی اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز عبارت اند از :

  • اصل شناسنامه
  • اصل گذرنامه
  • کارت ملی خود و خانواده
  • کامل کردن فرم اجازه همسر و فرزند
  • پرداخت کردن هزینه های موجود
  • همچنین حضور متقاضی گواهی

خروج از کشور اضطراری زن متاهل

در سال های اخیر ممنوعیت خروج بعضی از بانوان ملی پوش از کشور توسط همسرانشان، ضرورت تغییر این قانون را آشکار کرد. این اتفاقات سبب شد که طرح اصلاح ماده 189 قانون گذرنامه در مجلس مطرح شود، بر اساس تبصره الحاقی این طرح، حج تمتع، شرکت در مسابقات و همایش های علمی، فرهنگی و اقتصادی به نمایندگی از طرف ایران با تایید مراجع ذی صلاح جزو موارد اضطراری محسوب می شود و ذی نفع حق دارد نسبت به نظر دادستان در مدت 10 روز پس از ابلاغ به مراجع صالح اعتراض کند. البته در گذشته نیز زن می توانست در موارد اضطراری مانند درمان پزشکی با اجازه دادستان از کشور خارج شود.

مسلم است که حتی در حق خروج از کشور در بین زنان نیز نباید تبعیض ایجاد نمود. ولی به دلیل برخی مسائل فقهی و ارتباط آن با اذن خروج از کشور به نظر می رسد تغییر قانون میسر نباشد و قانون به شرحی که گذشت اصلاح شود. از منظر فهمی زن متاهل نمی تواند بدون اجازه شوهر خود از منزل خارج شود و این موضوع با تمکین زن در ارتباط است.

البته ضمانت اجرای عدم تمکین نیز مشخص است و آن اجازه ازدواج مجدد به مرد است. هر چند که این ضمانت اجرا ناعادلانه است و بنیان خانواده را سست تر می کند، اما زنی را نمی توان برخلاف خواسته اش مجبور به تمکین از شوهر نمود.

تصور کنید به درخواست زوج حکم عدم تمکین و اجراییه آن صادر شود، اقدام بعدی چیست ؟

زن توسط ماموران نیروی انتظامی جلب می شود تا به خانه شوهر فرستاده شود تا به زور از او تمکین نماید ؟ پاسخ منفی است.

در این صورت نفقه زن قطع شده و در صورت تقاضا به مرد اجازه ازدواج مجدد داده خواهد شد (صرف نظر از وقوع طلاق). پس در زمینه خروج از کشور نیز موضوع همین است، اگر زنی که قصد خروج از کشور را دارد با ممنوعیت شوهر مواجهه شود، یعنی به زور زن را وادار به تمکین از شوهر کرده ایم که این امر در قانون ما پذیرفته شده نیست. بعضی از زنان که به حقوق خود آگاه هستند، برای پیشگیری از بروز مشکل سعی می کند که این حق را به صورت شرط ضمن عقد کسب کنند.

حسب ماده 1119 قانون مدنی: «طرفین عقد ازدواج می توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنماید...» هر چند این ماده در مورد شروط مربوط به حق طلاق زوجه است، ولی با وحدت ملاک از این ماده قانونی می توان مواردی را که مخالف مقتضای عقد ازدواج نباشد، مانند حق خروج از کشور بدون موافقت زوج، را به عنوان شرط تکمیلی در عقدنامه گنجاند.

باید در نظر داشت دفاتر ثبت ازدواج به جهت این که این شرط جنبه اجرایی دارد، طرفین را پس از عقد به دفاتر اسناد رسمی جهت تنظیم وکالت نامه هدایت می کنند.

صرف قید اذن زن در خروج از کشور در سند ازدواج از نظر مقررات اداره گذرنامه کفایت نمی کند بلکه این اذن و اجازه باید در قالب یک وکالت از سوی زوج در یکی از دفاتر اسناد رسمی به نام زن باشد. برای این که زن با مشکلات محدودیت زمانی و عزل مواجهه نشود، بهتر است این وکالت را به صورت بلاعزل دریافت نماید.

مراحل صدور گذرنامه

در ابتدا باید به یکی از دفاتر پلیس +10 در نزدیکی محل سکونت خود مراجعه نمایید و با پرداخت 1000 تومان فرم و شناسه گذرنامه دریافت کنید همچنین مبالغ 37500 ریال (سه هزار و هفتصد و پنجاه تومان) و 750000 ریال (هفتاد و پنج هزار تومان) نیز باید پرداخت کنید.

در تمام مراحل فرآیند صدور گذرنامه شخص متقاضی باید حضور داشته باشد.
تمامی مبالغ باید با استفاده از دستگاه کارتخوان (POS) موجود در دفتر پلیس +10 پرداخت شوند و هیچگون پرداخت بانکی، اینترنتی و ... مورد قبول نیستند.

مدارک مشترک مورد نیاز بانوان و آقایان برای صدور گذر نامه

  1. اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
  2. ارائه آخرین گذرنامه (پاسپورت) متقاضی
  3. یک قطعه عکس 4×6 تمام رخ، با زمینه سفید با شرایط مشروح:
  4. از تاریخ انداختن عکس نباید 6 ماه گذشته باشد.
  5. آقایان رنگ لباس و زمینه یکسان باشد و بدون عینک؛ کلاه، آرایش مو (پیشانی و گوش ها باید مشخص باشند) و زیور آلات داشته باشند.
  6. بانوان (دختران بالای 6 سال) با حجاب کامل، بدون آرایش و زیورآلات و مقنعه ساده تیره طوری که گردی صورت مشخص باشد.
  7. اجازه قانونی و محضری از پدر و یا قیم برای متقاضیان کوچکتر از 18 سال.
  8. متقاضیان بالای 15 علاوه بر دارا بودن شناسنامه عکس دار باید در دفتر پلیس +10 حضور داشته باشند.
  9. متقاضیان زیر 15 سال علاوه بر حضور در دفتر پلیس +10 گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکسدار به همراه خود داشته باشند.
  10. متقاضیانی که بازنشسته نظامی می باشند و 5 سال از زمان بازنشستگی آنان می گذرد باید اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را ارائه دهند.
  11. متقاضیانی که بازنشسته نظامی می باشند و 5 سال از زمان بازنشستگی آنان نمی گذرد باید نامه از حفا یگان مربوطه ارائه دهند.
  12. متقاضیان نظامی شاغل می‌بایست نامه موافقت حفا یگان مربوطه را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارایه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارایه نمایند.

مدارک مورد نیاز بانوان جهت صدور و یا تعویض گذرنامه

اجازه نامه محضری برای بانوان متاهل از طرف همسر.

بانوان مقیم خارج احتیاج به اجازه محضری از همسر خود ندارند و همچنین اقامت با گذرنامه ایرانی قابل قبول می باشد.
بانوانی که همسر آن ها در قید حیات نمی باشند باید اصل گواهی فوت همسر و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه اصل طلاق نامه را ارائه دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو