کدبانوهای ایرانی بخوانند

▪ عسل: عسل خالص شفاف و روشن است و عطر خوبی دارد، برای مثال اگر مقداری از آن را بردارید، عسل کش می‌آید و به نازکی مو شده و هرگز از هم گسسته نمی‌شود.
▪ مرغ: مرغ تازه بوی بدی نمی‌دهد و رنگ آن صورتی کمرنگ و گوشت آن سفت است. اگر گوشت مرغ به رنگ سفید باشد تازه نیست و آن را زیاد از حد در آب گذاشته‌اند.
▪ سیب‌زمینی: اگر سیب‌زمینی دارای جوانه‌های زیاد و پوست سبزرنگ است از خرید آن خودداری کنید. سیب‌زمینی سالم باید پوستش سفت و محکم باشد.
▪ بادنجان: بادنجان خوب دارای پوست تیره و براق است و مغزی سفید و کم تخم دارد.
▪ فلفل دلمه‌ای: بدنه فلفل دلمه‌ای تازه، صاف، سفت و آبدار است و نرمی پوست آن نشانه ماندگی و پژمردگی است.
▪ بامیه: بامیه جوان، ریز و به رنگ روشن و بامیه‌های پیر، درشت، چوبی و خشن هستند. در هنگام خرید دقت کنید که فقط بامیه‌های جوان را جدا کنید.
● غذای خوشمزه
اگر می‌خواهید غذای شما خوشمزه شود، باید به نکته‌هایی توجه داشته باشید، شاید این نکات بسیار ساده باشند اما در عین سادگی، غذای شما را خوشمزه می‌کنند.
برای خوشمزه‌تر شدن خورش قرمه سبزی به جای آب از آب قلم گوساله استفاده کنید. خورش قورمه‌سبزی به زمان پخت زیاد با دمای خیلی کم احتیاج دارد تا کاملا جا بیفتد و روغن بیندازد. بهتر است برای پخت از آرام‌پز استفاده کنید. همچنین برای لعاب‌دار شدن، خورش از اسفناج نیز در سبزی قرمه‌سبزی استفاده کنید.
بهترین زمان برای اضافه کردن آبلیمو به خورش زمانی است که زیر اجاق را تازه خاموش کرده‌اید زیرا اگر آبلیمو در خورش جوش بخورد، رنگ خورش برمی‌گردد و زیبایی خود را از دست می‌دهد.
اگر خورش شما سوخت به هیچ‌وجه داخل آن آب نریزید، بلکه قسمت‌های سالم خورش را به ظرف دیگری انتقال دهید سپس مقداری آب گرم، نمک، روغن و ادویه به آن اضافه کنید.
اگر خورش شما شور شد، سیب‌زمینی را پوست کنده و به دو نیم تقسیم کنید و در خورش بیندازید تا کمی بجوشد چرا که سیب‌زمینی شوری غذا را به خود می‌گیرد.
برای نرم شدن گوشت و مرغ آن را در مخلوطی مساوی از سرکه و روغن به مدت دو ساعت قرار دهید. همچنین برای پختن گوشت سفت مقدار بسیار کمی جوش شیرین به آب آن اضافه کنید. برای از بین بردن بوی بد گوشت و مرغ در هنگام پختن به آن چند حبه سیر، کرفس، هویج درسته یا خرد شده اضافه کنید. هنگامی که می‌خواهید مرغ منجمد را ذوب کنید، آن را درون آب نمک سرد قرار دهید. این کار باعث می‌شود خون باقی مانده در آن خارج شود و گوشت سفید‌تر و پاکیزه‌تر شود.
برای اینکه قارچ در زمان سرخ شدن سیاه و از جلوه آن کم نشود، چند قطره آبلیمو به آن اضافه کرده و بعد با شعله زیاد آن را تفت دهید. قارچ‌ها برای پخته شدن احتیاج به زمان کمی دارند.
● نگهداری موادغذایی
برای نگهداری غوره آن را داخل شیشه‌ای بریزید و رویش را با آبغوره یک‌ساله بپوشانید، در شیشه را محکم ببندید و در یخچال نگهداری کنید یا آبغوره را در شیشه‌های کوچک بریزید و پس از باز کردن هر شیشه آن را سریع مصرف کنید
پیش از گذاشتن هویج در یخچال، سر هویج‌ها را ببرید و آنها را در سبدی قرار دهید تا خشک و پلاسیده نشوند.
حبه‌‌های سیر را بسته‌بندی کرده فریز کنید و هنگام مصرف پوست آنها را کنده و قبل از این که یخ‌شان باز شود آنها را خرد کنید.
چای رادر داخل ظرف دربسته نگهداری کنید و اگر از پاکت چای استفاده می‌کنید سرپاکت را ببندید و داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید سپس در کیسه را محکم گره بزنید تا عطر چای باقی بماند.
برای اینکه رب‌ گوجه‌فرنگی تا مدت‌ها تازه و خوش‌رنگ باقی بماند هنگامی که رب را در ظرف می‌ریزید، روی آن کمی روغن بریزید تا هوا به رب نرسد، بعد ظرف را در یخچال قرار دهید. همچنین رب‌ گوجه‌ را در مکان خنک یا داخل یخچال نگهداری کنید.
● نکات کوتاه خانه‌داری
اگر قبل از کوبیدن میخ به دیوار، میخ را کاملا چرب کنید با اولین ضربات چکش، میخ به آسانی در دیوار فرو خواهد رفت.
میله‌های کاموا را پس از کج شدن دور نیندازید بلکه مدت کوتاهی در محلول سرکه داغ قرار دهید تا نرم شوند، پس از نرم شدن آنها را به آسانی و با دقت صاف کنید و برای سفت شدن مجدد، میله‌ها را در آب یخ یا در یخچال قرار دهید.
هنگامی که تابه، روی اجاق‌گاز به دلایل مختلف آتش گرفت، در این صورت شما به جای اینکه سعی کنید با فوت کردن یا ریختن آب، آتش را خاموش کنید، فورا یک سینی را روی تابه بگذارید تا پس از اتمام اکسیژن، آتش خاموش شود.
اگر درون قالب‌های یخ، آب‌گرم بریزید، تکه یخ‌های مقاوم‌تری به دست خواهید آورد.
● برطرف کردن برق لباس!
برای جلوگیری از برق افتادن لباس همیشه باید آرام، اتو بزنید. روی لباس‌ها، یک پارچه نازک انداخته و سپس اتو کنید همچنین در صورت برق افتادن لباس می‌توانید با یک ‌پارچه نم‌دار برق آن را برطرف کنید.
به یاد داشته باشید که معمولا لباس‌های تیره‌رنگ پس از مدتی استفاده و به کار بردن اتوی داغ برق می‌اندازد و لباس، کهنه به نظر می‌رسد. برای رفع این عیب یک حوله نخی را در سرکه ولرم فرو کنید و سپس بیرون آورده و خوب فشار دهید و آن را محکم به نقطه‌ای از لباس که برق افتاده بمالید، برق لباس برطرف خواهد شد.
نظافت منزل
برای نظافت سنگ ابتدا گرد و غبار آن را با پارچه پاک کنید، سپس از آب ولرم و پودر صابون استفاده کنید. همچنین برای شستشوی سنگ مرمر از اسیدها استفاده نکنید. لکه‌های سنگ مرمر را با پارچه آغشته به آب اکسیژنه پاک کنید و از روغن‌های مخصوص سنگ مرمر برای براق نمودن و جلای آن استفاده کنید. هرگز ظروف گرم یا اتوی داغ روی سنگ مرمر نگذارید.
مبل‌‌‌ها را مرتبا با جاروبرقی تمیز کرده و به کمک اسفنج مرطوب، لکه‌های آن را برطرف کنید.

مجله خانواده سبز
ویرایش و تلخیص:آکاایران