زمانیکه شعله های آتش زبانه بگیرند، مهار کردن آنها کار دشواری است. هر ساله تعداد بسیار زیادی از افراد به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در سراسر جهان در آتش سوزی هایی که قابل پیشگیری بوده اند، جان خود را از دست می دهند. در حالی که با رعایت نکاتی در نحوه به کار بردن وسایل و آگاهی از به کار بردن برخی روش ها می تواند شما را ایمن تر گرداند . در این مقاله نکاتی پیرامون مبحث ایمنی در زمان آتش سوزی ذکر می شود:

نصب حسگرهای دود

شماره های ضروری را حفظ کنید

 فقط فراموش نکنید که هنگام آتش سوزی ابتدا خانه را ترک کرده و سپس از یک مکان امن در خارج از خانه با آتش نشانی تماس بگیرید.

در محل زندگی خود حسگرهای دود نصب کنید، هر ماه حداقل یکبار درست بودن آنها را چک کنید و حداقل سالی یکبار باتری آنها را عوض نمایید.

پس از اطفاء حریق

مجروحان را در یک مکان مناسب قرار بدهید. اگر جراحت آنها سنگین باشد می بایست تحت مداوای پزشک قرار بگیرند. در این صورت باید با اورژانس هم تماس گرفته و درخواست کمک کنید. حتماً خارج از مکان خسارت دیده باقی بمانید مگر اینکه آتش نشان ها بگویند می توانید وارد خانه بشوید.

مطمئن شوید که در هر شرایطی راهی برای خروج وجود دارد

برخی از افراد سیستم های امنیتی پیچیده ای را برای خانه های خود در نظر می گیرند. پیش از پرداخت هزینه برای سیستم های امنیتی الکترونیکی ابتدا مطمئن شوید که برنامه ای برای خروج اضطراری در آن وجود دارد.

فضای اختصاصی برای بخاری و هیتر

بخاری و سایر گرم کن ها نیاز به فضای اختصاصی دارند. بهتر است آنها را حداقل 50 سانتی متر دور از موادی که به راحتی آتش می گیرند، قرار دهید. هیچ گاه وقتی قصد خارج شدن از منزل را دارید، بخاری و وسایل گرم کننده را روشن نگذارید.

سیگاری ها بیشتر مراقب باشند

هیچ گاه در تخت خواب و یا زمانیکه احساس خواب آلودگی می کنید، سیگار نکشید. ته سیگارهایی که به درستی خاموش نشده اند یکی از ابتدایی ترین دلایل بروز آتش در منازل مسکونی هستند.

در زمان آشپزی دقت کنید

مواد قابل احتراق و اشتعال را دور از شعله گاز نگه دارید. در زمان آشپزی لباسی بپوشید که آستین های آن تنگ باشد. اگر روغن درون ماهیتابه آتش گرفت، با رعایت نکات ایمنی درب ماهیتابه را روی آن بگذارید تا آتش خفه شود، و شعله را خاموش کنید.

خطرات کبریت و فندک

کبریت و فندک در دستان کودکان فاجعه به بار می آورند. آنها را جایی بگذارید که کودکان به آن دسترسی نداشته باشند. به بچه ها آموزش دهید که کبریت و فندک جزء ابزار و اسباب کار هستند و فقط بزرگترها مجاز به استفاده از آن می باشند.

 
نکات ایمنی برقی را رعایت کنید

اگر وسیله ای برقی هنگام کار کردن دود کرد و یا بوی سوختگی از آن بیرون آمد، کار کردن را قطع کنید، وسیله را از پریز برق در بیاورید و به تعمیرگاه ببرید. سیم های فرسوده را تعویض کنید، و از سیم های رابط طویل استفاده نکنید. حتی الامکان سیم های رابط را از زیر فرش رد نکنید. هیچ گاه در جعبه تقسیم و فیوزها کارهای مهندسی انجام ندهید!

خنک کردن محل سوختگی

اگر کسی دچار سوختگی شده بود محل سوختگی را برای 10 الی 15 دقیقه در معرض آب یخ قرار دهید. اگر محل سوختگی تاول زد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

خروج اضطراری از خانه را تمرین کنید و راههای خروجی را پیش از وقوع حادثه امتحان کنید. در زمان آتش سوزی دود همه جا را فرا گرفته و به راحتی نمی توانید اطراف خود را ببینید.
مراقب لامپ های هالوژن باشید

اگر در منزلتان از لامپ های هالوژن استفاده می کنید، مطمئن شوید که با پرده ها و پارچه های قابل اشتعال به اندازه کافی فاصله دارند. هیچ گاه زمان خروج از خانه آنها را روشن نگذارید.

سایر نکات ضروری:

 پیش از باز کردن درها ابتدا آنها را با نوک انگشتان لمس کنید تا اگر درب بیش از اندازه گرم شده بود دچار سوختگی نشوید.

 اگر لباس هایتان آتش گرفت آنها را در بیاورید و یا روی زمین بخوابید و غلط بزنید.

 در زمان خواب درب اتاق خواب را ببندید. این کار مانع ورود دود و گرمای کشنده به داخل اتاق شده و شما زمان بیشتری برای گریز از آتش پیدا می کنید.

‌به هر طریقی که می توانید کلیه ساکنان را با خبر کنید: داد زدن، کوبیدن به دیوارها، سوت زدن و...

‌ در آتش سوزی زمان اهمیت بسیار زیادی دارد. وقت خود را با لباس پوشیدن هدر ندهید، و به دنبال اشیاء قیمتی خود نباشید.

‌ هنگام خروج هیچ گاه از آسانسور استفاده نکنید. شعله های آتش به سمت بالا زبانه می کشند و محور عمودی آسانسور بهترین مکان برای گسترش آتش است. اگر برق آسانسور قطع شود، شما در داخل آن حبس می شوید.

 اگر محیط پر از دود شده بود خم شوید و روی دست ها و زانوهای خود حرکت کنید.

 هیچ گاه از چراغ های خوراک پزی برای گرم کردن فضای داخلی خانه استفاده نکنید.

نشریه منزل

تنظیم برای تبیان : کهتری

مقالات مرتبط

آبیاری فیتیله ای بیاموزید

حیاتش وابسته به آب است

نگهداری بهتر از یخچال

ضرورتی فراموش نشدنی

نکاتی در مورد سینک ظرفشویی

برای علاقمندان به زندگی زیر دریا

خریداران خانه بخوانید!

اول ایمنی، بعد کار

منبع : tebyan.net