استفاده از اهرم ارعاب و تهدید به خصوص در سال‌های اخیر به ابزاری متعارف در دست جریانی خاص تبدیل شده است. یک روز پیامک‌های تهدیدآمیز برای مسئولان کشور در مجلس، دولت و حتی مجمع تشخیص مصلحت می‌فرستند، روزِ دیگر استیضاح وزرا یا طرح سوال یا استعفای رئیس جمهور را پیش می‌کشند. ابزاری که گویا در آستانه انتخابات مجلس یازدهم بازهم در دست گرفته اند و اینبار به بهانه بودجه هم نمایندگان را تهدید می کنند هم دولتی ها را مورد حمله قرار داده اند. آنچنان که روز گذشته برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند که پیامک های تهدید آمیزی درباره «کلیات لایحه بودجه ۹۹ در کمیسیون تلفیق» دریافت کرده اند. 

جنجال‌آفرینی‌های پیامکی یک «جمع خاص» 

روز گذشته قاسم میرزایی نکو،یکی‌ از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ گزارش عجیبی از شرایط بررسی این لایحه درمجلس ارائه کرد. او اعلام‌ کرد؛ «از همان نشست‌های اولیه کمیسیون تلفیق فضاسازی‌ها و جنجال‌آفرینی‌ها برای رد کلیات  بودجه از سوی “جمعی خاص” کلید خورد چنانچه در روز بررسی و رای‌گیری کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق بیش از ۱۰۰ پیامک در حمایت از رد بودجه برای من ارسال شد، پیامک‌هایی که بعضا تهدیدآمیز و برخی دیگر با ادبیاتی تند و زشت خواستار رد کلیات  لایحه بودجه از سوی اعضای کمیسیون تلفیق بودند.»

علی اکبری، نماینده شیراز هم در گفتگو با خبرآنلاین موضوع ارسال پیامک‌ به منظور رد لایحه بودجه را تایید کرده و گفته است؛ «تاکنون بیش از ۱۰۰ مورد پیامک به منظور رد کلیات لایحه بودجه برای بنده ارسال شده است. جالب است که متن‌های ارسالی مشترک است و اگر یک متن غلط املایی داشته باشد در سایر پیامک‌ها تکرار می‌شود.»

موج‌سواری با داستان خیالی «استعفای رئیس‌جمهور»

این دو عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ اما پرده از یک دروغ آشکار تندروها هم برداشتند. نصرالله پژمان‌فر، یکی‌از نمایندگان مجلس و عضو جبهه پایداری دو روز پیش در گفت‌وگویی مدعی شد که «محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه‌ کمیسیون تلفیق، نمایندگان را به استعفای رئیس جمهوری در صورت تصویب نشدن کلیات لایحه بودجه تهدید کرده است.»

موضوعی که میرزایی نکو آن را «دروغ‌پردازی» خوانده و می گوید؛ «در نشست رأی به کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ در کمیسیون تلفیق هرگز آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه سخن از استعفای رئیس جمهوری به میان نیاوردند.تعجب می‌کنم که طرح چنین مباحثی چگونه به ذهن برخی افراد می‌رسد و چگونه برای مقاصد سیاسی و جناحی‌شان چنان داستان سرایی‌هایی می‌کنند.»

وی می گوید؛ «در کنار داستان‌سرایی و دروغ‌پردازی‌های برخی، بی‌توجهی به تصمیم جمعی نهایت بی‌اخلاقی است و خیانت در امانت محسوب می‌شود چه برسد به اینکه این خیانت بر مبنای دروغگویی هم باشد.»

علی اکبری نماینده شیراز و عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ نیز در گفتگو با خبرآنلاین نیز در همین رابطه با رد اظهارات پژمان‌فر، اینطور توضیح داده است: «آقای نوبخت اصلا چنین حرفی نزدند و این ادعای آقای پژمانفر کذب محض است.»

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در توئیتی در واکنش شایعه‌سازی عضو جبهه پایداری درباره تهدید رئیس جمهور به استعفا نوشت: اردیبهشت امسال ترامپ رسماً اعلام کرد می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، البته او به این هدفش نرسیده و نخواهد رسید اما نمی‌دانم چرا برخی‌ها در داخل و متأسفانه از نمایندگان مجلس اصرار دارند که هدف ترامپ حتماً در سال آینده محقق خواهد شد!

وی در توییت دیگری نوشت: در همین راستا دروغی چون «تهدید به استعفای رییس جمهور برای تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق»! را نیز منتشر کرده‌اند که فراتر از کذب و مضحک بودنش، اهانتی آشکار به همکاران خودشان در مجلس است. آیا نمایندگان محترم مجلس چنین راحت مرعوب تهدیدهای تخیلی می‌شوند؟!

محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس هم با رد ادعاهای نماینده عضو جبهه پایداری، می گوید؛«این جمع افراد فرصت‌طلبی هستند که نانشان در مایوس شدن مردم و حاشیه سازی است، فرصت‌طلبانی که ابایی از ایراد سخنان نادرست و ناحق ندارند و فقط می‌خواهند خودشان را تحمیل کنند.»

محمد کاظمی، نماینده ملایر و عضو کمیسیون تلفیق، هم با تکذیب این ادعا گفت: «آقای نوبخت مسائلی را توضیح دادند، اما به هیچ وجه نگفتند اگر این بودجه را تصویب نکنید دولت استعفا می‌دهد.ادعای تهدید آقای نوبخت به استعفای دولت در صورت عدم تصویب بودجه کذب محض است.»

ارسال کنندگان پیامکِ تهدیدآمیز در حاشیه‌ای امن

ارسال این پیامک‌های تهدیدآمیز اما موضوعی مسبوق به سابقه است.پس از ارائه لوایح چهارگانه الحاق بهFATF از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی هم، بهارستان نشینان شاهد فضاسازی های گسترده‌ای علیه پیوستن ایران به این کنوانسیون بودند. تا جایی که به موازات پهن کردن طومارهای اعتراضی در صحن علنی مجلس، بسیاری از نمایندگان از دریافت پیامک‌های تهدیدآمیز خبر دادند. 

حتی زمانی که تصمیم گیری بر سر این لوایح به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید، مجید انصاری یکی از اعضای مجمع اعلام کرد که «پیامک‌هایی با محتوای‌ تهدید به قتل و به تعبیر آنان، برخورد خونین دریافت کردم.» احمد توکلی هم بر این موضوع صحه گذاشت و گفت: «روزانه ۷ تا ۱۰ پیامک برای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رد لوایح FATF ارسال می‌شود.»

مدت زمانی کوتاه اما رسانه‌ها از مشخص شدن منشا تهدیدات خبر دادند و نوشتند که اینکار از حسینیه‌ای در خیابان چمران “شهر مشهد” و با هدایت عضو سابق شورای این شهر صورت گرفته بود.

سناریوی تکراری ارسالِ پیامک‌های تهدیدآمیز حتی پیش از آن و در جریان بررسی برجام در مجلس هم روی میز تندروها و دلواپسان قرار گرفته بود و چندین و چندین بار در جریان استیضاح برخی وزرا هم بکار گرفته شد. گویی این افراد و جریان‌ها در چنان حاشیه امنی قرار گرفته اند که همواره در بزنگاه‌ها سر برمی‌آورند و هرچه خلاف میل و نظرشان باشد را با چنین روش‌هایی رد می‌کنند.

همراه شدن برخی تریبون ها با تندروهای دلواپس

اما فاز جدید ادعاهای این چنینی برای فشار و فضاسازی علیه دولت گویا قرار نیست به مجلس محدود شود و به نظر می‌رسد دامنه گسترده‌تری را در برگفته است. تا جایی که فشار به دولت در رابطه با بودجه ۹۹، روز گذشته به تریبون‌های نماز جمعه هم کشیده شد.

آنچنان که علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و یکی از منتقدان دولت با انتقاد از تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۹ در کمیسیون تلفیق مجلس، گفت: «این چه شکلی از بررسی است که شما تصویب کردید. آخر این بودجه‌ای که ارائه شده بودجه یک کشور در حال جنگ اقتصادی است؟ ما در جنگ اقتصادی هستیم و بودجه‌ای که مورد مصرفش شرکت های دولتی است در حالی که دو هفته پیش رئیس دیوان محاسبات در مجلس اعلام کرد بیش از پنجاه درصد این شرکت‌ها زیان‌ده است.»

او خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق تاکید کرد: «بودجه مال این مردم گرفتار در چنگ دشمن است. شما منابع درآمدی بودجه را چه دیدید؟ آیا بودجه متکی به فروش یک میلیون بشکه نفت با بودجه شرایط جنگ اقتصادی تطابق دارد؟ این چه بودجه‌ای است که شما کلیات آن را تصویب کردید؟»

علم‌الهدی درحالی این حملات تند و تیز را علیه دولت کرده که در دوران تحریم ها در دولت محمود احمدی‌نژاد پیشنهاد داده بود؛ «اگر مرغ در دسترس نیست آن را با یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید».

دلواپسان فقط به دنبال بازگشت به قدرت هستند

قابل کتمان نیست که فشار هرچه بیشتر به دولت به بهانه‌های مختلف در دستور کار عده‌ای در کشور قرار گرفته که هدفی جز بازگشت به قدرت را برای خود متصور نیستند، گروهی که گاهی از آنها با عنوان «گروه فشار» یا «نیروهای خودسر و تندرو» یا «دلواپسان» یاد می‌شود و به طرق مختلف اقدامات خود را پیش می‌برند و در برهه‌های مختلف‌ حتی رئیس‌جمهور را  به غرق شدن در «استخر فرح» تهدید کردند. و تنها چند روز پس از این موضوع، یکی از مداحان معروف تهران با یادآوری چگونگی درگذشت مرحوم آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی»، روحانی را مخاطب تهدیدی مشابه قرار داد. حالا هم نوع تنظیم لایحه بودجه به دستاویز جدیدی برای تحت فشار قرار دولتِ حسن روحانی در آستانه برگزاری انتخابات تبدیل شده است.