مکان های دیدنی زرین شهر و معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری این منطقه

مکان های دیدنی زرین شهر و معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری این منطقه


منبع: آرگا

223

1398/10/7

12:15


زرین شهر سومین شهر پرجعیت و مهم استان اصفهان است که در ۳۲ کیلومتری آن قرار گرفته است. زرین شهر از نظر صنعتی در همسایگی ابر کارخانه های صنعتی همچون ذوب آهن و مجتمع و فولاد قرار گرفته و همچنین از نظر مکان های دیدنی زرین شهر می توان به پارک ساحلی، مسجد جامع و دیگر مناطقی که در ادامه این مطلب به بیان آن پرداخته ایم، اشاره کرد.

زرین شهر از شهرستان های لنجان با جمعیتی حدود ۵۵،۸۱۷ نفر در موقعیت جنوب غربی استان اصفهان قرار گرفته است. زرین شهر در کنار زاینده رود و بزرگراه های کنار گذر غربی اصفهان و جاده استراتژیک اصفهان به چهامحال بختیاری قرار گرفته که همین امر موجب افزایش مکان های دیدنی  آن شده است.

آشنایی کلی با زرین شهر

آشنایی با زرین شهر

زرین شهر با مساحت ۷۰ کیلومتر مربع، به عنوان شهرستان صنعتی- کشاورزی در لنجان و از شهرهای مهم استان اصفهان شناخته شده است. زرین شهر در فاصله ۳۲ کیلومتری اصفهان قرار گرفته که با دارا بودن آب و هوای خشک و فصول نا منظم دارای جاذبه های گردشگری فراوان می باشد. با قرار گیری زاینده رود در مسیر این شهر ساحل زیبا و آرام بخشی از آن رقم خورد که هرساله محل اسکان مسافرین می باشد. وجود این شهر در جاده استراتژیک شمال-جنوب به عنوان چهار راهی برای اتصال شمال، جنوب، شرق، غرب؛ منطقه ای زیبا و شگفت انگیز از خود رقم زده است.

زرین شهر؛ شهری صنعتی و کشاورزی است که انواعی از قومیت ها را در خود جای داده و به شهری با مردمان غیور، شریف، زحمت کش و مهمان نواز تبدیل شده است. زرین شهر با دارا بودن پیشینه تاریخی درخشان و دارا بودن نقاط تاریخی، گردشگری، تفریحی و مکان های دیدنی همچون مسجد جامع، مسجد صباخی، جز مکان های گردشگری و شهری با جاذبه گردشگری فراوان شناخته شده است.

علاوه بر مکان های دیدنی زرین شهر این شهر دارای محصولات مهمی همچون برنج لنجان است که در اطراف این شهر کشت می شود. برنج این منطقه بسیار خوش بو طعم است و نظیر آن در هیچ گوشه از جهان یافت نمی شود. از دیگر محصولات زرین شهر می توان به گندم، چغندر، صیفی جات، انواعی از مرکبات اشاره کرد.

شهرداری زرین شهر با احداث طرح های متعدد فضای سبز در پارک ها، ایجاد مراکز تفریحی و سالم برای بازی و نشاط کودکان و نوجوانان، احداث ویلاهای مسکونی جهت اقامت مسافران، ایجاد رستوران های بین راهی با نظارت بر بهداشت آن ها شرایط خوبی برای بازدید از مکان های دیدنی زرین شهر فراهم آورده است. همچنین پارک بازی ساحلی زرین شهر که در کنار زاینده رود قرار گرفته آن را  به یکی دیگر از جاذبه های گردشگری زیبا در این شهر تبدیل کرده است.

مکان های دیدنی زرین شهر

موقعیت جغرافیایی این شهر را می توان با ذکر مرکزیت آن بر لنجان، و قرار گیری آن به مواصلات ۵ استان؛ چهارمحال بختیاری، کهگلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس بیان کرد.

به دلیل وجود مکان های دیدنی زرین شهر و مهاجر پذیر بودن آن، لقب ایران کوچک به آن داده شده است که اکثریت ملت ها را در خود جای داده و بدون هیچ گونه درگیری و نزاع در صلح و آرامش در کنار یک دیگر زندگی می کنند. این شهر دارای آثار و بناهای تاریخی بسیار است که هریک پیشینه تاریخی دارند؛ زرین شهر به عنوان مهد هنر، صنعت، فرهنگ شناخته شده است و تمامی افراد اهل هنر از این شهر به نیکی و احترام یاد می کنند.

زرین شهر دارای هنر های دستی بسیار متعدد است که  می توان به قلمه زنی، معرق چوب، منبت کاری، گلیم بافی، سازسازی، کنده کاری روی چوب، نقاشی روی سفال، سراجی سنتی، قالی بافی، سرمه دوزی، ملیله دوزی، پولک و منجوق دوزی اشاره کرد و همچنین در صنعت نگارگری ایرانی می توان به بیان مینیاتورسازی، تذهیب و تشعیر، صحافی، خطاطی، قلمکارسازی، طلاسازی سنتی، دوخت لباس های سنتی، بافتنی های سنتی، سوخت روی چوب، نقش اندازی با ساقه برنج و گندم و حصیر بافی پرداخت.

آبشار و مکان دیدنی زرین شهر

مناطق گردشگری زرین شهر

  1. امام زاده بابا سبز در روستای اشیان
  2. امام زاده سید هادی محمد در روستای هاردنگ
  3. کناره های رودخانه زاینده رود در روستای اشیان
  4. پارک ساحلی شهر سده لنجان
  5. پارک ساحلی شهر چمگردان
  6. پارک ساحلی زرین شهر
  7. مسجد رحیم خان معروف به جامع
  8. منظره های دیدنی حاشیه زاینده رود
  9. آبشار شاه لولاک در نزدیکی شهر چرمهین
  10. کوه قلعه بزی
  11. برج کبوتر خانه زرین شهر
  12. زیارتگاه بابا شیخ علی
  13. امازاده شاهزاده ابراهیم  شهر باغ بهادران
  14. چهاربرج باغ بهادران
  15. چنار پیر روستای خشوئیه

 معرفی مکان های دیدنی زرین شهر

زرین شهر دارای مکان و جاذبه های گردشگری بسیار است که در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

  • پارک ساحلی زرین شهر:

پارک ساحلی از دیگر مکان های دیدنی زرین شهر

پارک ساحلی زرین شهر در حاشیه شمالی زاینده رود و جنوب شهر واقع شده است و زاینده رود به دلیل گذر از مناطق سبز و دلچسب در این مکان آب و هوایی دلپذیر به وجود آورده است. طول این پارک چیزی حدود ۲۰۰۰ متر مربع و مساحت آن ۲۰۰۰۰۰متر مربع می باشد.

از جذابیت های این پارک می توان به وجود دریاچه ای با مساحت ۳۰۰۰۰متر مربع اشاره کرد؛ که برای پرورش ماهی و قایق رانی گزینه خوبی به شمار می رود. در مسیر پیاده روی آن انواعی از درخت های سرسبز وجود دارد که باعث آب و هوایی دلپذیر شده است. استفاده از قایق های این منطقه و ایجاد محیطی هیجانی به دیگر جذابیت های این محیط افزوده است، همچنین پارک ساحلی زرین شهر در فصل بهار به زیباترین شکل ممکن در می آید و قدم زدن در آن حال و هوا تجربه ای جدید با خاطره ای دل انگیز برای شما رقم می زند.

این پارک دارای فضاها و امکانانت بسیار زیباست که حدود ۲۴ سال پیش ساخته شد و از آن زمان تا کنون امکانات بسیاری به آن اضافه شده است. از دیگر مکان های دیدنی زرین شهر و امکانات و وسایل تفریحی این پارک ساحلی می توان به انواع ماشین برقی، قطار برقی، آب نما، زمین بازی کودکان اشاره کرد.

  • مسجد جامع:

این مسجد یکی دیگر از مکان های دیدنی زرین شهر می باشد؛ و از قدیمی ترین بناهای تاریخی این شهرستان به شمار می رود. این مسجد با تمام فنون معماری اسلامی در حدود ۲۰۰ سال  پیش به دست مرحوم حاج رحیم خان ساخته شد. از ویژگی های این مسجد می توان به شبستان جنوبی آن که دارای ۴۰ ستون است و به وسیله گل و خشک ساخته شد، و همچنین صحنی ۴ ضلعی که از ۴ صفحه بزرگ و ۱۲ ایوانچه کوچک که به صورت حسینیه ساخته شده است، اشاره کرد.

مسجد جامع دارای ۵ درب است که فقط ۲ درب آن اصلی و دارای سکو و سر درب های هایی با زنجیر ترازو می باشد؛ این ترازو ها در قدیم به معنای در امان بودن هر خطاکاری است که به این مسجد پناه آورده است. در گذشته از قسمت شرقی این مسجد به عنوان اتاق هایی برای فرا گرفتن علم توسط عالمان و دانش آموزان استفاده می شد؛ که با گذشت زمان و امروزه از این محل به عنوان مکانی برای دفن کدخدا و افراد سرشناس استفاده می کنند. همچنین از قسمت شرقی این مسجد برای دفن اذان گویان، و از قسمت جنوبی برای دفن علما و دانشمندان استفاده می کنند.

مساجد و مکان های دیدنی زرین شهر

  • مسجد صباحی:

در جنوب شرقی زرین شهر مسجدی قرار گرفته که به باور عموم، مربوط به دوره اسماعیلیان می باشد و به دلیل احداث آن به دست حسن صباح آن را صباح نامیدند. با گذشت زمان و تغییر لهجه ها کم کم به مسجد صباحی معروف شد. مسجد صباحی که از دیگر  مکان های دیدنی زرین شهر است به دلیل استفاده از خشت های بزرگ در بنای این مسجد که از جنس آتشگاه اصفهان در وره ساسانیان است، باستان شناسان قدمت این مسجد را به پیش از اسلام ربط داده اند. این بنای قدیمی دارای ۸ ضلع است که دارای سقف گنبدی شکل با ارتفاع متوسط، و دیوار هایی با ضخامت ۲ متر ساخته شده است.

مسجد صباحی در ابتدا داخل آبادی بوده، اما با گذشت زمان و گسترش این محل به سمت زمین های مرتفع شمال و غرب کشیده شد و با گذشت زمان به مکانی متروک تبدیل شد. آثار خرابه ای که در اطراف این محل بر جا مانده نشان از وجود دیگر آثار تاریخی در دوره اسماعیلیان است که اکنون از آن ها تنها خرابه ای به جا مانده است؛ از این آثار می توان به حمام صحرایی و آسیاب تنوره اشاره کرد.

  • حمام ساحل:

حمام حاج رضا قلی سلیمیان ریزی معروف به حمام ساحلی؛ از دیگر مکان های دیدنی زرین شهر است که با مساحتی حدود ۴۰۰ متر در سال ۱۳۱۳ هجری، با دوبخش قدیمی و تقریبا نوساز هرساله مورد بازدید مسافران قرار می گیرد. قدمت این حمام به دوران قاجاریه باز می گردد و قسمت قدیمی آن دارای سربینه، گرم خانه ، خزینه می باشد.

  • مسجد رحیم خان:

این مسجد از دیگر مکان های دیدنی زرین شهر است که در آثار ملی ثبت شده است. قدمت این مسجد به زمان قاجاری باز می گردد و به دست مرحوم محمد رحیم خان ریزی با یک شبستان و تعدادی طاق در محوطه حیاط ساخته شده  است. این مسجد در حیاط خود سنگ آب ارزشمندی دارد که هر ساله مورد بازدید عموم قرار می گیرد، و همچنین  اتاق های موجود در این محل مکان دفن کدخدایان و علما و خوانین می باشد.

مخروبه و مکان های دیدنی زرین شهر

  • گرمابه حاج رضا قلی:

این گرمابه دارای دو بخش زنانه و مردانه است که از زمان قاجار به جا مانده است. این گرمابه از دیگر مکان های دیدنی زرین شهر است که به تازگی به ثبت ملی رسیده است.

  • کبوتر خانه باغ برجی:

این محل در دوران صفویه به صورت استوانه ای ساخته شد، که به دلیل نمای زیبا و تاریخی به ثبت ملی رسیده بود اما امروزه به دلیل بی توجهی مسئولین قسمتی از آن به دست مالکین زمین های اطراف ویران شده و تا کنون هیچ عملی جهت بازسازی دوباره آن صورت نگرفته است.

  • پل کله:

قدمت این پل به دوران صفویه باز می گردد و از دیگر مکان های دیدنی زرین شهر به شمار می رود. این پل به دلیل بی توجهی مسئولین در معرض خطر و ویرانی قرار گرفته است.

  • قلعه چهار برج:

این قلعه در قسمت مرتفع زرین شهر واقع شده است. قدمت آن مربوط به اواخر صفویه و اوایل قاجاریه است ، همچنین این قلعه دارای ۴ برج دیده بانی است.

  • کبوتر خانه:

کبوترخانه هایی در اکثر نقاط شهرستان لنجان وجود دارد که زیبایی آن خارج از لطف نیست. از مکان های دیدنی کرچگان برج کبوتر ۲۰۰ ساله ای است که از گذشته برای دیده بانی از آن استفاده می شد.

بازدید از مکان های دیدنی زرین شهر

  • قلعه کافر:

در طول مسیر زرین شهر باغ هایی با قلعه خشتی زیبا وجود دارد که قدمت آن مربوط به اواخر دوره قاجار می باشد.

  • آبشار شاه لرا:

در ۵ کیلومتری چرمهین و دامنه کوه رخ آبشار زیبای شاه لورا وجود دارد که از این کوه سرچشمه می گیرد. این آبشار با توجه به میزان بارش در آن سال، در بهار و تابستان از مردم پر لطفی که به آن جا می روند، پذیرایی می کند. در کنار این آبشار، آبشار دیگری به نام هولوکی جریان دارد که در فصول پر باران بسیار خروشانتر و بزرگتر از آبشار شاه لرا می باشد.

  • گردنه رخ:

این گردنه در مسیر ارتباطی اصفهان و چهارمحال بختیاری قرار گرفته است و مرز این دو استان و آخرین منطقه غرب اصفهان را تعیین می کند. این گردنه از دیگر مکان های دیدنی زرین شهر است که با پیچ و خم های تند از سطح زمین تا بالاترین منطقه از این کوه ادامه دارد.

مکان های دیدنی زرین شهر

دیگر جاذبه های زرین شهر

  1. ویلاهای ساحلی در باغ بهادران
  2. گردنه رخ
  3. مجموعه تفریحی و قایق رانی ذوب آهن
  4. منطقه گردشگری سعید آباد
  5. گردشگری باغ بهادران
  6. گردشگری برنجکان
  7. بناهای تاریخی و دیدنی روستای خشوئیه

امیدواریم معرفی دیدنی های زرین شهر برای شما جذاب بوده باشد. پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی با سایر مکان های دیدنی حومه اصفهان کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو