آیا شما هم از جمله علاقمندان به ماهی و آکواریوم هستید ؟ و آیا تمایل دارید که یک زندگی زیر دریایی را در منزل ترتیب دهید؟ پس با مجموعه مقالات ما همراه باشید. در مقاله قبل تحت عنوان "برای علاقمندان به زندگی زیر دریا "مطالبی را راجع به اندازه و شکل مناسب برای آکواریوم در مکان های مختلف شرح دادیم و انواع آکواریوم را معرفی نمودیم و در این مطلب می خواهیم اطلاعات جدیدی را به شما ارائه دهیم.

 موقعیت و محل قرار دادن آکواریوم

در زمان انتخاب باید به مکان قرار دادن آن در داخل خانه خود توجه داشته باشید. اگر می خواهید با آکواریوم گوشه ای از اتاقتان را که خالی افتاده پر کنید، یک آکواریوم چند وجهی بهترین گزینه به شمار می رود. از طرفی یک آکواریوم مستطیلی شکل به موازات دیوار یک هسته مرکزی زیبا و جذاب را در اتاق ایجاد کند. فقط وزن آکوایوم را نیز مد نظر بگیرید. به عنوان مثال وزن یک آکواریوم 20 گالنی چیزی در حدود 40 کیلو گرم می باشد.

توجه داشته باشید که هیچ یک از نورهای فرعی و تزئینی را هیچ گاه به طور کامل جایگزین نورهای اصلی آکواریوم نکنید.

نور

دو نوع روشنایی برای محیط آکواریوم مورد استفاده قرار می گیرد: لامپ های آفتابی و لامپ های مهتابی. لامپ های آفتابی هزینه خریداری کمتری دارند، اما نگهداری آنها پر هزینه تر است. لامپ های مهتابی یا فلورسنت خنک تر هستند و الکتریسیته کمتری مصرف می کنند و هزینه نگهداری آنها پایین تر است.  البته اکثر ماهی ها نیازی به نور اضافی ندارند و همان نور اتاق برایشان کافی است اما مردم آکوریوم های روشن و نورانی را دوست دارند. البته ماهی های آب شور نیاز به روشنایی قویتر برای مدت زمان بیشتری دارند، اما بهتر است چراغ ها را برای ماهی های آب شیرین خاموش کنید؛ این کار از رویش  خزه و جلبک نیز جلوگیری بعمل می آورد.

نورپردازی تزئینی

ماهی و گیاهان داخل آکواریوم در حدود 12 ساعت از روز نیاز به روشنایی و نور طبیعی دارند. به همین دلیل برای لامپ های آکواریوم تایمر بگذارید تا در زمان معین خاموش شوند. البته برخی از افراد با ذوق و سلیقه برای آکواریوم خود از نورهای لیزیک در رنگ های مختلف هم استفاده می کنند. نورهای لیزیک را می توانید در جاهای مختلف آکواریوم نصب کنید. همچنین انواعی از مرجان های مصنوعی نیز وجود دارند که با ترکیب های رنگی متنوع فضای آکواریوم را زیباتر می کنند.

دکوراسیون آکواریوم

وقتی نوبت خرید وسایل زینتی برای آکواریوم می شود، به برچسب مخصوص استفاده در آب توجه کنید. مدل های مختلفی از سنگ های آکواریومی، گیاهان پلاستیکی، چوب ها و سرامیک های تزئینی مخصوص آکواریوم موجود است که با توجه به سلیقه شخصی می توانید در آکواریوم از آنها استفاده کنید. ممکن است سنگ باغچه آلوده به سم حشره کش ها و سایر مواد شیمیایی باشد که منجر به مسمومیت ماهی ها شود بنابراین هر چیزی که دستتان می آید را داخل آکواریوم نیندازید. 

بخش های مختلف یک آکواریوم

آکواریوم های خانگی عموماً شامل سیستم تصفیه آب، گرم کن، دماسنج، و نور مصنوعی هستند. اغلب آنها دارای درپوشی به منظور جلوگیری از تبخیر آب داخلی و ورود غبار و ذرات ریز به داخل مخزن نیز می باشند.

اگر تصمیم دارید که آکواریومی با آب گرم داشته باشید و در آن ماهی های گرمسیری را نگهداری کنید، هم به گرم کن نیاز دارید و هم به دما سنج.

گرم کن

اگر می خواهید که آکواریومی با آب سرد داشته باشید، نیازی به گرم کن و دماسنج ندارید، اما اگر تصمیم دارید که آکواریومی با آب گرم داشته باشید و در آن ماهی های گرمسیری را نگهداری کنید، هم به گرم کن نیاز دارید و هم به دما سنج. گرم کن ها سایز های مختلفی دارند و معیار سنجش آنها "وات" است. برای انتخاب گرم کن مناسب تعداد گالن های آب موجود در مخزن را در عدد 5 ضرب کنید تا سایز هیتری که باید بخرید در بیاید. به عنوان مثال یک آکواریوم با حجم 10 گالن نیاز به 50 = 10 * 5  یک هیتر 50 واتی دارد.  هیچ گاه یک هیتر داغ را یکمرتبه از آکواریوم خارج نکنید، چرا که ممکن است بشکند یا مجدداً که خواستید آنرا در آب قرار دهید ترک بردارد. به این منظور ابتدا هیتر را از برق کشیده، 15 دقیقه صبر کنید و سپس آنرا از آب خارج نمایید.

دماسنج

دماسنج درجه حرارت آب را نشان می دهد و باید در منطقه ی دورتر از گرم کن قرار بگیرد. برخی از دماسنج های نامرغوبی که در داخل آکواریوم قرار می گیرند به مرو زمان رطوبت را به خود جذب می کنند و خواندن درجه حرارت آنها سخت می شود. در این میان مدل های استنلس استیل از جمله بهترین نوع دماسنج ها محصوب می شوند که بسیار با دوام بوده و برای سالیان دراز عمر می کنند. از این گذشته دارای منطقه سبزی هستند که نشانگر دمای مساعد برای ماهی هاست.

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

آنچه از سفره نمی دانستید

کاربرد دیگر آینه

به دیوار ها روح دهید

پرده حریر، فضای خصوصی!

نگاهی به زیر پاهای مبارک

منبع : tebyan.net