آکاایران: کاشت و نگهداری گیاه فیتونیا / عوارض و درمان

خانه و خانه داری

آبیاری گیاه “فیتونیا” باید معمولی تا حد زیاد باشد زیرا اگر به این گیاه آب کمی برسد خیلی زود پژمرده و بی جان می شود.
کاشت و نگهداری گیاه فیتونیا

اسم علمی این گیاه Fittonia versehaffeltii ، از خانواده Acanthaceae می باشد. این جنس دارای 2 گونه است که از گیاهان چند ساله خزنده با برگ های زینتی تشکیل یافته است.گاهی به عنوان Nerve plant “عصب گیاهی” شناخته می شود از گونه های گیاهی مناطق گرمسیری است و ساقه آن پوشیده از مو. برگ ها تخم مرغی شکل به طول 5 سانت به رنگ سبز معمولی با رگبرگ های سفید یا ارغوانی ، صورتی یا قرمز که به برگ یک حالت مشبک می دهد.فیتونیا

گل های این گیاه کوچک و ریز و به رنگ زرد می باشد و زیاد جالب توجه نیست برای همین عموماً شاخه گل دهنده از روی گیاه حذف می شود.بین 15 تا 30 سانتیمتر بلندی پیدا می کند و بین 15 تا 22 سانتیمتر هم از فضای اطرافش را اشغال خواهد کرد. این گیاه کوتاه ، برگ های سبزی دارد و از مشخصات بارزش ، وجود رگه هایی سفید تا صورتی است که روی برگ هایش دیده می شود. تمام ساقه گیاه با کرک های کوتاهی پوشیده شده است. گل های گیاه به رنگ سفید یا متمایل به سفید هستند.

نگهداری برخی واریته های فیتونیا در شرایط معمولی آپارتمان دشوار است.
نوع پاکوتاهان را می توان به راحتی در آپارتمان نگهداری کرد به اندازه انواع دیگر فیتونیا جالب است اما باید دور از تابش مستقیم آفتاب باشد.
روش تکثیر فیتونیا

فیتو نیا را می توان به سه روش تقسیم ریشه، قلمه ساقه و کاشت بذر تکثیر کرد.
در روش تقسیم ریشه هنگام تعویض گلدان که کل گیاه از گلدان قبلی بیرون آورده می شود اقدام عمل تکثیر کنید و هر قسمت از گل زا به عنوان گیاهی مستقل در گلدان جداگانه کشت کنید.
در بهار از نوک ساقه ها قلمه های به طول 5 سانت جدا کنید با کاتر یا وسیله تیز و ضد عفونی انتهای قلمه را برای چند دقیقه (کمتر از 5 دقیقه) در محلول سم قارچ برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قارچی قرار داده بعدان در بستری مرطوب و سبک کشت کنید. بهترین بستر برای قلمه فیتونیا مخلوط کوکوپیت و پرلایت یا پرلایت و پیت ماس یا کمپوست بذر و قلمه است.
بعد کاشت قلمه گلدان را در مکانی با نور محیطی و دمای 18 تا 24 با رطوبت محیطی 50 به بالا قرار دهید.
برای تأمین نیاز آبی قلمه ها سطح خاک رطوبت از دست داد با اسپری تأمین رطوبت کنید
اگر در محیط منزل اقدام به کاشت قلمه می کنید حتماً برای تأمین رطوبت گلدان را کاور کنید به نحوی که نایلون با برگ های گل تماس نداشته باشد.
روی نایلون چند حفره برای رد و بدل شدن هوا و عمل تهویه تعبیه کنید
بعد کمتر از دو تا سه هفته قلمه ها شروع به ریشه زایی می کند. با ظهور اولین برگ کم کم نایلون را از روی گلدان بردارید تا قلمه ها به دمای محیط عادت کند و آبیاری را منظم کنید.

میزان نور دریافتی مورد نیاز فیتونیا

این گیاه دلپذیر به لحاظ نوری به نور متوسط نیاز داره. در محیط آپارتمانی با نور نسبتا خوب هم میتونه به زندگیش ادامه بده اما هر چقدر نور مناسب تر باشه شرایط رشد گیاه بهتر خواهد بود. بهترین میزان نور برای فیتونیا نور فیلتر شده پنجره جنوبی یا شرقی با فاصله ی یک متری هست. یادتون باشه که با شروع فصل تابستان فاصله گلدان از پنجره رو بیشتر کنید تا نور، گیاه رو اذیت نکنه. درسته که گفتم این گیاه آپارتمانیه اما گیاه رو هر نقطه از آپارتمان و با فاصله از نور قرار ندید تا گیاهتون از حالت عادی رشد خارج نشه و علفی رشد نکنه و برگهای تازه متولد شده ریز نمونه.
میزان آبیاری مورد نیاز فیتونیا

میزان آبدهی به فیتونیا باید معمولی تا زیاد باشه. اگر به فیتونیا کم آبی و خشکی وارد بشه خیلی زود گیاه پژمرده و بی جان میشه و اگر گیاه رو غرق آب کنید خاک گیاه لجنی و باتلاقی میشه و ریشه ها بسرعت لهیده خواهند شد. پس شما در زمستان هفته ای یکبار و در تابستان هفته ای دو الی سه بار به فیتونیا آب بدید. برای غبار پاشی هم در زمستان دو هفته ای یکبار و در تابستان یک روز در میان گیاه رو با غبارپاشی مرطوب کنید. یادتون باشه اگر دیدید لبه های برگ گیاه فیتونیای شما چروکیده شده نشانگر خشکی هوای محیطه و شما باید هرچه زودتر گیاه رو غبار پاشی کنید.
خاک مناسب برای بستر رشد گیاه فیتونیا

فیتونیا برای رشد مطلوب نیاز به خاک قلیایی داره که این خاک از خاک جنگلی (برگهای پوسیده شده بلوط )، خاک برگ و ماسه برای قابل نفوذ بودن خاک ترکیب شده. مقداری کوکوپیت و پرلیت هم به خاک اضافه کنیدتا رطوبت خاک رو بیشتر حفظ کنه.
مقدار و زمان کوددهی به فیتونیا

اگر متوجه شدید گیاهتون به تغذیه مصنوعی نیاز داره و یا حتی اگه دوست داشتید گیاهتون رو تقویت کنید میتونید در طول نگهداری از اون 2 گرم در لیتر هر دو هفته یکبار در فصلهای بهار و تابستان از کود استفاده کنید. جهت اطلاعتون باید بگم که زمان مناسب برای کوددهی فصل بهار و تابستان هست و دلیل این موضوع گرم بودن هوا و تایم رشد گیاه در این دو فصل هست. گیاهان در فصلهای پاییز و زمستان به خواب زمستانی میرن و رشد خاصی ندارند و کوددهی باعث وارد شدن فشار زیاد به گیاه میشه.
هرس

برای تکثیر فیتونیا، هنگامی که شاخه های فیتونیا بیش از اندازه بلند شدند، می توانید آن ها را با قیچی ببرید تا گیاه شکلِ گرد و پرپشتِ خود را حفظ کند. اگر این ساقه های هرس شده را در آب بگذارید ریشه می کنند؛ وقتی ریشه ها زیاد شدند، می توانید آن ها را به عنوانِ یک فیتونیایِ نوین در خاک بکارید.
دما

در تمام طول سال نیاز به گرما دارد. دمای 15تا 30 را تحمل می کند، ولی ایده آل ترین دما براش 18 تا 24 است، در دمای کمتر از 15 روند رشد گل کند شده در پاره ای از مواقع رشد متوقف برگ ریزی شروع و در نهایت منجر به مرگ گیاه می شود. دمای بالاتر از 26 نیاز به غبار پاشی برگ چند بار در روز
رطوبت

نیاز به رطوبت بالای محیط دارد. در صورت خشکی محیط حاشیه برگها چروکیده می شود. روزهای گرم سال به شکل روزانه و فصول سرد تقریباً هفته ای دو بار برگ ها را مه پاشی کنید با آب فاقد املاح اول صبح اقدام به مه پاشی کنید تا رطوبت اضافی در طول روز خشک شده و منجر به ابتلا به بیماری قارچی نشود. اسپری آب محیط اطراف گلدان یا استفاده از زیر گلدانی حاوی آب و سنگریزه به نحوی که انتهای گلدان با آب تماس نداشته باشد کمک زیادی در تأمین رطوبت مورد نیاز گیاه می کند.

عوارض و درمان

حاشیه برگها چروک خورده و پژمرده اند:هوا خیلی خشک است،غبارپاشی را شروع کنید،مقداری سنگریزه در زیر گلدانی بریزید و اب به ان اضافه کنید.مراقب باشید ته گلدان با اب در ارتباط نباشد
لکه های سوخته روی برگها مشاهده میشود:علت ان استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است،از انها استفاده نکنید.
برگها میریزند و جوانه های نوین ظاهر نمیشوند:هوا سرد است،گلدان را به محل گرمتری انتقال دهید،تشنگی مفرط هم عامل دیگر این عارضه است
برگهای جوان ریز و فاصله بین دو برگ زیاد است:نور کافی نیست،به محل روشن تر منتقل کنید،مراقب اشعه مستقیم افتاب باشید
برگها بد شکل و حشرات چسبنده ای روی انها مشاهده میشود:سمپاشی با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار تا رفع علائم پیشنهاد میشود.
برگهای پائینی زرد میشوند:خاک گلدان باتلاقی شده است،سوراخ ته گلدان را بازدید و با یک سیم باریک با ملایمت مجرای خروجی زهکش را باز کنید،اجازه دهید سطح خاک خشک شود،سپس ابیاری را شروع کنید.نمناک

.

منبع :

کاشت و نگهداری گیاه فیتونیا / عوارض و درمان  | خانه داری