دندانپزشک کودکان مسئول رسیدگی به سلامت دهان و دندان کودکان از نوزادی تا نوجوانی می باشند. آنها تخصص و تجربه مراقبت از دندان ها، لثه و دهان کودکان را در مراحل مختلف کودکی دارا می باشند.

دندانپزشکی کودکان در کلینیک دندانپزشکی تاج

دندان های شیری در طول 6 ماه اول زندگی کودکان شروع به درآمدن می کنند. آنها در 6 یا 7 سالگی اولین دندان های شیری خود را از دست می دهند و دندان های اصلی به جای آنها رشد می کنند. بدون رسیدگی لازم در این دوران، کودکان ممکن است با مشکلاتی نظیر پوسیدگی دندان و بیماری های لثه مواجه شوند که می تواند یک عمر عوارض و درد را برای آنان به همراه داشته باشد. امروزه کرم خوردگی دندان که نوعی بیماری عفونی محسوب می شود، 5 برابر بیشتر از بیماری آسم و 7 برابر بیشتر از تب یونجه در بین کودکان شیوع پیدا کرده است. از این رو امروزه ضرورت دندانپزشکی کودکان بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

تفاوت دندان پزشکی عمومی با دندانپزشکی کودکان

با اتمام دوره عمومی رشته ی دندانپزشکی و کسب مدرک دندانپزشکی عمومی، دندانپزشک می تواند کار خود را با ارائه خدمات ترمیمی به بیمارانی در هر رنج سنی آغاز کند. با این حال، مانند پزشکان عمومی، دندانپزشکان عمومی نیز در برخی مواقع پیچیده می بایست کودک را به یک متخصص کودکان ارجاع دهند. دندانپزشکان کودکان با استاندارد های جداگانه تعلیم دیده اند و اطلاعات کامل و جامعی درباره نیاز های خاص کودکان و نوجوانان مانند درمان های فلورایدی و سیلانت دندان دارند.

دندانپزشکی کودکان بر مراقبت های پیشگیرانه تاکید دارد و متخصصان این رشته والدین را تشویق می کنند که کودک خود را از سنین پایین به دندانپزشکی بیاورند. مراجعه مرتب به کلینیک دندانپزشکی کودکان از سنین پایین به درمان زود هنگام پوسیدگی های دندان و بیماری لثه (پریودنتیت) کودک کمک می کند.

مراقبت از دندان ها

دندانپزشکی کودکان چه خدماتی را ارائه می دهد؟

دندانپزشکی کودکان خدمات جامعی را ارائه می دهند که شامل:

  • آزمایشات سلامت دهان و دندان نوزادان که شامل ارزیابی احتمال پوسیدگی دندان های مادر و نوزاد می باشد.
  • مراقبت های پیشگیرانه که شامل تمیز کردن، درمان های فلورایدی همزمان با توصیه های تغذیه ای می باشد.
  • مشاوره درباره عادات غلط کودکان (مانند عادت مکیدن انگشت شست)
  • ارزیابی ها و درمان های اولیه برای صاف کردن دندان ها و اصلاح مشکلات بایت (ارتودنسی)
  • ترمیم نقص ها یا پوسیدگی های دندان
  • تشخیص برخی شرایط دهان و دندان که می توانند مرتبط با بیماری هایی مانند دیابت، اختلالات قلبی (مادرزادی)، کام شکاف دار، آسم، تب یونجه و اختلال بیش فعالی (کم توجهی) باشد.
  • کنترل بیماری های لثه و بیماری هایی مانند زخم معده
  • درمان آسیب های دهانی (شامل شکستگی، افتادن یا لق شدن دندان ها)

درمان های فلورایدی روشی موثر و ایمن برای محافظت از دندان های در حال رشد کودکان در برابر پوسیدگی دندان می باشد. در این درمان، دندانپزشک مقداری از فلوراید را روی سطح دندان های کودک قرار می دهد تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

مطالعات نشان داده اند که هر چه سن کودک در اولین مراجعه به دندانپزشکی کمتر باشد، احتمال داشتن تجربه خوب از دندانپزشکی و نترس بودن وی در ملاقات های بعدی بیشتر خواهد شد. دندانپزشکان کودک در واقع آموزش دیده اند تا به کودک حس آرامش و امنیت دهند.

دندانپزشک خوب این امکان را فراهم می آورد که با درمان زود هنگام دندان کودکان، از بروز عارضه هایی مانند آندربایت، کراس بایت یا اُوربایت جلوگیری کند. بنابراین اگر هرچه زودتر درمان را شروع کنید، سریع تر می توانید به نتیجه برسید.

در هنگام دندان درآوردن کودک چه باید کرد؟

اکثر کودکان در هنگام دندان در آوردن درد زیادی را تحمل می کنند. نوزادان ممکن است دچار تب، سرخی گونه ها و گرمی بدن شوند. آنها همچنین ممکن است دچار دل درد و افزایش ترشح آب دهان شوند. ژل های مخصوص درآمدن دندان وجود دارد که برای کاهش درد روی لثه قرار  می گیرند. به علاوه، می توان از حلقه های رشد دندانی که می بایست قبل از استفاده آنها را درون فریزر قرار داد نیز بهره برد.

دندان عقل نهفته

چگونه می توان دندان های کودک را تمیز کرد؟

تمیز کردن دندان های کودک می بایست بخشی از بهداشت روزانه وی باشد. تمیز کردن دندان ها باید صبح و شب هر نوبت به مدت دو دقیقه انجام گیرد. بهتر است کنار کودک خود ایستاده و یا  بنشینید و سپس چونه آنها را در دست بگیرید تا بتوانید به آسانی به سطوح بالایی و پایینی دندان ها دسترسی داشته باشید.

هنگامی که اولین دندان های کودک شروع به درآمدن کرد، می توانید از یک مسواک کودک و به اندازه یک نخود خمیر دندان برای تمیز کردن آن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که همیشه از خیمر دندان های فلورایدی استفاده کنید. والدین باید تا سن 8 سالگی به کودک خود در مسواک زدن کمک کنند. همیشه باید پشت دندان ها، تا سر خط لثه های کودک را مسواک کنید. برخی مواقع می توانید به کودک خود اجازه دهید تا مسواکی دیگر داشته باشد و مسواک زدن را تمرین کند در حالی که خود نیز برای مسواک کردن دندان های کودکان از مسواکی جداگانه و دور از دسترس وی استفاده کنید.

برای مشاهده نمونه کارها، کلینیک تاج را در اینستاگرام دنبال کنید

آدرس و شماره تماس مرکز تخصصی ایمپلنت در جنت آباد

تهران، جنت آباد مرکزی، تقاطع نیایش ( چهار راه ایرانپارس)، طبقه فوقانی بانک کوثر، پلاک ۲

۰۲۱-۴۴۴۴۴۱۰۳

۰۲۱-۴۴۸۹۸۳۲۴