شهرهایی که در فهرست جهانی یونسکو جای گرفته اند

شهرهایی که در فهرست جهانی یونسکو جای گرفته اند


منبع: همگردی

185

1398/10/7

15:47


در بسیاری از مطالبی که تاکنون نوشته ایم، نام یونسکو بسیار آورده شده است. یونسکو (UNESCO) مخفف سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد بوده و این سازمان جزیی از سازمان ملل متحد است که در زمینه آموزشی، علمی، فرهنگی و تربیتی در راستای صلح و امنیت دنیا فعالیت می کند. در این سازمان، فهرستی از میراث جهانی به ثبت رسید. اسامی که در لیست شهرهای فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند، تاریخ و تمدن بشر را نشان می دهند و سفر به هر کدام از این ها، بسیار جذاب و شگفت انگیز خواهد بود. هر کدام از زیباترین شهرهای فهرست میراث جهانی یونسکو علاوه بر تاریخی بودن ویژگی های به خصوص دیگری نیز دارند. در این مطلب به معرفی برخی از جذاب ترین شهرهای میراث جهانی می پردازیم.

شهرهای فهرست میراث جهانی یونسکو

سی ینا

در نزدیکی شهر فلورانس، شهر کوچک و تاریخی سی ینا قرار دارد. دور تا دور شهر تاریخی سی ینا دیوارکشی شده و در مرکز این شهر میدان Piazza Del Campo قرار دارد. تابستان ها این میدان محل برگزاری مسابقاتی مانند اسب سواری و Palio بوده و برای برگزاری این مسابقات، بر روی سنگفرش این میدان خاک ریخته می شود. اگر به دنبال کافه و رستوران هایی هستید که فضایی قدیمی و تاریخی داشته باشند، در اطراف Piazza Del Campo از این نوع مکان ها بسیار است. به طور کلی، این میدان مکان بسیار مناسبی برای آشنایی با فرهنگ و مردم این شهر و این منطقه است. نمای بناها در شهر سی ینا آجری بوده و خیابان و کوچه ها عرض بسیار کمی دارند.

سی ینا

سن پترزبورگ

یکی از زیباترین شهرهای فهرست میراث جهانی یونسکو در کشور روسیه قرار دارد. سن پترزبورگ در قسمت شمال غربی این کشور قرار دارد و قدمت آن به سال 1703 میلادی بر می گردد. این شهر که زمانی پایتخت روسیه بوده، دومین شهر بزرگ این کشور است. در این شهر جاذبه های بسیاری وجود دارند که بلوار Nevksy Prospekt جز اصلی ترین مناطق برای بازدید از آن هاست.

سن پترزبورگ

هوی آن

افرادی که به ویتنام سفر کرده اند، می دانند که چقدر این کشور زیبا و دیدنی است. در این بین یکی از جذاب ترین و زیباترین شهرهای این کشور که به عنوان ونیز ویتنام شناخته می شود، هوی آن است. به عقیده بسیاری از افراد، زیباترین شهر ویتنام همین شهر هست. در هوی آن خیابان های باریکی را می بینیم که ساختمان ها و بناهای آنان رنگی هستند و فضای جذابی را پدید آورده اند. سفر به این شهر مطمئنا از خاطره انگیزترین سفرهای شما خواهد بود.

هوی آن

والپارائیسو

یکی از مهمترین شهرهای کشور شیلی، والپارائیسو است. والپارائیسو را می توان اصلی ترین بندر و سومین شهر بزرگ این کشور دانست، اهمیت این شهر آنقدر زیاد بوده که کنگره ملی شیلی در آن قرار دارد. والپارائیسو بر روی چندین تپه قرار گرفته و به همین دلیل، شکل شهر به صورت پلکانی درآمده است. والپارائیسو در گذشته محل اقامت بسیاری از شاعران، ماجراجویان و ملوانان بوده و خانه پابلو نرودا، شاعر بزرگ این کشور در این شهر قرار دارد. این شهر تاریخی جاذبه های بسیاری را در خود جای داده و اگر به تاریخ بسیار علاقمند باشید، حتی اقامتگاه های تاریخی نیز در این مورد از شهرهای میراث جهانی وجود دارند. والپارائیسو از جمله بهترین شهرهای شیلی در زمینه غذا و خوراکی است.

والپارائیسو

جرج تاون

در مالزی چندین جزیره وجود داشته که هر کدام زیبایی های خاص خود را دارند. یکی از این جزیره ها، پینانگ بوده که جرج تاون شهر مهمش به حساب می آید. جرج تاون شهری تاریخی بوده که گردشگران بیشماری را به سمت خود دعوت می کند. این شهر مکان بسیار مناسبی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ کشور مالزی است.

جرج تاون

دوبرونیک

یکی از زیباترین شهرهای فهرست میراث جهانی یونسکو، در کشور کرواسی قرار دارد. دوبرونیک، شهری تاریخی و ساحلی بوده که تجارت دریایی آن از گذشته تا به امروز بسیار معروف بود. این شهر زیبا در کنار دریای آدریاتیک و تنگه دوبرونیک واقع شده و بسیاری این شهر را تحت عنوان مروارید دریای آدریاتیک می شناسند. در جنگ هوملند متاسفانه این شهر بدون دلیل مورد بمباران قرار گرفت.

دوبرونیک

لوکزامبورگ

در همسایگی کشورهای آلمان، فرانسه و بلژیک و در قسمت غربی قاره اروپا کشور کوچک با 150 ملیت مختلف به نام لوکزامبورگ قرار دارد. پایتخت این کشور نیز به همین نام در بخش جنوبی آن واقع شده است. برای آشنایی بیشتر با شهر لوکزامبورگ می توانید در تورهای گردشگری موجود شرکت کرده که هزینه حضور در این تورها معمولا 10 یورو است. این تورها برای زمانی که مدت کمی در این شهر به سر می برید، گزینه مناسبی خواهد بود.

لوکزامبورگ

والتا

یکی از کشورهای کوچک اروپایی، واقع در دریای مدیترانه، کشور مالت است. پایتخت مالت، به نام والتا یا ایل بلت در شمال شرقی آن قرار دارد. این شهر کم جمعیت دارای جاذبه های تاریخی بسیاری از زمان قرن 16 میلادی بوده و گشت و گذار در خیابان ها و کوچه پس کوچه های این شهر به خودی خود جذاب خواهد بود. در خیابان های این شهر خانه ها معماری زیبایی دارند و ترکیب زیبایی را پدید آورده اند. یکی از عناصر اصلی که در نگاه اول در خیابان های این شهر نظر شما را جلب می کنند، بالکن های رنگی و هماهنگی ساختمان ها هستند.

والتا

مراکش

از جمله پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در دنیا، شهر مراکش است. در مرکز این شهر تاریخی میدان Djemaa el Fna را می بینیم که در آن اجراهای زیبایی از آکروبات بازها، نوازندگان، خواننده ها و مارگیرها را می توانید مشاهده کنید. در این میدان همچنین مناره های مسجد Koutoubia متعلق به قرن 12 میلادی دیده می شود. از جمله جاذبه های اصلی این مورد از شهرهای میراث جهانی می توان به بازارهای دیدنی آن اشاره کرد. فضای داخلی این بازارها بسیار رنگی بوده و شور و ذوقی که درون آن ها دیده می شود، برای هر گردشگری جذاب و جالب توجه خواهد بود.

مراکش

ویلمستاد

در سال 1977 میلادی، شهر ویلمستاد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این شهر، پایتخت کشور کوراسائو هست. ویلمستاد نیز از جمله شهرهای رنگارنگ دنیا بوده که ساختمان های آن هر کدام به یک رنگ هستند. در گذشته رنگ کردن این ساختمان ها برای کمتر کردن تابش خورشید بود، اما امروزه برای زیباتر کردن شهر چنین کاری ادامه پیدا کرده است. معماری بناهای شهر ویلمستاد بسیار زیبا بوده و همین موضوع باعث شده تا قدم زدن در خیابان های این شهر بیش از پیش جذاب تر شود.

ویلمستاد

بامبرگ

در ایالت بایرن و در قسمت مرکزی کشور آلمان، یکی از شهرهای قدیمی این کشور به قدمت هزار سال به نام بامبرگ قرار دارد. این مورد از شهرهای میراث جهانی، یک شهر قرون وسطایی بوده که بر روی نقشه آن 7 تپه دیده می شود. بر روی هر کدام از این تپه ها، یک کلیسا ساخته شده است. کلیسای جامع بامبرگ محل دفن یکی از امپراطورها و پاپ ها بوده که در سال 1237 پس از میلاد بنا گردید. در بامبرگ زندگی مدرن و سنتی در کنار یکدیگر قرار داشته که این خود به جذابیت این شهر افزوده است.

بامبرگ

زالتسبورگ

شهر تولد موتزارت موسیقیدان بزرگ دنیا، زالتسبورگ است. این شهر دانشگاهی در قسمت شمال غربی اتریش و در دامنه های کوه آلپ قرار دارد. برای گردش و بازدید از این شهر بهتر است از مسیر Getreidegasse شروع کنید. این مسیر در بین گردشگران و همچنین افراد بومی بسیار پرطرفدار بوده و اگر وارد این مسیر شوید، در ادامه به بنایی بر می خورید که محل تولد موتزارت بوده است. در این مکان یک موزه مربوط به این موسیقیدان بزرگ وجود دارد. برای دیدن و خریدن اشیای قدیمی و عتیقه جات می توانید به خیابان Goldgasse بروید. خیابان های Judengasse و Steingasse از قدمت بالایی برخوردارند و نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب می کنند. در خیابان Steingasse بناهایی مربوط به قرون وسطی دیده شده که این خود از جاذبه های مهم شهر به حساب می آیند.

زالتسبورگ

جنه

در قسمت مرکزی کشور مالی، شهر تاریخی جنه در کنار رود بانی قرار دارد. از جمله مهمترین آثار تاریخی و فرهنگی قاره آفریقا، مسجد بزرگ جنه در این شهر است. این مسجد از خشت و آجر ساخته شده که می توان آن را جز بزرگترین بناهای خشتی جهان دانست. در نمای این بنا گچ و خاک و برای تزئین و همچنین استحکام بنا از چوب درخت نخل استفاده شده و با توجه به اینکه این بنا از خشت و گل ساخته شده، باران های شدید مالی به آن آسیب های بسیاری می زنند. بارش باران در این منطقه حدود 3 ماه است که بعد از تمام شدن این مدت، دیوارهای مسجد بزرگ مورد مرمت و بازسازی قرار می گیرند. برای مرمت این مسجد از گل های نزدیک به رود نیگر استفاده شده، اما با توجه به افزایش دمای هوا، کیفیت گل ها مانند قبل نیست و چسبندگی کمتری دارند.

جنه

برگن

شهر برگن در قسمت غربی آن قرار دارد. این مورد از زیباترین شهرهای فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان پایتخت های فرهنگی قاره اروپا نیز شناخته می شود. برگن یک شهر ساحلی و تاریخی بوده که قدمت آن به سال 1070 میلادی برمی گردد. بسیاری از بناهای تاریخی این شهر در اثر یک آتش سوزی از بین رفته اند، اما در ساحل این شهر خانه های رنگارنگ با سقف های شیروانی دیده می شوند که متعلق به دهه 1700 میلادی هستند. امروزه، این خانه ها کاربری هایی مانند فروشگاه، موزه دارند، در صورتی که در گذشته از آن ها به عنوان انبار نگهداری ماهی های خشک شده و غلات استفاده می شد.

برگن

پراگ

شهر پراگ به عنوان پایتخت و وسیع ترین شهر این کشور شناخته می شود. یکی از جاذبه های پراگ بالا رفتن از یکی از ساختمان های بلند و مشاهده چشم انداز این شهر بوده که دنیا بسیار مشهور است. از جمله مرتفع ترین بناهای این شهر که در قسمت قدیمی آن قرار دارد، Hall Tower است.

پراگ

باث

در نزدیکی پایتخت انگلیس، یکی از شهرهای میراث جهانی به نام شهر باث قرار دارد. در گذشته این شهر به عنوان مرکز چشمه های آبگرم برای رومی ها شناخته می شد و به همین دلیل، امروزه حمام های تاریخی رومی از جمله جاذبه های این شهر هستند. جین آستین، نویسنده بریتانیایی حدود 5 سال از عمر خود را در شهر باث گذراند و به همین دلیل، یک مرکز فرهنگی به نام این نویسنده در شهر دیده می شود که در آن آثار جین آستین به نمایش گذاشته شده و اطلاعاتی در مورد او و زندگیش در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

باث

ادینبرا

این شهر بعد از لندن بیشترین میزان گردشگر و توریست را در بریتانیا به همراه دارد. جدا کننده شهر قدیم و جدید ادینبرا، پلی است که بر روی ایستگاه قطار وجود دارد. در قسمت قدیمی این شهر، زمانیکه باران می بارد، سنگ بناها تیره می شوند و شهر شکل و شمایل زیباتری پیدا می کند.

ادینبرو

لاننبورگ

در قسمت شرقی کشور کانادا و در استان نوا اسکوشیا، شهر بندری به نام لاننبورگ قرار دارد که این شهر تاریخی از جمله میراث جهانی یونسکو به حساب می آید. خیابان ها و حال و هوای این شهر همچون یک فیلم قدیمی بوده که شما را با گذشته و تاریخ بیشتر آشنا می کند. شهر لاننبورگ پر از پستی و بلندی است و همین موضوع باعث شده تا خیابان ها اکثرا شیب دار باشند. در لاننبورگ جاذبه های مختلفی مانند چندین موزه، فروشگاه های بسیار، اسکله ماهیگیری، بندر دیدنی وجود دارند.

لاننبورگ

زانزیبار

در تانزانیا مجمع الجزایر زنگبار وجود دارد و این منطقه به صورت خود مختار اداره می شود. یکی از شهرهای تاریخی این مجمع الجزایر، زانزیبار بوده که از قدمت تاریخی بسیاری برخوردار است و به همین دلیل در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این شهر مکان بسیار مناسبی برای تفریحاتی مانند غواصی و سافاری بوده و از جمله دیگر فعالیت های جذاب این منطقه، تماشای رقص محلی است.

زانزیبار

Ouro Preto

اگر به برزیل سفر کرده اید و به دنبال یک شهر تاریخی و جذاب هستید، شهر کوچک Ouro Preto مکان بسیار مناسبی است. در این شهر توریستی بناها و مکان های تاریخی با معماری های به خصوصی وجود دارند که گردشگران را به خود جذب می کنند و در این بین کلیساها نقش بسزایی دارند. در Ouro Preto اقامتگاه های بسیار جذاب و رستوران های مختلفی وجود داشته که هر فردی را با هر سلیقه ای راضی نگه می دارند.

Ouro Preto

کوزکو

پایتخت سیاسی، نظامی و اداری اینکاها، شهر کوزکو واقع در قسمت جنوب شرقی کشور پرو است. سالانه، توریست های بیشماری از سرتاسر دنیا به کوزو سفر می کنند تا از زیبایی ها و جاذبه های آن دیدن کنند. در این شهر آثار باقی مانده از اینکاها و بناهایی با معماری اسپانیایی دیده می شوند که فضای بسیار زیبایی را پدید آورده اند. هر هفته یکشنبه ها در کوزکو مراسم و جشنواره به خصوصی برگزار می شود که در سفر به این مورد از شهرهای میراث جهانی نباید آن را از دست دهید.

کوزکو

لوانگ پرابانگ

لوانگ پرابانگ یکی از شهرهای تاریخی لائوس و دارای معماری به خصوص و معبد های بسیاری است. در این شهر به دلیل وجود معبدهای متعدد، صبح ها راهبان بسیاری را خیابان ها و کوچه ها می بینید. لباس این افراد زرد بوده و نذورات افراد را دریافت می کنند. تپه ای به نام Phou Si کاملا به شهر مشرف است که از بالای این تپه می توانید به راحتی مجسمه های طلایی بودا را تماشا کنید. لوانگ پرابانگ در کنار رود پر پیچ و خم مکونگ و صخره های خاکستری قرار دارد و به همن دلیل شکل این مورد از شهرهای میراث جهانی با این طبیعت شکل گرفته است. معماری کلی این شهر از فرانسوی ها الهام گرفته شده و از جمله عناصر مهم در ساختمان ها، بالکن های چوبی است. خیابان Sisavangvong مکان بسیار مناسبی برای خرید سوغاتی و صنایع دستی این مورد از شهرهای میراث جهانی بوده و در واقع، در هنگام غروب در این خیابان چادرهای قرمزی برپا می شوند که در این چادرها این کالاها به فروش می رسند.

لوانگ پرابانگ

کیتو

شهر کیتو تقریبا در شمال کشور اکوادور قرار دارد و به عنوان دومین پایتخت مرتفع کره زمین شناخته می شود. یکی از جاذبه های اصلی این شهر میدان Plaza Grande بوده و در این میدان چندین بنای تاریخی مانند کیلساهای باروکی و چندین بازار جذاب وجود دارند. در روزهای یکشنبه در این میدان مراسم و رویدادهای مختلفی مانند تئاترهای خیابانی، موسیقی زنده، سخنرانی های مختلف برگزار می شوند. مرکز تاریخی این شهر، اولین جایی بود که به عنوان یک مرکز فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

کیتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو