جشن برای جنگل دود گرفته

140

1398/10/7

16:50


جشن برای جنگل دود گرفته

سلامت نیوز: فرمانده یگان حفاظت جنگل‌ها: در 3روز گذشته 30مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال رخ دادـ استاندار مازندران خواستار قوانین جدید مجلس برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی شد


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،جشن ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در حالی روز پنجشنبه در شهرستان بابلسر مازندران با حضور وزرای اقتصاد و میراث‌فرهنگی برگزار شد که از چهارشنبه تا جمعه 30مورد آتش‌سوزی در مناطق مختلف هیرکانی گزارش شد و جشن ثبت جهانی را با آتش و تخریب گره زد.براساس گزارش‌ها، نخستین مورد آتش‌سوزی وسیع روز سه‌شنبه گذشته در پارک ملی گلستان مخابره شد.

این آتش‌سوزی ساعاتی پیش از برپایی جشن ثبت جهانی جنگل‌ هیرکانی در نوار سبز شمال مهار و به‌طور کامل خاموش شد. رئیس پارک ملی گلستان اعلام کرد که علاوه بر پارک ملی گلستان 10عرصه جنگلی دیگر این استان در آتش سوخت. نقش مشهود عامل انسانی، گرمای هوا، خشک شدن برگ درختان و وزش باد شدید در افزایش سرعت آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی استان گلستان دلیل سوختن جنگل اعلام شد.

پارک ملی گلستان قدیمی‌ترین پارک ملی ایران و پناهگاه حیات‌وحش است که یک‌هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲گونه جانوری را در ۹۰۰کیلومترمربع جای داده و عنوان ذخیره‌گاه زیست کره گرفت و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.


آتش رامسر به جنگل نزد

همزمان با برپایی جشن ثبت جهانی جنگل هیرکانی در استان مازندران اما جنگل‌های هیرکانی گیلان نیز دچار آتش‌سوزی شد. براساس آنچه رسانه‌های محلی و فعالان مجازی خبر دادند، آتش‌سوزی وسیع در جنگل‌های سیاهکل گیلان، از بلندترین نقطه کوه در روستای توشی آغاز شد و به جایی رسید که تمام سیاهکل را زیر دود آتش برد.

این آتش‌سوزی تا عصر دیروز ادامه داشت و به نقاط بیشتری سرایت کرد. برگریزان پاییز، نباریدن باران و وزش باد عامل تشدید و گستردگی آتش اعلام شد. روز پنجشنبه آنسوتر از جایی که علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال سخنرانی در جشن ثبت جهانی جنگل هیرکانی بود و آمارهای جدید از افزایش ورود گردشگر خارجی ارائه می‌کرد و قول جذب 10میلیون گردشگر تا پایان سال رابه ایران می‌داد، سینمای هتل ثبت ملی شده رامسر نیز طعمه حریق شد.

اما ‌شانس همراه جنگل‌های رامسر بود و آتش به نقاط جنگلی سرایت نکرد تا لکه دیگری از جنگل‌های ثبت جهانی شده هیرکانی مازندران را دستخوش حریق کند.

درحالی‌که ماجرای سوختن سطحی 70هکتار جنگل هیرکانی گیلان در فضای مجازی داغ بود و چندساعت از اطفای کامل حریق در 50هکتار از جنگل‌های هیرکانی پارک ملی گلستان می‌گذشت، علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال تشریح حجم بالای 200هزارمیلیارد تومانی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری بود و به حاضران در جشن ثبت جهانی جنگل هیرکانی ‌گفت: ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی فرصت بزرگی برای گردشگری به‌ویژه در استان مازندران بود.

به گفته او، از ۱۲ لکه جنگل هیرکانی به مساحت حدود ۷۰هزار هکتار که در یونسکو ثبت شد، ۶ لکه به مساحت ۴۷هزار هکتار متعلق به مازندران است که با بیش از یک میلیون هکتار عرصه جنگلی، ۵۳درصد کل جنگل‌های شمال کشور را در اختیار دارد.


جنگل هیرکانی نیازمند قوانین سخت

استاندار مازندران اما در جشن ثبت جهانی جنگل هیرکانی در مازندران نگاهی متفاوت‌تر از وزیر میراث‌فرهنگی داشت.احمد حسین‌زادگان، به‌طور مستقیم دولت و مجلس را خطاب قرار داد و گفت که حفاظت از جنگل هیرکانی نیازمند تصویب و اجرایی کردن قوانین سفت و سخت در برخورد با متخلفان است.استاندار مازندران گفت: اگرچه یکی از اهداف و پیامدهای ثبت جهانی هیرکانی حفاظت از این میراث با عظمت است، ولی همه باید بدانیم که صرف ثبت شدن نام این مجموعه درمیراث جهانی نمی‌تواند آن را حفظ کند بلکه باید کارهای هماهنگ و مستمری انجام بگیرد که یکی از آنها برخورد قضایی با متخلفان است.

آنچه مخاطره‌آمیز است، نگاه تک‌بعدی اقتصادی به جنگل در مازندران و دیگر استان‌های شمالی است. به این معنا که بهره‌برداری را تنها در بریدن درخت و استفاده از چوب آن خلاصه می‌کنند.

حسین‌زادگان تأکید کرد: نباید همچنان مازندران را به‌عنوان مرکز بهره‌برداری از درخت و چوب دید، بلکه باید تلاش کرد از سایر ظرفیت‌های جنگل به‌ویژه ظرفیت گردشگری استفاده شود.به گفته استاندار مازندران، تشکل‌های زیست‌محیطی با همکاری رسانه‌ها و هنرمندان باید اکنون توانمندسازی حاشیه‌نشینان جنگل‌های هیرکانی را برای محافظت از این میراث جهانی در دستور کار قرار دهند.

او گفت: لازم است مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین لازم و دستگاه‌های اجرایی با اجرای آنها نسبت به رفع مشکل معیشتی روستاییان حاشیه جنگل‌های هیرکانی اقدام کنند.


جنگلبانان 6 ماه است حقوق نگرفته‌اند

وزرای اقتصاد و میراث‌فرهنگی به همراه استاندار مازندران و تشکل‌های محیط‌زیستی و میراث‌فرهنگی در حالی در جشن ثبت جهانی جنگل هیرکانی حضور داشتند که آتش به جان نوار سبز شمالی در جنگل‌های هیرکانی گیلان و گلستان نشسته بود و فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از 30مورد آتش‌سوزی تنها در 3روز منتهی به پایان هفته گذشته به همشهری خبر داد.

سرهنگ علی عباس‌نژاد، اعلام کرد: همه نیروهای یگان حفاظت جنگل‌ها در شمال کشور آماده‌باش هستند و تعداد وقوع آتش‌سوزی‌ها در شمال کشور در 3روز گذشته بالا بود.

او درخصوص تعمدی بودن آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های هیرکانی گیلان در لیلاکوه و سیاهکل گفت: احساس تعمدی بودن آتش‌سوزی جنگل‌ها در چند نقطه از استان گیلان را همکاران ما نیز در یگان حفاظت جنگل‌ها داشتند و اکنون در حال بررسی است و اگر مشخص شود این آتش‌سوزی‌ها تعمدی است برخورد قضایی سختی در انتظار افرادی است که به عمد جنگل را آتش زده‌اند.

سرهنگ علی عباس‌نژاد در پاسخ به این سؤال همشهری که آتش‌سوزی در نوار سبز شمالی و در جنگل‌های ثبت جهانی شده هیرکانی در شرایطی اتفاق افتاده است که جشن ثبت جهانی جنگل هیرکانی در مازندران برگزار می‌شد و اکنون چه نیازی در بخش حفاظت از میراث طبیعی ثبت جهانی شده ایران احساس می‌شود، گفت: 20میلیون و 40هزار هکتار مساحت جنگل‌های شمال است اما امکانات و نیرو برای حفاظت از این جنگل‌های ثبت جهانی شده بسیار کم است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها اعلام کرد: باید کمک بیشتری از طریق دولت برای حفاظت از جنگل‌ها صورت بگیرد. اعتباراتی که باید برای پرداخت حقوق جنگلبان‌ها و نیروهای یگان حفاظت داده می‌شد حدود 6‌ماه است که تخصیص نیافته و نیروهای یگان حفاظت جنگل‌ها 6‌ماه است حقوق نگرفته‌اند.سرهنگ عباس‌نژاد تأکید کرد:

نیروهای یگان حفاظت جنگل‌ها شبانه‌روز در حال درگیری با آتش در جنگل‌های شمال کشور هستند و در آتش‌سوزی 3روز گذشته در جنگل‌های هیرکانی 2تن از نیروهای یگان نیز مجروح شده‌اند.فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها گفت: امکانات این یگان برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی بسیار اندک است. درصورتی که با توجه به تکنولوژی روز می‌توانیم امکانات بهتری داشته باشیم.

پرسش ما این است که چرا نباید آبپاش پهپادی برای اطفای حریق در جنگل‌های شمال داشته باشیم و چرا نباید برای حفاظت از جنگل هیرکانی 2فروند هلی‌کوپتر برای اطفای آتش در مناطق صعب‌العبور جنگل‌های هیرکانی به سازمان جنگل‌ها اهدا شود؟

مدیریت جنگل هیرکانی سال 99اجرایی می‌شود
کامران پورمقدم، رئیس شورای‌عالی جنگل با اشاره به برنامه‌های مدیریتی برای حفاظت از جنگل هیرکانی گفت: 307هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی ایران به‌عنوان مناطق جهانی ثبت شدند و در سندی هم که تدوین شد، برنامه جامع حفاظت ازجمله در بخش آفات و امراض و حریق در پرونده ثبت جهانی جنگل هیرکانی ثبت شد. رئیس شورای‌عالی جنگل تأکید کرد: رئوس برنامه‌هایی که ضریب حفاظتی از جنگل هیرکانی را افزایش دهد مشخص شده است.

اما چالش‌هایی که جنگل‌های هیرکانی با آنها مواجه است تنها بحث آتش‌سوزی و قاچاق چوب نیست، بلکه موضوع زباله در جنگل‌های هیرکانی اکنون تبدیل به یکی از معضلات جدی شده است و تخریب‌های انسانی در قطع و از بین‌بردن نهال‌ها و بعد هم آتش‌سوزی‌های اتفاق افتاده در این جنگل‌ها ازجمله مشکلاتی است که جنگل‌های هیرکانی را دستخوش تخریب کرده است.

پورمقدم، اما عامل انسانی را اصلی‌ترین عامل در تخریب جنگل‌های هیرکانی معرفی کرد و گفت: باید برنامه حفاظتی ویژه‌ای برای جنگل هیرکانی درنظر گرفت که اجرای طرح تنفس جنگل از ابتدای سال99 براساس قانون یکی از این راهکارهاست و 2میلیون هکتار از جنگل‌های هیرکانی شمال کشور را پوشش می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو