خطرات سونوگرافی چند بعدی

منبع: نی نی بان

131

1398/10/7

16:55


با افزایش دانش بشر و ارتقا فناوری سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی نیز به جرگه روش قدیمی سونوگرافی پیوستند.

سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی چیست
سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی مدل پیشرفته از دستگاه سونوگرافی، است و این بدان معناست که دستگاه، این قابلیت را دارد که از طریق تصویربرداری از یک ناحیه در زوایای مختلف، تصاویر سه بعدی ایجاد کند و باید بدانید که معمولا از تصویربرداری‌های سه بعدی در شرایط خاص استفاده می‌شود.

یکی از کاربرد‌های سونوگرافی سه بعدی برای مشاهده جنین و بررسی دقیق برخی موارد برای جنین انجام می‌شود که البته برخی مواقع هم به درخواست والدین، این تصویربرداری پیش از زایمان برای مشاهده صورت و ظاهر جنین انجام می‌شود که البته حتما باید تحت نظارت پزشک و تایید او صورت گیرد.

درست است که گفته می‌شود، سونوگرافی خطری برای بیمار و جنین ندارد، اما تعداد بالای انجام سونوگرافی اصلا توصیه نمی‌شود و حتما باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.

سونوگرافی چهار بعدی هم در واقع همان سونوگرافی سه بعدی است، تنها به صورت زنده و به صورت فیلم، تصاویر قابل مشاهده هستند و قطعا برای ایجاد چنین فیلمی، سیستم‌های بسیار قوی برای پردازش تصویر نیاز است تا بتواند در لحظه، پردازش‌های لازم برای ساخت این فیلم سه بعدی انجام شود.

به همین دلیل است که تعرفه سونوگرافی‌های چهار بعدی به مراتب بیشتر از سونوگرافی‌های سه بعدی و دو بعدی است، زیرا تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ای در دستگاه‌ها توسط کمپانی سازنده، به کار گرفته شده است.

این سونوگرافی معمولا برای تایید ضربان قلب، تخمین سن بارداری، تعیین موقعیت جنین، تشخیص حاملگی خارج از رحمی و ناهنجاری‌های احتمالی کاربرد دارد امواج صوتی با زوایای مختلف به بدن جنین تابانده می‌شود و انعکاس این امواج با کمک نرم‌افزار‌های پیشرفته رایانه‌ای تصاویری در سه جهت طول، عرض و عمق تولید می‌کند.

همانطور که می‌دانید؛ در سونوگرافی چهاربعدی علاوه بر ایجاد تصاویر سه‌بعدی از جنین، حرکات جنین نیز نشان داده می‌شود.

خطرات احتمالی سونوگرافی سه‌بعدی و چهاربعدی از آنجا که در سونوگرافی سه‌بعدی و چهاربعدی انرژی زیادی به جنین وارد می‌شود، این انرژی ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

دوران بارداری را طبیعی طی کنید
بارداری رویدادی طبیعی است و هر اندازه که در طول بارداری موانع دخالت کننده کمتر باشد به نفع جنین و مادر است و جنین در شرایط طبیعی رشد می‌کند و بر اساس آمار‌ها سه نوبت سونوگرافی طبیعی برای مادر در طول بارداری توصیه شده است و بیشتر از این جایز نیست و انجام هرگونه سونوگرافی چندبعدی که تبعات بسیار زیادی از قبیل آسیب به جنین را به دنبال دارد بسیار خطرناک است مگر در مواقع بسیار نادر که به ناهنجاری‌های مادر و جنین شک کرده باشند.

انعکاس خاطرات دوران بارداری مادران با سونوگرافی سه بعدی
در حال حاضر به دلیل عدم آگاهی نسبت به خطرات جدی این نوع سونوگرافی ها، مادران اغلب برای تعیین جنسیت جنین یا تهیه عکس سه بعدی جهت استفاده در آلبوم وی، اقدام به این کار می‌کنند در حالی که این اقدام کاربرد علمی ندارد. چرا که تحقیقات نشان می‌دهد تبعات بسیار منفی را در داخل رحم و زندگی خارج از رحم برجنین می‌گذارد و رحم دچار سوختگی می‌شود و برخی از سلول‌های جنین آسیب می‌بیند.

استفاده از روش سونوگرافی چند بعدی در موارد غیرضروری ضمن احتمال آسیب به جنین باعث اتلاف وقت و تحمیل هزینه مالی فراوان به بیماران می‌شود؛ چرا که این نوع سونوگرافی مشمول بیمه نمی‌شود و به دلیل گران بودن آن، تنها هدر دادن پول است. پس مادران هنگام مراجعه به پزشک اصراری برانجام این نوع سونوگرافی نداشته باشند.

انجام سونوگرافی چند بعدی تنها با تجویز پزشک
به مادران باردار توصیه می‌شود حد الامکان از سونوگرافی‌های چند بعدی کمتر استفاده کنند در همه موارد در مرحله اول سونوگرافی معمولی انجام می‌شود و تنها به تشخیص پزشک متخصص سونوگرافی سه یا چهار بعدی تجویز می‌گردد.

اغلب سونوگرافی‌های سه و چهار بعدی به منظور تعیین جنسیت جنین یا تهیه تصویر وی و با اصرار زائو صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه زیان‌های این نوع سونوگرافی‌ها مورد تاکید استادان رادیولوژی است باید با آن‌ها برخورد قانونی صورت گیرد.

خطر سقط جنین با سونو گرافی‌های چند بعدی
سونوگرافی‌های چند بعدی خطر سقط جنین و نارسایی جنین را افزایش می‌دهد و بر سلامت جنین تاثیر می‌گذارد. از ۱۱ تا ۳۰ هفتگی انجام این گونه سونوگرافی‌ها را توصیه نمی‌کنیم مگر قبل از ۱۱ هفتگی که مادر دچار خونریزی و عاضه‌ای باشد در آن زمان می‌توان از سونوگرافی چند بعدی استفاده کرد در غیر این صورت به هیچ عنوان نباید از این سونوگرافی‌ها استفاده شود، زیرا جان مادر و جنین را به خاطر می‌اندازد.

از این رو به مادران باردار توصیه می‌شود در مراجعه به پزشک متخصص اصراری بر انجام انواع سونوگرافی‌ها نداشته باشند زیرا در صورتی که از نظر پزشکی توسط متخصصین مربوط ضرورت این امر تشخیص داده شود؛ تجویز خواهند کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو