برای رنگی شدن چشم جنین چه بخوریم؟

منبع: اوما

192

1398/10/7

20:43


برای رنگی شدن چشم جنین چه بخوریم؟

در واقع، رنگ چشم تحت تاثیر DNA  مادر و پدر و سایر اعضای خونی خانواده می باشد. بارها شنیده ایم که مامان ها میگویند : رنگ چشم شوهر من قهوه ای است و رنگ چشم من آبی روشن است اما رنگ چشم دخترم آبی تیره است . رنگ چشم دخترانم طی سه ماه روشن تر شد و آبی روشن باقی ماند. در حالی که رنگ چشم پسرم طی پنج ماه از آبی به قهوه ای و سپس سبز تغییر کرد. رنگ چشم پسرم دقیقاً مشابه رنگ چشم مادربزرگش بود. 

به گفته دانشمندان میزان تولید ملانوسیتها تحت تأثیر 15 ژن قرار دارد که تاثیر دو مورد از آنها بر چگونگی رنگ چشم کودک مشخص شده است. دو ژن قابل فهم به دو شکل یا آلل ها آمده اند - یکی دارای نسخه های قهوه ای و آبی می باشند و دیگری دارای نسخه های آبی و سبز هستند. در نتیجه ، رنگ چشم کودک به ترکیبی از آلل هایی که از والدین خود به ارث می برند بستگی دارد. 

هنوز هم ، بر اساس آنچه در حال حاضر شناخته شده است ، برخی از دستورالعمل های کلی در مورد رنگ چشم کودک وجود دارد. به عنوان مثال اگر پدر و مادر هر دو چشم تیره داشته باشند، به احتمال زیاد رنگ چشم کودک تیره می شود زیرا آلل قهوه ای غالب است. سالها رنگ چشم قهوه ای صفت "غالب" بود و رنگ چشم آبی صفت "مغلوب" محسوب می شد. اما علم مدرن نشان می دهد كه تعیین رنگ چشم چندان ساده نیست. رنگ چشم تحت تأثیر یک یا دو ژن قرار نمی گیرد بلکه در عوض توسط چندین ژن تعیین می شود.

به همین دلیل، غیر ممکن نیست که فرزند رنگ چشم متفاوتی نسبت به والدین داشته باشد. بنابراین، در حالی که این امر نادر است اما این امکان وجود دارد که والدینی با چشمان آبی، فرزندی با چشم های قهوه ای داشته باشند. این پدیده به این دلیل رخ می دهد که رنگ چشم چندوجهی است یا تحت تأثیر چندین ژن است که برای تعیین رنگ چشم با هم کار می کنند.

مراحل رشد چشم جنین

در رحم، چشم جنین به اندازه کافی رشد می کند تا نور، اشکال و برخی از رنگ ها را درک کند. در هنگام تولد، نوزاد می تواند بر روی اشیاء در فاصله 20 تا 40 سانتی متری تمرکز کند.

 

رنگی شدن چشم جنین و مراحل رشد آن

رشد زودهنگام چشم

چشمان جنین از زمان رشد مغز شروع به تشکیل می کنند. با شروع هفته 6 بارداری، چشم ها به سمت داخل می چرخند و دو ساختار جام مانند را تشکیل می دهند. با بزرگ شدن این ساختارها، آنها توسط ساقه ای به مغز متصل می مانند که این ساقه عصب بینایی اصلی را در خود جای می دهد.

در حدود هفته هفتم، قسمتهای اصلی چشم که باعث ایجاد بینایی می شوند - قرنیه ، عنبیه ، مردمک ، لنز و شبکیه - شروع به رشد می کنند و تقریباً چند هفته بعد به طور کامل شکل می گیرند. در هفته 10 بارداری، جنین پلک دارد. البته پلک تا هفته 27 بارداری بسته می ماند.

و یک واقعیت جالب وجود دارد: اگرچه مجاری اشک جنین در هفته 8 شروع به رشد می کنند، اما تا چند هفته پس از تولد کاملاً شکل نمی گیرند (و ممکن است این اتفاق برای نوزادان نارس بیشتر طول بکشد). این بدان معنی است که تولید اشک نوزاد تا چند هفتگی به پتانسیل کامل نمی رسد.

قرنیه ، مردمک ، عنبیه ، لنز و شبکیه

قرنیه "پنجره" شفاف جلوی چشم است که به نور اجازه ورود می دهد. نقطه تاریک در مرکز چشم (مردمک) و قسمت رنگدانه ای که مردمک را احاطه کرده است (عنبیه) میزان نور ورودی در چشم را مشخص می کند. در نور روشن، عنبیه گسترش می یابد و مردمک کوچکتر می شود و میزان نور وروردی را محدود می کند. در تاریکی، عنبیه کوچک می شود و مردمک بزرگتر می شود و اجازه ورود نور تا حد ممکن را می دهد.

با ورود نور به چشم ، به لنز برخورد می کند ، ساختاری در پشت مردمک که نور را به سمت عقب چشم هدایت می کند. شکل لنزها تغییر می کند تا بر روی اشیای نزدیک یا دور تمرکز کنند. ساختار لایه ای در قسمت پشت چشم (شبکیه) حاوی میلیون ها سلول حساس به نور به نام سلول میله ای و مخروطی است. سلول میله ای به ما کمک می کند تا در نور کم مشاهده کنیم و سلول های مخروطی رنگ را تشخیص می دهند. این اطلاعات در امتداد عصب بینایی به مغز منتقل می شود؛ در مغز تصاویری که می بینیم را حس می کنیم.

رنگ چشم نوزاد

در بدو تولد احتمال دارد عنبیه چشم نوزاد به رنگ آبی یا خاکستری باشد. دلیلش این است که عنبیه چشم نوزاد تازه متولد شده ملانین زیادی ندارد. ملانین رنگدانه ای است که به چشم رنگ می دهد. با گذشت ماه ها، سلول های موجود در عنبیه نوزاد شروع به تولید ملانین بیشتری می کنند. رنگ نهایی چشم نوزاد به میزان ملانین تولید شده بستگی دارد که توسط ژنهایی که از شما و همسرتان به ارث برده شده است، تعیین می شود. چشم های آبی، خاکستری و سبز ملانین کمتری دارند، در حالی که چشمان قهوه ای ملانین بیشتری دارند. زمانی که نوزاد به 9 ماهگی می رسد، رنگ چشمان او دائمی می شود.

مراحل اصلی رشد بینایی جنین

هفته های بارداری

مراحل

هفته ششم

فنجان های چشم در دو طرف سر شکل می گیرند.

هفته هفتم

قرنیه ، مردمک ، عنبیه ، لنز و شبکیه شروع به رشد می کنند.

هفته هشتم

مجاری اشک شروع به رشد می کنند.

هفته دهم

پلک ها تشکیل می شوند ، و سلول های میله ای و مخروطی ظاهر می شوند.

هفته بیست و هفتم

پلک ها می توانند باز و بسته شوند و جنین برای واکنش به نور چشمک می زند.

هفته سی ام

مردمک دچار انقباض و انبساط می شود و جنین می تواند شکل های کم نور را ببیند.

هفته سی و دوم

جنین می تواند روی اشیاء نزدیک تمرکز کند.

هفته سی و چهارم

جنین می تواند رنگ قرمز را مشاهده کند و حرکت را ردیابی کند.

 

پیش بینی رنگ چشم نوزاد

از آنجا که هنوز هم در مورد اثر متقابل ژن ها و نقش آنها در تعیین رنگ چشم، ابهاماتی وجود دارد، نمی توان رنگ چشم نوزاد را به درستی پیش بینی کرد. در اینجا مروری کلی از سناریوهای متداول در مورد رنگ چشم وجود دارد:

  •  اگر هر دو والدین چشم آبی داشته باشند، به احتمال زیاد رنگ چشم فرزند آنها نیز آبی می شود. 
  •  به همین ترتیب، وقتی والدین هر دو چشم قهوه ای دارند، به احتمال زیاد رنگ چشم فرزند آنها قهوه ای می شود. اما، استثناهایی نیز در این قانون وجود دارد، به خصوص اگر یکی از پدربزرگ مادربزرگ ها چشمان آبی داشته باشند. بنابراین ممکن است رنگ چشم آبی از آنها به ارث برسد.
  •  در ضمن ، اگر یکی از والدین چشمهای قهوه ای داشته باشد و یکی از والدین چشمان آبی داشته باشد ، احتمال آبی شدن چشمان نوزاد 50/50 است.

 

پیش بینی رنگ چشم جنین

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که تغییرات رنگ چشم معمولاً از روشن به تیره می باشد. بنابراین اگر فرزند شما در ابتدا چشمهای آبی دارد ، ممکن است رنگ آنها به رنگ سبز ، فندقی یا قهوه ای روشن تغییر یابد. به عبارت دیگر، اگر نوزادی با چشمان قهوه ای به دنیا بیاید ، بعید به نظر می رسد که رنگ چشم های او آبی شود. علاوه بر این ، حدود 10 درصد از نوزادان در بزرگسالی دچار تغییر رنگ چشم می شوند.

در کل ، یادآوری این نکته ضروری است که فقط با نگاه کردن به چشم والدین، نمی توان رنگ چشم کودک را پیش بینی کرد. روند پیش بینی رنگ چشم بسیار پیچیده تر است.

در دوران بارداری برای چشم جنین چی بخوریم :

در هفته 27، چشمان فرزند شما باز است و می تواند در پاسخ به نور روشن چشمک بزند. اگر یک چراغ قوه روی شکم خود بگیرید، حرکات جنین را در پاسخ به نور احساس خواهید کرد. در هفته 30، مردمک قادر به گشاد و تنگ شدن است و اجازه ورود نور کمتر یا بیشتری به چشم می دهد. از آنجا که در این مرحله سلول های میله ای بیشتر از مخروطی هستند، جنین می تواند حاشیه های کم رنگ شکل ها را تشخیص دهد، اما رنگ آنها را تشخیص نمی دهد.

در هفته 32، جنین می تواند روی اشیاء بزرگی که خیلی دور نیستند، تمرکز کند و این توانایی تمرکز تا زمان تولد به همین ترتیب باقی خواهد ماند. در هفته 34، جنین قادر به پیگیری حرکات است و اکنون سلول های مخروطی کافی برای دیدن رنگ اول - قرمز – را دارد. چرا قرمز؟ قرمز رنگ قسمت داخلی رحم است، بنابراین ابتدا سلول های مخروطی برای مشاهده رنگ قرمز ایجاد می شوند. بینایی فرزند شما در هنگام تولد تقریباً برابر با هفته 36 بارداری است. اگرچه چشمان نوزاد تازه متولد شده از نظر جسمی توانایی دیدن دارد، اما مغز نوزاد آماده پردازش تمام اطلاعات بصری نیست، بنابراین تا مدتی همه چیز تیره باقی می مانند.

به تدریج، همان طور که مسیر بینایی بین چشم و مغز نوزاد بالغ می شود، نوزاد می تواند رنگ های بیشتری را ببیند. توانایی های تمرکز او نیز بهبود می یابد، و درک عمقی پیدا می کند. در 8 ماهگی نوزاد می تواند تقریباً به خوبی شما را ببیند.

اما در بارداری

مقدار زیادی بتاکاروتن، ماده مغذی مهم برای رشد سالم چشم نوزاد، مصرف کنید. بتاکاروتن در میوه ها و سبزیجات زرد، نارنجی و قرمز مانند هویج، سیب زمینی شیرین و کدوحلوایی به وفور وجود دارد. بدن بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می کند، که از بینایی نوزاد شما پشتیبانی می کند و فوایدی نیز برای شما دارد. این ماده به ترمیم بافت ها پس از زایمان کمک می کند ، با عفونت ها مبارزه می کند ، از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می کند و چربی ها را متابولیزه می کند.

نکته: در دوران بارداری ، مقدار زیادی رتینول مصرف نکنید. رتینول نوعی ویتامین A است که می تواند در دوزهای زیاد باعث نقص هنگام تولد و سمیت کبد شود. رتینول در برخی مکمل های ویتامین و قرص راکوتان و ضد آکنه یافت می شود.

What to Expect Editors. Fetal Eyesight: What Your Baby Can See in Utero. Reviewed on October 14, 2018 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو