گیاه کاکائو دارای غلافی است که دانه‌های کاکائو در داخل آن قرار می‌گیرند. این دانه‌ها پس از به عمل آمدن به دو بخش مجزا تقسیم می‌شوند...

گیاه کاکائو دارای غلافی است که دانه‌های کاکائو در داخل آن قرار می‌گیرند. این دانه‌ها پس از به عمل آمدن به دو بخش مجزا تقسیم می‌شوند. بخش اول ماده سفید‌رنگ چربی است که کره کاکائو نام دارد. بخش دوم هم ماده سیاه‌رنگی هست که کاکائو نام دارد. در حقیقت همه ویژگی‌های مثبت از جمله ماده آنتی‌اکسیدان فلاونول، مربوط به این ماده سیاهرنگ تلخ است.
پس وقتی از ویژگی‌های مثبت یک شکلات حرف می‌زنیم باید ببینیم در ساختار آن چقدر از این ماده سیاهرنگ مفید به کار رفته است.اگر شکلات با استفاده از کره کاکائو درست شود شکلات سفید نام می‌گیرد که طبعاً فاقد کاکائو و از این فواید بی‌بهره است. شکلاتی هم که با استفاده از کاکائو تهیه شود شکلات سیاه یا تلخ نامیده می‌شود، اما شکلات‌هایی که امروزه بیش از همه طرفدار دارند در حقیقت از نوع سومی هستند با نام شکلات‌های شیری.

این نوع از شکلات‌ها از ترکیب مقادیر مختلفی از کاکائو با پودر شیر و شکر به دست می‌آیند. معمولاً درصد کاکائو در این شکلات‌ها حدود ۲۰ درصد است و باقی آن‌ها را موادی مثل شکر، اسیدهای چرب اشباع و ترنس و سایر افزودنی‌ها تشکیل می‌دهند که بیش از فایده، دارای ضررند.

پس دقت داشته باشد وقتی از فواید شکلات حرف می‌زنیم در حقیقت داریم از کاکائو صحبت می‌کنیم. یعنی هرچقدر در ساختار شکلات مصرفی ما مقدار بیشتری کاکائوی خالص  به کار رفته باشد میزان مواد مفید یعنی آنتی‌اکسیدان فلاونول آن بیشتر شده است. هرچه درصد کاکائوی موجود در آن کمتر باشد و بر میزان شکر، شیر خشک و اسیدهای چرب اشباع و ترنس افزوده شود از فواید آن کاسته می‌شود. ضمن اینکه شکلات‌های شیرین دارای کالری بسیار بالایی هستند که آن‌ها را به یک خوراکی ناسالم تبدیل می‌کند. پس اگر دوست دارید از فواید خوردن شکلات بهره‌مند شوید حتماً نوعی از آن را انتخاب کنید که درصد کاکائوی بالا و درصد شیرینی و افزودنی‌های پایین‌تری دارد. شکلات هرچه تیره‌تر و تلخ‌تر باشد مفید‌تر است



گردآوری شیرینی پزی آکاایران