چند روز بعد قاعدگی بارداری مشخص می شود؟

منبع: نی نی بان

1,006

1398/10/8

12:25


سوال مخاطب‌ نی نی‌بان: سلام. چند روز بعد قاعدگی بارداری مشخص می شود؟ چند روز باید صبر کنیم.

پاسخ دکتر کتایون برجیس، جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی:
ما معمولا به خانم هایی که سیکل قاعدگی منظمی دارند و به موقع دچار عادت ماهانه می شوند توصیه می کنیم اگر می خواهند بدانند که باردار هستند یا نه بعد از اینکه زمان مقرر پریودشان گذشت و خونریزی اتفاق نیفتاد آزمایش بدهند. حالا این آزمایش می تواند آزمایش خون یا بارداری باشد. کلا ما انتظار داریم که بعد از به تاخیر افتادن پریود، تست بتا عدد حدود 100 را نشان بدهد و در این زمان معمولا با بی بی چک هم که چک کنند جواب مثبت است. اما در مورد خانم هایی که قاعدگی های منظمی ندارند ممکن است بعد از تاخیر در پریود آزمایش بدهند و نتیجه منفی باشد اما چند روز بعد که مددا تست می دهند پاسخ مثبت است.
 

چند روز بعد قاعدگی بارداری مشخص می شود؟

 
مهمترین مطالب در این‌باره:
آزمایش بارداری چگونه است؟
تصمیم به انجام آزمایش بارداری دلیل اصلی اضطراب است. اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید، تمام مدت دو هفته را صرف بحث در مورد این می شود که زمان انجام تست مناسب است یا زود است. اگر می خواهید باردار شوید، احتمالا از نتیجه تست مثبت خیلی خوشحال می شوید. همچنین گاهی وسوسه می شوید قبل از اینکه پریودی قطع شود آزمایش را انجام دهید؛ به خصوص اگر علائم اولیه بارداری را می بینید.
اما اگر آزمایش را زود انجام دهید حتی در زمان بارداری ممکن است نتیجه تست منفی باشد. زمان مناسب برای انجام تست چه زمانی است؟

بهترین زمان برای تست بارداری
بهترین زمان برای آزمایش بارداری زمانی است که پریودی شما به تاخیر افتاده باشد. این مسئله باعث می شود نتایج  منفی و مثبت کاذب ناشی از سقط جنین زودهنگام دیده نشود. اگر به تقویم باروری خود توجه نکرده اید، در حال حاضر زمان مناسب برای توجه به آن است.
اگر پریودی شما نامنظم است یا به پریودی خود توجه نکرده اید، تا زمانی که طولانی ترین چرخه قاعدگی را رد نکره اید آزمایش انجام ندهید. به عنوان مثال، اگر چرخه های شما بین 30 تا 36 روز باشد، بهترین زمان برای آزمون، روز 37 یا بعد است.
چیز دیگری که باید در نظر بگیرید این است که پریودی شما دیر شده است یا خیر. بر طبق وب سایت FDA، از هر 100 زن، 10 تا 20 نفر روز بعد از قطع شدن پریود، نتیجه مثبتی از آزمایش حاملگی دریافت نمی کنند، حتی اگر حامله باشند.
حتی آزمایشهایی که برای تشخیص زود هنگام بارداری انجام می شوند نیز به طور دقیق نمی تواند بارداری را قبل از تاخیر پریودی تشخیص دهد.

آزمایشات بارداری چگونه انجام می شوند؟
دانستن این که چگونه این آزمایشها کار می کنند به شما کمک می کند زمان انجام آن ها را بفهمید.
آزمایشات هورمون بارداری، گونادوتروپین مزمن انسانی  (hCG) را در ادرارتان تشخیص میدهند.
برخی از آزمایشات تغییرات این هورمون، هیپرگلیسوسیل hCG را تشخیص داده اند. hCG منظم بعد از لقاح نطفه در اندومتر تولید می شود. H-hCG به زودی شروع به آزاد شدن می کند؛ بعضی اوقات پس از لقاح.
آزمایش حاملگی در خانه به طور دقیق میزان هورمون بارداری را در ادرار اندازه گیری نمی کند. نتیجه منفی آزمایش حاملگی به این معنی نیست که ادرار شما حاوی hCG نیست. این بدان معنی است که ادرار به اندازه کافی از این هورمون ندارد تا نتیجه مثبت شود.
هنگامی که آزمایشهای بارداری به شما می گویند چه مقدار هورمون تشخیص داده اند، معمولا به شما می گویند هورمون hCG مورد نیاز برای آزمایش چه قدر است. سطح H-hCG در یک زن به طور معمول از hCG بالاتر است. اگر یک آزمایش بارداری H-hCG را تشخیص دهد، احتمال بیشتری برای دریافت یک نتیجه مثبت در اوایل بارداری وجود دارد. اگر آزمایش بارداری نسبت به H-hCG حساسیت نداشته باشد و فقط hCG را به طور منظم تشخیص دهد، احتمال دریافت نتیجه مثبت کم است. اکثر تست های بارداری در بازار برای تشخیص H-hCG عالی نیستند.
 
زمان انجام آزمون بارداری
تست های اولیه را می توان سه یا چهار روز قبل از تاخیر در پریودی آخر انجام داد. این تست ها یک فاز لوتئال 14 روزه را در نظر می گیرند که زمان بین تخمک گذاری و پریودی است.
مشکل این است که ممکن است فاز لوتئال شما کوتاه تر یا طولانی تر باشد.
اگر فاز لوتئال شما 12 روز باشد، چهار روز قبل از قطع پریودی نه روز پس از تخمک گذاری است. بنابراین برای شما انجام آزمایش بارداری چهار روز پیش از قطع پریودی کاری بیهوده است.
اگر فاز لوتئال 15 روز را داشته باشید، چهار روز قبل از قطع پریودی، 12 روز پس از تخمک گذاری است. هنوز هم مقدار هورمون های شما به قدر کافی نیست، اما شانس بیشتری نسبت به افرادی که فاز کوتاه دارند، خواهید داشت.
اگر شما تزریق hCG مانند Ovidrel داشته اید، نباید تست بارداری را زود انجام دهید.
آزمایش زودهنگام ممکن است بقایای داروهای باروری را تشخیص دهد.

چند روز بعد قاعدگی بارداری مشخص می شود؟

 
بهترین تست زودهنگام بارداری و چه روزی بیشتر احتمال دارد که به نتیجه برسید
با توجه به تحقیقات انجام شده، بهترین آزمایش بارداری در بازار The First Response Early Result یا FRER. این تست ها دستی هستند و دیجیتال نیستند بنابراین دقت کمتری دارند.
در ادامه نتایج مطالعات در خصوص دقت انجام تست زودهنگام ذکر شده است:
  -  یک روز بعد از پریودی مورد انتظار: صد درصد
  -  روز پریودی مورد انتظار: 96 درصد
  -  یک روز پیش از پریودی مورد انتظار: 93
  -  دو روز پیش از پریودی مورد انتظار: 81 درصد
  -  سه روز پیش از پریودی مورد انتظار: 68 درصد
  -  چهار روز پیش از پریودی مورد انتظار: 42 درصد
  -  پنج روز پیش از پریودی مورد انتظار: 33 درصد
  -  شش روز پیش از پریودی مورد انتظار: 25 درصد

چگونه این آمار با مارک های دیگر مقایسه می شود؟
با توجه به مطالعات مشابه، آزمایش های دستی E.P.T  تنها 53٪ دقت در روز پریودی مورد انتظار دارد. تست The First Response Early Results در سه روز قبل از پریودی مورد انتظار دقت بیشتری نسبت به  E.P.T. در روز مورد انتظار نشان می دهد. زمان مناسب برای انجام تست بارداری روز بعد از پریودی مورد انتظار است. اگر نگران نتیجه هستید انجام زودتر تست بی فایده است.پیش از انجام آزمایش با خود فکر کنید از منفی بودن نتیجه چه حسی پیدا می کنید. اگر نتیجه منفی شما را آزار نمی دهد آن را انجام دهید. اما اگر نتیجه منفی باعث ناراحتی شما می شود و هزینه ای نیز به شما تحمیل می کند که آزاردهنده است تا پس از پریودی مورد انتظار صبر کنید.

علائم بارداری چیست و بعد از چند روز مشخص میشود
علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح در بسیاری از موارد حتی قبل از تایید قاطع به وسیله طب مدرن نشانه های گوناگونی وجود دارند که از حامله بودن مادر خبر می دهند .در زیر به تعدای از علایم هشدار دهنده اولیه حاملگی اشاره می کنیم . اصولاً بارداری با تعییرات فراوانی توام است .این تغییرات هم جسمی و هم روحی می باشند اما در نظر داشته باشید که این تغییرات در تمام خانم ها یکسان نیستند و معمولاً شدت و ضعف دارند و به یاد داشته باشید که شاید یک یا چند نشانه زیر شامل حال شما نشود.
 

چند روز بعد قاعدگی بارداری مشخص می شود؟

 از علائم بارداری
-حساس شدن و دردناک بودن سینه ها : یکی از شایع ترین نشانه های بارداری حساس شدن سینه ها و نوک سینه هاست که معمولاً در طی ۳ هفته اول بارداری خود را به وضوح نشان می دهد . متورم و دردناک شدن سینه ها شبیه قبل از پریود است - در اوایل بارداری گرفتگی و درد عضلات زیر شکم و لکه بینی به صورت کم و به رنگ صورتی شایع است .
- حالت تهوع از رایج ترین علایم حاملگی می باشد . این حالت معمولاً اوایل صبح شدت بیشتری دارد.
- احساس خستگی و رخوت در اوایل حاملگی وجود دارد .
- تکرر ادرار یکی دیگر علایم حاملگی می باشد . این تکرر ادرار بعد از ۳ ماهگی بتدریج بهبود می یابد.
- یبوست ، به دلیل تغییرات هورمونی و شیمیایی عمده ای که در بدن زنان باردار رخ می دهد ابتلا به یبوست بسیار رایج است.
- سرگیجه در اوایل حاملگی با تغییرات فشار خون ، برخی خانم ها حالت سرگیجه دارند و احساس می کنند سرشان سنگین و گنگ است.
- توقف عادت ماهانه برای آن دسته از خانم هایی که قاعدگی مرتب دارند توقف عادت ماهانه می تواند نشانه خوبی باشد .
در این شرایط سریعاً به پزشک مراجعه کرده و با انجام آزمایش های مختلف از صحت آن اطمینان حاصل کنید .
- البته درمواردی هم دیده شده که فرد با وجود عادت ماهیانه باردار بوده است.

- افزایش ضربان قلب، حدود هفته 8 الی 10 بارداری ممکن است متوجه شوید که قلب تان سریع می تپد. افزایش و نامنظمی ضربان قلب در دوران بارداری شایع است. اما اگر شما دچار بیماری های قلبی هستید لازم است با پزشک مشورت کنید تا داروهای مناسب دریافت نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو