اقدامات نجات بخش هنگام گم شدن در جنگل

اقدامات نجات بخش هنگام گم شدن در جنگل


منبع: همگردی

182

1398/10/8

12:51


بسیاری از انسان ها برای گرفتن انرژی و رهایی از استرس های روزانه راهی جنگل های انبوه و پر درخت می شوند تا از این طبیعت بکر لذت ببرند و برای روزهای پرکار بعدی آماده شوند. اما اغلب افراد به این نکته مهم توجه ندارند که ممکن است به راحتی و به شکلی باورنکردنی در میان درختان در هم تنیده گم شوند و در اثر ترسی که به جانشان می افتد، هیچ راهی برای نجات و پیدا کردن راه خروج از جنگل را پیدا نکنند. بسیاری از گم شده ها اذعان دارند که تنها چند متر به داخل جنگل رفته اند و مطمئن هستند که همان راه را بازگشته اند، ولی بعد از ساعت ها و گاهی روزها طی کردن راه، توسط نیروهای امدادی پیدا شده و نجات یافته اند. شاید این افسانه که درختان جنگل های انبوه در شب ها حرکت می کنند از همین گم شدن در جنگل به وجود آمده باشد، چرا که افراد گمشده باور نمی کنند که به همین راحتی در میان جنگل گم شده اند و دقیقا به همین دلیل است که در ساعت های اولیه گم شدن در جنگل معمولا هیچ تماسی با نیروهای امدادی نمی گیرند و فکر می کنند چند قدم دیگر خود را نجات داده و راه را پیدا می کنند تا اینکه تاریکی بر فضای جنگل مستولی می شود و تازه به فکر تماس می افتند. آماندا الر (Amanda Eller) یکی از افرادی است که پس از هفده روز گمشدگی در میان جنگل، توسط نیروهای امدادی پیدا شد و نجات یافت، اما اگر این جنگل نورد اهل هاوایی نکاتی هر چند کوچک را رعایت نمی کرد، شاید با زانوی آسیب دیده نمی توانست این مدت را دوام بیاورد و ممکن بود بپیوندد به آن درصد از گمشدگانی که هیچگاه زنده و سالم از میان درختان درهم تنیده نجات پیدا نمی کنند و گاهی هم پیدا نمی شوند. اگر قصد رفتن به جنگل را دارید و می خواهید از این موهبت الهی لذت ببرید، بهتر است با راه های نجات در جنگل آشنا باشید. با ما همراه باشید تا بدانیم که اگر در جنگل گم شدیم چکار کنیم.

گم شدن در جنگل

نترسید و خونسرد باشید

شاید در حالیکه در خانه خود نشسته اید و حرف از خونسردی و نترسیدن می زنید به نظر کاری ساده برسد، اما به حتم وقتی در میان جنگل گم شده اید و نمی دانید که راه نجاتی وجود دارد یا نه، نترسیدن دشوارترین کار دنیا خواهد بود. اما بهتر است این مطلب را تمرین کنید، زیرا ترسیدن و هول شدن مغز شما را برای بررسی و پیدا کردن راه های نجات در جنگل از کار می اندازد و ممکن است کارهایی انجام دهید که شما را بیشتر به سمت خطر ببرد. پس بنشینید، نفس عمیق بکشید و به این نکته فکر کنید که نود و هفت درصد گمشدگان در جنگل ها، در بیست و چهار ساعت اول توسط نیروهای امدادی نجات یافته و پیدا شده اند. سپس، سراغ یکی از مهمترین راه کارهای بقا و نجات بروید که با علامت اختصاری STOP بیان می شوند.

نترسید و خونسرد باشید

درباره سیستم STOP بیشتر بدانیم

این کلمه که در کل به معنای ایستادن و حرکت نکردن است، از چهار بخش مهم تشکیل شده که فهمیدن معنای آن راهی است برای اینکه بدانیم، اگر در جنگل گم شدیم چکار کنیم:

Stop: در مرحله اول بایستید. از جای خود حرکت نکنید تا بتوانید بر ترس و واهمه خود غلبه کنید و خونسردی را به دست آورید.

Think: خوب فکر کنید. ببینید در چه محیطی گم شده اید و چه امکاناتی برای نجات و پیدا شدن خود دارید. آیا در این جنگل حیوانات وحشی وجود دارد؟ برای چه مدت آب و غذا دارید؟ گوشی همراهتان آنتن دارد؟ کسی از مسیر شما مطلع است؟ به رودخانه نزدیک هستید؟ امکان روشن کردن آتش را دارید؟ و ... اما به این نکته مهم توجه کنید که اگر خطری شما را تهدید نمی کند، حرکت نکردن بهترین گزینه است.

Observe: به دقت مشاهده کنید. شاید روی درختی علامتی وجود داشته باشد. شاید ردپایی در اطرافتان به چشم بخورد. شاید کمی دورتر صدایی از وجود انسان به گوش برسد. شاید ... به تمام حواس پنچ گانه خود فرصت مشاهده کافی بدهید.

Plan: حالا وقت برنامه ریزی است. با توجه به سه مرحله بالا برای رفتن، ماندن زیر درخت، پناه گرفتن در یک غار یا درست کردن یک جان پناه بالای درخت و ... برنامه ریزی کنید.

درباره سیستم STOP بیشتر بدانیم

کار با قطب نما را از قبل یاد بگیرید

قطب نما، وسیله ای است که آموزش و یادگیری آن کار چندان دشواری نیست، اما می تواند در مواقع گم شدن در جنگل شما را نجات دهد و راه پیدا کردن مسیر درست را به شما نشان دهد، بنابراین بهتر است همین امروز چند ساعتی زمان بگذارید و کار با قطب نما را یاد بگیرید.

کار با قطب نما را از قبل یاد بگیرید

خود را به نقطه ای مرتفع برسانید

اگر در دیدرس خود نقطه ای را می بینید که ارتفاع بالاتری از سطح جنگل دارد و حال عمومی و جسمی مناسب بوده، بهتر است خود را به آنجا برسانید تا هم شمای کلی از مسیر خود داشته باشید، هم نیروهای امدادی شما را راحت تر پیدا کنند و نجات دهند.

خود را به نقطه ای مرتفع برسانید

به رد پاها خوب دقت کنید

رد پای خودتان یا هر انسانی که از مسیری گذشته می تواند نوید بخش این مطلب باشد که مسیر نجات در جنگل را پیدا کرده اید و می توانید از میان جنگل خود را به راهی درست برسانید. رد پای گروهی حیوانات گیاهخوار هم می تواند نشان دهنده مسیری باشد که می تواند شما را به رودخانه یا چشمه ای برساند و از تشنگی نجاتتان دهد.

به رد پاها خوب دقت کنید

به چند نفر، مدت سفر و مسیر خود را اطلاع دهید

بهتر است تعدادی از دوستان و آشنایان شما از مدتی که قصد دارید در جنگل حضور داشه باشید، اطلاع داشته باشند. به این افراد مسیری که قصد حرکت دارید به اضافه رنگ لباس خود را بگویید و اگر دارای حساسیت های دارویی و گیاهی هستید هم آن ها را مطلع کنید، زیرا این ها اولین سوالاتی هستند که نیروهای امدادی برای پیدا کردن افراد گمشده در جنگل خواهند پرسید و دانستن آن ها می تواند نجات بخش باشد.

به چند نفر، مدت سفر و مسیر خود را اطلاع دهید

علامتگذاری را فراموش نکنید

قبل از ورود به جنگل بهتر است تعدادی علامت را برای خود نشان کنید و اگر گم شدید و ناچار به حرکت بودید، مسیر را با پارچه علامت گذاری کنید تا در صورت پیدا نکردن راه نجات بتوانید به نقطه اولیه بازگردید و مطمئن شوید مسیر جدیدی که برای نجات در جنگل استفاده می کنید، مسیری نیست که قبلا امتحان کرده اید.

علامتگذاری را فراموش نکنید

وسایل کامل به همراه ببرید

بدون هیچ تردیدی هیچکس با برنامه ریزی قبلی در جنگل گم نمی شود، پس همیشه با وسایل کامل به گردش و راهپیمایی در جنگل بروید. جعبه کمک های اولیه، کرم ضد آفتاب، تلفن همراه دارای باتری کامل، باتری یدکی با شارژ پر، چراغ قوه، آب، خوراکی های مغذی و در صورت امکان یک چادر از وسایلی است که باید به همراه خود داشته باشید. همه افرادی که در جنگل ها گم می شوند، فکر می کرده اند هیچ وقت این اتفاق برای آن ها رخ نمی دهد. پس، با آمادگی کامل به گردش بروید و امکان نجات در جنگل را افزایش دهید.

وسایل کامل به همراه ببرید

چرا به جنگل رفته اید؟

اگر افراد بیرونی، از قصد شما برای ورود به جنگل اطلاع داشته باشند، احتمال پیدا شدن و نجات در جنگل توسط نیروهای امدادی بیشتر می شود. ماهیگیری، شکار، تفریح و ... مکان یابی شما را سریع تر می کند و حدس و گمان های صحیح تری از محل گم شدن شما زده می شوند.

چرا به جنگل رفته اید؟

آیا گوشی شما به اینترنت متصل می شود؟

در حال حاضر، نقاط زیادی تحت پوشش اینترنت قرار دارند و این موهبت می تواند در گم شدن در جنگل نجات بخش باشد. بهتر است نحوه ارسال موقعیت مکانی و استفاده از اپلیکیشن های فراوان نشانگر راه را آموزش دیده باشید، اما اگر گوشی شما این امکانات را هم نداشته باشد، سیگنال هایی که حتی در مواقع خاموش بودن به برج های مخابراتی ارسال می کنند، می توانند نجات بخش شما باشند.

آیا گوشی شما به اینترنت متصل می شود؟

آتش درست کنید

اگر زمان گم شدن در جنگل به تاریکی رسید که معمولا به دلیل اطلاع دادن دیر هنگام به نیروهای امدادی این اتفاق رخ می دهد، دنبال ابزاری باشید که با آن آتش روشن کنید. با روشن کردن آتش، علاوه بر فراری دادن حیوانات وحشی و حشرات موذی، می توانید امیدوار باشید تا نور آن در دل تاریک جنگل، علامتی باشد برای نیروهای امدادی که برای نجات و پیدا کردن شما مشغول جستجو هستند.

آتش درست کنید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو