آخرین وضعیت شیوع آنفلوانزا در کشور

منبع: برترین ها

73

1398/10/8

17:38


رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به روند کاهشی بروز آنفلوآنزا در کشور، ‌ آخرین آمار ابتلا به این بیماری‌ تشریح کرد.

خبرگزاری ایسنا: رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به روند کاهشی بروز آنفلوآنزا در کشور، ‌ آخرین آمار ابتلا به این بیماری‌ تشریح کرد.

دکتر حسین عرفانی در تشریح آخرین وضعیت همه‌گیری آنفلوآنزای فصلی انسانی با اشاره به اینکه آمار ابتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی به شکل هفتگی گرفته می‌شود، گفت: از تاریخ ۳۰آذر تا ۶ دی ماه سال جاری ۲۳۸۸ مورد مبتلا به عفونت‌ شدید تنفسی در بیمارستان‌ها بستری شدند. از این تعداد فقط از افرادی که در آی‌سی‌یو بستری شده یا فوت می‌شوند نمونه تهیه می‌شود که با این اوصاف موارد مرگ بر اثر آنفلوآنزا در هفته گذشته ۴ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه مجموع موارد فوت شده بر اثر اپیدمی فصلی آنفلوآنزا در سال جاری تا کنون به ۱۱۰ مورد رسیده است، ‌ ادامه داد: تا پیش از جمع آمار هفته گذشته ۱۰۶ نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا جان خود را از دست داده بودند با جمع فوت شدگان هفته گذشته این عدد به ۱۱۰ مورد می‌رسد. از چهار نفری که هفته گذشته جان خود را بر اثر آنفلوآنزا از دست داده‌اند، یک نفر اهل تهران، یک نفر اهل خراسان رضوی و دو نفر اهل استان آذربایجان شرقی بوده‌اند.

عرفانی در ادامه ضمن تعریف سندروم «ILI» یا ناخوشی‌های شبیه به آنفلوآنزا، گفت: اگر نسبت درصد بار مراجعه سندروم «ILI» یا بیماران با علائم تب و سرفه به کل موارد مراجعه کننده از ۲.۱ درصد بیشتر باشد، نشان دهنده همه‌گیری بیماری در آن جامعه است. در ابتدای آذر ماه این عدد به ۴.۱ درصد رسیده بود؛ اما خوشبختانه در هفته گذشته یعنی با آغاز دی ماه این عدد به ۲.۵درصد رسیده است. کاهش این عدد نشانگر تحت کنترل بودن اپیدمی آنفلوآنزا است.

وی در خصوص احتمال بروز موج بعدی آنفلوآنزا در کشور، ‌ اظهار کرد: همه‌گیری آنفلوآنزا در کشور به هیچ عنوان قابل پیشگیری نیست؛ اما می‌توان آن را پیش‌بینی کرد؛ این در حالی است که می‌توان از موارد تک‌گیر آنفلوآنزا پیشگیری کرد؛ اما در خصوص همه‌گیری این حالت صادق نیست. تا زمانی که بیماری در جامعه وجود دارد موارد تک گیر بیماری در جامعه وجود دارد که این موضوع نیز به شرایطی مانند رعایت نکات بهداشتی، میزان برودت هوا و... بستگی دارد. پس با رعایت رفتار بهداشتی و در صورتی که تغییر خاصی در برودت هوا و رخدادهای هواشناسی نداشته باشیم، احتمال بروز موج بعدی آنفلوآنزا دوز از ذهن خواهد بود؛ اما این موضوع کاملا وابسته به سایر عوامل است و نمی‌توان به شکل قطعی راجع‌ به آن اظهار نظر کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو