گرما در سرما

گرما در سرما● نکاتی درباره نگهداری، شستن و اتو کشیدن لباس‌های پشمی
برای نگهداری لباس‌های پشمی‌ به مدت طولانی بهتر است آنها را در محیطی با دمای ۴ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
این روزهای سرد زمستان همه به سراغ لباس‌هایی می‌روند که بتواند خوب گرمشان کند، و برای گرم شدن چه چیزی بهتر از یک لباس پشمی‌؟ اما استفاده و نگهداری از لباس‌های پشمی‌ آداب و روش‌های خاص خودش را دارد.

ما هم این بار می‌‌خواهیم راه و روش نگهداری، شستن و پوشیدن لباس‌های پشمی‌را با هم مرور کنیم. شما هم اگر دوست دارید با ما همرا شوید.
● نکات عمومی‌در مورد نگهداری از لباس‌های پشمی
اگر از لباس‌های پشمی‌درست نگهداری و مراقبت کنیم، به خوبی حالت اولیه‌شان را حفظ می‌کنند و تا مدت‌ها می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. این نکات کوچک و ساده را رعایت کنید تا همیشه لباس‌های پشمی‌و زیبایی که به تن دارید زیبا و خوب بمانند.
▪ بعد از اینکه لباس را پوشیدید، ۲۴ ساعت به آن استراحت بدهید. لباس را به چوب لباسی بزنید و بگذارید هوا بخورد. با این کار چین و چروک بافت پشمی‌ باز شده و به شکل اول خود بر می‌گردد.
▪ لباس پشمی‌چروک را به چوب لباسی آویزان کنید. بافتنی‌های پشمی‌را به شکل مرتبی تا کنید و داخل کشوی لباس نگهداری کنید.
▪ جیب لباس‌ها را خالی کنید. کمربند آن را بردارید و با زیپ و تکمه بسته به چوب لباسی آویزانش کنید.
▪ با برس مخصوص لباس آلودگی‌ها و گرد و خاک و کثیفی‌هایی که روی پرزهای آن نشسته پاک کنید. لباس‌های بافتنی و ظریف را می‌توانید با اسفنج مرطوب تمیز کنید.
▪ قرار دادن لباس در حمام بخار موجب می‌شود بافت آن حالت بهتری به خود بگیرد و شکل اولیه خود را پیدا کند. رطوبت بخار آب، چین و چروک لباس‌های پشمی‌را از بین می‌برد.
▪ لباس‌های پشمی‌ را دور از گرما و حرارت مستقیم نگهداری کنید.
▪ همیشه بعد از پوشیدن لباس‌های پشمی‌آنها را برس بکشید و به محض ریختن آلودگی و لکه روی لباس، آنها را به طور کامل از روی لباس پاک کنید.
● اتوکشیدن لباس‌های پشمی
▪‌ همیشه برای اتو کردن لباس‌های پشمی‌از اتوی بخار استفاده کنید.
▪ اتو را روی درجه متوسط یا حالت مناسب برای لباس‌های پشمی‌ قرار دهید. هیچ‌گاه از حالت خشک برای اتو کشیدن لباس‌های پشمی‌استفاده نکنید. در صورت امکان لباس را پشت و رو کنید و از پشت اتو بکشید.
▪ در غیر این صورت برای جلوگیری از براق شدن لباس یک تکه پارچه روی لباس بیندازید وبعد اتو بکشید. این پارچه به حفظ حالت بافت اصلی پشم کمک می‌کند.
▪ هنگام اتو کشیدن اتو را عقب و جلو نبرید بلکه آن را روی لباس قرار دهید و بردارید.
● نگهداری
▪ برای نگهداری از لباس‌های پشمی،‌ مهم‌ترین و موثرترین راه تمیز نگه داشتن آنها است. لباس‌های پشمی‌که کثیف باشند و یا عرق بدن در آنها نفوذ کرده باشد، خیلی زود حالت و شکل ظاهری خود را از دست می‌دهند. همین‌طور پس از هر بار استفاده آنها را با برس تمیز کنید و به چوب لباسی بیاویزید.
▪‌ هرگز لباس‌های پشمی‌ را روی مبل ، تخت و یا کف زمین رها نکنید و به عنوان بالش و یا متکا و یا روانداز از آن‌ها استفاده نکنید.
▪‌ کمد لباس را همواره تمیز نگهدارید تا لباس‌ها از هجوم حشراتی مثل بید در امان بماند.
▪‌ کمد لباس‌های پشمی ‌را هر از چندگاهی در معرض نور خورشید قرار دهید.
▪ همچنین برای نگهداری لباس‌های پشمی‌ به مدت طولانی بهتر است آنها را در محیطی با دمای ۴ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
● شستن
▪‌ به برچسب لباس خود و به روش‌ها و درجه آب شستشو توجه و آن نکات را رعایت کنید.
▪ اگر روی برچسب لباس پشمی‌ نوشته شده می‌توانید آن را با ماشین لباس‌شویی بشویید نشان دهنده کیفیت خوب لباس است و می‌توانید بدون نگرانی آن را با ماشین لباس‌شویی بشوئید.
▪ برای شستن لباس‌های پشمی،‌ ماشین را روی آرام‌ترین حالت و کمترین زمان قرار دهید و فقط از آب سرد استفاده کنید.
▪ همچنین نرم‌کننده لباس به پودر ماشین اضافه کنید.
▪ لباس‌های پشمی‌را با لباس‌های دیگر داخل ماشین نیندازید.
▪ پس از اتمام کار، لباس را برس بکشید و به چوب لباسی آویزان کنید تا خشک شوندد.
▪‌ برای شست و شوی لباس‌های پشمی‌ با دست ، آنها را ۳ تا ۵ دقیقه در تشت آب سرد و پودر یا مایع لباس‌شویی قرار دهید و آنها را به آرامی‌ تکان دهید. از فشردن زیاد و چلاندن آنها خودداری کنید. دو بار آب تشت را عوض کنید و به آرامی‌ آن را بشویید. بعد از آن، آب لباس را به وسیله یک حوله بگیرید و سپس به چوب لباسی آویزان کنید، آن را برس بکشید و دور از حرارت مستقیم و نور خورشید قرار دهید تا خشک شود.
▪ برای شستن لباس‌های پشمی‌از صابون و مواد سفید کننده استفاده نکنید.
▪‌ اگر لباس‌های پشمی‌را برای شست و شو به خشک‌شویی می‌برید بهتر است برای اطمینان بیشتر جنس لباس را به آنها بگویید و اگر روی لباستان لکه و آلودگی وجود دارد به آنها اطلاع دهید.
پاک کردن لکه‌ها از روی لباس‌های پشمی‌
پشم به‌طور طبیعی در برابر لکه‌ها مقاوم است. به خاطر اینکه قسمت بیرونی پارچه‌های پشمی‌ لایه نازک شفافی وجود دارد که عملکرد آن مانند پر پرندگان در هنگام باران است. این خاصیت موجب می‌شود پشم آلودگی‌ها را به خود جذب نکند.
به علاوه پشم مایعات را هم به‌طور مستقیم جذب نمی‌کند بلکه رطوبت ناشی از بخار آب را به خود جذب می‌کند. در واقع پشم تا ۳۰ درصد وزن خودش رطوبت را جذب می‌کند.
به خاطر همین رطوبت، لباس‌های پشمی‌الکتریسیته ساکن ندارند و گرد و غبار و قارچ‌ها را به خودشان جذب نمی‌کنند. وقتی پشم خشک می‌شود و رطوبت آن کم می‌شود، تمیز کردن و برس کشیدن آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
▪‌ اگر قسمتی از لباس پشمی‌شما کثیف شد بهتر است همان لحظه آن قسمت را با آب سرد و مایع شوینده بشویید.
▪ در مورد لکه غذا هم یک حوله زیر لکه قرار دهید و با دستمالی مرطوب به آرامی‌ لکه را پاک کنید.
▪ لکه شکلات، جوهر و خون را با آب سرد و مایع شوینده بشوئید.
▪‌ برای پاک کردن لکه چای و قوه از ابر آغشته به گلیسیرین و یا آب گرم استفاده کنید. لکه چسب را با اسفنج آغشته به الکل برطرف کنید.‌

روزنامه سلامت
ویرایش و تلخیص:آکاایران