چند نکته طلایی برای سهولت در کارهای خانه

چند نکته طلایی برای سهولت در کارهای خانه بعضی ها می پرسند: «چه طور می توانیم کمتر درگیر کارهای خانه باشیم تا بیشتر بتوانیم به مطالعه، ورزش، تربیت فرزندانمان، کارهای هنری و سایر علایق شخصی خود بپردازیم؟»

در پاسخ این افراد باید گفت: انجام کارهای خانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا سلامت و بهداشت جسمی و روانی همه اعضای خانواده را به همراه دارد. پس اگر طبق برنامه و اصول خاص خودش عملی شود، لذت بخش تر می شود.
توجه به نکات ذیل می تواند شما را در انجام به موقع کارهای منزل یاری کند.
۱) ظرف کثیف در آشپزخانه ممنوع!
هیچ وقت از شستن ظرف ها حتی اگر یک فنجان یا یک بشقاب باشد غافل نشوید! اگر ظروف، به موقع شسته شوند، دیگر زمان زیادی برای انجام این کار تلف نمی شود.
۲) برنامه ریزی برای خرید و نگهداری نان
نان از موادی است که ریخت و پاش فراوانی دارد. بلافاصله پس از خرید نان، سفره ای پهن کنید، نان ها را به تکه های کوچک برش بزنید و بلافاصله در فریزر قرار دهید.
۳) سعی کنید بعضی کارها را یک جا انجام دهید.
به عنوان مثال برای سرخ کردن پیاز، یک عدد یا ١٠ عدد، تقریبا یک مدت زمان و انرژی صرف می شود. بنابراین ما با برنامه ریزی مناسب صرفه جویی بیشتری در وقتمان داشته باشیم.
۴) غذا، عصرانه و میوه را پشت میز میل کنید.
اگر عادت کنیم در آشپزخانه غذا بخوریم، فقط همان قسمت از خانه به صورت مرتب احتیاج به نظافت خواهد داشت و محدوده کمتری در معرض کثیف شدن قرار می گیرد. در ضمن چیدن و جمع کردن میز آشپزخانه راحت تر است و سریع انجام می پذیرد.
۵) از وسایل مختلف برای آشپزی صحیح استفاده کنید.
استفاده از پلوپز، آرام پز و زود پز می تواند کیفیت مطلوب با صرف زمان کمتری را برایمان به همراه داشته باشد.
۶) حتما برای هر وسیله جایگاه مشخصی انتخاب کنید.
هر شیء، لباس، کفش و... باید جایگاه مخصوصی داشته باشد. مثلا کفش های ورزشی در جا کفشی، طبقه سوم از بالا به پایین یا لباس های زمستانی، کمد اتاق بچه ها، در سمت چپ، طبقه بالا. می توانید دفترچه هایی تهیه کنید و در آن مشخصات وسایل و جایگاه هر کدام را بنویسید و در صورت لزوم به آن مراجعه کنید.
در خانه قانونی وضع کنید که هر وسیله از هر جا که برداشته می شود، دوباره به جایگاه خود بازگردانده شود.
۷) گردگیری و کارهای ظریف خانه را خانوادگی انجام دهید.
اصلا لازم نیست برای گردگیری، خشک کردن ظروف و پهن کردن لباس ها وقت خاصی در نظر بگیرید. می توانید وقتی فرزندتان از مدرسه آمد یا همسرتان از سر کار، همان طور که به حرف های آن ها گوش می دهید، این کارها را انجام دهید.
شما هم می توانید نکات دیگری به این چند مورد اضافه کنید و شاهد صرفه جویی در زمان خود باشید.

روزنامه خراسان
ویرایش و تلخیص:آکاایران